در اين بخش مي‌توانيد به مباحث مربوط به انواع زبان هاي برنامه نويسي بپردازيد
Incredible Poster

Incredible Poster



نماد کاربر
پست ها

3047

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 28 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 21:41

آرشيو سپاس: 408 مرتبه در 218 پست

ويژوال بيسيک

توسط Farhad3614 » پنج شنبه 17 فروردین 1385 05:16

آشنايي با ويژوال بيسيك


هدفهاي رفتاري  :  پس از مطالعه اين فصل از فراگير انتظار مي رود


1.  مفهوم برنامه هاي شيءگرا را درك كند .


2.  با محيط كار ويژوال بيسيك آشنا شود.


3.  مفاهيم كنترل و شئ را بيان كند .


4.  پروژه اي را ايجاد ،ذخيره وبازيابي كند.


5.  برنامة نمونه اي را بنويسد.






مقدمه :


    در سالهاي گذشته  راجع به برنامه نويسي مطالبي را آموختيد اما تمام برنامه هايي كه تا حال نوشته ايد  نوع خاصي از برنامه نويسي مي باشد كه مختص محيط هايي همچون سيستم عامل Dos  مي باشد در اين كتاب مي خواهيم در مورد نوع ديگري  از روشهاي برنامه نويسي موسوم به شيء گرا ([1]oop) بحث كنيم اين روش خاص برنامه نويسي ،تعاريف واصولي مختص به خود دارد كه با آنچه تا بحال فرا گرفته ايد داراي تفاوتهايي مي باشد .


    ما در اين بخش از كتاب در صدد  آن   هستيم كه شما را با برخي از  اين اصول و مفاهيم آشنا كنيم   لازم به ذكر است كه فراگيري اين اصول و مفاهيم براي پيگيري و آموختن آنچه كه در ادامه كتاب آورده خواهد شد نقش تعيين كننده اي را ايفا مي كند ‚ بنايرين سعي كنيد در قسمت هاي بعدي كتاب نيز مراجعاتي به اين بخش داشته باشيد تا مفاهيم مورد نظر را بهتر درك نماييد.


1-2- مفاهيم اوليه :

روش هاي برنامه نويسي معمولاً به دو بخش عمده تقسيم مي شوند:


·        برنامه نويسي تابع گرا


·         برنامه نويسي شيء گرا


الف) برنامه نويسي تابع گرا ياProcedural  : اين روش برنامه نويسي كه برنامه نويسي متن گرا نيز ناميده مي شود روش قديمي تر ي است كه مبتني بر توابع مي باشدو معمولاً يكي از برنامه هاي اصلي بوده ، با شروع برنامه ، كنترل برنامه به  اولين دستور تابع اصلي رفته و بترتيب شروع به اجراي دستورات از اولين دستور تا آخرين دستور تابع مي كند و مواقعي هم ممكن است فراخواني هايي به يك يا چند زير برنامه  داشته باشد كه با هر بار فراخواني ، كنترل برنامه به ابتداي تابع مورد نظر رفته و دستورات آن تابع را بترتيب اجرا مي نمايد و با اتمام دستورات تابع مذكور كنترل برنامه به  دستور بعد از دستور فراخواني بر مي گردد و روال برنامه تا رسيدن به آخرين دستور تابع اصلي ادامه مي يابد بعد از اجراي آخرين دستور تابع اصلي يا رسيدن به دستور خاتمة برنامه ، برنامه پايان مي پذيرد مانند اكثر زبانهاي  برنامه نويسي كه تا به حال با  آن   كار كرده ايد مثل بيسيك و پاسكال .



ب) برنامه نويسي شيء گرا (Object Oriented ) :      


             اين روش داراي اصول و ويژگيهايي مي باشد كه با پيدايش ويندوز و مفاهيمي چون چند وظيفه اي[2] كه در اين سيستم عامل وجود دارد مطرح شد در اين روش بر خلاف روش قبلي به جاي استفاده از تابع اصلي كه وظيفه كنترل تمام برنامه را بر عهده دارد از مفاهيمي همچون كلاس ، خصوصيت و شيء بهره برده مي شود براي يادگيري بهتر اين روش برنامه نويسي ابتدا بايد با مفاهيم ذكر شده در بالا آشنا شويم.


     در محيط واقعي زندگي با مفهوم شئ  آشنا هستيم . همانطوري كه مي دانيد يك شئ  چيزي مادي است كه داراي خصوصياتي مي باشد و مي تواند در مقابل برخي اتفاقات كه ممكن است برايش رخ دهد از خود واكنش هايي نشان دهد پس با اين حال مي توان گفت هر شئ  به همراه سه مورد زير شناخته مي شود:


·                                خواص

·                                 رفتار

·                                 روابط

    معمولاً خواص ويژگي هايي است كه مشخص كنندة حالت فعلي شئ  مي باشد. براي مثال مي توان گفت رنگ يك ميز قهوه اي است يا قد يك شخص 170 سانتيمتر مي باشد .


    در اين مثال ميز و انسان شئ  هستند و قهوه اي بودن و 170 سانتيمتر بودن قد خواص مربوط به آنها مي باشد.


   همچنين رفتار يك شئ  نحوه پاسخ شئ  در مقابل رويدادها است كه مي تواند برايش رخ دهد براي مثال شئ  ميزدرمقابل رويداد وارد آمدن نيروي بيش از حد بر آن رفتار شكستن را نشان مي دهد. حال خودتان مثالهايي را براي شئ يك شخص ورويدادهائي كه مي تواند براي وي بيافتد و رفتار هايي كه او نشان مي دهد، بيابيد . توجه داشته باشيد كه ممكن است شئ خاصي در مقابل بعضي رويدادها هيچ رفتاري ازخود نشان ندهد اين در صورتي است كه براي رويداد مورد نظر هيچ رفتاري تعريف نشده باشد . روابط هر شئ  نيزنشان دهندة ارتباط  آن شئ با اشياء ديگر مي باشد بطورمثال يك شخص مي تواندمالك يك شئ مانند ميزباشد.در اين مثال رابطه مالك و مملوك بودن بين اشياء  مذكور برقرار است .


     انواع اشيايي كه در دنياي واقعي وجود دارد متفاوتند همچنين اشياء همنوع نيز مي توانند خصوصيات ، رفتارها و روابط متفاوتي داشته باشند يعني خصوصيات ، رفتار ها و روابط بين اشياء از يك نوع با اينكه مشابهند ولي ممكن است يكسان نباشند . با توجه به اين نكته براي اشياء ، تقسيم بندي خاصي را در نظر مي گيريم و اصطلاح كلاس را تعريف مي كنيم . كلاس مجموعه تمام اشياء همنوع است هرچند اين اشياء خواص ، رفتار و روابط متفاوتي داشته باشند.


     مثلاً انسان يك كلاس است و هر شخص بخصوصي از اين مجموعه شيئي  از كلاس مذكور تلقي مي  شود با توجه به تعاريف و مفاهيم كه در بالا ذكر شد مي  توان روش برنامه نويسي شيء گرا را بصورت زير بيان كرد :


       هر برنامه شيء گرا شامل تعدادي شئ  با خواص و رفتارهاي متفاوت است بطوري كه روابط خاصي بين آنها برقرار مي باشد .


      رفتار ها مجموعه اي از دستورالعمل هاي برنامه نويسي هستند كه  بايد در هنگام بروز رويدادهائي اجرا گردند ، مجموعه اين دستورالعمل ها رفتار آن شئ را دربرابررويداد بخصوصي نشان مي دهند .


    در زبان برنامه نويسي VB كه بر پاية برنامه نويسي شيءگرا طراحي شده است از مفاهيم و تعاريفي كه در بالا به آنها اشاره شد استفاده مي شود در محيط برنامه نويسي VB هر يك از واحدهاي جعبه ابزار ( Toolbox 1) يك كنترل مي باشند ، كنترل معادل اصطلاح كلاس است . هر يك از كنترل ها وقتي روي فرم قرارمي گيرند اصطلاح شئ  به آنها اطلاق مي شود و هر شئ  در هنگام انتقال به فرم خواص پيش فرضي را از كلاس مربوط به خود به ارث ميبرد بعد از انتقال شئ  برروي فرم مي توان خواص پيش فرض را تغيير داده ، رفتار هاي دلخواه را براي هر يك از رويدادها  آن   شئ  تعريف كرد 2 و در نهايت رابطة  آن   را با فرم و ديگر اشياء فرم برقرار كرد .



2-2- كار با ويژوال بيسيك

      محيط ويژول بيسيك بسيار ساده است . اين محيط كه از جمله محيط هاي توسعه يافته مجتمع  IDE  (Interface Design Enhanced ) مي باشد به برنامه نويسان امكان مي دهد كه برنامه هاي تحت ويندوز خود را بدون نياز به استفاده از برنامه هاي كاربردي ديگر ايجاد، اجرا و خطايابي كند. در اين فصل مروري بر محيط ويژوال بيسيك 1و همچنين بحثي در مورد ايجاد يك برنامه ساده خواهيم داشت؛ همچنين با تعدادي از مفاهيم اوليه برنامه هاي ويژوالي آشنا خواهيم شد.



1-2-2- آشنائي با محيط ويژوال بيسيك :


بعد از اجراي برنامه ويژوال بيسيك ، كادر تبادلي New project به نمايش در مي آيد.(شكل1ـ2) كه اين كادر به برنامه نويس امكان انتخاب يكي از انواع برنامه هايي را مي دهد كه مي توان در VB ايجاد كرد .



New Project كادر تبادلي



نوع Standard EXE كه بطور پيش فرض در اين كادر انتخاب شده است؛ به برنامه نويس امكان مي دهد كه برنامه اجرائي استانداردي را ايجاد نمايد ( برنامه هاي اجرائي استاندارد از بيشترين خصيصه هاي ويژوال بيسيك استفاده مي كنند). در اين كتاب اكثر مثالهاي خود را با استفاده از اين  نوع برنامه ، اجرا خواهيم كرد.


كادر تبادلي New project شامل سه برگه ( Tab  ) مي باشد :


·        برگه New : جهت ايجاد يك پروژه جديد


·        برگه Existing  : براي باز كردن پروژه ا ي كه از  قبل وجود دارد


·        برگه  : Recent  ليستي از آ خرين پروژه هاي باز شده يا ايجاد شده را نشان مي دهد.


تعريف پروژه ( Project):


    پروژه عبارت است از مجموعه فايلهائي (فرم ، برنامه و ...)كه در كل يك هدف واحد را دنبال مي كنند . كدهاي برنامه ، مشخصات ظاهري برنامه واحتمالا فايل هاي بانك اطلاعاتي در اين مجموعه از فايل ها قرار دارند .


     در قسمت پائين كادر تبادلي جعبه انتخابي با عنوان Dont show dialog in the future وجود دارد. اگر اين جعبه علامت دار نباشد در هر بار اجراي VB كادر تبادلي مورد بحث نمايش داده مي شود.


براي باز كردن يك پروژه بر روي آيكون مورد نظر با استفاده از دكمه سمت چپ Double click كرده و يا روي آيكون توسط دكمه سمت چپ موس كليك كنيد سپس كليد Enter و يا دكمه Open را فشار دهيد.  با باز شدن پروژه كادر تبادلي بسته شده و واردمحيط IDE مي شويم . شكل (2ـ2 ) اين محيط داراي چندين پنجره ؛ يك ميله منو و يك ميله ابزار است كه مشابه ميله هاي منو وابزار در اكثر برنا مه هاي تحت ويندوز است .


پروژه Standard EXE  شامل پنجره هاي زير مي باشد:


1.  پنجره پروژه Project


2.  پنجره Form Layout


3.  جعبه ابزار Tool Box


4.  پنجره خصوصيات Properties


5.  پنجره فرم ها Form


2-2-2- پنجره پروژه : پنجره اي كه معمولا بنام Project Explorer  نيز معروف است شامل تمام  فايل هاي مربوط به پروژه مي باشد . شكل(3ـ2 )


Project  شكل 3-2 پنجره


ميله ابزار اين پنجره شامل سه دكمه به نامهاي:View code   View object , و  Toggle  Folders مي باشد .


  دكمه View code براي نمايش پنجره اي كه در  آن   كد VB ( دستورات برنامه ) فايلي كه در پنجره پروژه فعال وجود دارد، به كار مي رود .


  همچنينView object براي نمايش شكل ظاهري فرم فعال درپنجره پروژه بكارمي رود.


نكته : اگر در پنجره پروژه هيچ فايلي فعال نباشد هر دو دكمه View code وView objec به صورت غير فعال در مي آيند .


   دكمه Toggle Folders  باعث مي شود كه با هر بار فشار آن پوشه Forms به صورت متناوب به نمايش در آمده و مخفي شود .


پنجره Project يكي از مهمترين ابزارهاي مديريت پروژه است .


3-2-2-  پنجره (Form Layout) :


      اين پنجره محل فرم را به هنگام اجراي برنامه(Run time) برروي صفحه نمايش مشخص مي كند . شكل (4-2)


Form Layout شكل4-2   پنجره  


                                                                           همانطور كه در شكل مشاهده مي كنيد اين پنجره  يك صفحه نمايش را نشان مي دهد كه در داخل  آن   محل قرار گرفتن فرم مشخص شده است .


با قرار دادن نشانگرماوس بر روي شكل فرم و پائين نگه داشتن دكمه سمت چپ ماوس و جابجا كردن  آن (Drag ) مي توان فرم را درمحل جديد خود قرار داد . كه به اين ترتيب در زما ن اجرا ، فرم مورد نظر در محل مشخص شده ظاهر مي شود .


3-2-2- پنجره خصوصيات ( Properties Window): اين پنجره ويژگيها و خصوصيات فرم يا كنترل را نشان مي دهد كه به ترتيب الفبايي1 مرتب شده اند .  شكل(5-2)



همانطوركه شكل( 5-2) نشان مي دهددرقسمت بالاي پنجره جعبه ليست مانندي (combo box) وجود دارد كه در  آن نام كنترل يا فرمي كه خصوصيات آن دراين پنجره آورده شده است را نشان مي دهد ، داخل اين ليست نام تمامي كنترل ها و همچنين نام فرمي كه فعلاً فعال است آورده شده است .با انتخاب هر كنترل يا فرم ديگري از اين ليست خصوصيات مربوط به آن درپنجره نشان داده مي شود . توجه كنيد كه بعضي از اين خصوصيات مشترك بوده مانند خصوصيت  Name كه در هر مورد نشان دهنده نام كنترل يا فرم است  و برخي ديگر براي كنترل ها يا فرم ، منحصر به فرد مي باشد .



4-2-2- جعبه ابزار  (Tool box ) :


اين جعبه ( شكل 6-2) شامل كنترل هايي است كه از هر كدام آنها مي توان به تعداد دلخواه بر فرم هاي مربوط به پروژه اضافه كرد به اين شرط كه نام هر شيء ايجاد شده  بايد منحصر به فرد باشد.


نكته: سعي كنيد در برنامه هايتان نامي كه براي هر شئ انتخاب مي كنيد متناسب با عملكردي باشد كه در برنامه خواهد داشت . اين نام در مراجعه به شئ مورد نظر از طريق كد نويسي مورد استفاده قرار خواهد گرفت .1


در فصلهاي ديگر راجع به هريك از كنترلهاي جعبه ابزارنكات بيشتري آورده مي شود.


كنترل هاي مربوط به جعبه ابزار نسبت به نوع پروژه اي كه در ابتداي ايجاد پروژةجديد مشخص مي شود متغير است و معمولاً در نوع Standard EXE تعداد اين كنترل ها بيشتر مي باشد .ولي با اين حال روشهايي براي اضافه كردن كنترلهايي كه به صورت استاندارد در جعبه ابزار قرار داده نشده اند ولي در VB موجود مي باشند ،وجود دارد كه در فصل هاي آتي در مورد طريقة اضافه كردن هر يك از آنها به جعبه ابزار توضيحاتي آورده خواهد شد .

5-2-2- پنجرة فرم ها (Forms) :


اين پنجره فرم فعال در پنجرة پروژه ، با تمام اشياء مربوط به  آن را  در يك واسط گرافيكي كاربر (GUI) 2نشان مي دهد .


درابتداي ايجاد يك فرم جديد هيچ شيئي درآن وجود ندارد .البته درصورتي كه دكمةView code در پنجرة پروژه انتخاب شود و يا بر روي هر شئ يا فرم Double Click شود پنجره مربوط به كد در اين قسمت نمايش داده مي شود .


6-2-2- ميلة منو(Menu bar ) :

ميله منو امكاني است كه در اكثر برنامه هاي تحت ويندوز وجود دارد و شامل دستوراتي براي ساخت ، نگهداري و راه اندازي برنامه هاست . شكل(7-2)


ميله منو


با توجه به نوع VBكه در اختيار داريد ممكن است برخي از گزينه هاي اين منو ها متفاوت با شكل (7-2) باشد .


ميله ابزار


جدول 1-2 بطور خلاصه وظايف هر بخش از منو را مشخص نموده است .

  File
  براي  باز كردن ؛ذخيره و چاپ پروژه


Edit

  براي Paste ،كپي ، حذف و غيره


View

  براي نحوه نمايش پنجره هاي محيط IDE


Proeject

  براي افزودن خصيصه هايي مانند فرم ها به يك پروژه


Format

  براي تنظيم كنترل هاي موجود بر روي فرم


Debug

  براي خطايابي


Run

  براي اجرا ، متوقف كردن برنامه و ...


Query

  براي بازيابي داده ها از پايگاه داده ها


Diagram

  براي ويرايش واصلاح در طراحي پايگاههاي داده ها


Tools

  براي ابزار هاي IDE و بهينه سازي محيط كار


Add_ins

  براي نصب و حذف


Windows

  براي مرتب كردن و نمايش پنجره ها


Help

  راهنماي  كاملي براي استفاده كننده

  در پايين ميله منو ، ميله ابزاري وجود دارد( شكل  7-2) كه توسط  آن   مي توان به سرعت به برخي از گزينه هاي منو دسترسي پيدا كرد.


3-2- طريقه كار با جعبه ابزار :


براي اضافه كردن يك شئ  از هر كنترل موجود در جعبه ابزار ميتوان به دو روش عمل نمود .


·        با Double click كردن روي هر كنترل يك نمونه از شئ  مربوطه در وسط فرم فعال ظاهر مي شود و هميشه از نظراندازه و موقعيت ثابت است .با پايين نگه داشتن كليد ماوس  روي هر شئ  اضافه شده و حركت دادن ماوس ( Drag ) مي توان محل شئ  را تغيير داد و نيز مي توان با قرار دادن مكان نما در گوشه هاي شئ  و Drag  كردن ، اندازه آن شئ را نيز به دلخواه تعيين نمود.


·         همچنين براي اضافه كردن يك شئ  مي توان كنترل مربوط به  آن را در جعبه ابزار توسط كليك سمت چپ ماوس انتخاب نمودو سپس برروي فرم مورد نظر در محل دلخواه كليك كرده با Drag كردن شئ  را به اندازه دلخواه برروي فرم اضافه نمود.


4-4- يك برنامه نمونه

در اين بخش با مراحل ايجاد يك پروژه ساده در محيط VB آشنا خواهيم شد،براي نوشتن برنامه در اين محيط بايد مراحل زير را انجام دهيم :


·        مرحله  طراحي


·        مرحله كد نويسي


  در مرحله طراحي توسط ابزارهايي كه VB در اختيار ما مي گذارد شكل ظاهري برنامه را ايجاد مي كنيم يعني كنترل هايي را روي فرم مي آوريم .


   همانطوريكه مي دانيد هر شئ  كه روي فرم قرار مي گيرد داراي خصوصيات پيش فرضي است و در صورت نياز مي توان آنها را از طريق پنجره خواص تغيير داد . در مرحله كد نويسي، براي هر يك از اشيا وبسته به رويدادهائي  كه مي تواند برايش رخ دهد دستورات لازم را اضافه مي كنيم محيط VB اين امكان را به ما مي دهد كه شيئي را انتخاب كرده ، براي هريك از رويدادهائي كه مي تواند برايش رخ دهد دستوراتي بنويسيم . همانطوريكه مي دانيد اگر براي رويدادي  كه براي شئ رخ  مي دهد دستوري نوشته نشود  آن   شئ براي رويداد مورد نظر عكس العملي نشان نخواهد داد.


  در حقيقت هربرنامه اي كه در محيط VB  نوشته شود تركيبي از دستورات به زبان بيسيك خواهد بود كه قسمتي از اين دستورات در مرحله طراحي توسط خود VB و قسمتي هم در مرحله كد نويسي توسط برنامه نويس نوشته مي شود.


  با اين مقدمه آماده ايجاد يك پروژه ساده هستيم و مي خواهيم فرمي بصورت شكل ( 8-2 ) طراحي كنيم به طوري كه برنامه دو عدد را  از كاربر دريافت نمايد . و با زدن يك كليد حاصل ضرب دو عدد در محلي از صفحه نمايش يابد ، همچنين صفحه ايجاد شده داراي كليدي براي خروج از برنامه باشد


(شكل 8-2 )


  برنامه VB را اجرا مي كنيم و از كادر تبادلي  New Project ، گزينه Standard EXE را با دكمه ماوس انتخاب كرده Ok  را فشار مي دهيم و وارد محيط اصلي VB مي شويم( شكل 1-2)


توجه كنيد كه خصوصيات فرم در پنجره خصوصيات ليست شده است .


  به دو صورت مي توان از اين موضوع اطمينان حاصل  كرد يا روي فرم يكبار كليك مي كنيم و يا در پنجره خصوصيات در قسمت مربوط به نام اشياء ، شئ Form1  را انتخاب مي كنيم و مراحل زير را به ترتيب زير انجام مي دهيم :


·        در پنجره خصوصيات ، خصوصيت Name را به ، FrmExm را تغيير مي دهيم


·        خصوصيت Caption را به First Example عوض مي كنيم


·         از جعبه ابزار سه شئ Label را روي فرم اضافه مي كنيم و خاصيت Caption آنها را به ترتيب به :First Num  ، Second Num و Result و خصوصيت Name هر سه را به ترتيب به LblNum1 و LblNum2  و LblNum3 تغيير مي دهيم .


·        از جعبه ابزار سه شئ Text Box روي فرم اضافه كرده وخصوصيت Name  آنها را به ترتيب به TxtNum1 ، TxtNum2و TxtMul تغيير مي دهيم . همچنين متن پيش فرض موجود در خصوصيت Text  هر سه را پاك مي كنيم .


·        از جعبه ابزار دو شئ Command Button را به فرم اضافه كرده وخاصيت Name  آنها را به ترتيبCmdExit و CmdRun وخاصيت Caption آنها را به ترتيب Exit وRun قرار مي دهيم .


   اشياء موجود در صفحه فرم را همانند شكل (8-2) تنظيم مي كنيم .


براي اضافه كردن كد به برنامه بر روي كليد Run توسط دكمه سمت چپ    ماوس Double Click  كرده و در صفحه اي كه ظاهر مي شود بين دو دستور:


Sub Private CmdRun_Click ()  و End Sub


دستورهايي بصورت زير وارد مي كنيم


Private Sub CmdRun_Click (  )

    TxtMul.Text = TxtNum1.Text * TxtNum2.Text


End Sub

در پنجره پروژه روي دكمه View Object  كليك مي كنيم ، تا كار روي فرم را ادامه دهيم . اين بار روي كليد Exit  توسط ماوس Double Click  كرده ، در بين دو دستور Private Sub CmdExit_Click()  و End Sub  دستور End  را وارد مي كنيم . (همانطور كه مي دانيد دستور End  در Basic  براي خروج از برنامه مي باشد .)

حال برنامه آماده اجرا است . براي اجراي برنامه به سه طريق مي توان اقدام نمود:

1.  با انتخاب گزينه Start  از منوي Run


2.  توسط كليد ميانبر F5


3.   با انتخاب كليد Start  از ميله ابزار .


با يكي از روشهاي بالا برنامه را اجرا كرده ، نتيجه را بررسي مي كنيم . دو عدد دلخواه را در دو جعبه متن  نوشته و با فشار كليد Run  حاصل ضرب  آن   دو عدد را در جعبه متن سوم  مشاهده مي كنيم . براي خروج از برنامه روي كليد Exit  كليك مي كنيم.


حال پروژه خود را ذخيره مي كنيم،VB دو فايل با پسوند Vbp,Frm را ذخيره خواهد كرد،فايلي كه پسوند Vbp دارد شامل يك سري اطلاعات است كه VB براي ساختن پروژه ازآنها استفاده مي كند.


فايلي كه پسوند .Frm دارد شامل اطلاعاتي در مورد فرم مي باشد.


براي ذخيره كردن پروژه همانند اكثر برنامه هاي  تحت ويندوز از منوي Files  گزينه Save form را انتخاب مي كنيم.با انتخاب اين گزينه كادرتبادلي Save files كه مشابه  آن   را قبلا ديده ايد،ظاهر مي شود اين كادر تبادلي نام فرمي را كه  ايجاد كرده ايد ، در خواست مي نمايد.


     نام FrmEx1 مشاهده مي شود كليد Save رافشاردهيد فرم با نام FrmEx1.Frm ذخيره مي شود.


    حال از منوي File گزينه Save projet را انتخاب مي كنيم كادر تبادلي Save Project as  ظاهر مي شود . نام پيش فرض Project1 را به Ex1 تغيير داده ، كليد Save  را فشار مي دهيم . پروژه با نام Ex1.Vbp ذخيره مي شود.

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 27 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » پنج شنبه 17 فروردین 1385 12:11

من سال ها با ويژوال بيسيك برنامه نويسي كردم و اين زبان
رو يكي از جذاب ترين و البته معتاد كننده ترين! زبان هاي برنامه
نويسي مي دونم. به همه دوستان يادگيري اين زبان زيباي برنامه
نويسي رو توصيه مي كنم. البته قبلش فراگيري QBasic يادتون
نره. در ضمن به حرف هاي بعضي ها كه مي گويند ويژوال بيسيك
زبان بچه دبستاني هاست و .... گوش نكنيد. يادتان نرود كه آفيس
با ويژوال بيسيك نوشته شده است. :o

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

285

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 8 اسفند 1384 23:44

آرشيو سپاس: 49 مرتبه در 36 پست

توسط Ami R 940 » پنج شنبه 17 فروردین 1385 13:16

آرمان,

منم با نظر شما موافق هستم ........ :D
دل خسته ام از این جا از آدمای دنیا

همین امروز فردا دل میزنم به دریا

New Member



no avatar
پست ها

6

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 11 فروردین 1385 19:30

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط مجيد كلاه كج » چهارشنبه 23 فروردین 1385 00:14

منم با نظر شما موافق هستم   :o
واقعا من خيلي  خوشحالم  با همچنين سايت خيلي خوب  آموزشي وغيره.....آشنا  شدم
آقا من نمي دونم مديريت اين  سايت چيه به هر حال ازشماو همه همکارانتان تقدير و تشکر  مي کنم
:smile:
متشكرم

Incredible Poster

Incredible Poster



نماد کاربر
پست ها

3047

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 28 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 21:41

آرشيو سپاس: 408 مرتبه در 218 پست

توسط Farhad3614 » چهارشنبه 23 فروردین 1385 00:22

دوستان عزيز همه شما لطف داريد هدف همين هست که همه بتونيم به هر نحوي که امکان داره به همديگر کمک کنيم
و تنها نفعي که براي ما و همه داره اينکه به علم و دانش خودمون اظافه بشه و بتونيم به ديگران کمک کنيم حالا هرکسي با توجه به اطلاعاتي که داره..  و اميدوار هستيم که ادامه داشته باشد و بتونيم  اين هدفمون برسيم و همه به هم کمک کنيم براي ارتقاع سطح علمي و گسترش روابط دوستانه :D

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

104

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 9 اسفند 1384 03:41

آرشيو سپاس: 9 مرتبه در 6 پست

توسط ahmad16162 » چهارشنبه 23 فروردین 1385 04:09

Farhad3614, جان سلام.
من خيلي وقته که دنبال کدي هستم که کار Always On Top  را انجام دهد و هميسه روي تمام پنجره باشد.
اگر که اطلاعي داريد ممنون مي شم. :)
آيا سيو همان سيب است؟   :grin:

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15465

تشکر کرده: 10175 مرتبه
تشکر شده: 3917 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

توسط Mahdi1944 » چهارشنبه 23 فروردین 1385 06:40

ahmad16162,
براي اين کار بايد اول اين کد رو در قسمت General وارد کنيد
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


و بعد اين کد رو هر جايي که مي‌خواي با اجراي اون اين خصوصيت اعمال بشه بايد قرار بدي
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


و اين يکي هم براي بازگشت به حالت عادي
کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


البته اين کد براي VB6 قبلا تست کرده بودم، اگر مشکلي بود اعلام کنيد  :o
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

104

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 9 اسفند 1384 03:41

آرشيو سپاس: 9 مرتبه در 6 پست

توسط ahmad16162 » پنج شنبه 31 فروردین 1385 00:55

Mahdi1944, جان خيلي ممنون. نميدوني که چقدر دنبال اين ميگشتم. واقعا که يه administrator درجه يکي هستي. :)  :)  :(  :(
آيا سيو همان سيب است؟   :grin:

Old Moderator

Old Moderator



no avatar
پست ها

21

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 اسفند 1384 09:01

آرشيو سپاس: 1 مرتبه در 1 پست

Game Port Client Exploit ( آموزشی و امن&a

توسط jeyjey » يکشنبه 7 خرداد 1385 11:25

در این قسمت می خوام یه باگ که در سیستم های گیم پورت وجود داره رو بهتون معرفی کنم البته این به درد کسانی می خوره که توی کافی نتشون از گیم پورت کلاینت استفاده می کنن که می تونه براشون خطراتی داشته باشه

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


امیدوارم از کدهای فوق سوء استفاده نشه چون کدهای بالا فقط جنبه امنیتی و آموزشی دارن
باتشکر

New Member



no avatar
پست ها

5

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 16 اسفند 1385 08:29

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط rampco » چهارشنبه 23 خرداد 1386 08:30

با عرض سلام خدمت دوستان
من تازه شروع کردم فراگيري VB6 - از کتاب و سايت هاي اينتر نتي کمک ميگيرم براي يادگيري
رسيدم به وارد کردن کد - در خصوص انواع داده ها - متغيرها - چگونه داده ها را به متغيرها منسوب کنيم تو کتاب کلي چيز نوشته ولي من قاطي کردم و چيزي از آن سر در نميارم .
دوستان در اين زمينه اگر امکان دارد با نشان دادن و آوردن مثال من را در خصوص فراگيري ياري کنيد  :AA:
ضمنا يادتون باشه اگر تونستيد به من کمک کنيد به اين معني است که من يک قدم به جلو رفتم و به ادامه کار تشويق ميشوم - وقتي ادامه بدم با کند ذهني که من دارم باز از شما دوستان سوال خواهم کرد - خلاصه تا انجا که من حرفه اي بشوم مزاحمتان خواهم بود  :o  :o

ممنون از کمکي که خواهيد کرد و زماني که جهت کمک به من مصرف ميکنيد . :razz:  :razz:

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

431

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 11 بهمن 1385 20:03

محل سکونت

www.centralclubs.com

آرشيو سپاس: 14 مرتبه در 7 پست

توسط f_love_s » پنج شنبه 24 خرداد 1386 18:47

rampcoجان ، چرا قاطي كردي دوست من .

ببين دوست من :

انواع داده اي كه در vb يا هر زبان ديگه اي ميتونيم از اون استفاده كنيم  به دو دسته تقسيم ميشوند.

*داده هاي عددي
*داده هاي غير عددي


دادهاي عددي در ويژوال بيسيك به دو تقسيم مي شوند. :-o

*اعداد صحيح
*اعداد اعشاري

كه انواع عدد صحيح با توجه به نيازي كه به محدوده اعداد در حافظه داريد به انواع زير دسته بندي ميشوند:

1-byte: رنج عددي بين 0 تا 255
2-integer: رنج عددي بين 32768- تا 32767
3-long: رنج عددي بين 2- ميليارد تا 2 ميليارد (البته اگر اشتباه نكنم)

انواع داده اعشاري: كه رنج اعداد رو متاسفانه يادم نميايد .

1- single : مقدار حافظه اي كه اشغال ميكنه 4 بايت
2-double:   مقدار ............................ 8 بايت
4-currency: مقدار............................8 بايت
3-decimal :كه براي اعداد اعشاري خيلي خيلي بزرگ استفاده ميشه و 12 باي هم حافظه اشغال ميكنه.

*دادهاي غر عددي

1-string:يه اندازه طول رشته فضا اشغال ميكنه.
2-date: براي مواردي استفاده ميشود كه مي خواهيم اطلاعات تاريخ و ساعت رو مشخص كنيم
3-bolean : كه دو مقدارtrue و false هست
4-varient: كه زماني استفاده ميكنيم كه از قبل مشخص نيست با چه نوع دادهاي سروكار داريم و اين نوع متغير ميتواند هر نوع مقداري را در خود جاي دهد.


اميدوارم تا اينجا با انواع داده به خوبي آشنا شده باشي.ما در vb مقدماتي با انواع معروف بيشتر سرو كار داريم .

اما براي تعريف متغير.

تعريف متغير به دو شكل هست.

*متغير هاي سراسري (global)
*متغيرهاي محلي(local)

متغير هاي محلي ،متغير هايي هستند كه در ناحيه اي از برنامه ،مثلا در داخل يك تابع،معتبر ميباشند.اين متغير ها معمولا در داخل يك تابع تعريف شده ،در همان تابع استفاده شده و با پايان يافتن تابع از بين ميروند .

و به صورت زير داخل يك تابع تعريف ميشوند.

DIM  varname as datatype

dim:ثابت است
varname:نام متغير
datatype:يكي از انواع داده اي كه براتون بالا توضيح دادم

حال مثلا ميشه با يك dim چند تا متغير از يك نوع تعريف كرد كه با به شكل زير بنويسيم.
DIM   a,b,c as integer

يا ميتونيم با يك dim متغير هايي را در انواع مختلف تعريف كنيم

DIM a as integer , b as variant

حال اگر يك textbox داشته باشي و بخواي يك متغير از نوع عددي تعريف كني به شكل زير ميشود.

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


و اگر بخواهي سراسري متغيري رو تعريف كني بايد خط اول فرم به ترتيب زير عمل كنيد:

public varname as datatype

PUBLIC:ثابت است
varname:نام متغير
datatype:نوع متغير

كه اگر بخواهيم متغر بالا رو به صورت سراسري تعريف كنيم كد به شكل زير ميشه:

کد: انتخاب همه
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


حال اين نوع تعريف براي دادهاي عددي بود .براي داده هاي غير عددي هم به همين صورت هست. فقط براي داده هاي رشته اي ميتوني طول رشته هم تعريف كني مثلا كد زير:

DIM strcity as string*15

اين كد يك متغير رشته اي به نام strcity با طول 15 كاراكتر ايجاد ميكنه يعني زمان اجرا شما تا 15 كاراكتر مجاز هستيد كه داخل اين متغير قرار دهيد.


حالا من دقيقا نميدونم شما كجاي كد نويسي به مشكل خورديد. هر جايي كه در رابطه با متغير ها سوال داريد بفرماييد . من تا اونجايي كه در توانم باشه شما رو راهنمايي ميكنم.

New Member



no avatar
پست ها

5

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 16 اسفند 1385 08:29

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط rampco » جمعه 1 تیر 1386 13:13

felowers جان سلام
خيلي ممنون از توضيحات که دادي
راستش را بخواهي من دارم براي امتحانات کار و دانش خودم را آماده ميکنم تا بتونم ديپلم بگيرم ولي چون شاغل هستم نميتونم کلاس برم .
اگر بتونيد چند تا مثال نه چندان مشکل براي من در اينجا قرار بدين ممنون ميشوم مثلا در خصوص :

IF  , IF ELSE , SELECT CASE, LOOP , NESTED FOR WHILE ...WEND  چند تا برنامه مثال برنيد ممتون ميشوم .

شرمنده از اينکه وقتت را ميگيرم  :razz:  :)  :)

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان