همكاري روسيه در ساخت ناوهاي رادار گريز اسكورت هند

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار ادوات دريايي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2732
تاریخ عضویت: پنج شنبه 5 مرداد 1385, 10:34 pm
سپاس‌های ارسالی: 12804 بار
سپاس‌های دریافتی: 4577 بار

همكاري روسيه در ساخت ناوهاي رادار گريز اسكورت هند

پست توسط كيارش » یک شنبه 1 بهمن 1385, 6:02 am

نخستين ناو رادار گريز نيروي دريايي هند عملياتي مي‌شود
ناو اسكورت از نوع شيواليك نخستين كشتي جنگي رادار گريز (استيلت‌) بشمار مي‌آيد كه در هند ساخته مي‌شود.

به گزارش گروه امنيت و سياست دريايي سينا، سه فروند ناو ساخته شده از نوع شيواليك تا مارس 2008 به خدمت نيروي دريايي هند درخواهند آمد.

ناوهاي "شيواليك"‌، نمونه بزرگتر ناوهاي اسكورت نوع "تالوار" يا ناوهاي كلاس "كريواك 3" ساخت روسيه محسوب مي‌شوند.

ناوهاي كلاس شيواليك ساخت مشترك دفتر طراحي نيروي دريايي هند NDB)) و دفتر طراحي پروژه "سه ورنويي‌" روسيه(spkb) است.

ناو اسكورت نخستين و جديدترين شناور سطحي رادار گريز (استيلت‌) چند منظوره نيروي دريايي هند در قرن بيست و يكم بشمار مي‌آيد.
دولت هند در سال 1997 پروژه مذكور را به تصويب رساند و سفارش ساخت آنها را در فوريه 1998 به كارخانه كشتي سازي "مازاگون داك‌" تحول كرد.

آغاز توليد اين شناورها به مدت دو سال بدليل انجام تغييرات مهم در بدنه فولادي و افزايش طول كشتي و نيز آماده نبودن اطلاعات فني مربوط به سيستم تسليحاتي ناو از سوي دفتر طراحي نيروي دريايي هند، به تاخير افتاد.

ساخت نخستين فروند از شناورهاي اسكورت با برش ورق در 18 دسامبر سال 2000 آغاز شد و بدنه كشتي در 11 ژوئيه 2001 ساخته شد.

اين شناور در 18 آوريل 2003 به آب انداخته شد. دو ناو ديگر از اين نوع در فواصل زماني معين تحويل داده شدند و مابقي شناورها ـ 12 فروند طبق برنامه پيش بيني شده ـ يكي پس از ديگري ساخته خواهند شد.

ناوهاي اسكورت كلاس شيواليك داراي واحدها و كابين‌هاي متعدد است‌، به طوريكه در طراحي اين شناور 172 واحد و بخش مختلف در نظر گرفته شده است‌.

شناور اسكورت، نوع بزرگتر و بهسازي شده ناو اسكورت كلاس تالوار يا همان ناو اسكورت كلاس كريواك 3 ساخت روسيه است‌. اين ناو بطور مشترك بوسيله دفتر طراحي نيروي دريايي هند و دفتر طراحي پروژه سه ورنويي روسيه ساخته شد.

روس‌ها براي مدت زماني بعنوان مشاور نيروي دريايي هند ايفاي نقش كرده كه تاثير آن در طراحي فني آن در ناوشكن‌هاي كلاس "دلهي" (دهلي‌) و ناوچه‌هاي كلاس "خوكري" و "كورا" متعلق به هند نمود يافت.

اخيراً شركت فرانسوي DCN اينترناسيونال نيز وارد پروژه مذكور گرديد. وظيفه اين شركت دادن مشورت و اداره مطالعات جنبي در جريان ساخت كشتي‌ها به طرف هندي ذكر شده است‌.

همچنين شركت كانادايي CAE بعنوان يكپارچه كننده برنامه كلي ساخت اين ناو با سازندگان اصلي آن همكاري مي‌كند.

اين نخستين بار است كه يك كمپاني غربي مسئوليت به سرانجام رساندن يك پروژه حياتي نيروي دريايي هند را بر عهده گرفته است‌. تاكنون برنامه ساخت و آماده كردن اين ناوها براساس طرح از قبل آماده شده پيش رفته است و فاش شده كه كار طراحي نوع بهبود يافته اين شناور به نام P17 آلفا (P17A) نيز آغاز شده است‌.

در آغاز مرحله ساخت ناو شيواليك‌، اين شناور بسيار شبيه به ناو اسكورت كلاس تالوار و پاشنه آن مشابه ناو شكن كلاس دلهي (دهلي‌) است‌. اين احتمال وجود دارد كه براساس داده‌هاي فني شركت فرانسوي DCNI در مورد ناو كلاس لافايت‌، بخش فوقاني عرشه كشتي اسكورت شبيه به ناو فرانسوي تغيير يافته باشد.

شناور اسكورت در حدود 143 متر طول و 17 متر عرض و قابليت جابجايي 4600 تن (5000 تن با ظرفيت كامل بار) و حداكثر سرعت آن 5/55 كيلومتر در ساعت است‌.

با در نظر گرفتن طرح شناور اسكوارت نوع كريوات3، اسكورت، 17 متر طولاني‌تر، 2 متر پهن‌تر و1000 تن بر ظرفيت جابجايي آب آن افزوده شده است‌.

تفاوتهاي عمده ديگر اين شناورها در سيستم پيشرانه (سيستم پيشرانه CODOG به جاي سيستم COGOG)، تعداد هليكوپتر حمل كننده (دو فروند به جاي يك فروند) و سيستم‌هاي تسليحاتي و حسگر به چشم مي‌خورد.

تخمين زده مي‌شود كه اسكورت داراي 257 نفر خدمه از جمله 35 افسر است كه اين نشان دهنده بهبود موثر در مورد افزايش بكارگيري تجهيزات و سيستم‌هاي خودكار نسبت به ساير شناورهاي سطحي رزمي نيروي دريايي هند با تناژ مشابه به شمار مي‌آيد.

كاهش آثار بصري‌، صوتي‌، ارتعاشي‌
ناو اسكورت شماره 17 مانند ناوهاي "ويزباي" سوئدي يا حتي "لافايت" فرانسوي داراي قابليت رادار گريزي بسيار زياد يا ويژگي رويت پذيري پايين نيست‌، با اين حال اين كشتي نسبت به ساير شناورهاي جنگي نيروي دريايي هند نشانه‌هاي قابل رديابي كمتري از خود باقي مي‌گذارد.

شركت مهندسي كانادايي "داويس" يك سيستم فرونشاندن پرتو فرو سرخ (IRSS) را به همراه تجهيزات و آموزش لازم براي ناوهاي شيواليك نيروي دريايي هند فراهم كرده است‌. اين سيستم‌ها به شناورهاي مذكور كمك مي‌كند تا آثار و نشانه‌هاي گرمايي و مادون قرمز كمتري از خود به جا گذارند.

سامانه كاناداييIRSS موثرترين وسيله كاهش‌دهنده پرتو فروسرخ موجود در دنيا محسوب مي‌شود. تمامي سيستم‌ها و ماشين‌آلات شناور شيواليك براي كاهش آثار صوتي و ارتعاشي آنها بصورتي ساخته شده‌اند كه كمترين صدا و ارتعاش را از خود به جاي گذارند.

سيستم پيشرانه‌ اسكورت
شناور اسكورت مجهز به سامانه پيشرانه CODOGدوگانه‌سوز است كه داراي دو توربين گازي دريايي ساخت جنرال الكتريك و دو موتور ديزلي ساخت شركت پيه لستيك كه دو پروانه پيشرانه قابل كنترل را بوسيله دو گيربكس به حركت در مي‌آورند، است‌.
پروانه‌هاي پيشرانه و ميله‌هاي محوري آن ساخت شركت جان كرين ـ ليپس هلند است كه در اختيار شريك هندي آن‌، كارخانه كشتي سازي‌گوا گذاشته شده است‌.

ميزان انرژي توليد شده بوسيله توربين‌هاي گازي در حدود 18000 كيلووات (24000 اسب بخار) است‌. قطعات اين توربين‌ها در مجتمع هندوستان آيروناتيك سوار شده است.

موتور ديزلي پيه لستيك موتوري توربوشارژ و داراي 16 سيلندر است كه حداكثر نيروي توليد شده آن 5700 كيلووات يا 7600 اسب بخار است‌.

اين موتور نيازهاي مهم در مورد شرايط محيط زيست خدمه‌، موقعيت كشتي‌، تكان‌، سرو صدا، ارتعاش و تابش گرما اندك برآورده مي‌كند.

در كشتي ديگر از سه فروند شناور كلاس شيواليك به جاي موتورهاي 16PA6STC از موتورهاي MDL كه تحت امتياز توسط پيه لستيك هند و كيولوسكار اويل اينجينز در سال 2000 توليد مي‌شوند، استفاده مي‌شود.

نخستين دستگاه از اين دو موتور بوسيله S.E.M.T پيه لستيك فرانسه ساخته شد و موتور دوم بوسيله شركت هندي KOEL در مجتمع ساخت موتور "ناسيك‌" در اين كشور ساخته شد. چرخ دنده‌ها و تثبيت كننده‌هاي اين موتور نيز بوسيله شركت‌"و لجان حيداير" توليد شده‌اند.

تسليحات‌: اسكورت
بر اساس گزارشهاي منتشر شده ناو اسكورت كلاس شيواليك داراي يك توپ اصلي 76 ميليمتري با نواخت آتش سريع SRGM)) است كه تحت ليسانس شركت ايتاليايي "اتوملارا" در هند توليد مي‌شود.

اين شناور براي پدافند هوايي خود داراي تركيبي از موشك و توپ ضد هوايي است‌. براي پوشش ضد هوايي برد متوسط اين كشتي داراي يك پرتاب كننده واحد 3S-90 براي شليك موشكهاي سطح به هوا از نوع كشمير 9M38M2-9M38M1 با 24 موشك است‌.

اين موشك‌ها مدلهاي هندي موشكهاي روسين SA-N-7 و SA-N-12 است‌.

برد اين موشكها به ترتيب 5/3 تا 25 كيلومتر و 32 كيلومتر يا كمي بيش از آن است‌.

ناو كلاس شيواليك همچنين داراي سيستم تسليحاتي برد كوتاه "كاشتان‌" مجهز به توپ و موشك است كه در طرفين شناور در كناره‌هاي آشيانه هليكوپتر آن قرار دارد.

علاوه بر اين يك آتشبار گاتلينگ AK-630 نيز بر روي اين شناور نصب شده است‌.

برخي گزارشها نيز حكايت از استفاده سيستم موشكي سطح به هواي عمود پرتاب "اراك" ساخت اسرائيل در اين شناور دارند.

اطلاعات معتبري نيز در مورد تجهيز اين ناو به 8 واحد شليك كننده عمودي موشكهاي كروز ضد كشتي روسي از نوع Klub-N ASCM)) يا موشك‌هاي ساخت هند PJ-10 براهموس وجود دارند.

اين موشك كه نام آن تركيبي از اسامي رودهاي براهما پوترا و مسكوا است‌، بوسيله هندوستان و با كمك روسيه از روي موشك‌هاي كروز ضد كشتي SSN-X-26 يا فونت ساخته مي‌شود.

موشك Klub-n داراي بردي 220 تا 300 كيلومتر و سرجنگي به وزن 200 تا 400 كيلوگرم است‌. نوع ويژه حمله به هدفهاي زميني اين موشك نيز وجود دارد.

موشك براهموس بر خلاف موشك يا فونت از سيلوهاي عمودي پرتاب‌، شليك مي‌شود و داراي سيستم‌هاي بهسازي شده‌اي است‌. برد اين موشك 120 تا 300 كيلومتر بوده و وزن سر جنگي آن 300 كيلوگرم است‌.

سرعت اين موشك بيش از 5/2 برابر سرعت صوت بوده و توانايي حمله به هدفهاي زميني را نيز دارد.

براي پرتاب اژدر نيز ناوهاي كلاس شيواليك از سيستم روسي DTA-53-956 يا يك سيستم مشابه هندي استفاده مي‌كند.

ناوهاي مذكور همچنين داراي دو فروند هليكوپتر براي ماموريت‌هاي ضد سطحي و ضد زير سطحي خواهد بود.

حسگرهاي اسكورت
ناوهاي كلاس شيواليك داراي مجموعه متنوعي از سيستم‌هاي حسگر هستند. رادار اصلي جستجوگر و هدفياب هوايي براي موشك‌هاي سطح به هوا از نوع MR-760 فرگات M2EM3-D است كه جستجو براي سيستم پدافند هوايي موشكي كشمير را بر عهده دارد.

براي هدايت و كنترل آتش سيستم پدافندي كشمير اين ناو از يك سه يا چهار دستگاه رادار MR-90 اورخ استفاده مي‌كند و براي كنترل آتش توپ 76 ميليمتري SRGM از يك رادار بنام Shikari ـ BEL بهره مي‌گيرد كه بر روي پل فرماندهي نصب شده است‌.

ناو به احتمال زياد شامل يك رادار دكا بريج مستر، يك رادار ويژه هدايت مانور در آبهاي ساحلي كم عمق باندI ساخت شركت BEL يا يك رادار ناوبري باندI ساخت شركت مذكور خواهد بود. سيستم اداره صحنه نبرد CMS)) نيز مي‌تواند يك سامانه بهسازي شده ساخت هند مانند EMCCA و يا يك سيستم فرانسوي مانند TAVITAC ـ SENIT و يا تركيبي از اين دو باشد.

مشخصات فني ناو اسكورت پروژه 17، كلاس شيواليك‌
نام شناورها: شيواليك ـ ساتپورا ـ ساهيادري‌
آغاز فعاليت ساخت‌:
11 ژوئيه 2001 ـ سال 2002 ـ 17 مارس 2003
تاريخ به آب افتادن‌:
18 آوريل 2003 ـ 4 ژوئن 2004 ـ 27 مه 2005
تاريخ به خدمت گرفته شدن‌:
از 30 ژوئن 2006 تا به مارس 2007
30 مارس 2007
قدرت جابجايي آب‌:
در حالت استاندارد 4600 تن‌، در حالت بارگيري كامل بيش از 5000 تن‌
طول شناور:
143 متر، پهناي شناور 17 متر، آبخور كشتي 5/4 متر، بخش شناور بدنه 2/9 متر
حداكثر سرعت‌:
5/55 كيلومتر در ساعت (30 نات‌)،
حداكثر سرعت در حالت گشت زني با كمك موتور ديزلي‌: 7/40 كيلومتر در ساعت (22 نات‌)
تعداد خدمه‌: 257 نفر از جمله 35 افسر

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]  این خسته به شمشیر تو تقدیر نبود,    
  [FONT=lucida grande, tahoma, verdana, arial, sans-serif]ور نه هیچ از دل بی‌رحم تو تقصیر    

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دو شنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4253 بار

پست توسط Fariborz » یک شنبه 1 بهمن 1385, 10:36 am

کيارش عزيز در هنگام ارسال مطلب لطفأ لينک مستقيم را ضميمه آن نماييد . لينک مستقيم خبر بالا اضافه گشت .

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک شنبه 19 خرداد 1387, 7:55 pm

پست توسط HAMID MAHAMMAD BAGERY » دو شنبه 20 خرداد 1387, 8:15 pm

هيچ عكسي از اين ناو نداشتيد

ارسال پست

بازگشت به “اخبار ادوات دريايي”