اخبار چه تاثيري بر بازارهاي اقتصادي دارد؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث و مطالب اقتصادی و مالی به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 627
تاریخ عضویت: شنبه 8 مهر 1385, 10:58 am
محل اقامت: ناوگان منطقه دوم
سپاس‌های ارسالی: 398 بار
سپاس‌های دریافتی: 226 بار
تماس:

اخبار چه تاثيري بر بازارهاي اقتصادي دارد؟

پست توسط Yasser » یک شنبه 13 اسفند 1385, 12:00 pm

  چه تاثيري بر بازارهاي اقتصادي دارد؟ 

پیشگفتار از یاسـر:
این مقاله برگرفته از متن مقاله ایست در سایت پارس پورتفولیو در خصوص موضوع فوق.
با توجه به تاثیررات سنگین کوتاه مدت اخبار بر کار معامله گران بازارهای مالی و و تاثیرات سبکتر آن برحسب خبر در طولانی مدت به نظر میرسد باز شدن حوزه دید علاقه مندان مسائل اقتصادیو مالی به موضوع فوق سبب درک بهتر تاثیر عوامل روانی و نیز عوامل غیر مستقیم غیر اقتصادی بر تغییرات و به خصوص جهش های بازار سرمایه میشود. لذا توجه علاقه مندان زا به مقاله ذیل جلب میکنم.
بدیهی ایت که نظرات شما در بهتر کردن این بخش راه گشا خواهد بود.

قسمت اول :

مقدمه : كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه بازارهاي اقتصادي و مالي در بيش‌تر نقاط دنيا بر پايه‌ي اخبار و اطلاعات رسانه‌ها اداره مي‌شوند اما اين اخبار در اكثر مواقع به صورت غيررسمي ‌منتشر مي‌شوند و كشورهاي در حال توسعه به علت ناتواني در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي در مقابل اخبار و جريان‌سازي‌هاي خبري به شدت آسيب‌پذيرند و از خود واكنش نشان مي‌دهند؛ برخي از روزنامه‌نگاران و فعالان اقتصادي علت اين تاثيرپذيري در ايران را شكننده بودن بازارهاي اقتصادي و سهيم بودن دولت در اقتصاد ايران مي‌دانند.

به گزارش خبرنگار رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به عقيده‌ي يك روزنامه‌نگار، صاحبان سرمايه تصميمات كوتاه مدت و بلند مدت خود را در كنش و واكنش‌هايي كه توسط رسانه‌ها ايجاد مي‌شود، اتخاذ مي‌كنند.
آيدين نامغ درباره‌ي تاثير اخبار بر بازارهاي اقتصادي اظهار كرد:‌ كوچك‌ترين خبر هم مي‌تواند در بازار سرمايه تاثيرگذار باشد اما اين تاثير‌گذاري در اقتصاد كالاهاي مصرفي كمتر است.
وي با اشاره به اين كه تاثير اخبار در بازار سرمايه خيلي سريع است افزود: خبر مانند چراغي است كه برنامه‌ريزي را به صاحب سرمايه نشان مي‌دهد،‌ هر چقدر كه صاحب سرمايه بتواند برنامه‌ريزي خود را با خبري كه از جانب رسانه‌ها منتشر مي‌شود، دقيق‌تر انجام دهد، قطعا در مسائل بعدي و پيامدهاي آينده مي‌تواند راحت‌تر تصميم‌گيري كند.
نامغ با تاكيد بر اين كه خبر به عنوان يك كالا در نظر گرفته شده است افزود: اگر خبري كه منتشر مي‌شود براي بار اول نظر صاحب سرمايه را جلب كند، قطعا آن صاحب سرمايه، براي آينده نيز از آن رسانه استفاده خواهد كرد.
اين روزنامه‌نگار همچنين ادامه داد: تنها عاملي كه باعث مي‌شود يك بازار يا مخاطب رسانه‌اي را براي خود انتخاب كنند، تجربه‌ي اول است و تبليغات و شگردهاي خاص براي بار دوم نمي‌توانند تاثيرگذار باشند.
او افزود: تنها راهي كه يك رسانه نيز بتواند مخاطب خود را پيدا كند درك درستي است كه بايد از بازار به مخاطب بدهد و بتواند آن چه را كه مخاطب نياز دارد، در كوتاه مدت به او برساند، در غير اين صورت هيچ رسانه‌اي رونق نخواهد داشت يا هيچ كدام از شگردهاي تبليغاتي افراد را به انتخاب آن رسانه ملزم نمي‌كند.

بازار‌هاي اقتصادي با اخبار متناقض تغيير مي‌كنند

به عقيده‌ي قائم مقام روزنامه‌ي اقتصاد پويا، با توجه به اين كه اخبار موثق و پايداري از سوي مراجع ذي‌صلاح منتشر نمي‌شود، اين بازار بيشتر به طرف شايعات سوق پيدا كرده است.
افشين لاريجاني اظهار كرد: اگر بعضي از مديران اقتصادي دولت به درستي اطلاع‌رساني و اخبار و آمار واقعي را به بازار و مردم ارايه كنند، قطعا شايعات در مطبوعات جايي نخواهند داشت،‌ از اين رو ضعف اصلي بازار، در اطلاع‌رساني نامناسب و غيرشفاف دستگاه‌هاي دولتي و اقتصادي است.
وي با اشاره به اين كه بازار‌هاي اقتصادي با اخبار ضد و نقيض تغيير مي‌كنند، افزود: از آن جا كه بازار ما، بازار عرضه و تقاضا نيست بيشتر دلالان در هر صنف با اطلاعات پنهان و آشكار نرخ‌ها و چگونگي عرضه را در بازار تعيين مي‌كنند.
لاريجاني با تاكيد بر اين كه تيترهاي ساختگي نيز در افزايش قيمت‌ها تاثيرگذار است در مورد نقش نشريات و روزنامه‌ها در زمينه‌ي دلالي خبري گفت: بعضي از روزنامه‌ها و نشريات در اين زمينه موج‌سواري مي‌كنند، بعضي از آن‌ها اهداف سياسي دارند و عده‌اي ديگر چشم بسته و كوركورانه به دنبال اين اهداف مي‌روند و دسته‌ي ديگري از رسانه‌ها به منظور جذاب تر شدن تيترهاي خود به اين قضايا مي‌پردازند.
وي در پايان گفت:‌ بعضي از روزنامه‌هاي زنجيره‌يي براي رسيدن به اهداف سياسي خود اقدام به انتشار اخبار و تيترهايي مي‌كنند كه پايه و اساسي نداشته و سعي در برهم ريختن جو رواني در اقتصاد را دارند.

بنگاه‌هاي اقتصادي در ايران در مقابل جريان‌هاي خبري آسيب‌پذيرند

به اعتقاد سردبير اقتصادي روزنامه‌ي همشهري از آن جا كه كشورهاي در حال توسعه، از جمله ايران در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي وضعيت ناتواني دارند، در مقابل اخبار و جريان‌سازي‌هاي خبري به شدت آسيب‌پذير بوده و از خود واكنش نشان مي‌دهند.
عليرضا سلطاني گفت: به طور طبيعي از آن جا كه در ايران بخش‌هاي خصوصي و بنگاه‌هاي قدرت‌مند توان رقابت بالايي ندارند، حساسيت آن‌ها به تحولات سياسي و جريانات خبري و اطلاع‌رساني بسيار حساس و شكننده است، بنابراين هر چقدر كه يك بنگاه اقتصادي قوي‌تر عمل كند،‌ توان رقابتي بالاتري داشته و به همان ميزان توان بالاتري براي رويارويي با جريانات سياسي كه تبلور آن در حوزه‌ي اطلاع‌رساني است، خواهد داشت.
وي افزود: بنگاه‌ها و شركت‌هاي اقتصادي در ايران كوچك بوده و به همين دليل ميزان رويارويي آن‌ها در مقابل جريان‌هاي خبري و رسانه‌يي بسيار آ‌سيب‌پذير است.
اين عضو هيات علمي ‌دانشگاه، با اشاره به اين كه اقتصاد ايران يك اقتصاد دولتي است، ادامه داد: بنگاه‌هاي دولتي با توجه به پشتوانه‌ي سياسي، اقتصادي دولت كمتر تحت تاثير جريان‌هاي اطلاع‌رساني قرار مي‌گيرند اما در مقابل به دليل نبود چنين پشتوانه‌اي نسبت به جريان‌هاي اطلاع‌رساني حساس و آسيب پذيرند.
وي با اشاره به اين كه در كشورهاي در حال توسعه جريانات رسانه‌يي و خبري نمي‌توانند يك روند سالمي‌ را تجربه كنند ادامه داد: اين روند‌ها بيش از آن كه مطابق با منطق رسانه‌يي و اقتصادي باشند،‌ بيشتر تحت تاثير جريان‌سازي‌هاي سياسي و حزبي قرار دارند كه در نتيجه تاثير رسانه‌ها در چنين فضايي روي بازارهاي اقتصادي بسيار زياد خواهد بود و به تاثيرپذيري شديد و منفي بنگاه‌هاي اقتصادي كمك مي‌كند.
سردبير اقتصادي روزنامه‌ي همشهري، با تاكيد بر اين كه فضاي ناامن اقتصادي با استفاده از ابزارهاي رسانه‌يي شكسته شد،‌ گفت: با ابزار ارتباطي نوين مانند اينترنت و سايت‌هاي خبري،‌ قدرت مانور رسانه‌ها و آژانس‌هاي خبري كمتر شده است،‌ امروزه هر شركت و بنگاه بزرگ اقتصادي داراي پايگاه‌هاي خبري است كه اخبار بخش اقتصادي آن شركت را پوشش مي‌دهد، بنابراين به نوعي با جريان سازي‌هاي خبر‌ي نادرست از سوي آژانس‌هاي خبري مقابله مي شود.

ادامه دارد ...
با تقدیم احترامات شایسته نظامی
ICT Admiral
تصویر

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 627
تاریخ عضویت: شنبه 8 مهر 1385, 10:58 am
محل اقامت: ناوگان منطقه دوم
سپاس‌های ارسالی: 398 بار
سپاس‌های دریافتی: 226 بار
تماس:

جو رواني هميشه بر بازارهاي اقتصادي حاكميت دارد ؟ 2

پست توسط Yasser » پنج شنبه 17 اسفند 1385, 1:25 am

قسمت دوم :

جو رواني هميشه بر بازارهاي اقتصادي حاكميت دارد

اما به عقيده‌ي يك روزنامه‌نگار از عوامل بيروني تاثيرگذار بر بازارهاي اقتصادي، ايجاد جو رواني است كه بخش عمده‌اي از آن توسط اخبار و بخش ديگر به دليل عوامل و مولفه‌هاي داخل خود بازار ايجاد مي‌شود كه باعث تاثير‌گذاري بر بازار اقتصادي خواهند شد.
هاشم باروتي با بيان اين كه عواملي كه بر بازارهاي اقتصادي تاثيرگذارند را مي‌توان به دو دسته‌ي دروني و بيروني تقسيم‌بندي كرد، اظهار كرد:‌ عوامل دروني تاثيرگذار بر بازارهاي اقتصادي،‌ سياست‌هايي است كه توسط سياست گذاران اقتصادي شكل مي‌گيرند.
وي با اشاره به اين كه جو رواني هميشه بر بازارهاي اقتصادي حاكميت داشته ادامه داد: تاثير‌گذاري رسانه با توجه به رسانه‌هاي عمومي ‌و مكتوب متفاوت است،‌ از آن جا كه رسانه‌هاي مكتوب عمدتا به سمت تخصصي شدن پيش مي‌روند اما تاثيرگذاري آن‌ها نسبت به صدا و سيما كمتر است.
او تاكيد كرد:‌ از آن جا كه جامعه مدرني نداريم،‌ حوزه‌هاي سياست و اقتصاد نيز از يكديگر قابل تفكيك نيستند،‌ در نتيجه باعث ايجاد يك سري مشكلاتي مي‌شوند كه تاثيرگذاري رسانه‌ها را كم كرده و از اطمينان مخاطب نسبت به اين رسانه‌ها مي‌كاهد.
وي با اشاره به تاثيرگذاري رسانه‌ها بر اقتصاد كشور گفت: در دولت نهم نيز دولت‌مردان دليل گراني را جوسازي رسانه‌ها مي‌دانند، اما واقعيت جامعه چيز ديگري است كه مردم آن را لمس مي‌كنند.
او سختي كار پايين بودن امنيت شغلي را از جمله عواملي دانست كه خبرنگاران به دلالي خبر مي‌پردازند و افزود: مقصران اصلي اين امر مديران مسوول و افرادي هستند كه به دنبال بعد اقتصادي نشريه يا روزنامه‌ي خود هستند.
وي راه‌حل اين مشكل را در عملكرد مستقل حوزه‌ي قدرت و خبر خواند و ادامه داد: بايد اين امكان ايجاد شود تا رسانه‌هاي مستقل و تخصصي شكل بگيرند و به رسالت خود كه پالايش و شفافيت فضاي حاكم بر جامعه است، بپردازند.

رانت‌ها‌ و جريان‌هاي رواني تبليغي برروي اقتصاد ما تاثيرگذارند

به گفته‌ي سردبير روزنامه‌ي توسعه، تاثير اخبار بر اقتصاد يك مقوله‌ي غيرقابل اجتناب بوده و اين تاثير در ابعاد مختلف و زمينه‌هاي مثبت و منفي ديده شده است.
دانش ترابي همچنين تصريح كرد: رسانه‌ها با توجه به مخاطبان و تحليل‌گران خود مي‌توانند در اين زمينه تاثيرگذار باشند؛ انعكاس يك خبر به خصوص در بخش اقتصادي كه متزلزل و بيمار بوده و پايه‌هاي اقتصادي آن بر مبناي علمي ‌استوار نشده است، تاثيرگذاري سريعي بر بازار اقتصادي خواهد گذاشت.
اين روزنامه‌نگار، با اشاره افزود:‌ اين قضيه نشان مي‌دهد كه اقتصاد ما از ثبات لازم برخوردار نيست رانت‌ها‌ و جريان‌هاي رواني تبليغي و خبري مي‌تواند در آن تاثيرگذار باشند، برنامه‌ي توسعه را در دست داريم، اما از ثبات اقتصادي لازم برخوردار نبوده و استراتژي لازم را نداريم.
به عقيده‌ي سردبير روزنامه‌ي توسعه، مسوولان و كارشناسان در مسائل مديريتي و اجرايي به آن اذعان دارند،‌ در سند اجرا، ديدگاه‌هاي سليقه‌اي مديريتي حاكم مي‌شود و روند برنامه تغيير كرده و تاثير خود را بر بازار مي‌گذارد.
او افزود: مسوولان بايد آن نگاه مديريتي را نسبت به رسانه‌ها كنار بگذارند‌ و رسانه‌هاي خصوصي اقتصادي را نامحرم فرض نكنند.
وي ادامه داد: در مقوله‌ي اخبار اقتصادي يك نگاه دوگانه در ميان مسوولان وجود دارد، رسانه‌هاي دولتي و غيردولتي را تفكيك كرده‌اند و از آن جا كه رسانه‌هاي دولتي محرم قلمداد مي‌شوند و رسانه‌هاي غير دولتي نيز نامحرم، طبيعتا دولت از پيشنهادات نشريات غيردولتي استقبال نمي‌كند و به مرحله‌اي مي‌رسد كه اعلام مي‌شود گراني را رسانه‌ها ايجاد كرده‌اند كه اين بدترين نگاهي است كه در عصر ارتباطات در ميان مسوولان حاكم است.

بازارهاي اقتصادي بيش‌تر در دست رسانه‌ها است

به عقيده‌ي يك روزنامه‌نگار اقتصادي‌،‌ اكثر شركت‌هاي خصوصي و دولتي سعي مي‌كنند فعاليت‌هاي مثبت خود را با گزارش‌هايي كه براي روزنامه‌ها يا خبرگزاري‌ها ارسال مي‌كنند، بيش‌تر نشان دهند.
الهه احمدي درباره‌ي‌ تاثير اخبار بر بازارهاي اقتصادي اظهار كرد: تصميم‌گيري‌هاي شركت‌هاي اقتصادي بر روي اخباري است كه از طريق رسانه‌ها منعكس مي‌شود، مردم به روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها اعتماد دارند، بازارهاي اقتصادي بيش‌تر در دست خبرنگاران ما، روزنامه‌ها و يا خبرگزاري‌هاست و هر چقدر در انعكاس اخبار دقت بيشتري داشته باشند و وضعيت اقتصادي كشور را موشكافانه‌تر بررسي كنند، دقت مردم نيز بيشتر مي‌شود.
اين روزنامه‌نگار يكي از دلايل شكننده بودن بازار اقتصادي در برابر اخبار را در نبود استراتژي خاص در اقتصاد خواند و افزود: از آن جا كه هيچ استراتژي خاصي در اقتصاد وجود ندارد، يك مشكل خيلي كوچك باعث تعطيل شدن اقتصاد كشور مي‌شود، براي مثال با يك مشكل خيلي كوچك، قيمت تخم مرغ دو برابر افزايش يافت كه اين روند با توجه به قول‌هايي كه در اين زمينه داده شده به وضعيت عادي برنگشته است.
او در مورد نقش رسانه‌ها و انعكاس اخبار در بازارهاي اقتصادي گفت: هر چه رسانه‌ها و مطبوعات اين مشكلات را بيش‌تر نشان دهند، باعث مي‌شود كه بازار فعال‌تر شود، بعضي از روزنامه‌ها نيز تنها اخباري را پيگيري مي‌كنند كه منافع مالي خود و روزنامه را تامين كند.

برخي از بازارهاي اقتصادي با توجه به اخبار بسيار تاثير‌پذيرند

به عقيده‌ي دبير تحريريه‌ي روزنامه‌ي اقتصادي پول، اگر اخبار به مفهوم عام آن و به همراه نمونه‌هاي متعدد در جامعه و اقتصاد در نظر گرفته شود،‌ مي‌توان گفت كه اخبار برروي بازار اقتصادي اثرگذار است.
مهرداد خدير اظهار كرد: براي مثال بازار سرمايه يا بورس اوراق بهادار در سال گذشته بر اساس اخبار منتشر شده و تحت تاثير فعل و انفعالات هسته‌يي ايران، بسيار تاثيرپذير بود و شاخص كل بورس از نوسانات سياسي تاثير پذيرفته است.
وي ادامه داد: اقتصاد ايران دولتي است و به دولت اين امكان را مي‌دهد تا با اعمال مقررات و تغيير ضوابط، كنترل‌هاي لازم و يا نالازم را داشته و سياست‌هاي خود را اعمال كند، براي مثال در ابتداي سال جاري تعرفه‌ي 60 درصدي براي واردات تلفن همراه وضع شد، انتشار اين خبر افراد را به توليد تلفن همراه در داخل تشويق كرد، ‌اما اگر در اخبار بعدي دولت تعرفه را بردارد، اين افراد به شدت متضرر مي‌شوند.
اين روزنامه‌نگار علت اصلي اين شكننده‌ي بودن بازارهاي اقتصادي را در سهيم بودن دولت در اقتصاد ايران خواند و افزود: رشد اقتصادي ايران به درآمدهاي كشور بستگي دارد براي نمونه زماني كه قيمت نفت بالاتر از حد متعارف رسيده باشد، مشخص مي‌شود كه توان دولت بالا رفته و همه منتظر مي‌شوند كه چه اتفاقي خواهد افتاد.
او در مورد نقش رسانه‌ها در مورد تاثير‌گذاري بر بازارهاي اقتصادي گفت:‌ رسانه‌ها دو دسته‌اند،‌ يكي رسانه‌هاي دولتي كه به وضع موجود دامن مي‌زنند و آن را تشديد مي‌كنند؛ رسانه‌هاي دولتي در بخش اقتصاد نه تنها با بخش‌هاي خصوصي رقابت مي‌كنند،‌ بلكه وضعيت اقتصادي موجود را نيز تضعيف مي‌كنند.
خدير در مورد رسانه‌هاي بخش خصوصي گفت:‌ اين رسانه‌ها بايد از بخش خصوصي حمايت كنند و آن‌ها كه در حد امكانات و بضاعت توانسته‌اند تا حدي تاثيرگذار باشند.

تاثير اخبار غيررسمي بر بازار اقتصادي يك آسيب به شمار مي‌رود

به عقيده‌ي سردبير روزنامه‌ي جهان اقتصاد، بازارهاي اقتصادي و مالي در اكثر نقاط دنيا بر پايه‌ي اخبار و اطلاعات اداره مي‌شوند و نوسانات آن‌ها نيز بر مبناي اخباري است كه مرتبا منتشر مي‌شود.
سعيد تقي‌پور بيان كرد: اكثر مواقع اين اخبار به صورت غير رسمي ‌منتشر مي‌شوند و ميزان آن‌ها نيز در ايران زياد است، به اين معنا كه تاثير اخبار غير رسمي‌ كه ممكن است موثق بوده و يا تنها در حد شايعه باشد،‌ به عنوان يك آفت و آسيب در ايران شناخته شده است.
وي با اشاره به فقدان منابع مستقل در انتشار اخبار ادامه داد: تنها منابع رسمي‌ و دولتي هستند كه اخبار، آمار و اطلاعات را منتشر مي‌كنند و به دليل سبك و سياق مديريتي در كشور، آمارهاي رسمي ‌نيز براي تصميم‌گيرندگان قابل اعتنا و اتكا نيست.
سردبير روزنامه‌ي جهان اقتصاد، در ادامه افزود: زماني كه منابع رسمي ‌وجود نداشته باشد، نتيجه‌ آن مي‌شود كه مردم به اخبار غير رسمي ‌كه بسياري از آن‌ها در حد شايعه بوده و با اعتراض اقتصادي عده‌اي همراه باشد، روي بياورند.
وي دليل اين امر را در منافع شخصي عده‌اي سودجو دانست و افزود: يك عده‌ به دنبال منافع خود هستند و اخبار جهت‌دار را براي تاثيرگذاري در بازار منتشر مي‌كنند. عده‌اي از رسانه‌ها نيز در صورت نبود منابع رسمي‌، اخبار را از منابع غير رسمي‌ دريافت و منتشر مي‌كنند.
به عقيده‌ي اين روزنامه‌نگار، در نبود نهادهايي كه بايد بتوانند اخبار رسمي ‌و معتبر را منتشر كنند، اخبار غير رسمي ‌جايگزين اخبار رسمي ‌مي‌شود.
تقي‌پور، با اشاره به ضعف اجرايي و سيستم مديريتي كشور ادامه داد: هنوز اكثر مديريت‌ها بر مبناي اطلاعات موجود مديريت مي‌كنند و فكر مي‌كنند اگر اطلاعاتشان منتشر شود،‌ تمام جزييات تصميم گيري‌ها و علت آن‌ها براي همه‌ي افراد آشكار مي‌شود و در نتيجه اخبار غير رسمي ‌كه قابل اعتماد نيست، مبناي تصميم‌گيري قرار مي‌گيرد.
وي در ادامه اظهار كرد: انتشار يك خبر غيررسمي ‌از رسانه و منابع ممكن است براي فريب دادن سهام داران يك شركت باشد و مردم نيز براي تشخيص درستي اين خبر، ملاك مشخصي در دست ندارند، بنابر اين ناچارند اخبار را جدي بگيرند كه اين امر دليلي است براي شكننده‌ي بودن بازار.
به گفته‌ي وي راه كار اين امر در شفافيت انتشار اطلاعات تمام دستگاه‌ها است؛ به دليل نقش عمده‌اي كه دولت در فعاليت اقتصادي دارد،‌ همه دستگاه‌ها بايد موظف باشند كه اطلاعات خود را در روزنامه‌ها اعلام رسمي ‌كنند؛ اگر اين امر به يك فرهنگ عمومي‌ تبديل شود مي‌توان جلوي آسيب‌هاي انتشار غير رسمي‌ اخبار را[color=Font Color]  [color=Font Color]  [color=Font Color]  
با تقدیم احترامات شایسته نظامی
ICT Admiral
تصویر

ارسال پست

بازگشت به “بخش اقتصادی و مالی”