در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

New Member



no avatar
پست ها

2

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 26 بهمن 1385 20:38

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

موتورهاي دور بالا

توسط meti20 » جمعه 27 بهمن 1385 17:27

سلام.همه دوستان خسته نباشن.
ممنون می شم اگه اطلاعات جامعی در مورد خودروهای با موتور دور بالا در اختیارم بذارین.
با تشکر.

Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

778

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 26 آبان 1385 15:04

محل سکونت

..مازندران..

آرشيو سپاس: 82 مرتبه در 47 پست

توسط ghadami2005 » جمعه 27 بهمن 1385 19:14

سلام دوست عزيز.البته من خيلي متخصص نيستم ولي فکر ميکنم به موتورهايي موتورهاي دو بالا ميگن که حداکثر دور مجاز انها  بالاي 7000rpmباشد.اصولا اين گونه موتورها داراي شاتونهاي بسيار کوچيکي براي دست يابي به چنين دورهايي هستن يعني نقطه مرگ پايين و بالا فاصله کمي دارن مثل موتورهاي مورد استفاده در خودروهاي فرمول 1 که تا 18000دور در دقيقه ميزنن(براي درک بهتر لازم بدونين که در دور 5000rpmسوپاپها 60 بار در ثانيه بازو بسته ميشن پس لازمه که قطعات از الياژ مناسبي تهيه بشن مثلا سوپاپها از تيتانوم با ميل سوپاپهاي تو خالي يا ميلنگ forg کاري بشن که تحمل فشارهاي زياد در دورهاي بالا رو داشته باشن .اميدوارم تونسته باشم کمکي کرده باشم.توضيحات تکميلي رو اساتيد خواهند داد. :razz:
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1106

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 29 شهریور 1385 11:12

آرشيو سپاس: 492 مرتبه در 183 پست

توسط Mehdi2224 » جمعه 27 بهمن 1385 19:24

اعدادی که  در کنار  آرم  برخی  خودروها  مشاهده  میشه  که از  هزار به بالا   هستند   و   یا   بر روی  نام  موتورشون استفاده میشه    به  طور  مثال  میگیم  پزو 1600  آردی   منظور  از  عدد  1600  همون   تعداد دورهای موتور در دقیقه  هست  ویا  میگیم  بر روی  این خودرو  یک موتور  1700  نصب  شده که منظور باز هم  تعداد دور های  موتوره  .  از اونجایی که  افزایش  تعداد دورها   باعث  ربالارفتن  قدرت  خودرو میشه   فکر کنم  موتورهای   با   دور  بالای   3000  منظور  مورد نظر  شماست  .  در این   گونه  خودروها  چندین راه  برای  افزایش   تعداد دورها  وجود داره
1-  افزایش  تعداد  سیلندرها
افزایش توان  و دور  موتورها   رابطه  مستقیمی با  افزایش  تعداد  سیلندرها   در موتور  خودرو دارد  در  نتیجه   توان  و میزان   دور  موتورهای با  تعداد سیلندر بالا  بیشتر  از  موتورهای با  سیاندر  کمتر  است  . زیرا  هر   سیلندر با  اضافه  کردن   یک  واحد  تولید کننده  نیرو به   سیستم  موتور   قدرت   آن را  افزایش  میدهد که بنابه  رابطه  گشتاور    افزایش  نیرو  منجر به  افزایش  تعداد دورهای   موتور  میگردد . افزایش  تعداد  سیلندرها   باعث  افزایش  مصرف  سوخت می شود  بنابر این  این  روش   کمتر مورد استفاده  قرار میگیرد .  در گذشته   شرکتهای  بیوک و کادیلاک و  فراری متعلق به امریکا  از این  روش  برای  ارتقاع  توان و دور  یک موتور  خودرو استفاده می کردند که  تقریبا  روز به روز  منسوختر  می شود .
  
2- افزایش  حجم  سیلندرها
این   روش  در مقیاسهای کوچک  قابل  انجام  است  و  می توان به  وسیله  ان  درصد  معینی   به  قدرت  موتور  اضافه  نمود . به  طور  مثال   یک موتور با  قدرت  1600  را  فقط  میتوان  تا  600  دور بیشتر   ارتقا  داد  و به  قدرت  2200  دور  رساند . البته   در صورت   بالا  بودن  کیفیت   قطعات  و   لوازم  استفاده  شده  میتوان  کمی آن  را  بیشتر کرد . ولی  افزایش  حجم   هر سیلندر  مساوی است  با  افزایش   وزن  پیستون  سیلندر مربوطه  که    علت    اصلی  محدود بودن    این  روش  است  به  طور  مثال   نمیتوان   از  موتور خوددروهای  سنگین   انتظار داشت   که  دورخود را  با   استفاده  از این  روش  ارتقاع  بخشند . باید توجه  داشت که   افزایش   حجم موتور   مساوی است با  بالا  رفتن  مصرف  سوخت ان که یک  عامل  مهم در جهت  محدود  کردن این  روش  است از  این   گونه  موتورها  با  استفاده  از  ترکیب  با  دو سیلندر اضافی  میتوان  موتوری  را  برای استفاده در وسائل باربری   نیمه سنگین  ایجاد کرد .   شرکت  تویوتا  ار  عمده ترین  استفاده  کننده گان  از این  روش   است  که   وانت بارهایی با  تعداد دورهای بالای  4500 تولید میکند . شرکت روز روز  نیز به  صورت  محدود از  این  روش  استفاده  می کند .  

3- تغییر دادن  نحوه  چینش سیلندرها  به صورت  اشکال متقارن
قبل از  اغاز  جنگ  جهانی دوم   دانشمندان  نظامی  کشورهای  اروپایی پس  از یک   سری  تحقیقات  به  این نتیجه  رسیدند که  به  جای  استفاده از دو  روش  فوق  میتوان   سیلندرها  رو طوری   چید که    تشکیل  یک  شکل  متقارن  را  مهیا  سازد  .  در این  روش   هر  سیلندر در راستای  مرکز  هندسی  یک   شکل  متقارن  قرار داده می شد  و  با  استفاده از یک  شفت  چند تکه متقارن که توانایی   انعطاف   دینامنیکی  داشته باشد    قدرت  تمامی  پیستونها  در راستای  مرکز   شکل  اعمال  میشد که باعث   افزایش   تعداد دورهای موتور    تا   100  الی  150 دور در  ثانیه  میشد. از این  روش به صورت   گسترده  در ساخت موتورهای  ملخ دار برای  هواپیماهای  نظامی  جنگ جهانی  دوم  استفاده  شد  و   پس  از اختراع موتور  جت  استفاده از این  روش به  وفور کاهش  یافت  .و هم اکنون به  صورت  پراکنده  در برخی  کشورها  استفاده  می شود .

4- تغییر نوع  سیتمهای  سوخت  رسان  ویا  تغییر شکل  نوع  پیستونها و شفتها  (بهینه  سازی )
امروزه  بسیاری  از  شرکتهای  جهان    هدف  کاهش مصرف  سوخت   با  افزایش   کارایی  را  دنبال  میکنند   که   منجر به   بهینه سازی  در  نوع  طراحی های موتور خودروها  شد .      
به  طور  گسترده برای بالا  بردن  دور موتورها
الف-  نوع سوخت ان را بهینه سازی میکنند
ب -  نوع  شکل  پیستون و یا  سیلندر آن را  بهینه سازی  میکنند
ج-  سیستم  سوخت رسان  را  برای بالا  بردن  کارایی به  سیستم  انژکتوری  تغییر میدهند
د-  حذف  سوپاپ  و استفاده  از  میله های  دوار  
ه - افزودن  کمپرسور هوا  به  تزریق  کننده  هوای موتور  خودرو
.
.
.
و روش هایی   دیگر   را  انجام   میدهند .   اکنون  موتورهایی  برای خودروهای  مسابقه  با  استفاده  از نوعی  سوخت  ساخته شده  از الکل   و با  استفاده  از  بهینه سازی های  مختلف    با   تعداد دور بالای  7000  ساخته  شده  است   که بدلیل   امکان  انفجار  فقط و  فقط  در  حد  مسابقات  و تحقیقات مورد  استفاده  قرار میگیرد .

موفق  باشید .

Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

778

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 26 آبان 1385 15:04

محل سکونت

..مازندران..

آرشيو سپاس: 82 مرتبه در 47 پست

توسط ghadami2005 » جمعه 27 بهمن 1385 20:28

سلام دوست عزيز اين اعدادي که شما فرمودين اصلا ربطي به قدرت نداره.مثلا ار دي1600 منظور حجم سيلندر يا همان حجم موتور هست که ميشه 1600cc :x
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1106

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 29 شهریور 1385 11:12

آرشيو سپاس: 492 مرتبه در 183 پست

توسط Mehdi2224 » شنبه 28 بهمن 1385 01:25

ghadami2005,

نا سلامتی خودمون مکانیکیم  
در برخی موتورها  منظور  حجم به  سیسیه   و در برخی  تعداد دور مثلا   تویوتا   اف - چهارو نیم  که منظور  4500 تاست باید  حجم موتورش اونموقع  سه برابر  موتور  پیکان باشه که این گونه  نیست

Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

778

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 26 آبان 1385 15:04

محل سکونت

..مازندران..

آرشيو سپاس: 82 مرتبه در 47 پست

توسط ghadami2005 » شنبه 28 بهمن 1385 01:49

snipercab   :razz: عزيز  تويوتا چهارو نيمي که شما ميفرماييد بله دقيقا حجم موتورش تقريبا 3 برابر پيکان هست.البته هميشه اعدادي که با نام اتومبيل  روي ماشين حک ميشه مر بوط به حجم نيست مثلا bmw 530i  اينجا منظور از اعداد اينه:   (5 )  به سري ساخت مربوط ميشه.   (30 ) اگه به اين عدد  دو تا صفر اضافه کنيم به حجم موتور ميرسيم. حرف i هم مربوط به انژکتوري بودن موتوره.خب اگه اينجا حرف شما درست باشه  اين bmw  حداکثر ميتونه 530 دور بزنه که واقعا قابل قبول نيست.حتي اکثر اتومبيلها  در دور ارام( بدون اوردن هيچ فشاري به پدال گاز) دور موتوري برابر با   900تاrpm1000 دارن.همين پيکان خودمون که خدا رحمتش کنه حداکثر دور مجازي برابر 5500rpm  داره.من فکر ميکنم شما اين موضوع رو با يه موضوع ديگه اشتباه کردين. البته شما خودتون استادين.
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."

Novice Poster

Novice Poster



نماد کاربر
پست ها

55

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 2 شهریور 1385 02:05

محل سکونت

Mir Space Station

آرشيو سپاس: 14 مرتبه در 4 پست

توسط Danial_cartio » شنبه 28 بهمن 1385 02:17

snipercab عزیز آخه کوجای دنیا حجم موتور ماشین را دور موتور می سنجن که این کار را می کونی ؟ :x
در ضمن حجم موتور میزان قدرت ومصرف سوخت و ... را نشون میده نه دور موتور  :-)  مثل موتور های GT که روی ماشین نصب مشه و با حجم 1200 cc که دور موتوری بین 6 تا 7.5 RPM دارن !!!

Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

778

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 26 آبان 1385 15:04

محل سکونت

..مازندران..

آرشيو سپاس: 82 مرتبه در 47 پست

توسط ghadami2005 » شنبه 28 بهمن 1385 03:08

Danial_cartio نوشته است:snipercab عزیز آخه کوجای دنیا حجم موتور ماشین را دور موتور می سنجن که این کار را می کونی ؟ :x
در ضمن حجم موتور میزان قدرت ومصرف سوخت و ... را نشون میده نه دور موتور  :-)  مثل موتور های GT که روی ماشین نصب مشه و با حجم 1200 cc که دور موتوری بین 6 تا 7.5 RPM دارن !!!
danial جان سلام هميشه هم نميشه از روي حجم موتور به قدرت يا مصرف رسيد مثلا شما يه mitsubishi lancer FQ400 رو در نظر بگيرين که با 2000CC حجم موتور با پرخوران  400اسب قدرت توليد ميکنه ولي زانتيا با 2000CC  حجم موتور تنها 145اسب قدرت داره.يامثلا  پيکان با 1600CC  حجم13ليتر تو صد تا ميخوره در صورتي که يه MECEDES BENZ   S500 با 8سيلندر و 5000 سيسي حجم فکر نميکنم بيشتر از 15 تا بخوره.


موفق باشيد :razz:
"لشگر گوسفندان که توسط يک شير اداره ميشود,ميتواند لشگر شيران را که توسط يک گوسفند اداره ميشود ,شکست دهد."

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1106

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 29 شهریور 1385 11:12

آرشيو سپاس: 492 مرتبه در 183 پست

توسط Mehdi2224 » شنبه 28 بهمن 1385 12:23

ghadami2005,Danial_cartio,  
شاید  در این  مورد  حق  با  شماست
البته  تقصیر از من هم  نیست . باید   یقه  اون  مربیای بی سوادی رو  گرفت که  اون موقع  در   آموزشگاه به ما  اینطوری  گفته بودن  
باید  کمی  دقت  می کردم و حداقل یه سرچ  بهم کمک می کرد

موفق باشید

New Member



no avatar
پست ها

2

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 26 بهمن 1385 20:38

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط meti20 » شنبه 28 بهمن 1385 19:32

سلام. ممنون از همه دوستان
من با نظر دوستم ghadami موافقم. اصولا موتورهاي دور بالا موتورهايي هستند که دور موتورشون راحت به 7000rpm و يا بيشتر  مي رسه بدون اينکه فشار جدي به موتور بياد و ربطي به حجم موتور نداره.کمپاني هاي بنز و BMW روي اين نوع موتورها کار ميکنند. ولي شما پرايد در نظر بگيرين دور موتورش که به 4000RPM مي رسه موتورش مي خواد منفجر شه ولي 206 راحت به 5500 ميرسه.


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان