در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با الکترونيک هواپيمايي به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1249

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 28 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1385 19:40

آرشيو سپاس: 1875 مرتبه در 404 پست

رادار چگونه کار ميکند؟

توسط Achilles » سه شنبه 7 فروردین 1386 00:42

معمول ترین سنسور فعال که عمل تصویربرداری را انجام می دهد رادار می باشد . رادار(radio detection and ranging) مخفف وبه معنای آشکارسازی به کمک امواج مایکرویو است .به طور کلی می توان عملکرد رادار را در چگونگی عملکرد سنسورهای آن خلاصه کرد . سنسورها سیگنال های مایکرویو را به سمت اهدف مورد نظر ارسال کرده وسپس سیگنال های بازتابیده شده از سطوح مختلف را شناسایی می کند . قدرت (میزان انرژی) سیگنالهای پراکنده شده جهت تفکیک اهداف مورد استفاده قرارمی گیرد . با اندازه گیری فاصه زمانی بین ارسال ودریافت سیگنال ها می توان فاصله تا اهداف را مشخص کرد . از مزایای شاخص رادار می توان به عملکرد رادار در شب یا روز وهمچنین قابلیت تصویربرداری درشرایط آب و هوایی مختلف اشاره کرد . امواج مایکرویو قادر به نفوذ در ابر مه ,گردوغبار وباران می باشند . از آنجاییکه عملکرد رادار با طرز کار سنسورهایی که با طیف های مرئی ومادون قرمز کار می کنند متفاوت است لذا می توان با تلفیق اطلاعات بدست آمده تصاویر دقیقی را بدست آورد .

تاریخچه :

اولین تجربه در مورد بازتابش امواج رادیویی توسط هرتز آلمانی در سال 1886 بدست آمد . پس از گذشت مدت زمان کمی اولین رادار که از آن برای آشکارسازی کشتی ها استفاده می شد مورد بهره برداری قرار گرفت . در سالهای 1920 تا 1930 پیشرفت هایی در جهت ساخت رادار با قابلیت تعیین فاصله اهداف صورت گرفت . اولین رادارهای تصویری درطی جنگ جهانی دوم برای آشکارسازی وموقعیت یابی کشتی ها وهواپیماها استفاده شد . بعد از جنگ جهانی دوم راداربا دید جانبی (SLAR) جهت جستجوی اهداف نظامی و کشف مناطق نظامی ساخته شد . اینگونه رادارها با داشتن آنتن درسمت جپ وراست مسیر پرواز قادر به تفکیک دقیقتر اهداف مورد نظر بودند . در سال 1950 با توسعه سیستم های SLAR تکنولوژی رادار دهانه ترکیبی ( رادار با آنتن ترکیبی) گامی در جهت ایجاد تصاویر با کیفیت بالا برداشته شد . در سال 1960 استفاده از رادارها ی هوایی وفضایی توسعه یافت وعلاوه برکاربرد نظامی جهت نقشه برداری های جغرافیایی و اکتشافات علمی و... نیز مورد استفاده قرار گرفتند .


اصول رادار :

مهمترین نکته حائز اهمیت در بخش قبل را میتوان معرفی رادار به عنوان وسیله اندازه گیری معرفی کرد . اجزاء تشکیل دهنده سیستم رادار فرستنده , گیرنده آنتن وسیستم های الکتریکی جهت ثبت و پردازش اطلاعات می باشد .

همانطور که در تصویر مشاهده می شود فرستنده پالس های کوتاه مایکرویو (A) را که بوسیله آنتن راداربه صورت پرتو متمرکز می شوند(B) با فاصله زمانی معیین تولید می کند . آنتن راداربخشی از سیگنال های بازتابیده شده (c) از سطوح مختلف را دریافت می کند.




کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Achilles تشکر کرده اند:
Persian Cat, CAPTAIN PILOT, SAMAN, Mahdi1944, sinaset

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2876

تشکر کرده: 1396 مرتبه
تشکر شده: 1255 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 8 اسفند 1387 15:23

محل سکونت

DE - CZE

آرشيو سپاس: 35767 مرتبه در 2768 پست

_*-* شرح کارکرد رادار *-*_

توسط CAPTAIN PILOT » شنبه 6 تیر 1388 01:08

سلام به همه سروران گرامی
تقدیم به شما :
-------------------------------------------------------------------------------------------
امواج رادار چیزی است كه در تمام اطراف ما وجود دارد، اگر چه دیده نمی‏شود. مركز كنترل ترافیك فرودگاهها برای ردیابی هواپیماها چه آنها كه بر روی باند فرودگاه قرار دارند و چه آنها كه در حال پرواز هستند و هدایت آنها از رادار استفاده می‏كنند. در برخی از كشورها پلیس از رادار برای شناسایی خودروهای با سرعت غیر مجاز استفاده می‏‏كند. ناسا از رادار برای شناسایی موقعیت كرة زمین و دیگر سیارات استفاده می‏كند، همین طور برای دنبال كردن مسیر ماهواره‏ها و فضاپیماها و برای كمك به كشتی‏ها در دریا و مانورهای رزمی از آن استفاده می‏شود. مراكز نظامی نیز برای شناسایی دشمن و یا هدایت جنگ‏افزارهایشان از آن استفاده می‏كنند.

هواشناسان برای شناسایی طوفانها، تندبادهای دریایی و گردبادها از آن استفاده می‏برند. شما حتی نوعی خاص از رادار را در مدخل ورودی فروشگاهها می‏بینید كه در هنگام قرار گرفتن اشخاص در مقابلشان، درب را باز می‏كنند. بطور واضح می‏بینید كه رادار وسیله‏ای بسیار كاربردی می‏باشد. در این بخش از مقالات ما به اسرار رادار می‏پردازیم.

استفاده از رادار عموماً در راستای سه هدف زیر می‏باشد:

  • شناسایی حضور یا عدم حضور یك جسم در فاصله‏ای مشخص – عمدتاً آنچه كه شناسایی می‏شود متحرك است و مانند هواپیما، اما رادار قادر به شناسایی حضور اجسام كه مثلاً در زیرزمین نیز مدفون شده‏اند، می‏باشد. در بعضی از موارد حتی رادار می‏تواند ماهیت آنچه را كه می‏یابد مشخص كند، مثلاً نوع هواپیمایی كه شناسایی می‏كند.
  • شناسایی سرعت آن جسم- دقیقاً همان هدفی كه پلیس از آن در بزرگراه‌ها برای كنترل سرعت خودروها از آن استفاده می‏كند.
  • جابه‌جایی اجسام – شاتل‏های فضایی و ماهواره‏های دوار بر دور كره زمین از چیزی به عنوان رادار حفره‏های مجازی برای تهیه نقشه جزئیات، نقشه‏های عوارض جغرافیایی سطح ماه و دیگر سیارات استفاده می‏كنند.
تمام این سه عملیات می‏تواند با دو پدیده‏ای كه شما در زندگی روزمره با آن آشنائید پیاده شود: «پژواك» و «پدیده داپلر» این دو پدیده به سادگی قابل فهم می‏باشند، چرا كه هر روزه شما با آنها در حوزه شنوایی خویش برخوردارید. رادار از این دو پدیده در حوزة امواج رادیویی استفاده می‏برد.


بگذارید ابتدا با این پدیده در حوزه شنیداری یا صوتی خویش بیشتر آشنا شویم.


پژواك و پدیده داپلر

پژواك پدیده‏ای است كه شما هر روزه با آن برخورد دارید، اگر شما به داخل یك چاه و یا در یك دره فریاد بزنید، پژواك صدای شما چند لحظه بعد به گوشتان می‏رسد. در واقع شما صدایتان را باز خواهید شنید. پژواك بدین جهت رخ می‏دهد كه بعضی از امواج صدای شما (به این دلیل واژه بعضی را آوردیم كه صدای برخی از حیوانات مانند اردك در فركانس خاص امواج صدای این حیوان هیچگاه پژواكی ندارد) پس از برخورد به یك سطح (كه این سطح می‏تواند سطح آب، انتهای چاه یا دیوارة كوه موجود در انتهای دره باشد) به سمت شما باز می‏گردد و گوش شما دوباره آنرا می‏شنود. فاصله زمانی‌ای كه بین فریاد شما تا شنیدن پژواك آن طول می‏كشد با فاصله مكانی بین شما و آن سطح بازگردانندة پژواك ارتباط دارد.

هنگامی كه شما به داخل یك چاه فریاد می‏كشید، صدای شما از دهانة چاه به سمت انتهای چاه رفته و پس از برخورد با سطح آب انتهای چاه منعكس می‏شود. در این حالت اگر شما سرعت صدا را به طور دقیق بدانید، با اندازه‏گیری زمان رفت‏وبرگشت صدا می‏توانید عمق چاه را حساب كنید.

پدیدة داپلر نیز بسیار معمول است. شما هر روز (بدون اینكه حتی از آن دركی داشته باشید) آن را تجربه می‏كنید. این پدیده زمانی رخ می‏دهد كه یك مولد امواج صوتی و یا منعكس كننده امواج صوتی دارای حركت باشد. مثلاً یك خودرو كه در حال بوق زدن است. حالت تشدید شدة پدیدة داپلر در شكستن «دیوار صوتی» رخ می‏دهد. در این جا به درك این پدیده می‏پردازیم (ممكن است شما برای اینكه بهتر این پدیده را درك كنید كنار یك اتوبان آن را تجربه كنید) فرض كنید كه خودرویی با سرعت 100 كیلومتر بر ساعت در حال بوق زدن به سمت شما در حركت باشد. تا زمانی‌كه خودرو در حال نزدیك شدن به شماست فقط یك نت صوتی را می‏شنوید (در واقع یك فركانس ثابت، در شماره گذشته راجع به فركانس صحبت كردیم)، اما هنگامی كه خودرو به كنار شما می‏رسد صدای بوق ناگهان تغییر كرده و به عبارتی «بم» تر می‏شود و بعد از لحظه‏ای كه از شما عبور كرد (و اگر همچنان راننده در حال بوق زدن بود) ناگهان صدا بم‏تر نیز می‏شود، در صورتی كه شما می‏دانید كه صدای بوق همیشه ثابت است، كما اینكه راننده داخل خودرو در تمام مدت بوق زدن فقط نت واقعی بوق را می‏شنود. این تغییرات صوت شنیده شده توسط شما بوسیلة پدیدة داپلر قابل توضیح است. اما آنچه كه رخ می‏دهد: «سرعت صوت» مقداری ثابت است، برای ساده‏تر شدن محاسباتمان سرعت صورت را 1000كیلومتر در ساعت در نظر بگیرید. (سرعت واقعی صوت وابسته به دما، فشار هوا و رطوبت هواست.) فرض كنید كه خودرویی در فاصله یك كیلومتری شما قرار دارد (بصورت غیر متحرك). راننده داخل خودرو به مدت یك دقیقه شستی بوق را فشرده تا صدا به گوش ما برسد، این صدا با سرعتی برابر با 1000كیلومتر بر ساعت به سمت شما حركت می‏كند، بعد از 6 ثانیه از فشرده شدن شستی بوق توسط راننده، شما چه صدایی را خواهید شنید؟ (این 6 ثانیه در واقع مدت زمانی است كه طول می‏كشد صدا به شما برسد) و به مدت یك دقیقه پس از آن چه می‏شنوید؟ مسلماً صدای بوق را بدون هیچ تغییری.

پدیده داپلر: شخص پشت سر خودرویی را با بسامدی (فركانس) پایین‏تر و بم‏تر از آنچه كه راننده داخل خودرو و در حال حركت می‏شنود. راننده از شخصی كه خودرو به سمت آن در حال حركت است صدا را با نت پایین‏تر می‏شنود.

حال فرض كنید خودرو از فاصله‏ای دور با سرعتی معادل 100 كیلومتر بر ساعت به سمت شما حركت كند، همان راننده با همان خودرو و با همان صدای بوق و به مدت همان یك دقیقه شستی بوق را فشارمی‌دهد می‏شود. جالب است! شما صدای بوق را فقط به مدت 54 ثانیه خواهید شنید آن هم به خاطر حركت خودرو رخ داده است.

در واقع تعداد اعوجاجهای موج صوتی ثابت بوده ولی در زمان كوتاه‏تری به سمت شما آمده و از آنجائی‌كه تعریف فركانس تعداد نوسانات موج در واحد زمان است لذا اگر قبلاً این نوسانات را 1 بر 60 ثانیه تقسیم ‏كردیم و فركانس F1 بدست می‏آمد، حال باید این تعداد نوسانات را بر 54 تقسیم كنیم كه مطمئناً عددی بزرگتر خواهد شد. این عدد بزرگتر یا فركانس بالاتر یعنی صدای «زیر»تر. همین توجیه نیز برای خودرویی كه از شما وجود دارد، در این حالت شما 64 ثانیه صدای بوق را می‏شنوید كه فركانس حاصله در این حالت كمتر (یا صدای بم‏تر) خواهد بود.


شكستن دیوار صوتی

اینك كه ما در حال بحث بر روی رابط صدا و سرعت هستیم می‏توانیم در مورد شكستن دیوار صوتی هم صحبت كنیم. فرض كنید آن خودرویی كه صحبتش بود با سرعتی معادل 100 كیلومتر در ساعت به‌ سوی شما، آن هم در حال بوق زدن، حركت كند، امواج صوتی چون سرعتی معادل همان سرعت خودرو را دارند، لذا نه از آن جلو زده و نه عقب می‏مانند، لذا در كل مدت حركت خودرو شما صدایی را نخواهید شنید. اما در لحظه‏ای كه خودرو به شما می‏رسد، تمام امواج صوتی جمع شده و یكجا شما آنها را می‏شنوید. صدای بسیار بلند و با فركانس بسیار بالا.

این صدا توسط هواپیمایی كه قادرند با سرعتی معادل با سرعت صوت حركت كنند می‏تواند موجبات وحشت بسیاری از افرادی كه در زیر مسیر این هواپیما قرار دارند بوجود آورده قدرت این صدا به قدری است كه می‏تواند شیشه‏ها را بشكند.

چنین اتفاقی برای قایقها نیز رخ می‏دهد. منتهی در این میان تجمع امواج آب كه سرعتی در حدود سرعت این قایقها دارند. این موج متمركز بصورت V شكل از جلو قایق به طرفین حركت می‏كند كه زاویه این موج توسط سرعت قایق كنترل می‏شود. در واقع تجمع امواجی كه قایق در هر لحظه تولید می‏كند و هر لحظه بر آن می‏افزاید نیز توسط پدیده داپلر قابل توضیح است.

شما می‏توانید با استفاده از تركیبی از پژواك و پدیده داپلر بصورتی كه در زیر می‏آید استفاده كنید. در محلی كه ایستاده‏اید به سمت خودرویی كه در حال حركت (به سمت شما یا در خلاف جهت) اصواتی را بفرستید. بعضی از این اصوات پس از برخورد با خودرو به سمت شما باز می‏گردند. (پژواك) از آنجایی كه خودرو در حال حركت است لذا اصوات منعكس شده یا به هم فشرده می‏شوند (در حالی كه خودرو به سمت شما می‏آید) و یا از هم باز می‏شوند. در حالت حركت مخالف در هر دو صورت شما می‏توانید با مقایسه موج فرستاده شده و بازگشته سرعت خودرو را بدست آورید.


مفهوم رادار:

دیدیم كه می‏توان با استفاده از مفهوم پژواك به فاصله اجسام دور پی برد و همین طور با استفاده از تغییر پدیده داپلر به سرعت این جسم پی ببریم. با توجه به این مفاهیم می‏توان فهمید كه رادار صوتی چیست؟ این گونه رادار در زیردریایی‏ها و كشتی‏ها كاربرد دارد و همیشه در حال كار است. می‏توان از رادار صوتی در محیط آزاد نیز استفاده كرد، اما بخاطر چند اشكال ریز این گونه رادار در هوا استفاده نمی‏شود:

- صدا در هوا مسافت زیادی را نمی‏تواند بپیماید…. شاید در حدود 5/1 كیلومتر و یا كمی بیشتر

- هركسی می‏تواند صدا را بشنود لذا استفاده از صدا در محیط آزاد موجب آزار دیگران می‏شود كه البته می‏توان با بالا بردن فركانس صدای مورد استفاده و استفاده از امواج «فراصوت» این مشكل را حل كرد.

- صدای منعكس شده حاصل از پدیده پژواك بسیار ضعیف می‏باشد به طوری كه دریافت آن بسیار سخت است.

سمت چپ: آنتن های مجموعه مخابراتی فضایی گلدستون (بخشی از شبكه ارتباطی فضایی ناسا) كه به ارتباطات مخابراتی رادیویی فضاپیماهای میان سیاره‏ای ناسا كمك می‏كند.

سمت راست: رادار جست وجوی سطح و هوا كه بر روی نوك دكل یك موشك هدایت شونده قرار گرفته است.

حال بیایید در مورد یك نمونه واقعی راداری كه برای شناسایی هواپیماهای در حال پرواز بكار می‏رود صحبت كنیم. سیستم رادار در ابتدا با روشن كردن فرستنده قوی‏اش یك دسته موج رادیویی متراكم در آسمان و در جهات مختلف پخش می‏كند. این ارسال برای چند میكروثانیه صورت می‏پذیرد، حال فرستنده خاموش شده و گیرنده سیستم رادار مترصد دریافت پژواك امواج كه به همراه اطلاعات حاصل از پدیده داپلر نیز هستند می‏ماند.

امواج رادیویی با سرعتی معادل سرعت نور حركت می‏كنند، تقریباً در هر میكروثانیه 300 متر را در فضا طی می‏كنند؛ حال اگر سیستم رادار مذكور دارای یك ساعت بسیار دقیق و قوی باشد، می‏تواند با دقت بسیار بالایی موقعیت هواپیما را مشخص كند، با استفاده از روشهای خاص پردازش سیگنال برای تحلیل پدیده داپلر بر روی موجهای برگشتی می‏توان به دقت سرعت هواپیما را مشخص كرد.

آنتن رادار یك دسته كوچك اما قدرتمند پالس امواج رادیویی از یك فركانس مشخص را در فضا می‏فرستند. هنگامی كه امواج به یك جسم برخورد می‏كنند منعكس شده و در اثر پدیده داپلر فشرده‏تر یا گسسته‏تر می‏شوند. همان آنتن وظیفه دریافت امواج منعكس شده را كه البته بسیار كمتر از امواج ارسالی هستند بر عهده دارد.

در رادارهای زمینی قضیه خیلی پیچیده‏تر از رادارهای هوایی است، هنگامی كه یك رادار پلیس به ارسال پالس موج رادیویی می‏پردازد بخاطر وجود اجسام بسیار در سر راهش مانند نرده‏ها، پلها، تپه‏ها و ساختمانها پژواكهای بسیاری را دریافت می‏دارد، اما از آنجایی كه تمام این اجسام ثابت هستند به جزء خودروها مورد نظر، لذا سیستم رادار خودروهای پلیس از میان امواج منعكس شده، فقط آنهایی را انتخاب می‏كند كه در آنها پدیده داپلر قابل شناسایی است، آن هم به اندازه‏‏ای كه جسم متحرك اضافه سرعت داشته باشد، در ضمن آنتن این رادارها بسیار دهانه تنگی دارند، چرا كه فقط بر روی یك خودرو تنظیم می‏شوند.

البته امروزه پلیسها در برخی كشورها از جمله كشور خودمان از تكنولوژی لیزر برای تعیین سرعت خودروها در بزرگراهها استفاده می‏كنند. تكنولوژی به نام «لیدار» شناخته می‏شود. در این مدل بجای امواج رادیویی از اشعه نوری متمركز (یا همان لیزر) استفاده می‏شود
When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب CAPTAIN PILOT تشکر کرده اند:
Seymon86, sokuteasemuni, SAMAN, Fariborz, Present, shazan, sinaset, Mahdi1944, Persian Cat, Ruozbeh

Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

188

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 3 مرداد 1387 11:08

آرشيو سپاس: 49 مرتبه در 36 پست

Re: _*-* شرح کارکرد رادار *-*_

توسط پارس3000 » شنبه 6 تیر 1388 08:58

از رادار ملی چه خبر میگفتن 1000 کیلومتر برد داره دارن امادش میکنن یه مقام نظامی چند ماه پیش میگفت     راستی ازنوعه فاز ارایه است

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

5580

تشکر کرده: 1558 مرتبه
تشکر شده: 6861 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 26 آذر 1387 16:20

آرشيو سپاس: 11653 مرتبه در 2024 پست

رادار چيست و چگونه كار مي كند؟

توسط sinaset » شنبه 26 تیر 1389 16:11

رادار چيست و چگونه كار مي كند؟
خبرگزاري فارس: رادار يك دستگاه راديويي است كه براي مشاهده اجسام و اندازه‌گيري برخي ويژگي‌هاي آنها به وسيله امواج الكترومغناطيسي به كار مي‌رود. كاربرد اصلي رادار و محل پيدايش و رشد آن در صنايع نظامي و هوانوردي است.



رادار يك دستگاه راديويي است كه براي مشاهده اجسام و اندازه‌گيري برخي ويژگي‌هاي آنها به وسيله امواج الكترومغناطيسي به كار مي‌رود. كاربرد اصلي رادار و محل پيدايش و رشد آن در صنايع نظامي و هوانوردي است و نقش اصلي يك سيستم راداري نظارت بر يك محدوده بزرگ و تشخيص اجسام متحرك، رديابي اهداف و استخراج مشخصاتي مانند سرعت و ارتفاع و ... مي‌باشد.

خيال پردازي در بسياري از مواقع به حقيقت مي‌پيوندد. جالب است بدانيد كه اختراع رادار هم در حقيقت همانند بسياري از اختراعات ديگر ريشه در يك داستان علمي - تخيلي دارد. واژه رادار كه امروزه در سرتاسر دنيا كاربرد دارد، همانند راديو و تلويزيون يك اصطلاح بين المللي شده است. در واقع اختراع رادار از يك پديده فيزيكي و بسيار طبيعي به نام انعكاس گرفته شده است، همه ما بارها و بارها بازگشت صدا را در مقابل صخره‌هاي عظيم تجربه كرده‌ايم. نور خورشيد هم با استفاده از همين پديده است كه از سوي ماه و در هنگام شب به ما مي‌رسد.

امواج راديويي و الكترومغناطيس نيز قابليت انعكاس و بازتاب دارند و رادار بر اساس همين خاصيت ساده بوجود آمد. ساده‌ترين رادارها در حقيقت از يك فرستنده و يك گيرنده راديويي بوجود آمدند. اين وسايل ابتدايي فقط قادر بودند وجود شيء را اعلان كنند و به هيچ وجه توانايي تشخيص اندازه و ويژگيهاي ديگر آن را نداشتند. بنابراين بشر در ساخت رادار نيز از طبيعت استفاده‌هاي فراوان و اساسي كرده و با تغييراتي جزئي براي خود وسيله‌اي سودمند ساخته است.

معمول ترين سنسور فعال كه عمل تصويربرداري را انجام مي دهد رادار مي باشد . رادار(radio detection and ranging) مخفف وبه معناي آشكارسازي به كمك امواج مايكرويو است .به طور كلي مي توان عملكرد رادار را در چگونگي عملكرد سنسورهاي آن خلاصه كرد . سنسورها سيگنال هاي مايكرويو را به سمت اهدف مورد نظر ارسال كرده وسپس سيگنال هاي بازتابيده شده از سطوح مختلف را شناسايي مي كند . قدرت (ميزان انرژي) سيگنالهاي پراكنده شده جهت تفكيك اهداف مورد استفاده قرارمي گيرد . با اندازه گيري فاصه زماني بين ارسال ودريافت سيگنال ها مي توان فاصله تا اهداف را مشخص كرد . از مزاياي شاخص رادار مي توان به عملكرد رادار در شب يا روز وهمچنين قابليت تصويربرداري درشرايط آب و هوايي مختلف اشاره كرد . امواج مايكرويو قادر به نفوذ در ابر مه ,گردوغبار وباران مي باشند . از آنجايي كه عملكرد رادار با طرز كار سنسورهايي كه با طيف هاي مرئي ومادون قرمز كار مي كنند متفاوت است لذا مي توان با تلفيق اطلاعات بدست آمده تصاوير دقيقي را بدست آورد .

* انواع رادار از نظر ارسال موج
رادار پالسي
رادار موج پيوسته(سينوسي)

* مكانيسم عمل
همانطور كه امواج دريا و امواج صوتي پس از رسيدن به مانعي منعكس مي‌شوند، امواج الكترومغناطيسي هم وقتي به مانعي برخورد كردند، بر مي‌گردند و ما را از وجود آن آگاه مي‌سازند. به كمك امواج الكترومغناطيسي نه تنها از وجود اجسام در فاصله دور باخبر مي‌شويم، بلكه بطور دقيق تعيين مي‌كنيم كه آيا ساكن هستند يا از ما دور و يا به ما نزديك مي‌شوند؟ حتي سرعت جسم نيز بخوبي قابل محاسبه است. وقتي امواج منتشر شده از رادار ، به يك جسم دور برخورد مي‌كنند، به طرف نقطه حركت بر مي‌گردند. امواج برگشتي توسط دستگاههاي خاص در مبدا تقويت مي‌شوند و از روي مدت رفت و برگشت اين امواج ، فاصله بين جسم و رادار اندازه گيري مي‌شود.


* كاربردها
نظارت و رهگيري هواپيماها و موشكها
نظارت و رهگيري اهداف دريايي يا زميني
نظارت و رهگيري اجرام فضايي
هواشناسي
اندازه گيري سرعت وسايل نقليه
رادار دهانه تركيبي براي تصوير دو-بعدي و سه-بعدي
پيداكردن مين در زمين
فرود(براي نمونه براي هواپيما) دقيق
عكسبرادري از كره‌هاي ديگر با رادار تصويري
پرهيز تصادم
پيدا كردن آب در مناطق شنزار و خشك
نظارت بر اهداف جنبنده در زمين
نظارت بر اهداف جنبنده در مناطق پردرخت

زماني رادار وارد جنگلها شد، انگلستان پايگاههاي وسيعي را با رادار مجهز كرد و به اين ترتيب هواپيماهاي آلماني در كار خودشان دچار اختلال شدند. به عقيده بسياري از كارشناسان همين رادار بود كه آلمان را علي رغم حمله‌هاي گسترده هوايي بر روي شهرهايي نظير لندن ، ناكام گذاشت. همچنين بسياري از زير درياييهايي كه تعداد زيادي از كشتيهاي حمل و نقل و ناوهاي جنگي متفقين را به قعر دريا مي‌فرستادند، با كمك رادارها شناسايي شدند و در عمليات گوناگون خود دچار شكست گرديدند.
رادارها حتي در توپخانه‌ها ، موشك اندازها و جنگهاي زير درياييها نيز وارد عمل شدند و توجه قدرتهاي بزرگ تسليحاتي را ، حتي پس از شكست هيتلر و پايان جنگ جهاني به خودشان جلب كردند. اما صرف نظر از كاربردها نظامي، رادار خدمات صلح آميز بسياري را براي انسان امروزي در برداشته است. كاهش سوانح در مسافرت هاي دريايي و هوايي همگي مديون رادار هستند.

در حقيقت يكي از مهمترين كاربردهاي علمي رادار با آغاز عصر فضا به وجود آمد و بشر توانست براي اولين بار با كمك رادار به فضا دسترسي پيدا كند و حتي سطح سياره ها و اشكال گوناگون آنها را شناسايي كند. اين موفقيت سالها قبل از آن بود كه سفينه ها بتوانند از سطح سيارات عكسبرداري كنند. بنابراين رادار علي رغم خرابي هايي كه با گسترده تر كردن جنگها به وجود آورد، توانست خدمات بسيار ارزنده اي را براي جامعه بشري به ارمغان آورد و انسان اين همه را مديون طبيعت بي ادعاست!

مركز كنترل ترافيك فرودگاهها براي رديابي هواپيماها چه آنها كه بر روي باند فرودگاه قرار دارند و چه آنها كه در حال پرواز هستند و هدايت آنها از رادار استفاده مي‏كنند. در برخي از كشورها پليس از رادار براي شناسايي خودروهاي با سرعت غير مجاز استفاده مي‏‏كند. ناسا از رادار براي شناسايي موقعيت كرة زمين و ديگر سيارات استفاده مي‏كند، همين طور براي دنبال كردن مسير ماهواره‏ها و فضاپيماها و براي كمك به كشتي‏ها در دريا و مانورهاي رزمي از آن استفاده مي‏شود. مراكز نظامي نيز براي شناسايي دشمن و يا هدايت جنگ‏افزارهايشان از آن استفاده مي‏كنند.

هواشناسان براي شناسايي طوفانها، تندبادهاي دريايي و گردبادها از آن استفاده مي‏برند. شما حتي نوعي خاص از رادار را در مدخل ورودي فروشگاهها مي‏بينيد كه در هنگام قرار گرفتن اشخاص در مقابلشان، درب را باز مي‏كنند. بطور واضح مي‏بينيد كه رادار وسيله‏اي بسيار كاربردي مي‏باشد. در اين بخش از مقالات ما به اسرار رادار مي‏پردازيم. استفاده از رادار عموماً در راستاي سه هدف زير مي‏باشد:

شناسايي حضور يا عدم حضور يك جسم در فاصله‏اي مشخص – عمدتاً آنچه كه شناسايي مي‏شود متحرك است و مانند هواپيما ، اما رادار قادر به شناسايي حضور اجسام كه مثلاً در زير زمين نيز مدفون شده‏اند، مي‏باشد. در بعضي از موارد حتي رادار مي‏تواند ماهيت آنچه را كه مي‏يابد مشخص كند، مثلاً نوع هواپيمايي كه شناسايي مي‏كند. شناسايي سرعت آن جسم- دقيقاً همان هدفي كه پليس از آن در بزرگراهها براي كنترل سرعت خودروها از آن استفاده مي‏كند.

جابجايي اجسام – شاتل‏هاي فضايي و ماهواره‏هاي دوار بر دور كره زمين از چيزي به عنوان رادار حفره‏هاي مجازي براي تهيه نقشه جزئيات ، نقشه‏هاي عوارض جغرافيايي سطح ماه و ديگر سيارات استفاده مي‏كنند. تمام اين سه عمليات مي‏تواند با دو پديده‏اي كه شما در زندگي روزمره با آن آشنائيد پياده شود: «پژواك» و «پديده دوپلر» اين دو پديده بسادگي قابل فهم مي‏باشند، چرا كه هر روزه شما با آنها در حوزه شنوايي خويش برخورداريد. رادار از اين دو پديده در حوزه امواج راديويي استفاده مي‏برد.


* رادار در طبيعت
شايد رادار طبيعي بيشترين استفاده را براي خفاش دارد. چرا كه اين پرنده شب پرواز ، داراي حس بينايي ضعيفي است و به كمك طبيعت راداري كه دارد، مي‌تواند موانع دور و بر خود را تشخيص دهد. خفاش هنگام پرواز فريادهاي ابر صوتي خاصي ايجاد مي‌كند كه پس از برخورد با اجسام مختلف ، منعكس مي‌شود و به گوش خفاش مي‌رسد. بوسيله همين پژواك صداهاي ابر صوتي است كه نوع مانع و فاصله آن را تشخيص مي‌دهد و طوري پرواز مي‌كند كه از تصادم با آنها در امان باشد.
بالنها و دلفينها نيز از همين پديده بازتاب استفاده مي‌كنند كه در مورد بازتابهاي صوتي به آن "سونار " گفته مي‌شود.
منبع: سايت ماهنامه جنگ افزار
انتهاي پيام/
به نقل از خبرگزاری فارس
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب sinaset تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, Mahdi1944, Persian Cat, sokuteasemuni, Shahbaz, SAMAN

Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

27

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 21 مرداد 1389 15:14

محل سکونت

لامرد فارس

آرشيو سپاس: 52 مرتبه در 15 پست

تاريخچه رادار جهان وايران

توسط ولايي » شنبه 23 مرداد 1389 14:02

تاريخچه رادار در جهان<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>كشورهاي پيشرو=<o:p></o:p>امريكا،انگلستان،المان وفرانسه<o:p></o:p><o:p> </o:p>1860=جيمز كلارك ماكسون فيزيكدان انگليسي ،وجود امواج راديويي را
پيش بيني
كرد.<o:p></o:p>
1890= كشف واثبات اين امواج توسط دو نفر از دانشمندان به نام اليهوتامسون امريكايي<o:p></o:p> انگليسي تبارو هنريش هرتز المانيانجام شد.<o:p></o:p>1904=كريستين هولز مايو،مخترع الماني، موفق به استفاده از راداري با برد يك ونيم<o:p></o:p> كيلومتر به منظور جلوگيري از برخورد كشتي با موانع شد.<o:p></o:p>1920تا1922=گوگليلمو ماركوني ايتاليايي موفق به به ساخت اولين رادار دوربرد در باند فركانسي 60مگا هرتز شد .<o:p></o:p>1924=فيزيكدان انگليسي ادوارد
اپلتون ودانشجوي نيئزلندي به نام مايلز بارنت با انتشار

امواج راديويي
به سمت ترانسفر موفق به كشف لايه ي ترانسفر شدند.<o:p></o:p>
1930=دانشمندان امريكايي ازمايشگاه تحقيقات نيروي دريايي امريكا، در شهر واشنگتن<o:p></o:p> دي. سي اولين كساني بودند كه از رادار به منظور كشف هوا
پيما استفاده كردند.<o:p></o:p>

1935=سر روبرت واتسون وات انگليسي موفق به نمايش يك هواپيما روي يك صفحه ي

نمايشگر شد.اين اقدام سبب گرديد كه اقاي واتسون وات در دنيا به عنوان

پدررادار معروف

شد و از ميان تيم تلاشگران در زمينه كشف رادارافتخار مقام مخترع
رادار را كسب كرد.<o:p></o:p>

تاريخچه رادار در جنگ جهاني دوم<o:p></o:p>
1930=رادارهاي  نظامي وتجاري
پا به عرصه وجود نگذاشته بود.<o:p></o:p>
1935=انگلستان يك شبكه راداري زميني را براي كشف هوا
پيما را بنام
استقرار
زنجيره اي  با هدايت راهنمايي سر روبرت واتسون وات،دانشمند بزرگ ان كشور ايجاد نمود.<o:p></o:p>1938تا1940=اين زنجيره ي راداري كاملا
پيچيده،عملا به طور كامل عملياتي و

تا

پايان

جنگ يعني سال 194براي دفاع هوايي عليه بمب افكنهاي الماني استفاده ميشد.
<o:p></o:p>

تاريخچه رادار ايران<o:p></o:p>
1332=مقدمات بكارگيري رادار در ايران فراهم گرديد.<o:p></o:p>1336=درتيپ تعليمات(بعدا به فرماندهي اموزشهاي هوايي تغيير نام يافت) اموزشگاه رادار تاسيس شد.<o:p></o:p>1337=اولين رادار متحرك انگليسي مدل(13،14)متعلق به شركت پلسي در دوشان  تپه مستقر شد.<o:p></o:p>1339=اولين رادار در ايران در دوشان تپه مستقر شد. <o:p></o:p>
نقش رادار در جنگ هاي اينده<o:p></o:p>
در قرن حاضر كه از ديدگاه فناوري،تقسيم بندي نا متقارني در دنيا بوجود امده است،اجبارا اين عدم تقارن، موجب تغييرات بنيادي در ديدگاه طرفين متخاصم در جنگ ها شده است.اگر ايالات متخده ازهواپيما پنهان ار ديد رادار چند ميلياد دلاري با فناوري بسيار بالا و موشكهاي كروز با ناوبري بسيار دقيق بهره ميبرد،بطو حتم دستيابي به اين فناوري هاي برتر،حاصل كارهاي تحقيقاتي منظم،مطالعات فراوان در زمان طولاني با صرف هزينه ي زياد بوده است كه شايد براي هيچ كشور ديگري مقرون به صرفه نباسد تا در زمينه ها اقدام نمايد.<o:p></o:p>اين طرز تفكر منجر به اين شد،كه كشور هاي بلوك شرق كه در معرض اين تهديدات ازسوي ايالا متحده ي امريكا بودند به جاي مسابقه ي تسليحاتي در جهت پيشبردفناوريهاي مشابه ،به سوي سامانه هاي پدافندي خاصي روي اورند كه بتوانند با فناوري پيشرفته اين سامانه ها مقابله كند. به عبار ت ديگر اگر نظري به سامانه هاي پدافندي و راداري دنيا بيندازيم مشخص تر خواهد شد كه ايالات متحده بيشتر داراي سامانه هاي فعال وبه روز مي باشد در حالي كه كشورهاي بلوك شرق داراي سامانه هاي غير فعال ميباشد.<o:p></o:p>ما نيز بايد به فكر ارتقاي سامانه ي راداري خود از نظر كشف هوا پيماهاي رادار گريزبا RCSِ پايين،قابليت هاي جنگ الكترونيك،تحرك بالا،كوچك سازي واستفاده از سامانه هاي راداري غيرفعال(



(PASSIVE
باشيم<o:p></o:p>


گزيده اي از اشعار ولايت

زآه سینه سوزان ترانه می سازم       چو نی زمایه جان این فسانه می سازم
به غمگساری یاران چو شمع می سوزم   برای اشک دمادم ، بهانه می سازم
پر نسیم به خوناب اشک می شویم         پیامی از دل خونین روانه می سازم
نمی کنم دل ازین عرصه شقایق فام           کنار لاله رخان آشیانه می سازم
در آستان به خون خفتگان وادی عشق    برون ز عالم اسباب ، خانه می سازم




Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

27

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 21 مرداد 1389 15:14

محل سکونت

لامرد فارس

آرشيو سپاس: 52 مرتبه در 15 پست

كاربرد رادار واساس كار ان

توسط ولايي » شنبه 23 مرداد 1389 16:02

رادار واساس كار ان
الف=ساختمان كلي ان
ب =پردازش امواج

رادار
به معني كشف اشياء كه فاصله ي ان بوسيله ي امواج راديوييگرفته
شده ميباشدعملكرد رادار براساس ارسال فركانس ودريافت ان همانند
انعكاس صوت دركوهستان ميباشد.رادار وسيله اي است كه براساس
انتشار،انعكاس ودريافت امواج راديويي ميتواند اشياي ثابت ومتحرك
را كه در حوزه ي فعاليت ان قرار مي گيرند كشف و نسبت به تعيين
فاصله ارتفاع وسرعت انها اقدام نمايد.
ساختمان كلي رادار
يك موج راديويي توليد شده را از طريق انتن فرستنده به فضا
فرستادهوپس از برخورد با يك مانع به سمت انتن برگشت
نموده وتوسط انتن دريافت ميگردد.
پردازش امواج
سيستم رايانه امواج دريافتي را مورد پردازش قرار داده و
زمان رفت و برگشت موج را محاسبه نموده،فاصله مورد
نظررا بدست مياورد.
عملكرد رادار  
الف=كاربرد علمي
ب= كاربرد نظامي
پ=كاربرد نظامي

عملكرد رادار
همانطوري كه امواج دريا وامواج صوتي پس ازرسيدن به
مانعي منعكس ميشوند، امواج الكترو مغناطيسي هم وقتي به
مانعي برخورد كردند،برمگردند وما را از وجود ان باخبر
ميكنند. به كمك امواج الكترومغناطيس نه تنها از وجود اجسام
در فاصله دور باخبر ميشويم،بلكه بطور دقيق تعيين ميكنيم
كه ايا ساكن هستند يا از ما دور يا به ما نزديك ميشوند.
امواج برگستي توسط دستگاههاي خاص در مبدا تقويت
ميشوند واز روي مدت زمان رفت وبرگشت اين امواج،
فاصله ي بين جسم و رادار اندازه گيري ميشود
كاربردهاي رادار
الف=كاربردعلمي  
از مهمترين كاربردهاي علمي رادار با اغاز عصر فضا
بوجود امده است وبشر توانست براي اولين بار به كمك
رادار به فضا دسترسي پيدا كند و حتي سطح سياره ها و
اشكال گوناگون انها را شناسايي كند.اين موفقيت سالها
قبل از ان بود كه سفينه ها بتوانند ار سطح سيارات
عكسبرداري كنند
ب= كاربرد فضايي
شاتل هاي فضايي وماهواره هاي دوار بر دور كره ي زمين از
رادار براي تهيه نقشه عوارض جغرافيايي سطح زمين،ماه و
ديگر سيارات استفاده مي كنند.
پ=كاربرد نظامي
1-مراقبت هوايي
2-رهگيري و هدايت اشياي پرنده
3-رديابي سطحي و مراقبت از ميدان نبرد
4-هدايت موشكهاي زمين به هوا

5 -هواشناسي.

1-مراقبت هاي هوايي
- كشف و اخطار هواپيما و موشكهاي قاره پيما،رديابي ومراقبت از ماهواره ها
- اخطار اوليه ي راه دور
- تعيين ارتفاع هد ف
- مديريت وكنترل ترافيك هوايي
- كنترل زميني عمليات رهگيري هوايي
                                                                                                                                                                                                                                                                    
2 - رهگيري و هدايت اشياي پرنده
- كنترل زميني عمليات رهگيري هوايي
- كنترل اتش ضد هوايي
- كنترل اتش توپهاي زميني،اژدرها وموشكها
- هدايت موشكها
- تقرب و نشستن با هدايت رادار
- اندازه گيري فاصل
3-رديابي سطحي و مراقبت از ميدان به شرح زير<
- ناوبري دريايي وگشت دريايي
- مديريت وكنترل راههاي ابي وبندر
- تشخيص عوارض جغرافياي زمين
- پيدا كردن محل توپخانه ها و خمپاره اندازها
- تشخيص متجاوز
- پيذا كردن ميدان هاي مين
- مديريت وكنترل ترافيك در مسير كاربرد نظامي
4-هواشناسي
مشاهده و پيشگويي وضعيت جوي مانند =باد، نزولات اسماني،تراكم ابرها و
وضعيت گردبادها به منظوراخطار وجلوگيري از ورود هواپيما به شرايط جوي.


گزيده اي از اشعار ولايت

زآه سینه سوزان ترانه می سازم       چو نی زمایه جان این فسانه می سازم
به غمگساری یاران چو شمع می سوزم   برای اشک دمادم ، بهانه می سازم
پر نسیم به خوناب اشک می شویم         پیامی از دل خونین روانه می سازم
نمی کنم دل ازین عرصه شقایق فام           کنار لاله رخان آشیانه می سازم
در آستان به خون خفتگان وادی عشق    برون ز عالم اسباب ، خانه می سازم




Rookie Poster

Rookie Poster



نماد کاربر
پست ها

27

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 21 مرداد 1389 15:14

محل سکونت

لامرد فارس

آرشيو سپاس: 52 مرتبه در 15 پست

Re: تاريخچه رادار جهان وايران

توسط ولايي » شنبه 23 مرداد 1389 16:51

تاريخچه رادار در جهان
كشورهاي پيشرو=امريكا،انگلستان،المان وفرانسه
1860=جيمز كلارك ماكسون فيزيكدان انگليسي ،وجود امواج راديويي را پيش بينيكرد.
1890=كشف واثبات اين امواج توسط دو نفر از دانشمندان به نام اليهوتامسون امريكايي
انگليسي تبارو هنريش هرتز المان انجام شد.
1904=كريستين هولز مايو،مخترع الماني، موفق به استفاده از راداري با برد يك ونيم كيلومتر
به منظور جلوگيري از برخورد كشتي با موانع شد.
1920تا1922=گوگليلمو ماركوني ايتاليايي موفق به به ساخت اولين رادار دوربرد در باند
فركانسي 60مگا هرتز شد
1924=فيزيكدان انگليسي ادوارد اپلتون ودانشجوي نيئزلندي به نام مايلز بارنت با انتشار
امواج راديويي به سمت ترانسفر موفق به كشف لايه ي ترانسفر شدند.
1930=دانشمندان امريكايي ازمايشگاه تحقيقات نيروي دريايي امريكا، در شهر واشنگتن دي.
سي اولين كساني بودند كه از رادار به منظور كشف هواپيما استفاده كردند.
1930=سر روبرت واتسون وات انگليسي موفق به نمايش يك هواپيما روي يك صفحه ي
نمايشگر شد.اين اقدام سبب گرديد كه اقاي واتسون وات در دنيا به عنوانپدررادار معروف
شد و از ميان تيم تلاشگران در زمينه كشف رادارافتخار مقام مخترع رادار را كسب كرد.
تاريخچه رادار در جنگ جهاني دوم
1930=رادارهاي  نظامي وتجاري پا به عرصه وجود نگذاشته بود.
1935=انگلستان يك شبكه راداري زميني را براي كشف هواپيما را بنام استقرار زنجيره اي
با هدايت راهنمايي سر روبرت واتسون وات،دانشمند بزرگ ان كشور ايجاد نمود.
.1938تا1940=اين زنجيره ي راداري كاملا پيچيده،عملا به طور كامل عملياتي وتاپايان
جنگ يعني سال 1945براي دفاع هوايي عليه بمب افكنهاي الماني استفاده ميشد.

تاريخچه رادار ايران
1332=مقدمات بكارگيري رادار در ايران فراهم گرديد.
1336=درتيپ تعليمات(بعدا به فرماندهي اموزشهاي هوايي تغيير نام يافت) اموزشگاه رادار تاسيس شد.
1337=اولين رادار متحرك انگليسي مدل(13،14)متعلق به شركت پلسي در دوشان  تپه مستقر شد.
1339=اولين رادار در ايران در دوشان تپه مستقر شد.
نقش رادار در جنگ هاي اينده
در قرن حاضر كه از ديدگاه فناوري،تقسيم بندي نا متقارني در دنيا بوجود امده است،اجبارا اين عدم تقارن، موجب تغييرات بنيادي در ديدگاه طرفين متخاصم در جنگ ها شده است.اگر ايالات متخده ازهواپيما پنهان ار ديد رادار چند ميلياد دلاري با فناوري بسيار بالا و موشكهاي كروز با ناوبري بسيار دقيق بهره ميبرد،بطو حتم دستيابي به اين فناوري هاي برتر،حاصل كارهاي تحقيقاتي منظم،مطالعات فراوان در زمان طولاني با صرف هزينه ي زياد بوده است كه شايد براي هيچ كشور ديگري مقرون به صرفه نباسد تا در زمينه ها اقدام نمايد9اين طرز تفكر منجر به اين شد،كه كشور هاي بلوك شرق كه در معرض اين تهديدات ازسوي ايالا متحده ي امريكا بودند به جاي مسابقه ي تسليحاتي در جهت پيشبردفناوريهاي مشابه ،به سوي سامانه هاي پدافندي خاصي روي اورند كه بتوانند با فناوري پيشرفته اين سامانه ها مقابله كند. به عبار ت ديگر اگر نظري به سامانه هاي پدافندي و راداري دنيا بيندازيم مشخص تر خواهد شد كه ايالات متحده بيشتر داراي سامانه هاي فعال وبه روز مي باشد در حالي كه كشورهاي بلوك شرق داراي سامانه هاي غير فعال ميباشد.ما نيز بايد به فكر ارتقاي سامانه ي راداري خود از نظر كشف هوا پيماهاي رادار گريزبا RCSِ پايين،قابليت هاي جنگ الكترونيك،تحرك بالا،كوچك سازي واستفاده از سامانه هاي راداري غيرفعالPASSIVEباشيم


گزيده اي از اشعار ولايت

زآه سینه سوزان ترانه می سازم       چو نی زمایه جان این فسانه می سازم
به غمگساری یاران چو شمع می سوزم   برای اشک دمادم ، بهانه می سازم
پر نسیم به خوناب اشک می شویم         پیامی از دل خونین روانه می سازم
نمی کنم دل ازین عرصه شقایق فام           کنار لاله رخان آشیانه می سازم
در آستان به خون خفتگان وادی عشق    برون ز عالم اسباب ، خانه می سازم




کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب ولايي تشکر کرده اند:
Persian Cat

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 21 خرداد 1395 16:53

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: رادار چگونه کار ميکند؟

توسط hamidsaif70 » جمعه 21 خرداد 1395 16:58

سلام دوست من
مطلب بسیار عالی بود
من متوجه پدیده داپلر در رادار نشدم. چون تعریفی که از داپلر شد مربوط میشد به امواج صوتی
اینکه از این قانون چطور در رادار استفاده میکنند رو لطفا توضیح بدید. ممنونم

Sent from my SM-A800F using Tapatalk

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

167

تشکر کرده: 1954 مرتبه
تشکر شده: 176 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 24 بهمن 1387 15:42

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 150 مرتبه در 60 پست

Re: رادار چگونه کار ميکند؟

توسط khashayar1 » شنبه 22 خرداد 1395 10:54

hamidsaif70 نوشته است:من متوجه پدیده داپلر در رادار نشدم. چون تعریفی که از داپلر شد مربوط میشد به امواج صوتی
اینکه از این قانون چطور در رادار استفاده میکنند رو لطفا توضیح بدید.

سلام

در رادارها از امواج با فرکانس های مختلفی استفاده میشه و یک طیف از فرکانس ها صوتی محسوب میشه

در رادارهایی از پدیده داپلر استفاده میکنن که امواج صوتی در اونها استفاده میشه

مانند سونارها که برای شناسائی در زیر آب بکار میره

سپاس
فردوسی

ندانی که ایران نشست منست***جهان سر به سر زیر دست منست

امام خمینی

شما حالا بايد از اول شروع كنيد و قصدتان بر اين باشد كه خودتان مستقل در همه چيز باشيد، در صنعت مستقل باشيد؛
وقتي بنا را بر اين گذاشتيد مي توانيد كه كشور خودتان را نجات بدهيد و كشور خودتان را مستقل كنيد.
از ورود كالاھای مصرف ساز و خانه برانداز جلوگيري نمايند و به آنچه دارند بسازند (قناعت کنند) تا خود ھمه چيز بسازند.
مادامي كه بخواهيم مستقل باشيم و زير بار وابستگي نرويم، بايد تحمل اين مشكلات و قدرت مبارزه با آن را پيدا كنيم.


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان