در اين بخش شما ميتوانيد درباره سخت افزار كامپيوتر به بحث و تبادل نظر بپردازيد
Junior Poster

Junior Poster



نماد کاربر
پست ها

179

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 5 تیر 1385 05:42

آرشيو سپاس: 4 مرتبه در 4 پست

کارت گرافيک‌هاي عقيم شده !

توسط FarHouD » يکشنبه 15 بهمن 1385 11:34

مقدمه

پيشرفت تكنولوژي صنعت كامپيوتر در دهه اخير به حدي سريع و شگفت آور بوده است كه تصور آن در ذهن هيچ كس ممكن نمي بود، تكنولوژي‌هايي كه روز به روز جاي تكنولوژي هاي ديگر را مي‌گرند امروزه شايد امري ملموس و طبيعي به شمار آيد اما از ديد يك انسان دقيق بيانگر يك علامت تعجب و در مرتبه بالاتر يك علامت سئوال مي‌باشد

اين پيشرفت تكنولوژي در صنعت سخت افزار به سرعتي دست يافته است كه مشكلات متعددي براي متخصصان و كاربران ايجاد كرده ، براي متخصصان از اين جهت كه هميشه بايد خود را در انتظار يك تكنولوژي جديد و مطالعه در رابطه با آن بيابند و براي كاربران، كه هميشه درگير يك كشمكش دروني براي انتخاب ميان تكنولوژي هاي جديد و قديم هستند . در بازار قطعات كامپيوتر و بخصوص در رابطه با كارت گرافيك به حدي تنوع محصولات با تكنولوژي هاي متفاوت گسترش پيدا كرده كه كاربران خود به خود به سوي يك گزينه هدايت ميشوند و آن ”سردرگمي“ است ، بخصوص عدم وجود منبع اطلاع رساني مناسب در اين زمينه اين گزينه را به يك ”انتخاب نادرست“ در ازاي هزينه‌اي گزاف، تبديل مي‌كند. در ميان قطعات يك كامپيوتر پويا ترين قطعه از نظر تكنولوژيكي كارت گرافيك است، روال كار بر اين مبناست بوده است كه دو شركت بزرگ سازنده پردازنده هاي گرافيكي ATI و NVIDIA سالانه 4 سري جديد از محصولات خود را به بازار معرفي مي‌كنند و ساير شركت هاي سازنده كارت گرافيك مانند GIGABYTE ،اين پردازنده‌هاي‌گرافيكي را بر روي بردهاي متنوع تر از پردازنده‌ها سوار كرده و به بازار عرضه مي‌كنند.



تنوع برد‌هاي توليد شده با يك نوع GPU موجب آن مي‌شود كه نوعي رقابت ميان محصولات جديد تازه وارد و محصولات قديمي حاكم بر بازار به وجود آيد و گزينه‌هاي متعددي براي انتخاب فراهم شود كه يكي از فاكتور‌هاي مهم اين پيروزي در اين رقابت، قيمت كارت‌گرافيك است. تنوع كارت گرافيك‌ها در بازار ما به حدي زياد است كه عملا يك انتخاب صحيح فقط بر مبناي انتخاب پردازنده گرافيكي خوب، امكان پذير نمي‌باشد. براي نيل به اين هدف كاربر نياز به يك سري اطلاعات كلي ، مختصر و مفيد در رابطه با كارت گرافيك دارد، كه متاسفانه ضعف اطلاع رساني از سوي نهاد هايي كه اين وظيفه را به عهده دارند كاربر را به سوي مغازه دار، دوست و آشنا كه دعوي كامپيوتر دارد هدايت مي‌كند بنابر اين تعصبات و تجربيات بر ملاك هاي صحيح و علمي حاكم خواهند شد كه همگي كاربر را به سوي گزينه ”انتخاب نادرست“ هدايت مي‌كنند

بي اطلاعي كاربران و استقبال آنها از محصولات ارزان و بي‌كيفيت، بازار را به سمت توزيع محصولات ريمارك، تقلبي و بي‌كيفيت سوق داده است، اين امر موجب شده كه بازار ايران مكان مناسبي براي فروش كارت‌گرافيك‌هايي به شمار آيد كه فقط نام پردازنده‌ گرافيكي، برازنده آن است در حالي كه كارايي واقعي آنها در حد بسيار زيادي از نامشان پايين‌تر است، كارت‌گرافيك‌هاي 64 بيت موجود در بازار مثال مناسبي براي اين ادعا است، در اين مقاله سعي داريم تا با هم با ترفند هايي كه سازنگان كارت گرافيك براي پايين آوردن قيمت نهايي كارت‌گرافيك به كار مي‌گيرند آشنا شويم و تاثير اين ترفندها را بر روي كارايي كارت گرافيك طي آزمايشات عملي كه در واحد توسعه و تحقيقات شركت آواژنگ صورت گرفته ملاحظه كنيم

دسته‌بندي كارت‌گرافيك
‌ها

  امروزه كارت گرافيك ها يكي از اجزاي مهم و كليدي هر كامپيوتري به شمار مي آيند و رفته رفته سهم بيشتري را از هزينه نهايي يك سيستم را به خود اختصاص ميدهند. كارت هاي گرافيكي داراي 3  دسته بندي از نظر سطح قيمتي ميباشند : دسته ارزان قيمت يا Low-End ، دسته ميان قيمت يا MainStream و دسته گرانقيمت يا High-End . در كشور ما پر طرفدارترين دسته، دسته ارزان قيمت و بعد از آن دسته ميان قيمت به شمار مي آيد، در اين دو دسته قيمت نهايي ملاك بسيار مهمي براي موفقيت فروش يك كارت گرافيك به شمار مي آيد.



سازندگان كارت گرافيك در اين دو دسته براي بدست آوردن بازار ترفند هاي متعددي را به كار ميگيرند تا برگ برنده‌ي ”ازانتر“ را به محصول خود اختصاص دهند و در راستاي اين هدف اقتصادي تمامي ارزش ها و ملاك‌هاي آن كارت‌گرافيك به غير از نام زيباي آن را زير پاي خود ميگذارند . يكي از اقتصادي ترين اين راه ها نصف كردن پهناي باند حافظه است كه تمامي شركت هاي سازنده كارت گرافيك، از سازندگان معروفي همچون Asus , MSI , Gigabyte , LeadTek گرفته تا سازندگان بي نام نشان محصولاتي با اين مشخصه وارد بازار كرده‌اند . بنابر اين براي رسيدن به گزينه ” انتخاب صحيح “ در اين مقاله به طور كاملا جامع اين موضوع را زير زربين برده در مورد آن بحث تجربي و علمي ميكنيم .
تخصصي صحبت كردن در مورد كارت گرافيك به يك پايه اطلاعاتي در رابطه با معماري كارت گرافيك نياز دارد، در اينجا براي آن‌دسته از خوانندگان كه احساس ميكنند به اين اطلاعات پايه نياز دارند، دانستني هاي ابتدايي در مورد كارت گرافيك را شرح مي‌دهم و سپس به سراغ مسئله مطرح شده در ابتداي مقاله خواهيم رفت.


دانستني هاي ابتدايي در رابطه با كارت گرافيك

از سال 2000 و همزمان با عرضه پردازنده گرافيكي Geforce 256 شركت NVIDIA و savage 2000 شركت S3 Graphic كارت‌گرافيك به عنوان مهمترين بخش پردازش اطلاعات و دستورالعمل هاي گرافيكي شناخته شد. پيش از آن اين وظيفه مهم بر عهده CPU كامپيوتر مي بود و كارت گرافيك عملا به عنوان يك مبدل زبان كامپيوتر به زبان مانيتور شناخته مي‌شد. هم اكنون پردازش اين داده ها از وظايف CPU(Central Processing Unit) خارج شده و به عهده بخشي از كارت گرافيك به عنوان GPU(Graphic Processing Unit) در آمده است. GPU نيز همانند CPU يك پردازنده است با اين تفاوت كه براي پردازش داده‌هاي گرافيكي و مميز شناور بهينه سازي شده است GPU مانند CPU سرعت كلاك و خط لوله و باس و حافظه مخصوص به خود را دارد . مكان دقيق GPU درست زير فن يا هدسينك كارت گرافيك شما است ، تراشه بزرگي كه به راحتي قابل تشخيص است .

تكنولوژي ساخت GPU مانند CPU به حدي پيشرفته است كه كمپاني هاي محدودي ميتوانند GPU بسازند ، دو كمپاني بزرگ GPU ساز ، nVidia و ATi هستند كه بارها نام آنها به گوش شما خورده است اين دو كمپاني وظيفه توليد پردازنده هاي گرافيكي را بر عهده دارند ، پردازنده هاي گرافيكي توليد شده اين شركت ها توسط كمپاني هاي متعدد بردساز مانند Asus MSI Gigabyte خريداري مي‌شود، اين كمپاني‌ها وظيفه طراحي برد كارت گرافيك و سوار كردن پردازنده گرافيكي بر روي آن را دارند، بنابر اين هر كارت گرافيك داراي دو بخش اصلي است اول پردازنده گرافيكي يا GPU و دوم برد آن . هر يك از اين دو بخش براي يك انتخاب صحيح بايد زير زربين قرار گيرد. در شكل زير كه نمايشگر كارت گرافيك Geforce FX 5800 ميباشد اجزاي مختلف برد و GPU نشان داده شده است :

بخش های مختلف یک کارت گرافیک

1. GPU يا پردازنده گرافيكي كه توسط nVidia توليد شده است اين GPU داراي فركانس 500 مگاهرتز ميباشد كه در مقايسه با سرعت CPU ها نرخ بسيار پاييني است بنابر اين ميتوان نتيجه گرفت كه فشار كاري GPU بر خلاف CPU زياد نيست . مدل اين پردازنده گرافيكي ، Geforce FX 5800 Ultra است .


2. در تصوير 4 چيپ مربع شكل ديده ميشود كه علاوه بر اين، 4 چيپ ديگر نيز دقيقا در زير برد جايسازي شده است ، اين چيپ ها در مجموع رم هاي كارت گرافيك هستند ، GPU نيز همانند CPU براي پردازش اطلاعات نياز به رم دارد ، رم هاي كارت گرافيك پرسرعت تر نسبت به رم هاي نصب شده بر روي مادربرد ميباشند. رم هاي اين ك ارت با سرعت 1000 مگاهرتز DDR2 كار ميكنند . GPU از طريق يك باس پر سرعت به رم ها متصل است و داده هاي خود را با آنها مبادله ميكند اين باس پرسرعت از ميان 6 يا 8 لايه مدار كارت گرافيك به هريك از چيپ هاي رم ختم ميشود و رم ها را به GPU متصل ميكند ، بنابر اين باس را ميتوان به يك اتوبان تشبيه كرد كه در آن داده ها از مقصد GPU به مبدا RAM يا بر عكس فرستاده ميشوند ، عرض اين باس در كارت گرافيك هاي مختلف متفاوت است ، كارت بالا داراي عرض 256باس حافظه بيتي است يعني با 256 سيم مسي به رم ها متصل است (خوشبينانه)! معادل اين در مثال ما ، بدين معنا خواهد بود كه در اتوبان ما 256 لاين براي عبور خودرو وجود دارد ، بنابر اين با اتوبان بسيار پهني روبرو هستيم ، هرچه عرض اين باس بزرگتر باشد پهناي باند حافظه كارت گرافيك نيز بيشتر خواهد بود و كارت گرافيك در يك لحظه ميتواند داده هاي بيشتري را به رم ارسال يا دريافت كند ، در صورتي كه اين باس عرض مناسب با سرعت GPU را نداشته باشد ، GPU در هنگام دريافت داده هاي خام و ارسال اطلاعات پردازش شده به رم با تاخير مواجه خواهد بود . به اين باس حافظه كه در اينجا اشاره شد Memory Interface كارت گرافيك گفته ميشود . در تمامي GPU هاي nVidia و اكثر GPU هاي ساخت ATi براي سهولت كنترل باس حافظه ، اين باس عريض را به چهار قسمت مساوي تقسيم ميكنند و هر قسمت يك كانال مينامند ، به عنوان مثال كارت گرافيك نشان داده شده در تصوير داراي يك Memory Interface چهار كاناله ميباشد ، هر كانال 64 بيت از باس را به خود اختصاص ميدهد تا در جمع تعداد بيت هاي 4 كانال به رقم 256 برسيم . استفاده از معماري 4 كاناله مزيت هاي زيادي دارد در عين حال كه اين امكان را براي سازندگان كارت گرافيك فراهم مي آورد تا به دلايل اقتصادي تعداد كانال هاي حافظه را نصف كنند . البته ساختار گذرگاه و كنترلر حافظه در سري جديد GPU هاي ATI به كلي تغيير كرده است كه در مقاله Radeon X1000 ضد‌حمله ATI (لينك به مقاله ) آن را تشريح كرده‌ايم .


3. چيپ دكودر آنالوگ به ديجيتال ساخت شركت Philips كه وظيفه اصلي اش تبديل تصاوير آنالوگ كپچر شده به ديجيتال قابل پردازش توسط GPU مي‌باشد، اين چيپ فقط بر روي كارت گرافيك هايي موجود است كه داراي ورودي ويديو هستند مكان اتصال فيش ويديو هم در بخش شماره 7 نشان داده شده است .


4. كانكتور DVI كه بر روي اكثر كارت گرافيك هاي جديد موجود است ، اين كانكتور ويژه اتصال به LCD طراحي شده ، هرچند كه اغلب LCDهاي ارزان قيمت با كانكتور 15 پين آبي رنگ معمولي به نام d-Sub به كارت گرافيك وصل مي‌شوند.


5. چيپ tdms ساخت كمپاني Silicon image نوعي ديكدر DVI كه وظيفه اصلي اش تهيه سيگنالهاي ديجيتال مورد نياز كانكتور DVI براي اتصال به LCD است .


6. كانكتور d-Sub به رنگ آبي با 15 پين براي اتصال به كارت گرافيك به مانيتورهاي CRT .


7. پورت ViVo كه به كمك يك جك ميتوان از خروجي TV و ورودي ويديو كارت بهره مند شد .


8. محل اتصال كانكتور برق molex اين كارت گرافيك به دليل توان بالاي الكتريكي خود با يك كانكتور برق مجزا علاوه بر برق AGP تغذيه ميشود .


ترفندهاي مختلف سازندگان كارت گرافيك



مشخصات سیستم هایی که آزمایشات با آنها انجام گرفته است :



سیستم شماره 1 :



CPU
     

Pentium4 2.4 FSB800

Mainboard
     

Gigabyte 8IG1000

Ram
     

2 * V-Data 256Mg DDR400

H.D.D
     

Western 40Gb Caviar

Graphic Card 1
     

Geforce FX 5500 128Bit

Graphic Card 2
     

Geforce FX 5500 128Bit



سیستم شماره 2 :



CPU
     

   Athlon XP 2500

Mainboard
     

Gigabyte 7VA

Ram
     

Kingmax DDR333 512MB

H.D.D
     

Western 40GB Caviar

Graphic Card 1
     

Radeon 9200, 128 Bit

Graphic Card 2
     

Radeon 9200, 64 Bit
در آزمايش ما چهار كارت گرافيك شركت كرده اند ، همگي ساخت كمپاني Gigabyte ميباشند . اين چهار كارت گرافيك بر مبناي دو GPU ه nVidia Geforce FX 5500 و ATi Radeon 9200 طراحي شده و براي بازار هاي ارزان قيمت در نظر گرفته شده اند . با هم نگاهي به اين كارت گرافيك ها مي اندازيم :




تصاوير بالا مربوط به Gigabyte Geforce FX 5500 128MB (128bit)GV-N55128DP




صاوير بالا مربوط به Gigabyte Geforce FX 5500 128MB , 64Bit ، GV-N55128D


تصوير بالا مربوط به Gigabyte Radeon 9200 128MB (128 Bit)GV-R92128DH

تصوير بالا مربوط به Gigabyte Radeon 9200 128MB (64 Bit)GV-R92128TE

آزمایشات - بخش دوم

براي تست اين چهار كارت گرافيك از دو نرم افزار 3DMark03 و همچنين 3Dmark 2001SE استفاده شده است . امتيازهايي كه اين دو نرم افزار به كارت گرافيك هاي ما داده اند اين امكان را فراهم ميسازد تا بتوانيم ميان آنها مقايسه دقيقي انجام دهيم .



آزمایش شماره 1 :

در اين آزمايش كه تحت DirectX 8.1 اجرا شده است ، اختلاف كارايي ميان مدل هاي 64 بيتي و 128 بيتي بسيار زياد و قابل توجه است اين اختلافاين آزمايش تحت ويندوز XP اجرا شده و اختلاف امتياز دو كارت در حدود 37 درصد ميباشد . كارايي در مدل Geforce FX 5500 به 41 درصد رسيده است .



آزمایش شماره 2 :

ين آزمايش تحت ويندوز XP اجرا شده و اختلاف امتياز دو كارت در حدود 37 درصد ميباشد .



آزمایش شماره 3 :



در اين آزمايش كه تحت DirectX 9.0 اجرا شده است ، اختلاف كارايي بين دو مدل 64 بيت و 128 بيت Geforce FX 5500 به 38 درصد رسيده است درحالي كه اختلاف امتياز ميان دو مدل 64 بيت و 128 بيت Radeon 9200 به 44 درصد افزايش پيدا كرده است . عدم پشتيباني Radeon 9200 از DirectX 9.0 امتياز اين كارت را در مقايسه با Geforce FX 5500 بسيار پايين آورده است.



آزمایش شماره 4 :

اين آزمايش بر روي Windows XP اجرا شده و اختلاف اميتاز دو كارت 38 درصد است .


با توجه به آزمايش هاي انجام شده ، به طور متوسط كارت گرافيك هاي 64 بيت 38 درصد با كارت گرافيك 128 بيت اختلاف امتياز دارند . اما آيا واقعا خريد يك كارت گرافيك 64 بيت با توجه به اين اختلاف كارايي به صرفه است ك قيمت نهايي كارت گرافيك پاسخ گوي اين سئوال خواهد بود . در اين مواقع كه بودجه ، ما را به سمت خريد كارت گرافيك 64 بيتي با GPU جديد سوق ميدهد ، گزينه بهتر انتخاب يك كارت گرافيك 128 بيتي با GPU قديمي تر است ، مثلا اگر شما مدل 64 بيتي Geforce FX 5500 را انتخاب كرده ايد ، گزينه بهتر مدل هاي 128 بيتي از GPU ي Geforce FX 5200 و حتي Geforce 4 MX440 ميباشد . گرچه Geforce FX 5500 از نظر اسمي بهتر از Geforce FX 5200 به نظر ميرسد ، از تكنولوژي هاي كاملا به روزي پشتياني ميكند و به طور كلي بسيار جديد تر از آن است اما مدل 64 بيتي اين GPU به حدي كارايي ضعيفي دارد كه شما را عملا در استفاده از اين تكنولوژي هاي جديد ناكام ميگذارد و يا اينكه با چنان نرخ FPS پاييني آنها را اجرا ميكند كه از ادامه اجراي آن برنامه خود داري ميكنيد .

نحوه تشخيص كارت های گرافیک 64 بيت و 128 بيت

اكثر كارت گرافيك هايي كه Memory Interface آنها نصف شده است، داراي هيچ مشخصه اي روي جعبه و يا در داخل درفترچه راهنماي خود نيستند كه به كمك آن معلوم شود كارت گرافيك از چه Memory interface اي استفاده كرده است، همچنين وب سايت سازندگان معدودي مشخص گشته كه كارت داراي پهناي باس حافظه چند بيتي است. اما هيچ يك از اين اطلاعات قابل اعتماد نيست. به عنوان مثال Gigabyte Radeon 9500 64MB يك كارت 64 بيتي است اما در سايت Gigabyte   اين كارت و مدل 128MB اش را با هم 128 بيت معرفي كرده ، در حالي كه فقط مدل 128MB اين كارت Memory Interface معادل 128 بيت دارد. بنابر اين ما نياز به روشي داريم تا به وسيله مشاهده كارت گرافيك بتوانيم در مورد پهناي باس حافظه آن قضاوت كنيم .



براي اين كار دو راه تجربي و يك راه علمي وجود دارد . روش هاي تجربي به دليل مبتني بودن بر مشاهدات راه هاي بي اشكالي نخواهند بود و داراي استثنا هاي محدودي هستند .



روش اول : اين روش مبتني بر مشاهدات مختلف بوده بدين معني كه سعي شده ميان كارت گرافيك هاي 64 بيتي موجود در بازار يك وجه اشتراك ساده اي يافت شود تا به واسطه وجود يا عدم وجود اين وجه اشتراك، تكليف پهناي باس حافظه معلوم شود . ما در اين روش فرض را بر اين ميگذاريم كه GPU ما 128 بيت است ، بنابر اين روش براي مشخص ك ردن Memory Interface كارت هايي كه GPU آنها 256 بيتي است كاربردي ندارد . شرط تشخيص اين روش عبارتست : اگر كارت گرافيك در مجموع از 4 چيپ رم بر رو يا زير برد استفاده ميكند 64 بيت و اگر از 8 چيپ رم استفاده ميكند 128 بيت خواهد بود . در اين روش ، كافيست تنها چيپ هاي رم كارت گرافيك شمرده شوند ، البته فراموش نكنيد كه اكثر كارت گرافيك ها در زير برد نيز چيپ رم دارند و تنها با نگاه كردن به تصوير روي كارت گرافيك، نميتوان پهناي باس حافظه آن را مشخص كرد . اين روش استثنا هاي محدودي دارد ، براي اينكه به صحت اين روش تجربي افزوده شود و شما كمتر به استثنا برخورد كنيد اين روش را براي كارت گرافيك هاي ميان قيمت و يا گرانقيمت به كار نبريد ، بر روي كارت گرافيك هايي كه از چيپ هاي رم BGA استفاده كرده اند (مانند چيپ هاي رم تصوير پايين ) و كارت گرافيك هايي كه GPU آنها 256 بيت هستند اين روش جواب صحيحي نخواهد داد . يكي از استثناهاي اين روش كارت  Leadtek Winfast A180 TDH Cinema ميباشد ، تصوير اين كارت را در پايين ميتوانيد مشاهده كنيد ، Memory Interface اين كارت توسط هيچ كدام از روش هاي تجربي قابل تشخيص نيست و بايد از روش علمي استفاده نمود .




روش دوم : در اين روش شما بر مبناي ذهنياتي كه از كارت هاي مرجع داريد قضاوت ميكنيد . نحوه آرايش چيپ هاي رم در بالا يا سمت راست برد مرجع اين امكان را به شما ميدهد تا مشخص كنيد كه پهناي باس حافظه شما چند بيتي خواهد بود . اين روش بيشتر براي كارت گرافيك  هايي استفاده ميشود كه GPU آنها 256 بيتي است . به عنوان مثال قصد داريم تا Memory Interface كارت زير را مشخص كنيم :


GPU اين كارت گرافيك ATi Radeon 9800 است و همانطور كه ميدانيد اين GPU داراي Memory Interface ، 256 بيتي ميباشد . اما هنگامي كه تصوير اين كارت را با تصوير برد مرجع Ati Radeon 9800 (تصوير پايين ) مقايسه ميكنيم ، شباهتي در چيدمان چيپ هاي رم ميان آنها نميابيم . اين چيدمان بيشتر شبيه به برد مرجع ATI Radeon 9500 است (تصوير پايين ) . بنابر اين با فرض بر اينكه GPU ه Radeon 9500 داراي باس حافظه 128 بيتي است ، ميتوان نتيجه گرفت اين كارت نيز كه بر روي برد مرجع Radeon 9500  سوار شده است Memory Interface ه 128بيتي دارد . علارقم اينكه GPU برد 256 بيت است ، Sapphire سازنده اين كارت گرافيك براي پايين آوردن قيمت تمام شده كارت ، اين GPU را بر روي يك برد 128 بيت سوار كرده است .

تصوير برد مرجع Radeon 9800 Pro

تصوير برد مرجع Radon 9500 Pro

در برخي از كارت گرافيك ها جاي چند چيپ رم خالي گذاشته شده است مانند كارت Gigabyte R92128TE كه تصوير آن در ابتداي مقاله نشان داده شده است ، در اين گونه كارت گرافيك ها ، Memory Interface ه GPU بر روي كارت 100 درصد نصف شده است ، با پر كردن اين مكان هاي خالي رم ، پهناي باس حافظه GPU به حالت عادي خود باز ميگردد .

روش هاي تجربي متاسفانه نميتوانند در همه موارد جواب صحيح و درستي به ما بدهند ، اما به دليل پيچيده بودن روش علمي ، دانستن اين دو روش تجربي تا حدود زيادي در تشخيص بردهاي 64 بيت و 128 بيت به ما كمك ميكند ، مزيت هايي كه روش هاي تجربي دارا هستند به حدي است كه چشم پوشي از آنها به دليل نقص هايشان كار صحيحي به نظر نمي آيد .


نحوه محاسبه علمي Memory Interface

كامل ترين و جامع ترين راهي كه تا به حال براي پي بردن به پهناي باس حافظه و حجم كلي حافظه در يك كارت گرافيك پيشنهاد شده است ، روشي است كه جناب آقاي مهندس حميد فراهاني در اين زمينه ارائه كرده است . در اين روش ، ابتدا حجم و تعداد بيت هاي هر چيپ رم با مراجعه به سايت سازنده چيپ رم تعيين ميشود و سپس با فرض اينكه تمام چيپ هاي رم به كاربسته شده بر روي كارت گرافيك بايد داراي مشخصه واحدي باشند ، حجم رم كارت گرافيك و تعداد بيت هاي عرض باس حافظه (Memory Interface) آن كارت معلوم ميشود . براي فهم بيشتر اين روش از چند مثال استفاده مكنيم :


مثال 1 : قصد داريم تا Memory Interface و حجم حافظه كارت گرافيك Gigabyte GV-N55128D كه بر پايه GPUي 128 بيتي Geforce FX 5500 طراحي شده را محاسبه كنيم . ابتدا به تصاوير كارت كه در ابتداي مقاله درج شده است توجه ميكنيم ، با روش اول ميتوان گفت كه اين كارت گرافيك به دليل داشتن 4 چيپ رم (2 چيپ روي برد و 2 چيپ زير برد ) يك كارت گرافيك 64 بيت است ، اما در روش علمي ابتدا وارد سايت سازنده چيپ هاي رم كارت گرافيك ميشويم ، در مثال ما كمپاني سازنده چيپ هاي رم Hynix است ، سپس مدل DRAM كارت گرافيك را در داخل سايت پيدا كرده و مشخصات آن را بررسي ميكنيم ، مدل رم كارت گرافيك ما با توجه به تصوير HY5DU561622CT-5 ميباشد ، در داخل سايت اطلاعات تخصصي بسياري در رابطه با اين چيپ رم ارائه شده كه در بحث ما نميگنجند آنچه كه ما به دنبال آن هستيم ، عبارت 16Mx16 در باره اين چيپ رم است ، اين عبارت يعني چيپ حافظه ما داراي 16 رديف 16 مگا بيتي ميباشد پس حجم كل چيپ رم 16*16=256 مگابيت خواهد بود اگر 256 را بر 8 تقسيم كنيم مقدار حجم اين چيپ حافظه برابر 32 مگابايت بدست مي آيد ، چون بر روي برد كارت گرافيك 4 عدد از اين چيپ ها داريم كه هريك 32 مگابايت فضا دارند ، حجم رم كارت گرافيك ما 4*32=128 مگابايت ميشود . پس از معين كردن حجم كارت گرافيك به سراغ بحث اصلي ، Memory Interface آن ميرويم ، همانطور كه توضيح دادم 16Mx16 در رابطه با يك چيپ رم از كارت گرافيك يعني اين چيپ داراي 16 رديف 16 مگابيتي است ، با اين فرض كه هر رديف از اين چيپ رم به يكي از بيت هاي باس حافظه يا Memory Interface متصل ميشود ، ميتوانيم ادعا كنيم كه هر چيپ رم بر روي كارت گرافيك مفروض 16 بيت از پهناي باس حافظه را به خود اختصاص داده است ، چون 4 چيپ بر روي برد سوار شده در مجموع Memory Interface ه 4*16=64 بيتي در اين كارت داريم .


مثال 2 : در اين مثال قصد داريم تا كارت گرافيك Sapphire Radeon 9800SE را بررسي كنيم ، چيپ رم اين كارت گرافيك Hynix Hy5du281622ET ميباشد ، با مراجعه به سايت Hynix ، مشخصه 8Mx16 اين چيپ رم را بدست مي آوريم . 8Mx16 يعني 16 رديف 8 مگابيتي پس اين چيپ رم 8*16=128 مگابيت يا 16 مگابايت فضا براي ذخيره اطلاعات دارد ، با توجه به اينكه كارت گرافيك ما داراي 8 چيپ رم (4 چيپ رو و 4 چيپ زير برد) ميباشد حجم حافظه هاي كارت گرافيك 8*16=128 مگابايت است .



هر چيپ رم اين كارت گرافيك داراي 16 رديف 8مگابيتي است بنابر اين اين چيپ 16 بيت از پهناي باس حافظه يا Memory Interface را اشغال ميكند ، با توجه به تعداد چيپ هاي رم روي برد عرض باس حافظه در اين كارت 8*16=128 بيت ميباشد . اين درحالي است كه GPU اين كارت گرافيك داراي Memory Interface ه 256 بيتي است ، همانطور كه ميدانيد GPU ه Radeon 9800 كه بر روي اين كارت استفاده شده است يك GPU گران قيمت به شمار ميآيد و كمپاني Sapphire اين GPU به دلايل اقتصادي به صورت 128 بيتي به بازار عرضه كرده است .



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

نوشته علیرضا حقدوست
زندگی جز عبادت خدا هیچ نیست .
عشق به همدیگر نگاه کردن نیست ء عشق باهم به یک نقطه نگاه کردن است.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان