سايبريا، يك بازي به يادماندني

در اين بخش شما ميتوانيد درباره کليه مباحث بازيهاي كامپيوتري به بحث و تبادل نظر بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15682
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 70979 بار
سپاس‌های دریافتی: 31315 بار
تماس:

سايبريا، يك بازي به يادماندني

پست توسط Mahdi1944 » سه شنبه 15 فروردین 1385, 10:50 pm

از: iritn.com

سبك ماجرايي (Adventure) از قديمي ترين سبك هاي بازي هاي رايانه اي است و طرفداران زيادي هم دارد. در دهه اخير با بهتر شدن موتورهاي گرافيكي سه بعدي، بازي هاي پر زد و خورد كم كم جاي بازي هاي ماجرايي را گرفتند.

به طوري كه تقريبا نسل بازي هاي ماجرايي، بخصوص سبك اشاره و كليك (PointClick) كه در دهه 80 بسيار رايج بود، در حال انقراض است. اما هنوز يكي دو تا استوديوي بازي سازي هستند كه اصرار به احياي اين سبك كلاسيك بازي هاي ماجرايي دارند.

اين مقدمه ها را گفتيم براي اينكه بگوييم بازي سايبريا هم يكي از بازي هاست. يعني يك بازي ماجرايي كلاسيك كه در قرن 21 ساخته شده و بدون اغراق بايد گفت چيزي از بازي هاي قديمي كم و كسر ندارد شماره اول بازي دو سال پيش عرضه شد كه مورد توجه بسياري از بازي كننده ها، خصوصا ادونچربازي هاي ايراني قرار گرفت. بايد گفت سايبريا يك بازي به يادماندني براي همه بازي كننده ها شده است.

همان طور كه مي دانيد، داستان «كيت واكر» وكيل و جستجوي او براي پيدا كردن «هانس والربرگ» در شماره اول بازي اصلا تمام نمي شد و بيشتر به عنوان مقدمه اي براي شماره دوم به حساب مي آمد.

كيت همين طور كه رد هانس را در قسمت هاي مختلف اروپاي شرقي دنبال مي كند، بيشتر با شخصيت او آشنا مي شود و وقتي كه هانس را مي يابد، تصميم به همراهي هانس در جستجوي او براي پيدا كردن سرزمين سايبريا يك سرزمين افسانه اي است كه چمن زارهاي آبي دارد و ماموت ها هنوز در آنجا زندگي مي كنند.

در آخرين لحظات، كيت از برگشتن منصرف مي شود و تصميم مي گيرد هانس پير را براي پيدا كردن سايبريا و رسيدن به آخرين آرزوي زندگي اش ياري كند.

شماره دوم بازي دقيقا از همين لحظه آغاز مي شود. بازي كماكان همان حال و هوا را دارد. كيت به همراه «اسكار» كه يك روبات ساخته دست هانس است، با قطار مسافرت مي كند و در هر ايستگاه درگير ماجراهاي عجيب و جالبي مي شود.

جريان مسافرت كيت و درگير شدن او با مشكلات در هر ايستگاه كمي يادآور داستان هاي اوديسه هم هست. در شماره دوم ديگر خبري از صحنه هاي عظيمي مانند صحنه اجراي تك خواني سوپرانوي بازنشسته يا شخصيت هاي پيچيده اي مانند كارخانه دار ديوانه نيست. اين بار صحنه هاي زيبا و نفس گير بازي هستند كه شما را جذب مي كنند.

مناظر پرجزئياتي كه بعضا فقط براي زيبايي در برف و جنگل مي گذرد. بايد بگوييم كه استوديوي Microids در طراحي اين صحنه ها سنگ تمام گذاشته و پاسخ دندان شكني به كساني داده كه معتقدند دوران استفاده از صحنه هاي از قبل رندر شده دوبعدي (Pre-rendered Scenes) به سر آمده است.

در بسياري از قسمت ها، صحنه از نماهاي دور نسان داده مي شود تا مانند يك تابلوي نقاشي، زيبايي مناظر بيشتر به چشم بيايد. در بخش پاياني بازي كه در سايبريا مي گذرد و ما همراه كيت واكر منظره نفس گيري از دره اي با چمنزارهاي آبي مي بينيم، اوج هنر زيبايي شناسي طراحان به چشم مي آيد.

همچنين در فصل بازگشت به گذشته، براي القاي اين حس، همه صحنه هايي كه در شماره اول ديده بوديم، به صورت نويزدار و دورنگ ديده مي شوند.

بايد اشاره كرد كه فصل بازگشت به گذشته داستان هم يكي از جذاب ترين بخش هاي شماره دوم سايبريا است. همچنين انيميشن هاي ميان مراحل بازي، كيفيت بسيار بالايي كه در رندر محيط هاي مراحل ديده بوديم، چيز عجيبي نيست.

با وجود اين كه سايبريا از موتور گرافيكي سه بعدي استفاده نمي كند و همه صحنه ها دو بعدي هستند، ولي مي توان به كيفيت بالاي طراحي مراحل زيبايي آنها، امتياز 100 را از 100 نمره داد.

اما مطمئنا داستان بازي نمي تواند امتياز كامل بگيرد. بخش هايي از داستان بسيار قابل پيش بيني هستند. شخصيت اسكار لوكوموتيوران، يكي از اعصاب خردكن ترين شخصيت هاي بازي هاي رايانه اي است! البته مي توانيد اين عنوان را بين اسكار و زن جادوگر در دهكده يخي تقسيم كنيد.

همچنين فصل هاي اضافي داستان (مانند جاي كه لنگر كشتي در ميان كوه هاي يخ گير مي كند) باعث مي شود كه كمي در روند روايت داستان وقفه ايجاد شود و حتي حس و حال داستانرا از بازي كننده ها بگيرد. داستان سايبريا مي تواند نمره 85 داشته باشد.

از نقاط ضعف اساسي بازي (و البته 90 درصد بازي هاي رايانه اي ديگر!) بايد به ضعف صداگذاري اشاره كرد. صداي گوينده هاي فرعي (مثلا كشيش هاي صومعه يا رئيس قبيله كوتوله ها) به هيچ وجه قابل قبول نيست و به شخصيت پردازي خوب سناريونويسان صدمه زده است. به اضافه بازي از موسيقي درست و حسابي بهره نمي گيرد.

چيزي كه مي توانست سايبريا را واقعا يك بازي به يادماندني كند، امتياز ما به صداگذاري بازي 65 است.

معماهاي منطقي بازي به هيچ وجه منطقي نيستند. معمولا امتحان كردن اتفاقي، راحت تر شما را به جواب مي رساند تا اين كه بخواهيد فكر كنيد و رابطه بين اجزاي معما را پيدا كنيد! مشكل ديگر، به كنترل حركات شخصيت اول بر مي گردد. شما مي توانيد هم با موس هم با صفحه كليد كيت را كنترل كنيد كه البته كنترل با موس دقيق تر و بهتر است، ولي بيشتر وقت شما در بازي صرف تماشاي دويدن كيت واكر از يك طرف صحنه به طرف ديگر مي شود.
آخرین ويرايش توسط 1 on Mahdi1944, ويرايش شده در 0.
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 285
تاریخ عضویت: دو شنبه 17 بهمن 1384, 10:46 pm
محل اقامت: بغل خونه همسايمون
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 31 بار
تماس:

پست توسط arian » پنج شنبه 17 فروردین 1385, 11:56 am

اقا مهدي در سايبريا 2 تنظيم بادبان شني چجوريه؟
تا حالا به معني کلمه مادر دقت کردي

Novice Poster
Novice Poster
پست: 62
تاریخ عضویت: یک شنبه 9 بهمن 1384, 3:04 am
سپاس‌های دریافتی: 5 بار
تماس:

پست توسط reza » پنج شنبه 17 فروردین 1385, 1:05 pm

سلام دوسته عزيز من فکر کنم راهنماي کله بازي رو جايي داشته باشم واست مي گردم پيدا مي کنم لينک مي دم مهدي جان فقط نقد مي نويسنه کاري به کمک در زمينه بازي نداره دوسته عزيز من خيلي بازيها رو تموم کردم اما اين بازي رو زياد باهاش حال نکردم اما دوست دارم تموم کرده باشه ازشون مي پرسم بهت مي گم يه اينکه واست لينک راهنماي کليشو مي زارم موفق باشي
تصویر
بزرگترين سايت تخصصي بازيهاي رايانه اي
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
COMING SOON

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 285
تاریخ عضویت: دو شنبه 17 بهمن 1384, 10:46 pm
محل اقامت: بغل خونه همسايمون
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 31 بار
تماس:

پست توسط arian » جمعه 18 فروردین 1385, 11:03 am

اقا رضا ممنون
فقط اگه امكان داره هر چه سريعتر راهنمايي كنيد :?
تا حالا به معني کلمه مادر دقت کردي

Novice Poster
Novice Poster
پست: 62
تاریخ عضویت: یک شنبه 9 بهمن 1384, 3:04 am
سپاس‌های دریافتی: 5 بار
تماس:

پست توسط reza » جمعه 18 فروردین 1385, 7:53 pm

سلام باشه دوسته عزيز من فعلا اون دوستامو نديدم به محزي که ديدمشون ازشون مي پريم بهتون خبر مي دم اون لينک هم دارم واستون دنبالش مي گردم
تصویر
بزرگترين سايت تخصصي بازيهاي رايانه اي
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
COMING SOON

New Member
نمایه کاربر
پست: 8
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 شهریور 1385, 10:55 pm
تماس:

پست توسط اخگر » پنج شنبه 16 شهریور 1385, 6:50 am

arian نوشته شده:اقا مهدي در سايبريا 2 تنظيم بادبان شني چجوريه؟

سلام دوست عزیز
من این بازی رو خیلی وقت پیش تموم کردم
اما منظورتون رو از بادبان شنی نفهمیدم
نمیدونم کجا رو میگی
یکم توضیح بده تا راهنمایت کنم

ارسال پست

بازگشت به “بازيهاي رايانه‌اي”