در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

3049

تشکر کرده: 26 مرتبه
تشکر شده: 119 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 7 اسفند 1384 03:45

آرشيو سپاس: 1566 مرتبه در 615 پست

تغذيه مناسب براي طول عمر بيشتر

توسط Dr.Akhavan » چهارشنبه 23 فروردین 1385 00:53

تغذيه مناسب براي طول عمر بيشتر


بشر همواره بدنبال راز طول عمر جاويدان بوده و هسـت. ما با بكار بستن شيوه صحيح تغذيه و مصرف مغذي قادر خواهيم بود تا طول عمر خود را افزايش دهيم.

ايـن خـوراكـي ها كـه بـواسطه دارا بودن خواص ضـد پيري مشهور ميباشند حاوي مواد خاصي مي باشند كه ميرسد قابليت بدن ما را براي مبارزه با اغلب بيماريــهاي شايع و تهديد كننده افزايش ميدهند. اكــنون به برخي از اين خوراكي ها اشاره ميكنيم:

1- سيب

تركيبات: سـيب سـرشار از چندين آنتي اكسيدان قـوي بخصوص كوئرستين و همچنين حاوي مقادير زيادي از فيبر قابل حل پكتين ميباشد.

خواص غذايي: كـوئـرستين اين آنتي اكسيدان قوي با لخته شدن و هـمچنين سرطان خون مبارزه مي كند. مصرف به اندازه پكتين نيز كمك مي كند تا كـلستـرول خون كاهش يافته و سموم سرطانزا از جريان خون حذف گردند.

بهترين روش مصرف:خام و همراه با پوست به خـاطر آنكه اين پوست سيب است كه حاوي كوئرستين ميباشد.

2- موز

تركيبات: موز حاوي مقادير بسيار زيادي از پتاسيم، منيزيم و اسيد فوليك مي باشد.

خواص غذايي: پتاسيـم با فـشار خـون بـالا مبـارزه كـرده و خـطر سـكتـه هاي قلبي را كاهــش مي دهد. اسيد فوليك نيز براي رشد مـناسب بافتـهاي بــدن ضـروري بــوده و از بيماريهاي قلبي جلوگيري بعمل مي آورد.

بهترين روش مصرف: تنها پوست آن را جدا كرده و ميل كنيد.

3- تخم مرغ

تركيبات: تخم مرغ غني از كولين، پروتئين و كاراتيـنوئيدهاي لوتين و زاكسانتين است.

خواص غذايي: كولين موجود در تخم مرغ در حفظ حافظه در دوران پيري موثر ميباشد. از آن گذشته كاراتينوئيدهاي موجود در تخم مرغ از ايجاد آب مرواريد كه ميتـواند منجر به كوري گردد جلوگيري بعمل مي آورد.

بهترين روش مصرف: بصورت آب پـز، سفت پز، نيمرو و املت تفاوتي نمي كند تـنها از آغشته كردن زياد تخم مرغ به روغن و كره اجتناب ورزيد.

4- سير

تركيبات: همانند بسـيـاري از غـذاهـاي ضـد پـيـري سـير نـيز منبع بسيار خوبي از آنتي اكسيدان ها ميباشد.

خواص غذايي: سير در خون مانند يك ماده ضد انعقاد عمل مي نمايد و خـطر سكته را كاهش داده و با انهدام سلولهاي سرطاني، دوره زندگي بيماران سرطاني را نيز افزايش ميدهد.

بهترين روش مصرف: با آنكه سير سبب بوي دهان ميگردد اما اگر بصورت خام مصرف گردد بسيار سودمند خواهد بود مثلا بصورت پودر بعنوان چاشني سالاد.

5- لوبيا

تركيبات: سرشار از فيبر قابل حل مي باشد.

خواص غذايي:فيبر سلامتي دستگاه گوارش شما را حفظ نموده و سـيستم گوارشي سالم از ابتلاي به سرطان روده بزرگ و ديابت پيشگيري بعمل مي آورد. فـيـبـر قـابل حل همچنين سبب كاهش كلسترول و قند خون مي گردد.

بهترين روش مصرف: لوبيا بصورت خشك و كنسرو شده هر دو مفيد ميباشند.

6- گردو

تركيبات: يك مشت گردو به همان ميزان حاوي اسيد چـرب امـگا 3 ميباشد كه 100 گرم ماهي آزاد دارا ميباشد.

خواص غذايي: نـه تـنـها امـگا 3 به حل لخته هاي خون كمك مي كند، بـلكه از التـهاب مفاصل و افسردگي نيز جلوگيري بعمل مي آورد.

بهترين روش مصرف: هنگاميكه گردو از پوسته خود خارج ميگردد، تازه تر از هر زماني مي باشد اما اگر در مكان خنك و خشك نگهداري شود، تـا 2 هفـتـه تـازگي خود را حفظ مي كند. مي توان بصورت خام و يا همراه با سالاد استفاده كرد.

7 - سويا

تركيبات: حاوي هورمون ازوفلاون مي باشد.

خواص غذايي: كاهش سطح كلستـرول بد خون يا همان LDL كه سـبب كـاهش فشار خون و جلوگيري از حملات قلبي مي گردد.

بهترين روش مصرف: بر خلاف عقيده عموم سويا مي تواند خوش طعم و قابل مصرف گردد. براي اين كار سويا را همراه با سس سويا و يا آب ليمو ترش و يا با ديگر سبزيجات آن را سرخ كنيد.

8- اسفناج

تركيبات: منبع خوبي از اسيد فوليك و ويـتامين هاي A و C بوده و هم اندازه سير حاوي آنتي اكسيدان مي باشد.

خواص غذايي: يـك سـبـزي چـنـد مـنـظـوره اسـت كه با سرطان، بـيـماريـهاي قـلبـي و اختلالات رواني مبارزه مي كند.

بهترين روش مصرف: اسفناج نپخته و يا بخارپز بسيار ايده آل مي باشد.

9- گل كلم

تركيبات: گل كلم بيش از هر ميوه از خانواده مركبات حاوي ويتامين C ميباشد. كلسيم بيشتري از يك ليوان شير و فيـبـر آن از يك تـكه نـان سـفيـد بـيـشتر بـوده و داراي مقادير زيادي آنتي اكسيدان است.

خواص غذايي: يك ضد سرطان بسيار قدرتمند ميباشد چون بدن را تحريك مي كـند تا مواد نابود كننده سلولهـاي سـرطـاني را تـوليد كـند. هـمـچنيـن از بـيماريهاي قلبي، آب مرواريد و زخم معده پيشگيري مي كند.

بهترين روش مصرف: خام و يا بخار پز.

10- ماهي

تركيبات: ماهي هاي آزاد، قزل آلا و شاه ماهي حاوي مقادير زيادي امگا 3 مي باشند.

خواص غذايي: كاهش فشار خون و پيشگيري از سكته و لخته شدن خون.

بهترين روش مصرف: پخته، كبابي و سرخ شده آن مطلوب مي باشد.

11- ليمو ترش:

تركيبات: ليمو ترش غني از ويتامين C ميباشد.

خواص غذايي: نه تنها به بدن كمك مي كند تا در برابر عفونتها از خود دفاع كند، بـلكه طبيعت اسيدي آن خواص ضد باكتريايي دارد كه آن را قادر مـيسازد با زخمهاي دهاني و گلو درد مبارزه كند.

بهترين روش مصرف: با چكاندن ليمو ترش تازه روي ماهي و يا داخـل يـك ليـوان آب و يا بعنوان چاشني در سس و سالاد.

12- پياز

تركيبات: حاوي ويتامين C زياد و آنتي اكسيدان كوئرستين و سولفور مي باشد.

خواص غذايي: با آنكه سبب بوي بد دهان ميگردد اما كمك ميكند به كنترل بسياري از بيماريهاي تنفسي همچون آسم و ديگر بيماريهاي التهابي. همـچنـيـن سطح كلسترول خوب خون را يا همان HDL را افزايش داده و سلولها را در برابر سرطان محافظت ميكند.

بهترين روش مصرف: خام همراه با سالاد و يا با ساندويچ.

13- گوجه فرنگي

تركيبات: حاوي آنتي اكسيدان لايكوپين مي باشد.

خواص غذايي: سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.كاهش خطر برخي از سرطانها خصوصا سرطانهاي پروستات، ريه و معده.

بهترين روش مصرف: بهـتـرين زمان وقتي است كه گـوجه فـرنـگي داغ بـاشـد! گـوجـه فـرنـگي پـخـتـه حاوي مقادير بيشتري لايكوپين نسبت به گوجه فرنگي خام مي بـاشـد. همچنين گوجه فرنگي كنسر شده و سس گوجه فرنگي بتـرتيب 3و 5 برابر گوجه فرنگي تازه حاوي لايكوپين ميباشند.

14- چاي سبز

تركيبات: حاوي آنتي ااكسيدانهاي كاتچين و پلي فنول و ويتامينهاي A,C,D مي باشد.

خواص غذايي: از شـمشـيـر سـامـورايـي قـدرتـمـندتـر است! زيرا كه از اكسـيـداسيون سلولها كه ميتواند منجر به سرطان گردد جلوگيري مي كند. سـيستم ايــمني را تقويت نموده و خون را رقيق مي سازد.

بهترين روش مصرف: تنها آب جوش به آن اضافه كرده و ميل كنيد.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان