در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

2833

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 10 فروردین 1385 13:39

آرشيو سپاس: 745 مرتبه در 213 پست

ميوه درخت خرما براي دختر شاه پريان

توسط Leila » چهارشنبه 4 بهمن 1385 01:04

همه ما وقتي خاطرات کودکي مان را مرور مي کنيم ، بخش عمده اي از آن خاطرات و دلمشغولي ها احتمالا مربوط به کارتون هاي مختلفي است که آن روزها ديده ايم.
سندباد ، پينوکيو ، خانواده دکتر ارنست ، يوگي و دوستان ، پلنگ صورتي و مهاجران همه کارتون هايي بودند که ما با شخصيت هاي آنها بزرگ شديم ، زندگي کرديم و پيش آمديم و خاطره بسياري از آن آثار هنوز با ماست. کارتون هاي خوبي که همگي خارجي بودند.البته اين معني اش اين نيست که ما با آثار ايراني ارتباط برقرار نکرده باشيم.
شهر موشها ، سنجد و کلاه قرمزي همه از آثاري بودند که در زمان خودشان بشدت ما را با خود همراه کرده اند ؛ اما البته هيچ کدام آثار کارتوني نبوده اند. راستش با وجود آن که انيميشن در کشور از قدمت خوبي برخوردار است ، اما برآيند و محصول آن چيزي که توقع داريم نيست و مي شود گفت حتي در مقام مقايسه از بسياري از کشورها هم عقب تر است ، اما در ميان همين آثار هم مي شود کارهاي قابل اعتنايي ديد که از حد جرقه فراتر رفته اند که اگر کمي به سازندگان آنها و ايده هايشان اعتنا شود ، کارهاي قابلي از آنها مي توان ديد.

وقتي به پديدآورندگان عمده آثار انيميشن در ايران نگاه مي کنيم ، اين حقيقت آشکار مي شود که بيشتر آنها در حوزه هنرهاي تجسمي مثل طراحي و نقاشي و کاريکاتور دستي داشته اند. جمال رحمتي يکي از هنرمنداني است که بيشتر او را در حوزه کاريکاتور مي شناسيم. او برنده 18 جايزه بين المللي و بيش از 100 جايزه داخلي است و علاوه بر اين در 30 کشور جهان آثارش چاپ و نمايش داده شده اند. همان طور که آمد رحمتي بيشتر در حوزه مطبوعات کشور فعال بوده است و با اين که فوق ليسانس انيميشن از دانشکده سينما تئاتر دانشگاه هنر دارد کمتر نامي از او در اين حوزه شنيده ايم.
حالا او مدتي است که ساخت يک سريال انيميشن را در سيماي مرکز خليج فارس به عهده گرفته است. او اين سريال را بيشتر در پاسخ به موجي که عليه نام خليج هميشگي فارس به راه افتاده ، ساخته است.
داستان سريال او حال و هوايي افسانه اي دارد ؛ اما اين چيزي نيست که رحمتي از آن ابايي داشته باشد. نام اين سريال «هرمز و دلاوران کشتي خورشيد» است که او به همراه همکاران ديگرش کار ساخت آن را آغاز کرده اند. «هرمز و دلاوران کشتي خورشيد» ماجراهاي زندگي پسر يتيمي به نام هرمز را به تصوير مي کشد که دريکي از بنادر جنوبي کشور زندگي مي کند. او ناخواسته درگير ماجرايي مي شود که به ظاهر در توان او نيست.
هرمز از جانب شاه پريان ماموريت مي يابد که ميوه درخت خرما را از يکي از جزاير ايراني خليج فارس براي درمان سبزه پري - دختر شاه پريان - با خود به بندر بياورد. در راه رسيدن به ميوه درخت خرما هرمز با وقايعي روبه رو مي شود که او را به درک جديدي از زندگي مي رساند. جمال رحمتي که علاوه بر کارگرداني ، انيماتور و طراح پس زمينه اين سريال نيز هست درباره اين که داستان سريال هرمز و دلاوران کشتي خورشيد چه جذابيتي داشته که آن را براي ساخت انتخاب کرده ، مي گويد: چند خصوصيت در اين داستان بود که به ساخت اين مجموعه راغب شديم.
بارزترين شاخصه اين داستان نبود قيد زمان و مکان براي شخصيت هاي اين داستان بود به طور مثال ، کاراکترهاي داستان از ابزارهايي استفاده مي کنند که مربوط به زمان وقوع داستان نيست يا در موقعيت هايي قرار مي گيرند که تناسبي با زمانشان ندارد. در واقع اين داستان از قاعده تلفيق زمانها و مکانهاي مختلف ، که يکي از شگردهاي ايجاد طنز است بخوبي استفاده شده است. خصيصه ديگر اين داستان تم بومي آن بود که در انيميش هاي ايراني کمتر به آن پرداخته شده است.


يکي ديگر از مشخصه هاي اين سريال برخورد به دور از کليشه هاي معمول ، کاراکترهاست. به نظر من ، اين ويژگي باعث ايجاد جذابيت در داستان ما شده است. در واقع قهرمان هاي داستان با ذهنيتي که ما از کاراکترهاي مثبت داريم ، فاصله و تفاوت بسياري دارند.
مثلا در داستان ما شخصيت ديده باني وجود دارد که پيرمردي است با عينک ته استکاني که حتي توانايي شناسايي افراد را از هم ندارد. در حالي که به طور معمول اين فرد بايد ديد قوي اي براي ديدن اطراف داشته باشد يا بزرگترين افتخار کاراکتر تيرانداز اين است که سالها پيش توانسته است از فاصله يک متري يک گاو چاق را شکار کند و از آن زمان تاکنون هم اصلا نتوانسته شکاري انجام دهد. علاوه بر همه مواردي که گفتم ، همه قهرمانان مثبت سريال ما پيرمرد هستند که اين هم يکي از ويژگي هاي سريال ماست. البته ويژگي يک اثر انيميشن گذشته از اين موارد بحث فني آن است.
بسياري از انيميشن هايي که اين روزها در جهان ساخته مي شوند ، از اين نظر آنقدر غني و کامل به نظر مي رسند که فقط مايه شگفتي مخاطب مي شوند. آيا سريال هرمز و دلاوران کشتي خورشيد ، مايه شگفتي را براي مخاطب سختگيرش دارد. رحمتي در اين خصوص به ما مي گويد: هرمز و دلاوران کشتي خورشيد با تکنيک کات اوت يا به زبان ساده تر ، انيميشن مفصلي ساخته مي شود ، اما بر خلاف روش کلاسيک اين کار ، که در زيردوربين و با فيلمبرداري تک فريم انجام مي شود ، اين سريال در فضاي سه بعدي نرم افزار 3D متحرک سازي مي شود.
فضا سازي اين سريال ، تلفيقي است از فرمهاي رئال و فانتزي ، در طراحي فضاسازي سعي فراواني شده است که اولا فضاها با واقعيت موجود جغرافياي جنوب هماهنگ باشد و ثانيا نوع طراحي فضا با دفرماسيون کاراکترها همخواني داشته باشد.
رحمتي در توضيح بيشتر اين موضوع مي گويد: در مجموع حدود 4 ماه صرف پيش توليد اين سريال شده است. در اين زمان کاراکترهاي اصلي و فرعي داستان طراحي شد و در کنار آن ، کار مطالعاتي روي جغرافياي جنوب ، فضاهاي مسکوني ، بناها و اشيائ مورد استفاده انجام شد. که در اين خصوص عکسهاي فراواني از زندگي روزمره و فضاهاي مورد نياز جمع آوري شد. به طور مثال ، کاخ شاه پريان ، براساس معماري يک بناي شاخص و قديمي و با ويژگي هاي خاص آن منطقه طراحي شد. در بخش صداگذاري نيز از فضايي طنز و فانتزي استفاده شده است.
صدا پيشگان نيز از چهره هاي شاخص و با تجربه اين رشته هستند.


استوري بردها هم بسيار دقيق و با جزييات طراحي شده است که اين ما را در جهت توليد بهتر کار ، بسيار ياري نموده است. در مجموع همه سعي گروه توليد بر اين محور متمرکز بوده است که اين انيميشن به شکلي قابل دفاع توليد شود و با انيميشن هاي توليد شده با اين سبک و سياق متفاوت باشد.
رحمتي در جواب اين پرسش که با امکانات موجود بهتر نبود اين سريال در تهران ساخته مي شد ، مي گويد: اين کار به سفارش مرکز خليج فارس و شرکت فرهنگي ، هنري صبا در حال توليد است و در توليد آن سعي شده به صورت مشترک با نيروهاي آن مرکز همکاري سازنده اي صورت گيرد. در عين حال که مرکز انيميشن صدا و سيماي بندرعباس پيش از اين نيز انيميشن هايي با کيفيت بالا و کارگرداني قابل قبول توليد کرده است که توانمندي آن کمتر از گروههاي موجود در تهران نيست.
سالها پيش از اين براي توليد انيميشن ، روال سختي طي مي شد و همين طور امکانات مورد استفاده براي توليد ، گرانقيمت و منحصر به چند شرکت محدود بود و انيميشن ها به صورت تک فريم در زير دوربين ميز انيميشن فيلمبرداري مي شد. که اين دوربين تنها در صدا و سيما ، کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و چند شرکت و مرکز محدود ، وجود داشت ؛ اما در شرايط فعلي بيشتر از امکانات ، استعداد و توانمندي هاي طراحان و انيماتورها ، حرف اول را مي زند.
فيلمنامه اين سريال را بهزاد خداپرستي نوشته و هادي رحمتي هم به طراح کاراکتر و استوري بورد فعاليت مي کند. مهدي بقاييان سرپرست گويندگان است و سيما رستگاران و کوروش زارع پناه هم گويندگان اصلي اين سريال هستند. سيدقاسم هاشمي به عنوان طراحي لي اوت و ديويدگالوسيان در مقام آهنگساز با اين طرح همکاري مي کنند. سپهر عباسي هم صداگذار اين سريال است.
رحمتي با اهميت دادن به نوع شخصيت پردازي آثار انيميشني درباره شخصيت هاي سريالش مي گويد: براي طراحي شخصيت هاي اين مجموعه ، ابتدا فيلمنامه هاي 13 قسمت هرمز و دلاوران کشتي خورشيد به صورت کامل مطالعه شد. ويژگي هاي شخصيتي هر کاراکتر در روال داستاني موجود ، ما را در طراحي بهتر کاراکترها ياري کرد. موقعيت زماني و مکاني داستان کار طراحي شخصيت هاي داستان را سخت تر مي کرد. از طرفي در بيشتر مجموعه هاي اين چنيني با کليشه هايي مواجه مي شويم که عمدتا از انيميشن هاي شرکتهاي بزرگ توليد انيميشن در غرب و به طور اخص والت ديسني وام گرفته شده اند. يکي از مواردي که در آغاز مرحله پيش توليد بر آن تاکيد شد ، اين بود که تا حد امکان از اين کليشه ها فاصله بگيريم و کاراکترها را با لباسها و ويژگي هاي بوم شناسي و ظاهري هموطنان ساکن در استان هاي جنوبي حاشيه خليج فارس هماهنگ کنيم.
اگر مي توانستيد خريدار باور باشيد، كدام باور از همه برايتان مفيد تر بود؟؟

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان