در اين بخش شما ميتوانيد درباره کليه مباحث بازيهاي كامپيوتري به بحث و تبادل نظر بپردازيد
Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15442

تشکر کرده: 10108 مرتبه
تشکر شده: 3820 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

سايبريا، يك بازي به يادماندني

توسط Mahdi1944 » سه شنبه 15 فروردین 1385 22:50

از: iritn.com

سبك ماجرايي (Adventure) از قديمي ترين سبك هاي بازي هاي رايانه اي است و طرفداران زيادي هم دارد. در دهه اخير با بهتر شدن موتورهاي گرافيكي سه بعدي، بازي هاي پر زد و خورد كم كم جاي بازي هاي ماجرايي را گرفتند.

به طوري كه تقريبا نسل بازي هاي ماجرايي، بخصوص سبك اشاره و كليك (PointClick) كه در دهه 80 بسيار رايج بود، در حال انقراض است. اما هنوز يكي دو تا استوديوي بازي سازي هستند كه اصرار به احياي اين سبك كلاسيك بازي هاي ماجرايي دارند.

اين مقدمه ها را گفتيم براي اينكه بگوييم بازي سايبريا هم يكي از بازي هاست. يعني يك بازي ماجرايي كلاسيك كه در قرن 21 ساخته شده و بدون اغراق بايد گفت چيزي از بازي هاي قديمي كم و كسر ندارد شماره اول بازي دو سال پيش عرضه شد كه مورد توجه بسياري از بازي كننده ها، خصوصا ادونچربازي هاي ايراني قرار گرفت. بايد گفت سايبريا يك بازي به يادماندني براي همه بازي كننده ها شده است.

همان طور كه مي دانيد، داستان «كيت واكر» وكيل و جستجوي او براي پيدا كردن «هانس والربرگ» در شماره اول بازي اصلا تمام نمي شد و بيشتر به عنوان مقدمه اي براي شماره دوم به حساب مي آمد.

كيت همين طور كه رد هانس را در قسمت هاي مختلف اروپاي شرقي دنبال مي كند، بيشتر با شخصيت او آشنا مي شود و وقتي كه هانس را مي يابد، تصميم به همراهي هانس در جستجوي او براي پيدا كردن سرزمين سايبريا يك سرزمين افسانه اي است كه چمن زارهاي آبي دارد و ماموت ها هنوز در آنجا زندگي مي كنند.

در آخرين لحظات، كيت از برگشتن منصرف مي شود و تصميم مي گيرد هانس پير را براي پيدا كردن سايبريا و رسيدن به آخرين آرزوي زندگي اش ياري كند.

شماره دوم بازي دقيقا از همين لحظه آغاز مي شود. بازي كماكان همان حال و هوا را دارد. كيت به همراه «اسكار» كه يك روبات ساخته دست هانس است، با قطار مسافرت مي كند و در هر ايستگاه درگير ماجراهاي عجيب و جالبي مي شود.

جريان مسافرت كيت و درگير شدن او با مشكلات در هر ايستگاه كمي يادآور داستان هاي اوديسه هم هست. در شماره دوم ديگر خبري از صحنه هاي عظيمي مانند صحنه اجراي تك خواني سوپرانوي بازنشسته يا شخصيت هاي پيچيده اي مانند كارخانه دار ديوانه نيست. اين بار صحنه هاي زيبا و نفس گير بازي هستند كه شما را جذب مي كنند.

مناظر پرجزئياتي كه بعضا فقط براي زيبايي در برف و جنگل مي گذرد. بايد بگوييم كه استوديوي Microids در طراحي اين صحنه ها سنگ تمام گذاشته و پاسخ دندان شكني به كساني داده كه معتقدند دوران استفاده از صحنه هاي از قبل رندر شده دوبعدي (Pre-rendered Scenes) به سر آمده است.

در بسياري از قسمت ها، صحنه از نماهاي دور نسان داده مي شود تا مانند يك تابلوي نقاشي، زيبايي مناظر بيشتر به چشم بيايد. در بخش پاياني بازي كه در سايبريا مي گذرد و ما همراه كيت واكر منظره نفس گيري از دره اي با چمنزارهاي آبي مي بينيم، اوج هنر زيبايي شناسي طراحان به چشم مي آيد.

همچنين در فصل بازگشت به گذشته، براي القاي اين حس، همه صحنه هايي كه در شماره اول ديده بوديم، به صورت نويزدار و دورنگ ديده مي شوند.

بايد اشاره كرد كه فصل بازگشت به گذشته داستان هم يكي از جذاب ترين بخش هاي شماره دوم سايبريا است. همچنين انيميشن هاي ميان مراحل بازي، كيفيت بسيار بالايي كه در رندر محيط هاي مراحل ديده بوديم، چيز عجيبي نيست.

با وجود اين كه سايبريا از موتور گرافيكي سه بعدي استفاده نمي كند و همه صحنه ها دو بعدي هستند، ولي مي توان به كيفيت بالاي طراحي مراحل زيبايي آنها، امتياز 100 را از 100 نمره داد.

اما مطمئنا داستان بازي نمي تواند امتياز كامل بگيرد. بخش هايي از داستان بسيار قابل پيش بيني هستند. شخصيت اسكار لوكوموتيوران، يكي از اعصاب خردكن ترين شخصيت هاي بازي هاي رايانه اي است! البته مي توانيد اين عنوان را بين اسكار و زن جادوگر در دهكده يخي تقسيم كنيد.

همچنين فصل هاي اضافي داستان (مانند جاي كه لنگر كشتي در ميان كوه هاي يخ گير مي كند) باعث مي شود كه كمي در روند روايت داستان وقفه ايجاد شود و حتي حس و حال داستانرا از بازي كننده ها بگيرد. داستان سايبريا مي تواند نمره 85 داشته باشد.

از نقاط ضعف اساسي بازي (و البته 90 درصد بازي هاي رايانه اي ديگر!) بايد به ضعف صداگذاري اشاره كرد. صداي گوينده هاي فرعي (مثلا كشيش هاي صومعه يا رئيس قبيله كوتوله ها) به هيچ وجه قابل قبول نيست و به شخصيت پردازي خوب سناريونويسان صدمه زده است. به اضافه بازي از موسيقي درست و حسابي بهره نمي گيرد.

چيزي كه مي توانست سايبريا را واقعا يك بازي به يادماندني كند، امتياز ما به صداگذاري بازي 65 است.

معماهاي منطقي بازي به هيچ وجه منطقي نيستند. معمولا امتحان كردن اتفاقي، راحت تر شما را به جواب مي رساند تا اين كه بخواهيد فكر كنيد و رابطه بين اجزاي معما را پيدا كنيد! مشكل ديگر، به كنترل حركات شخصيت اول بر مي گردد. شما مي توانيد هم با موس هم با صفحه كليد كيت را كنترل كنيد كه البته كنترل با موس دقيق تر و بهتر است، ولي بيشتر وقت شما در بازي صرف تماشاي دويدن كيت واكر از يك طرف صحنه به طرف ديگر مي شود.
آخرين ويرايش توسط Mahdi1944 در دوشنبه 15 خرداد 1385 16:48, ويرايش شده 1 در کل.
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

285

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 17 بهمن 1384 22:46

محل سکونت

بغل خونه همسايمون

آرشيو سپاس: 28 مرتبه در 17 پست

توسط arian » پنج شنبه 17 فروردین 1385 11:56

اقا مهدي در سايبريا 2  تنظيم بادبان شني چجوريه؟
تا حالا به معني کلمه مادر دقت کردي

Novice Poster

Novice Poster



نماد کاربر
پست ها

62

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 9 بهمن 1384 03:04

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط reza » پنج شنبه 17 فروردین 1385 13:05

سلام دوسته عزيز من فکر کنم راهنماي کله بازي رو جايي داشته باشم واست مي گردم پيدا مي کنم لينک مي دم مهدي جان فقط نقد مي نويسنه کاري به کمک در زمينه بازي نداره دوسته عزيز من خيلي بازيها رو تموم کردم اما اين بازي رو زياد باهاش حال نکردم اما دوست دارم تموم کرده باشه ازشون مي پرسم بهت مي گم يه اينکه واست لينک راهنماي کليشو مي زارم موفق باشي

بزرگترين سايت تخصصي بازيهاي رايانه اي
www.bazispot.com
COMING SOON

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

285

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 17 بهمن 1384 22:46

محل سکونت

بغل خونه همسايمون

آرشيو سپاس: 28 مرتبه در 17 پست

توسط arian » جمعه 18 فروردین 1385 11:03

اقا رضا ممنون
فقط اگه امكان داره هر چه سريعتر راهنمايي كنيد :?
تا حالا به معني کلمه مادر دقت کردي

Novice Poster

Novice Poster



نماد کاربر
پست ها

62

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 9 بهمن 1384 03:04

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط reza » جمعه 18 فروردین 1385 19:53

سلام باشه دوسته عزيز من فعلا اون دوستامو نديدم به محزي که ديدمشون ازشون مي پريم بهتون خبر مي دم اون لينک هم دارم واستون دنبالش مي گردم

بزرگترين سايت تخصصي بازيهاي رايانه اي
www.bazispot.com
COMING SOON

New Member



نماد کاربر
پست ها

8

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 شهریور 1385 22:55

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط اخگر » پنج شنبه 16 شهریور 1385 06:50

arian نوشته است:اقا مهدي در سايبريا 2  تنظيم بادبان شني چجوريه؟

سلام دوست عزیز
من  این بازی رو خیلی وقت پیش تموم  کردم
اما منظورتون رو از بادبان شنی نفهمیدم
نمیدونم کجا رو میگی
یکم توضیح بده تا راهنمایت کنم


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان