در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با بالگردهاي غير نظامي به بحث بپردازيد
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 فروردین 1385 22:21

محل سکونت

www.aerospacetalk.ir

آرشيو سپاس: 46 مرتبه در 21 پست

اتو جايرو

توسط Tomcattter » سه شنبه 29 فروردین 1385 23:15

اتو جايروها هواپيماهايي هستند كه حدود چندين دهه از عمر آنها مي گذرد. اتوجايرو يك ماشين پرنده

است و ظاهر آن چيزي بين يك هواپيما و يك هلي كوپتر مي باشد. مانند هواپيما و هلي كوپتر يك بدنه

دارد. تفاوت در اين است كه روتور اتوجايرو موتور ندارد و توسط نيروهاي ايروديناميكي به گردش

در مي آيد . اين پديده اتوروتيتور ناميده مي شود . جهت حركت ، اتوجايرو داراي يك موتور است

كه نيروي تراست لازم در جهت افقي ايجاد كرده و بابه حركت در آوردن اتوجايروروبه جلو سبب بالا

رفتن اتوجايرو مي گردد. آنها هواپيماهايي با بال چرخان هستند كه مي توانند بخوبي با كنترل خوب

پرواز نمايند. طراحي ذاتي اين نوع هواپيما در سرعتهاي پايين نسبت به نشست و برخاست عمودي

داراي ايمني بهتري نسبت به هواپيما و هليكوپتر مي باشد . مزايا و معايب اتوجايرو نسبت به هواپيما و

هليكوپتر به صورت زير مي باشد:اتو جايرو در مقايسه با يك هواپيما داراي دو مزيت مجزا مي باشد، اول مسافت مورد نياز جهت نشست

و برخاست و دوم عملكرد پروازي آن در سرعتهاي پايين است . اتو جايروهاي اوليه فقط در حدود 15 متر باند براي برخاست و در كمتر از 6 متر قابل فرود بودند ،

در حالي كه هواپيماها نياز به دهها متر داشتند. اين واقعيت باعث مي شود كه اتو جايروها در هر

جايي بتوانند پرواز كنند و نيازي به باند پروازي نداشته باشند. مزيت اصلي ديگر اتوجايروها نسبت به

هواپيما توانايي آنها در پرواز آرام بدون ايجاد واماندگي است . اتوجايروها مي توانند با سرعتهايي

كمتر از 15 mph پرواز كنند . سرعت دويدن يك مرد از اين سرعت بيشتر است . در

سرعتهاي بالا اتوجايرو در مقايسه با هواپيما در همان سرعت داراي پساي بيشتري مي باشد ، به همين

دليل اتوجايروها براي پرواز در سرعتهاي بالا يا مسافت هاي طولاني مناسب نيستند.وقتي اتوجايروها

را با هليكوپتر مقايسه مي كنيم تنها برتري آن قيمت ان است . در يك اتوجايرو روتور داراي قدرت

نيست در صورتي كه ملخ هليكوپتر دارا قدرت است . هليكوپتر داراي يك مزيت بزرگ نسبت به

اتوجايرو مي باشد ، كه آن قابليت در جا ايستادن است. اتو جايرو يك مزيت برتري نسبت به هواپيما و

هليكوپتر داردكه عبارت است از : ايمني در مقابل خطر از دست رفتن موتور . در صورتي كه

موتور در اتوجايرو از دست برود ، آنچه كه تاكنون اتفاق افتاده است ، پرواز آرام تا جايي كه بتواند روي

زمين بنشيند. د رواقع روش نشستن اتوجايرو بعد از رفتن موتور مانند نشستن معمولي آن مي باشد.ويژگيها:

- قابليت نشست و برخاست بر روي زمين هاي آسفالت ، چمن ، خاكي و همچنين بر روي آب- سرعت نشست و برخاست كم ( 5 الي 25 مايل بر ساعت )- سرعت كروز مناسب ( نزديك 70 مايل بر ساعت )- وزن برخاست كم ( حدود 300 كيلوگرم )- استفاده از بنزين معمولي- هزينه نگهداري پايين - ارزان بودن و پشتيباني كم هزينه - سقف پرواز خوب ( تا 3000 متر )- احتياج نداشتن به باند مخصوص و بلند - قابليت در گلايد كردن همانند فرود در صورت از دست رفتن موتور

موارد كاربرد جايرو پلان :- تفريحي - عكس برداري و فيلم برداري هوايي- سمپاشي مزارع كوچك- آموزشي- حمل محموله تا سقف 80 كيلو- ديدباني- استفاده نظامي- گشت زني

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
http://www.aerospacetalk.ir
*****
وبلاگ من
http://persianaviation.blogfa.com

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 فروردین 1385 22:21

محل سکونت

www.aerospacetalk.ir

آرشيو سپاس: 46 مرتبه در 21 پست

توسط Tomcattter » چهارشنبه 30 فروردین 1385 17:07



این التو جایرو  در اصل هواپیمای  Lazy Bee  میباشد که با برداشتن بالها و جایگزینی این روتورها به اتو جایرو تبدیل گشته.

براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
http://www.aerospacetalk.ir
*****
وبلاگ من
http://persianaviation.blogfa.com

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » چهارشنبه 30 فروردین 1385 17:47

Tomcattter,
ممنون از مطلب زيبا و کامل شما عزيز :)
سوالي که برايم پيش آمده اين است که اگر اتوجايرو ها مزايايي که شما
در مقاله تان ذکر کرديد دارند ايا به نظر شما استفاده از آن ها به جاي هليکوپتر
ها به صرفه و درست است و ايا اصلاً امان پذير مي باشد يا خير؟ :-o

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 فروردین 1385 22:21

محل سکونت

www.aerospacetalk.ir

آرشيو سپاس: 46 مرتبه در 21 پست

توسط Tomcattter » چهارشنبه 30 فروردین 1385 17:57

خدمت دوست عزيزم آرمان عرض کنم که اين هواپيما داراي اشکالي اساسي است و آن عدم توانايي اين وسيله پروازي براي hover است .که بکارگيري اين وسيله را متوقف کرد .
اين وسيله پروازي همچنين داراي پايداري در برابر crosswind نميباشد.همچنين اشکال ديگر اين وسيله سرعت پايين آن ميباشد .ولي همانطور که در بالا اشاره کردم ميتوان در موارد  utility استفاده کرد.
براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
http://www.aerospacetalk.ir
*****
وبلاگ من
http://persianaviation.blogfa.com

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » چهارشنبه 30 فروردین 1385 22:40

Tomcattter, ولي اتوجايرو ها هم مي تونن با سرعت بسيار کم پرواز کنن
درحالي که هم هواپيما هستن و هم تا حدودي يک هليکوپتر و اين يک ويژگي
بسيار قابل توجه است. البته همچنان که شما اشاره کرديد اين چنين هواگردهايي
از نظر علمي هم نمي بايستي در مقابل باد هاي جنبي پايدار باشند. شايد اگر
فرصت پيشرفت به اين پرنده داده مي شد، شاهد رفع اشکالات به طور قدم به قدم
نيز بوديم.

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 فروردین 1385 22:21

محل سکونت

www.aerospacetalk.ir

آرشيو سپاس: 46 مرتبه در 21 پست

توسط Tomcattter » چهارشنبه 30 فروردین 1385 23:26

درسته این وسیله بد موقعی شروع به کار کرد درست یک سال پیش از پایان جنگ جهانی دوم
و در آن هنگام سرمایه گذاری خوبی در موردش شد ولی هنگامی که داشت ثمر میداد جنگ تمام شد و ارتشها از آن رویگردان شدند
براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
http://www.aerospacetalk.ir
*****
وبلاگ من
http://persianaviation.blogfa.com

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » پنج شنبه 31 فروردین 1385 12:27

Tomcattter, شايد يکي از خلاقانه ترين طرح هاييست که تا کنون
ديده ام. اگرچه شايد ضعف هايي هم داشته باشد که براي نمونه اوليه
هر کاري طبيعيست. خيلي از نوآوري ها به خاطر همزماني با جنگ هاي
بزرگ مثل جنگ جهاني دوم به فراموشي سپرده شدن.

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

421

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 5 خرداد 1385 16:25

آرشيو سپاس: 70 مرتبه در 37 پست

توسط M0H@mM@d » شنبه 20 خرداد 1385 23:18

باسلام....البته توي ايران هم چنين طرحي بانام جايروبلن هست :(
[marq=down] *:*:*:*بلندآســـــــــــــــــــــمان جایگاه من است*:*:*:* [/marq]

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

4104

تشکر کرده: 229 مرتبه
تشکر شده: 160 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 11 بهمن 1384 18:16

آرشيو سپاس: 4693 مرتبه در 898 پست

توسط Reza6662 » يکشنبه 21 خرداد 1385 00:11

BADBOY,
عکس و اطلاعاتي اگه داري در اختيار ما هم بگذار.  :)
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

421

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 5 خرداد 1385 16:25

آرشيو سپاس: 70 مرتبه در 37 پست

توسط M0H@mM@d » يکشنبه 21 خرداد 1385 15:19

Reza6662 نوشته است:BADBOY,
عکس و اطلاعاتي اگه داري در اختيار ما هم بگذار.  :)
reza6662جان ميتوني به اين سايت دربخش محصولاتشمراجعه کني :)  
www.paravar-pars.com
[marq=down] *:*:*:*بلندآســـــــــــــــــــــمان جایگاه من است*:*:*:* [/marq]

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

421

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 5 خرداد 1385 16:25

آرشيو سپاس: 70 مرتبه در 37 پست

توسط M0H@mM@d » چهارشنبه 31 خرداد 1385 22:40

آقا رضا مگه اطلاعات نمي خواستي؟
[marq=down] *:*:*:*بلندآســـــــــــــــــــــمان جایگاه من است*:*:*:* [/marq]

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

4104

تشکر کرده: 229 مرتبه
تشکر شده: 160 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 11 بهمن 1384 18:16

آرشيو سپاس: 4693 مرتبه در 898 پست

توسط Reza6662 » چهارشنبه 31 خرداد 1385 22:48

BADBOY,
ممنون.  :)
لينک جالبي رو معرفي کردي.
شما اطلاعات خوبي داري. اميدوارم بيش از اين در خدمت هم باشيم.  :)

اين تصوير پرنده جايروپلن ساخت اين شرکت هست و کار بسيار جالبي در نوع خودش محسوب ميشه:


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

بعدي

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان