در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

2833

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 10 فروردین 1385 13:39

آرشيو سپاس: 745 مرتبه در 213 پست

سيمرغ ها ناراضى رفتند‌

توسط Leila » چهارشنبه 25 بهمن 1385 00:01

گروه فرهنگى - هر ساله تعدادى از برندگان سيمرغ و برگزار کنندگان جشنواره حرف‌هايى مى زنند که برخى از آنها مى‌تواند شنيدنى باشد. دو فيلم خون بازى و روز سوم با بيشترين تعداد سيمرغ بلورين بيست و پنجمين جشنواره بين‌المللى فيلم فجر را به بايگانى سپردند. ‌به گزارش خبرنگار ما بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر با حضور جمع زيادى از علاقه مندان سينماى ايران شامگاه بيست و دوم بهمن 1385 در تالار وحدت به کار خود پايان داد. ‌بيش از 1000 نفر از علاقه مندان و هنرمندان ايرانى از ساعت‌ها پيش از آغاز اين مراسم به پشت درهاى تالار وحدت آمده بودند تا مراسم اختتاميه جشنواره فيلم فجر را از نزديک تماشا کنند.
چشم واقعيت سينماى ايران
بخش اهداى جوايز مسابقه سينماى ايران بخش اصلى اين مراسم بود. ‌چشم واقعيت سينماى داستانى و مستند ايران نخستين بخش اين اهداى جوايز بود. ‌در قسمت بهترين پژوهش سيمرغ بلورين به پيروز کلانترى براى فيلم تهران چند درجه ريشتر اهدا شد.‌سيمرغ بلورين ويژه هيات داوران به محمدرضا اصلانى براى فيلم خاطرات يک هفتاد و پنج ساله داده شد.او در هنگام دريافت جايزه با اشاره به اين که سينماى مستند ايران هيچگاه در حاشيه نبوده است؛ گفت:” اين سينما جايگاه خودش را دارد.‌در همين بخش سيمرغ بلورين بهترين کارگردانى به مسعود بخشى براى فيلم تهران انار ندارد، دبپلم افتخار بهترين کارگردانى به مهرداد اسکويى براى فيلم روزهاى بى تقويم ،سيمرغ بلورين بهترين فيلم مستند به وحيد موسائيان براى فيلم سرزمين گمشده و ديپلم افتخار ويژه هيات داوران به محمود کيانى فلاورجانى براى فيلم زيستن اهدا شد. ‌
سوداى سيمرغ مسابقه سينماى ايران
اهداى جوايز مسابقه ايران با نام سوداى سيمرغ بخش ديگرى از اين مراسم بود. مهرداد ميرکيانى سيمرغ بلورين بهترين چهره پردازى را براى فيلم خون بازى دريافت کرد. در بخش جلوه‌هاى ويژه نيز سيمرغ بلورين بهترين جلوه هاى ويژه به آقايان محسن روزبهانى و علاءالدين پژهان براى فيلم قاعده بازى تعلق گرفت.محسن نوروزى براى فيلم روز سوم سيمرغ بلورين بهترين طراحى صحنه و لباس را دريافت کرد.سيمرغ‌هاى بخش صدا نيز در دو بخش صداگذارى و صدابردارى اهدا شد. ‌هيات داوران در بخش بهترين صداگذارى با توجه به محدود بودن آثار برجسته در اين بخش نامزد معرفى نکردند و سيمرغ بلورين جايزه بهترين صداگذارى به محمدرضا دلپاک براى فيلم قاعده بازى اختصاص دادند. در بخش تدوين ديپلم افتخار به محمدعلى سجادى براى مخمصه و سيمرغ بلورين به سپيده عبدالوهاب براى فيلم خون بازى اهدا شد.‌فيلمبردارى امسال دو سيمرغ بلورين داشت.سيمرغ بلورين بهترين فيلمبردارى به حميد خضوعى ابيانه براى فيلم “پا برهنه در بهشت”. هيات داوران همچنين سيمرغ بلورين ويژه هنر-تجربه را براى بهترين تجربه هنرى در خلق فضاى هنرى مناسب با بهره‌گيرى عالمانه از فناورى جديد براى خدمت به سينماى حرفه‌اى را به محمود کلارى براى فيلم خون بازى اهدا کرد. هيات داوران در بخش موسيقى تنها يک ديپلم افتخار به کامبيز روشن‌روان براى فيلم بچه‌هاى ابدى اهدا کرد. روشن روان در هنگام دريافت جايزه ياد بابک بيات را زنده کرد.‌
جوايز بازيگرى و تشويق زياد حاضران
اهداى جوايز بخش بازيگرى يکى از بخش‌هايى بود که تشويق زياد حاضرين را با خود همراه داشت. در بخش بهترين بازيگر نقش اول مرد ديپلم افتخار به خسرو شکيبايى براى فيلم اتوبوس شب اهدا شد.

  
شکيبايى ضمن دريافت با بيان اين که من سئوال کردم مى‌توانم حرف بزنم گفت:” من خوشحالم که جايزه‌ام را از استادم على نصيريان دريافت مى کنم.”‌اما در اين بخش سيمرغ بلورين به بهرام رادان براى فيلم سنتورى اهدا شد.

رادان در حالى که جايزه خود را در مقابل سن گذاشت،‌ از مردم خواست تا بعد از جشنواره سنتورى را داورى کنند.رادان که تشويق زياد حاضران را با خود همراه کرد،‌ با بيان اين که مى‌شود يک روزى در سينماى ما سانسور نباشد،‌ گفت:”اين جايزه متعلق به همه سنتورى‌ها است.”‌باران کوثرى براى فيلم‌هاى خون بازى و روز سوم جايزه بهترين بازيگر نقش اول زن را دريافت کرد.

او صحبت خود را با اين جمله که فکر مى‌کردم گرفتن جايزه اين قدر سخت باشد اما نمى‌دانستم اين قدر مشکل است، آغاز کرد و از عوامل دو فيلم تشکر کرد و در جواب حاضران که مى‌خواستند درباره رخشان بنى اعتماد صحبت کند گفت:” در اين سال‌ها من بارها به وجود پدر و مادرم افتخار کردم. اميدوارم امشب پدر و مادرم کمى به من افتخار کنند.”‌در اين بخش هيات داوران با اهداء يک سيمرغ بلورين جايزه ويژه، از حضور عزت الله انتظامى در فيلم ميناى شهر خاموش تقدير کرد. انتظامى که در ميان ابراز احساسات شديد حضار به روى سن رفت و از طرف هيات داوران استقبال شد،‌ گفت:” خدا را شکر که سال 85 سال پر برکتى براى من بود. “او به همه جوانان اين مژده را داد که مى توانند روزى در اين جايگاه قرار گيرند، اما راه آسوده‌اى نيست و بايد تحمل داشته باشند. هيات داوران ضمن تقدير از على احمدى بازيگر فيلم “بچه‌هاى ابدي” و “فاطمه خدادادي” و “محمد نظري” بازيگران کودک و نوجوان فيلم “قفل ساز” دو بازيگرى فعال تئاتر ايران را به عنوان بهترين بازيگران نقش مکمل معرفى کردند.افشين هاشمى براى فيلم “پابرهنه در بهشت” و سيمرغ بلورين به پانته‌آ بهرام براى فيلم بچه‌هاى ابدي. دو بازيگرى که در سال‌هاى قبل جايزه بازيگرى تئاتر را از جشنواره تئاتر فجر و خانه تئاتر ايران دريافت کردند.
بهترين فيلم بهترين کارگردان‌
جوايز بخش بهترين کارگردانى و بهترين فيلم را وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و معاونت هنرى اهدا کردند. در اين بخش سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران به محمد حسين لطيفى براى کارگردانى فيلم روز سوم و سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران به امير شهاب رضويان براى کارگردانى فيلم ميناى شهر خاموش اهدا شد.- بهترين فيلم نيز عليرغم برخى شتابزدگى ها به عليرضا جلالى تهيه کننده فيلم “روز سوم” اهدا کرد. اما در بخش بهترين فيلمنامه سيمرغ بلورين را به فيلمنامه نويسان خون بازى رخشان بنى اعتماد، فريد مصطفوي، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمينى اهدا کرد. دبيرخانه جشنواره همچننى جايزه ويژه سينماى ملى ايران به نگاه ملى را که سيمرغ طلايى سينماى ايران بود به اثر “فرش ايراني” کار گروهى 15 تن از کارگردانان سينماى ايران به تهيه کننده اين فيلم سيد رضا ميرکريمى اهدا کرد.‌
‌ بهترين فيلم از نظر تماشاگران‌
انتخاب بهترين فيلم از نگاه تماشاگران آخرين بخشى بود که نتايج آن توسط محمد مهدى دادگو مسئول اين بخش اعلام شد. محمد مهدى دادگو ضمن اشاره به چگونگى شمارش آراى فيلم برگزيده تماشاگران، روى رقابت شديد بين سه فيلم اخراجى‌ها، سنتورى و روز سوم تاکيد کرد و در نهايت اعلام کرد؛ بر اساس محاسبات و مشاورت‌هاى آمارى مختلف، ساعاتى پيش شمارش آراى مردمى به پايان رسيد و دو فيلم “اخراجى‌ها” و “سنتوري” با 90 درصد آراى مردمي، به طور مشترک سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را به دست آوردند. ‌در ادامه از “حبيب‌الله کاسه‌ساز” و “فرامرز فرازمند” خواسته شد تا سيمرغ بلورين را از دستان پرويز پرستويى دريافت کنند. “کاسه‌ساز” از “ده نمکي” کارگردان فيلم “اخراجى‌ها” خواست تا براى دريافت سيمرغ مردمى به روى سن بيايد. “ده‌نمکي” از لحظه‌اى که از جاى خود برخاست شروع به اعتراض کرد و به نحوه قضاوت هيات داوران و ناديده گرفتن بازيگران فيلم “اخراجى‌ها” که باتحريک تماشاگران حاضر در سالن همراه بود اين بخش مراسم را برهم زد. ده نمکى که با تکرار اين جمله که من اين جايزه را دربافت نمى‌کنم فاصله رديف پنجم که نشسته بود را تا روى سن طى کرد،‌ گفت:” من نه مرغ مى‌خواهم نه سيمرغ. جايزه را به تمام بازيگرانى که فداکارانه در اين فيلم بازى کردند و ناجوانمردانه به خاطر من ديده نشدند تقديم مى‌کنم. من با ساخت اين فيلم فهميدم که سينماى ما هم کثيف است.”‌ده نمکى با عذرخواهى از تک تک بازيگران فيلمش گفت:” متاسفانه سينما بار ديگر به من نشان داد که نخبگان ما عقب مانده تر از مردم هستند. “کارگردان اخراجى‌ها گفت:” من بچه بودم دلم مى‌خواست قاضى شوم. اما با ديدن داورى‌هاى امسال به اين نتيجه رسيدم که ديگر دوست ندارم قاضى شوم.” او حتى حرف هاى حسين پاکدل مجرى برنامه را چندين بار قطع کرد و اعتراض خود را چندين بار تکرار کرد. ‌پرويز پرستويى که براى اهداى اين جايزه به عنوان هنرمندى مردمى به صحنه رفته بود، در پايان گفت:” به همه کسانى که امشب جوايز خود را دريافت کردند تبريک مى‌گويم و براى همه هنرمندان از خدا صبر مى‌خواهم.”مراسم با پخش فيلم برتر يعنى روز سوم به پايان رسيد.‌
سيمرغ‌هاى جشنواره از پرواز خود ناراضى‌اند ‌
در جشنواره امسال فيلم‌هاى ارزشمندى ديده نشدند و سيمرغ‌ها به سمتى پرواز کردند که در راستاى سياست‌هاى سال‌هاى گذشته بود و من مطمئنم که امسال خود سيمرغ‌ها از پرواز خود ناراضى هستند. جواد شمقدرى مشاور فرهنگى رئيس جمهور با عنوان اين مطلب به فارس گفت: افرادى هستند که سينماى ايران را در مسير سالم‌‌ نمى‌پسندند و بيمارى سينماى ايران را مى‌خواهند. اين افراد حرکاتى را در زمينه انتخاب فيلم و نحوه داورى انجام دادند که پيام آن اين موضوع بود که نمى‌خواهند سينماى ايران را از بحرانى که خودشان به وجود آورده‌اند، نجات دهند، با اين ديدگاه من معتقدم که امسال با وجود داشتن فيلم خوب در ويترين جشنواره، سيمرغ‌ها را با سياست‌هاى قبلى تقسيم کرده‌اند. او در مورد نارضايتى منتقدان سينما از جشنواره فيلم فجر امسال گفت: من دليل رويکرد منتقدين و دلخورى آنها را از فيلم‌ها نمى‌دانم اما در طول بيست و پنج سال گذشته ، بارها شاهد بوده‌ايم فيلم‌هايى که مورد قبول منتقدان بودند، گاه با اسلام و انقلاب سنخيتى نداشته‌اند يا در گيشه پرفروش نبوده‌ا‌‌ند در حالى که امسال، برعکس سال‌هاى گذشته که توجه مردم به فيلم ها کم بود، 13 فيلم بيش از 50 درصد از آراى مردمى را به خود جلب کرد و اين نشان مى‌دهد که سينماى ايران آشتى با مخاطب و پرداخت به هويت فرهنگ ملى را سرلوحه خود قرار داده است. او افزود: منتقدان و مردم بايد اين پيام را به گوش سياستگذاران سينمايى برسانند چون مردم در جشنواره فيلم فجر، اين فيلم‌ها را پسنديده‌اند.
اگر مي توانستيد خريدار باور باشيد، كدام باور از همه برايتان مفيد تر بود؟؟

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان