در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

2833

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 10 فروردین 1385 13:39

آرشيو سپاس: 745 مرتبه در 213 پست

تلفیق آموزش و درام" شب در موزه "

توسط Leila » يکشنبه 12 فروردین 1386 02:01

" شب در موزه " با وابستگی به ادبیات داستانی کودک، فیلمی است که بیش از هر چیز در سطح اثری کودکانه باقی می ماند و نمی تواند رضایت مخاطب بزرگسال را جلب کند.
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب میلان ترنک که با همین نام در سال 1993 منتشر شده منبع اقتباس خوبی برای یک فیلم فانتزی کودکانه است که در عین حال برخی مسائل آموزشی و حتی رویکرد به تاریخ و گذشته ملل را با خود به همراه دارد. فیلمی که می کوشد با تکیه بر توانایی های ستاره کمدی خود (بن استیلر) در عین حال موقعیتی ملموس از قهرمان قصه ارائه دهد و با ترسیم موقعیت نابسامان و ناموفق او که گوشه چشمی به زندگی از هم پاشیده خانوادگی در عصر حاضر دارد، نظر مخاطب بزرگسال را هم جلب کند.    



فیلم با طرح موقعیت (لری) به عنوان مخترع ناموفقی آغاز می شود که اختراعاتش مشتری ندارد. او از همسر خود جدا شده و سرپرستی پسرش را به عهده دارد اما موقعیت بی ثبات زندگی، بی کاری و بدبیاری های دنباله دارش او را در موقعیتی تضعیف شده قرار می دهد. او در آستانه از دست دادن سرپرستی پسرش است و در ضرب الاجلی که برایش تعیین شده باید کاری پیدا کند.

چیدمان موقعیت لری با مولفه های اشاره شده علاوه بر قرار دادن قهرمان قصه در موقعیتی متزلزل، با طراحی نیاز دراماتیکی چون سرپرستی پسرش، همذات پنداری مخاطب کودک را جلب می کند بعلاوه با ترسیم موقعیتی که به نظر معمول می آید به خصوص در جامعه غرب و مدرن، مخاطب بزرگسال هم مورد توجه قرار می گیرد. با چنین معرفی است که وقتی نگهبانی شبانه موزه به او پیشنهاد می شود به نظر می آید بهترین محمل برای ایجاد ثبات در زندگی لری است.

فیلم در این مقطع با قدم گذاشتن در حیطه فانتزی می تواند فضایی جذاب و با روح از محیط خشک و مرده موزه بسازد که در عین حال کارکردی است و با تغییر سطح روایت، موقعیت مناسبی برای آموزش نامحسوس فراهم می کند. موقعیت عجیب موزه ای که شبها مجسمه هایش زنده می شوند و جولان می دهند، قصه را به گونه ای زیرپوستی به سمت شناخت و نگاهی دوباره به موزه و بخشهای مختلف می برد و تمام این اتفاقات لری را هم درگیر می کند. ضمن اینکه با این نگاه موزه که فضائی ساکن و تخت برای کودکان محسوب می شود که در بازدیدهای گروهی به منزله تابلویی برای گفته های راهنمای موزه است، به نوعی احیا می شود.

این پیوستگی بین آموزش و درام از آن جهت اهمیت پیدا می کند که برای ما این نکته جا افتاده که هر جا نیاز به آموزش و انتقال مفاهیم است، این انتقال پیام باید به گونه ای مستقیم، رو و با تمهیدات ابتدایی انجام شود و هر جا هم که بناست قصه و درام مورد توجه قرار بگیرد صرفاً تخیل در آن دخیل است. تلفیق این دو هم که حداقل برای ما نمونه قابل استنادی را به همراه نداشته است.

در "شب ..." وقتی لری با موقعیت عجیب موزه در شب برخورد می کند، طبیعی است که کار را مانند نگهبانان قبلی رها کند اما موقعیت خاص او و اهمیتی که سرپرستی پسرش برای او دارد، ماندن در این موقعیت غیرمنطقی را منطقی جلوه می دهد و از اینجاست که او به خاطر اجباری که برای ماندن دارد کنش و واکنش جالبی را انتخاب می کند.

ماندن در موزه و به نوعی کنار آمدن با شرایط عجیب موجود و سهل کردن آن، تصمیمی است که لری می گیرد. این کار هم با یک روش امکان پذیر می شود؛ به دست آوردن اطلاعات درباره تاریخ، مجسمه ها و ماکت های شناسنامه دار موزه و در واقع وارد شدن از راه آگاهی برای کنار آمدن با شرایط.

چگونگی پرداختن به مفهوم شعاری "با علم و آگاهی می توان به مقابله با هر مانعی رفت" و دراماتیزه کردن آن در قالب یک قصه کودکانه از نقاط قوت و امتیازی است که به منبع اقتباس فیلم بازمی گردد و می تواند تعریف جذاب و زیرپوستی از این شعار ارائه دهد. فیلم بیش از هر چیز به پرداخت تصویری این موقعیت فانتزی توجه کرده و توانسته با جلوه های ویژه باورپذیری که از زنده شدن مجسمه ها، اسکلت جانوران، شخصیتهای تأثیرگذار تاریخی و ... ارائه می دهد وجه تصویری قصه را جذاب کند و ترسیم خوبی از فضای فانتزی داشته باشد.

"شب ..." می کوشد با وجهی از کمدی که با موقعیت موجود همخوانی دارد به گونه ای کمدی را مکمل فانتزی کند تا پیام فیلم در زیرلایه باقی بماند و تأثیرگذاری آن بر مخاطب کودک که با موقعیت غریب فیلم همراه می شود، افزایش پیدا کند. حضور بازیگر اول فیلم هم در این جهت اهمیت پیدا می کند اما از وجه دیگر فیلم نمی تواند نظر مخاطب بزرگسال را چندان جلب کند و در واقع حرکت در سطح قصه طراحی شده، فیلم را واجد رویه ای می کند که در صورت کشف مفاهیم زیرپوستی آموزشی می تواند برای کودکان جذاب شده و اوج تأثیرگذاری آن باشد.



خبرگزاري مهر
اگر مي توانستيد خريدار باور باشيد، كدام باور از همه برايتان مفيد تر بود؟؟

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان