در اين بخش انواع خودروها معرفي مي‌شوند
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

423

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 9 دی 1385 20:41

آرشيو سپاس: 290 مرتبه در 84 پست

پروتون جنتو

توسط M.Schumacher » چهارشنبه 29 فروردین 1386 13:24

خودروسازي پروتون مالزي كه تا چند سال پيش نه تنها در كشورمان بلكه در سطح جهان كمتر كسي نام آن را شنيده بود، توانسته عليرغم مشكلاتي كه با آن دست به گريبان است در سالهاي اخير پيشرفت قابل توجهي داشته باشد و از يك مونتاژ كننده محصولات يك نسل قبل ميتسوبيشي به يك خودروساز مستقل تبديل گردد. در كشور ما نيز از سال1381 و با عرضه خودروي « پروتون ويرا » كه بر اساس نسل چهارم ميتسوبيشي لنسر شكل گرفته نام اين خودروساز مطرح گرديد و از سال 85 با توجه به امكان واردات خودرو، شركت زاگرس خودرو به عنوان توليدكننده و نماينده محصولات پروتون اقدام به عرضه مدل هاي جنتو و ايمپين به صورت وارداتي نمود كه مدل جنتو به دليل ويژگي هاي متفاوتش اين روزها نظرها را به سوي خود جلب نموده كه به بررسي اين خودرو مي پردازيم:
« جنتو » در سال 2004 در حالي ارائه شد كه پروتون با عرضه مدل ايمپين ( در آسياي شرقي با نام واجا شناخته مي شود ) در سال 2001 نشان داده بود كه ديگر قصد ندارد تا محصولاتش را بر اساس مدل هاي ميتسوبيشي بسازد. جنتو با توجه به ويژگي هاي ظاهري و البته به لطف همكاري پروتون با لوتوس ( پروتن در سال 1996 لوتوس را خريداري نمود ) توانست به موفقيت قابل قبولي در بازار دست يابد.
بدون شك مشخصه بارز جنتو طراحي ظاهري و داخلي آن است. بهره گيري از يك طراحي متفاوت و متمايز جنتو را در ميان محصولات پرتون متمايز نمود و شايد به همين دليل است  كه پروتون در طراحي جديدترين محصولش با نام « ساتريانئو » رگه هايي از طراحي جنتو را دنبال نموده است.
خطوط بدنه داراي هماهنگي مناسب هستند و طراحي قسمت جلو خودرو به گونه اي است كه تمامي خطوط در اطراف جلوپنجره گرد هم مي آيند ضمن آنكه جزئيات قابل توجهي نيز وجود دارد، مانند طراحي آينه هاي جانبي.
در نماي جانبي نيز بارزترين نكته انحناي سقف به سمت انتهاي خودرو است و زماني كه به قسمت پشت خودرو مي رسيد، طراحي متفاوت چراغ ها و البته ابعاد بسيار بزرگ سپر عقب بيشترين جلب توجه را مي كند، در مجموع طراحي ظاهري پروتون جنتو را بايستي با چشم پوشي از برخي ايرادات كوچك به عنوان يك ويژگي براي آن محسوب نمود و اين مسئله را زماني كه براي نخستين بار با آن در سطح خيابان ها حركت نماييد نيز متوجه خواهيد شد چون نگاه افراد به سمت شما جلب مي شود و اين خود مويد متفاوت بودن طرح ظاهري جنتو است. اگرچه طراحي ظاهري جنتو نيز نشان دهنده آن است كه ارائه يك محصول با جنبه هاي اسپرت و در واقع جوان پسند در دستور كار خودروساز قرار داشته اما زماني كه گام به داخل آن بگذاريد اين مسئله بيش از پيش بر شما نمايان مي شود. همكاري نزديك پروتون و لوتوس در طراحي داخلي ان كاملاً مشهود است و طراحي نشانگرها، كنترل مجموعه تهويه، غربالك فرمان، اهرم دنده و ترمز دستي و صندلي ها كاملاً فضاي داخل يك لوتوس اليزه را تداعي مي نمايد اما آنچه كه مانع ميشود تا اين احساس به واقعيت نزديك تر شود، كيفيت ساخت پايين قطعات داخلي كابين است كه ظاهري نامرغوب و ارزان قيمت دارند و در اين ميان نبود غربالك فرمان چرمي نيز مزيد بر علت شده است. نكات قابل توجهي مانند همخواني مطلوب پخش صوت با طراحي كابين، جاعينكي بالاي سرراننده و ساعت عقربه اي بخش مياني  داشبورد نيز وجود دارند كه البته در مقابل طراحي ضعيف كنترل هاي پخش صوت برروي فرمان و نيز قرارگيري اهرم باز كننده درپوش موتور ( مشابه پيكان هاي دهه 40 و 50) در سمت راست سرنشين كنار راننده قابل ذكر است كه علت مورد دوم و همچنين علت قرارگيري اهرم ترمزدستي در كنار صندلي سرنشين جلو آن است كه طراحي اوليه خودرو به صورت فرمان راست انجام شده و سپس به گونه فرمان چپ تغيير يافته است! ( كه اين موارد براي مشتري ايراني يك ضعف محسوب مي شود ) البته ساختار طراحي داخلي جنتو در راستاي دست يابي به يك طراحي جوان پسند و اسپرت داراي موارد غير متعارفي نيز است به عنوان نمونه جلو داشبورد فاقد جعبه بوده و تنها دراي يك طاقچه زيرين جهت قرار دادن لوازم است ضمن آنكه ظاهراً سازنده خواسته تا به جوانان گوشزد كند كه سرگرمي هاي بهتري نيز به جاي استعمال دخانيات وجود دارد چون خودرو فاقد فندك و جاسيگاري است!
فضاي داخلي كابين با به كارگيري دو رنگ تيره و روشن از تنوع مناسبي برخوردار گرديده و چنين وضعيتي، احساسي از بزرگ بودن كابين زا نيز القا ميكند، فضاي سرنشينان در قسمت جلو كاملاً مناسب بوده و ساختار طراحي صندلي ها به گونه اي است كه داراي رفاه مطلوبي هستند. در قسمت غقب نيز اگرچه به دليل نحوه طراحي درهاي عقب، ورود و خروج كمي با مشكل روبرو است اما فضاي قابل قبولي وجود دارد و حتي به رغم انحناي زياد سقف، باز هم فضاي بالاي سرنشينان مناسب است، اما به دليل نحوه طراحي پنجره هاي جانبي و نيز طرح خاص صنذلي هاي جلو، سرنشينان عقب از ديد مناسبي به اطراف برخوردار نيستند. نكته مهم ديگر عملكرد مجموعه تعليق خودرو است، با توجه به آن كه سازنده قصد داشته تا جنتو از نظر ويژگي هاي رانندگي و هدايت، مشابه خودروهاي اسپرت باشد مجموعه تعليق بكار گرفته شده داراي انعطاف پذيري كمي است و به همين دليل در مواچهه با دست اندازها و ناهمواريها، ضربات وارده به كابين و سرنشينان منتقل مي شود ضمن آن كه بيش از ضربات، صداي آنها به كابين منتقل ميگردد. از نظر موارد آرگونوميك نيز سرنشينان جلو بايستي به محل قرارگيري بالابرهاي شيشه ها در كنسول مياني و نيز كنترل هاي تهويه در بخش پايين داشبورد عادت نمايند، فضاي صندوق بار با توجه به طرح بدنه كه به صورت ناچ بك است از عمق و حجم خوبي برخوردار است و با توجه به دو تكه بودن صندلي عقب امكان جابجايي اجسام بزرگ نيز تا حدودي مهيا است، اما نبايستي بالابودن لبه صندوق بار را از نظر دور داشت.
در بخش تجهيزات، بالابرهاي الكتريكي تمام شيشه ها، آينه هاي جانبي با كنترل الكترونيكي و گرم شونده،  فرمان هيدروليك با قابليت تنظيم زاويه، قابليت تنظيم ارتفاع صندلي راننده، پخش صوتCD با چهار باند از نوع بلاپونكت به همراه كنترل هاي روي فرمان، اهرم بازكننده در مخزن سوخت و صندوق بار از داخل كابين، ريموت كنترل درها، دزدگير و تهويه مطبوع از موارد رفاهي قابل ذكر است ضمن آنكه از حيث تجهيزات ايمني فعال و غيرفعال نيز وجود ترمزهاي ديسكي در چهارچرخ ( در جلو از نوع خنك شونده )، مجموعه ترمز داراي سامانه هاي كمكي هوشمند توزيع نيروي ترمز( EBD ) و ضدقفل( ABS )، ايربگ راننده و سرنشين جلو، پروژكتورهاي جلو و عقب، برف پاكن و شيشه شوي عقب و سنسور فاصله سنج عقب با دو حسگر قابل ذكر هستند و آخرين مورد قابل توجه رينگ هاي آلياژي 15 اينچي است.
جنتو از حيث قواي محركه با دو پيشرانه 3/1 و 6/1 ليتري عرضه مي شود كه گونه ارائه شده در كشورمان داراي پيشرانه 6/1 ليتر به توان 110 اسب بخار است كه براي جثه 1175 كيلوگرمي كافي به نظر مي رسد.
در زمان شتاب گيري خودرو خيلي سريع و پرشتاب نيست اما داراي وضعيت قابل قبولي است، عليرغم آن كه پيشرانه اش گشتاور مناسبي دارد اما به دليل آن كه حداكثر اين گشتاور در دور موتور بالايي ارائه مي شود بايستي عادت نماييد كه همواره دور موتور را بالاي 3000 دور نگه داريد تا توان واقعي پيشرانه خودرو در اختيار شما باشد و اين مسئله در زمان حركت در سربالايي كاملاً مشهود است و به محض افت دور موتور به دورهاي پايين بايستي از دنده هاي معكوس استفاده كنيد و خودرواز كشش لازم براي دورگيري مجدد برخوردار نيست كه البته بخشي از آن در جهت ايجاد وضعيت يك رانندگي اسپرت بوده و طبيعتاً اكثر افرادي كه خودرويي با چنين تيپ ظاهري را خريداري مي كنند به دنبال بهره گيري از توان خودرو و لذت بردن از آن هستند و اين مسئله مستلزم استفاده مكرر از تعويض دنده ها و رساندن دور موتور به دورهاي بالا است البته در اين ميان عملكرد ناهماهنگ مجموعه كلاچ و تعويض نسبتاً سفت دنده ها، مانع از انجام تعويض هاي سريع شده و بخشي از دور موتور و بالطبع، بخشي از توان پيشرانه را در تعويض ها از دست مي دهيد.
زماني كه لوتوس در شكل گيري يك خودرو دست داشته باشد دو فاكتور مورد انتظار خواهد بود، يكي هندليگ خوب و ديگري لذت رانندگي بالا. جنتو از حيث هندليگ و قابليت هاي مانورپذيري، خودرويي قابل قبول در كلاس خودش است  و حتي به شما اين جسارت را مي دهد تا با آن اقدام به انجام مانورهاي سنگين نيز نماييد، پايداري و فرمان گيري خودرو بر روي جاده در وضعيت مطلوبي است و البته نبايد تاثير مثبت وجود استرس بار و ميل موج گير در مجموعه تعليق جلو و عقب را از نظر دور داشت اما دربخش لذت رانندگي در حالي كه وجود نشان دهنده هايي با طراحي اسپرت و طراحي مطلوب صندلي از موارد مثبت است، در مقابل جنس نامناسب غربالك فرمان به همراه نحوه طراحي اهرم دنده و البته وضعيت تعويض هاي آن، مانع از دست يابي به وضعيت مطلوب مي شود. عملكرد ترمزها با توجه به آن كه در هر چهارچرخ از نوع ديسكي هستند، خوب بوده و وجود مجموعه ضدقفل و توزيع هوشمند نيروي ترمز بر توانايي هاي آن افزوده تا در كل  با توانايي هاي حركتي خودرو همخواني مناسبي داشته باشد. ميدان ديد و تسلط راننده خودرو در وضعيت مطلوبي است و تنها به دليل طراحي خاص شيشه عقب، بالا بودن قسمت عقب خودرو و عدم ميدان ديد كافي آينه هاي جانبي در زمان حركت به عقب بايستي دقت لازم را مبذول كرد.
در مجموع با توجه به قيمت جنتو، رقباي آنرا در بازار داخلي خودروهايي مانند مزدا 323 ، سيتروئن زانتيا، هيونداي آوانته، رنو مگان 6/1 و پژو پارس ELX تشكيل مي دهند كه اگرچه جنتو از حيث توانايي هاي حركتي بر آنها برتري ندارد اما داراي تيپ ظاهري متفاوتي است كه آنرا متمايز مي نمايد البته در صورتي كه جنتو با قيمت واقعي اش عرضه مي گشت مي بايستي با خودروهايي مانند كياريو و هيونداي اكسنت (ورنا ) رقابت نمايد كه به خوبي در قد و قواره آنهاست.
پروتون جنتو هم اكنون به صورت وارداتي در كشورمان ارائه مي شود و به همين دليل قيمت آن در گونه داراي جعبه دنده معمولي رقمي حدود 5/21 ميليون تومان است كه با توجه به ناشناخته بودن سازنده و نيز گمنام بودن كشور مالزي در امر خودروسازي در كشورمان و نيز كيفيت ساخت آن بهاي نسبتاً زيادي است، البته بايستي توجه داشت كه عليرغم تعرفه 90 درصدي ورود خودرو به كشور جنتو در حال حاضر ارزان ترين خودرو وارداتي به كشور است و در مقياس خودروهاي وارداتي توانسته در مدت كمتر از يك سال كه از عرضه آن مي گذرد، به فروش قابل قبولي دست يابد و حتي به دليل ويژگي هاي ظاهري اش نام پروتون را بيش از مدل ويرا كه افزون بر چهارسال است در كشورمان ارائه مي شود مطرح نمايد اما عليرغم اين موارد، با توجه به فقدان تنوع خودروهاي عرضه شده در كشور در محدوده قيمتي 16 تا 20 ميليون تومان كه تنها شامل پژو پارس ELX است در صورتي كه قيمت جنتو به رقمي كمتر از 19 ميليون تومان كاهش يابد، مي تواند از بازار مطلوبي برخوردار گردد.
در مجموع پروتون پس از ارائه جنتو با ارائه محصولاتي ديگر مانند هاچ بك كوچك « ساوي » و به تازگي هاچ بك « ساتريانئو » و نيز مدل بهسازي شده (LIFT FACE ) « ايمپين » نشان داد كه گام هاي خود را سريع تر بر مي دارد.

ساير مشخصات فني پروتون جنتو 6/1 ليتري:
تعداد و آرايش سيلندرها: 4 سيلندر خطي
قطر و كورس پيستون( ميلي متر): 88*76    
تعداد سوپاپها (در هر سيلندر) و حجم موتور( سي سي): 4-1597
حداكثر قدرت ( اسب بخار/ دور در دقيقه ): 6000/110
حداكثر گشتاور ( نيوتن متر / دور در دقيقه ): 4000/148
شتاب صفر تا 100 ( ثانيه ): دنده اي  5/10 / اتوماتيك 13
حداكثر سرعت ( كيلومتر در ساعت ): دنده اي 190 / اتوماتيك 185
طول* عرض* ارتفاع ( ميلي متر ): 1435*1725*4310
فاصله بين محورها ( ميلي متر ): 2600
وزن ( كيلوگرم ): 1175                            حجم مخزن سوخت ( ليتر ): 50


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

منبع: مجله ماشين

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب M.Schumacher تشکر کرده اند:
H@med

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان