ميگ-31 بي ام در نيروي هوايي سپاه

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: hamed_713, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4109
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4495 بار
سپاس‌های دریافتی: 4305 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 » چهار شنبه 26 دی 1386, 3:29 pm

forodo نوشته شده:سلام نمي دانم چرا اين شايعه كه سپاه ميگ 31 داره تمام نمي شود از دوستان اجازه مي خوام يك مطلب را بگم ناوگان هوايي سپاه شامل سوخو19 و 22 فيتر و سوخو25 ومي باشد كه تعدادي هواپيماهاي فراري عراق در زمان جنگ اول خليج فارس و تعدادي نمونه هاي چيني كه در زمان وزارت اقاي رفيق دوست در وزارت دفاع خريداري شده نكته جالب اينكه ماموريت اصلي اين هواپيماها پشتيباني هوايي نزديك از نيروهاي زميني مي باشد من فكر مي كنم ماموريت هاي نيروي هوايي سپاه و ارتش تفكيك شده باشد كه ماموريت پشتيباني از يگانهاي زميني به نيروي هوايي سپاه و حملات دوربرد و حفظ برتري هوايي به نيروي هوايي ارتش واگذار شده باشدفكرنكنم ميگ 31 فاكس هاوندبا توجه به ماموريت اصلي تعريف شده براي ان در نيروي هوايي سپاه كاربردي داشته باشد و اگر قرار است نيروهاي مساح ايران به ميگ 31 مجهز شوند اين جنگنده طبق ماموريت اصلي خود بايد به نيروي هوايي ارتش واگذار شود اميدوارم كه تمام اين اخبار شايعاتي بيش نباشد چون هواپيماهايي توانمند تر از ميگ 31 همچون سوخوي30و 33 و34هم موجود مي باشند كه به مراتب كارايي بيشتري از ميگ 31 دارند

نه MiG-31M/BM نه Su-30M نه Su-34 نه Su-33 ، نه Su-32 ، نه Su-37 ، نه Tu-22M و . . . هیچکدام صادراتی نیستند و تنها مدل صادراتی میگ31 همان MiG-31E است که دارای آویونیک بسیار ابتدایی است و بنابر نظر برخی کارشناسان، تنها توانایی شلیک موشکهای R-40 را دارد. MiG-31E نیز تاکنون نظر مساعد هیچ مشتری خارجی را به خود جلب نکرده و کشورهایی نظیر هند، چین، سوریه، الجزائر و شاید ایران، طالب آن نبوده اند. چند ماه پیش، شایعاتی مبنی بر خرید MiG-31E توسط سوریه مطرح شده بود که به نظر می رسد توسط رسانه هایی صهیونیستی نظیر DEBKA مطرح شده باشد و مانند همان خرید 250 فروند سوخوی30 توسط ایران باشد که نه در عقل می گنجد نه منطقی برای آن می شود تصور نمود.
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 » چهار شنبه 26 دی 1386, 8:30 pm

Reza6662 نوشته شده:
نه MiG-31M/BM نه Su-30M نه Su-34 نه Su-33 ، نه Su-32 ، نه Su-37 ، نه Tu-22M و . . . هیچکدام صادراتی نیستند و تنها مدل صادراتی میگ31 همان MiG-31E است که دارای آویونیک بسیار ابتدایی است و بنابر نظر برخی کارشناسان، تنها توانایی شلیک موشکهای R-40 را دارد. MiG-31E نیز تاکنون نظر مساعد هیچ مشتری خارجی را به خود جلب نکرده و کشورهایی نظیر هند، چین، سوریه، الجزائر و شاید ایران، طالب آن نبوده اند. چند ماه پیش، شایعاتی مبنی بر خرید MiG-31E توسط سوریه مطرح شده بود که به نظر می رسد توسط رسانه هایی صهیونیستی نظیر DEBKA مطرح شده باشد و مانند همان خرید 250 فروند سوخوی30 توسط ایران باشد که نه در عقل می گنجد نه منطقی برای آن می شود تصور نمود.


با سلام

دوست عزیز، در محصولات هوایی روسی، هر گاه محصولی دارای کد E (به نشانه Export؛ به معنای صادراتی) باشد، قطعا نمونه ای ساده شده از نمونه پایه کاربردی یک محصول می باشد. (در اینجا MiG-31B)

بنابراین طبیعی است که مقدورات الکترونیکی/راداری MiG-31E در حد MiG-31B استاندارد روسیه نخواهد بود.

اما اینکه "فاکس هاوند" صادراتی تنها توانایی شلیک موشک بزرگ و دوربرد (80 کیلومتر برای R-40RD) "آکرید" را دارد، حتما پشتوانه فنی ندارد. موشک دوربرد R-33E (نمونه صادراتی R-33S آموس با برد بیشینه 120 کیلومتر) به عنوان جنگ افزار استاندارد MiG-31E توسعه یافته و تقریبا در همه نمایشگاه ها حضوری پررنگ داشته است.

در مورد عدم استقبال از MiG-31 هم بد نیست نگاهی به سابقه نمونه های مشابه از رهگیرهای، صرفا رهگیر، با مقدورات راداری و مداومت پروازی و استقامت رزمی زیاد، اما با بهای واحد بسیار بالا، هزینه های نگهداری/بکارگیری سنگین و مهمات منحصر بفرد و گران بیاندازید. (تامکت نمونه مشخص این گروه)

حال اگر F-14 به جز ایران مشتری دیگری نداشت، چیزی از قابلیت های ممتاز و ناب آن کم می شود؟ (فارغ از مشکلات خرید/نگهداری به لحاظ فنی/هزینه)

موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4109
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4495 بار
سپاس‌های دریافتی: 4305 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 » چهار شنبه 26 دی 1386, 11:22 pm

اما اینکه "فاکس هاوند" صادراتی تنها توانایی شلیک موشک بزرگ و دوربرد (80 کیلومتر برای R-40RD) "آکرید" را دارد، حتما پشتوانه فنی ندارد. موشک دوربرد R-33E (نمونه صادراتی R-33S آموس با برد بیشینه 120 کیلومتر) به عنوان جنگ افزار استاندارد MiG-31E توسعه یافته و تقریبا در همه نمایشگاه ها حضوری پررنگ داشته است.


هرچند ویکی پدیا اصلن معتبر نیست، ولی تصاویر، مستقل از نوشته های این منبع بوده و خود گویا هستند:

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1780
تاریخ عضویت: شنبه 29 اردیبهشت 1386, 3:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 1264 بار
سپاس‌های دریافتی: 10132 بار

پست توسط typhoon » چهار شنبه 26 دی 1386, 11:58 pm

با سلام ، اگر مشخصاتی که دوستان در مورد میگ 31 در مدل صادراتی گذاشته اند صحیح باشد که به نظر من حتی نباید به خریدشان حتی فکر کرد.اما فکر نمی کنید مدلهای جدید صادراتی قویتر باشند. :-( :-( .ظاهرا مدلی که سوریه از اون 7 تا سفارش داده BM است و با نوعی از موشکهای AA13 مجهز شده است.به نظر شخص خودم این احتمال دومی قویتر است ، چون روسها بهتر می دانند که اگر جنگنده رو با اون مشخصاتی که دوستان گفتند برای فروش بزاره تا 1000 سال دیگه هم فروش نمی ره.

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1384
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 555 بار
سپاس‌های دریافتی: 10005 بار

پست توسط abdolmahdi » پنج شنبه 27 دی 1386, 8:40 am

دوستان من قبلا" اين دو تا عكسو تو گالري عكسهاي ميگ 31E گذاشتم. اما بمناسبت بحث فعلي باز اونا را تكرار ميكنم.
اگر به تسليحات هواپيما توجه كنيد خواهيد ديد كه چه نوع موشكهائي رو حمل ميكنه و احتمالا" توان حمل چند نمونه ديگه رو هم داره بنابر اين چندان هم هواپيماي ناتواني نيست.روسيه بيشتر دوست داره تا اين هواپيما رو به كشورهائي كه قبلا" ميگ 25 داشتن بفروشه.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

موشک R-33E و MiG-31E

پست توسط kayvan6079 » جمعه 28 دی 1386, 1:25 pm

Reza6662 نوشته شده:هرچند ویکی پدیا اصلن معتبر نیست، ولی تصاویر، مستقل از نوشته های این منبع بوده و خود گویا هستند:

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


با سلام

در مورد عدم اعتبار مطالب "ویکی پدیا" با شما موافقم، اما در مورد عکس های ارسالی شما:

1-موشکهای R-33 (به رنگ سفید و 4 فروند) در جایگاه های زیر بدنه کاملا مشخص هستند.
چطور متوجه نشدید؟!!!

2-تصویر مربوط به یک فروند MiG-31B شوروی است که اتفاقا 2-3 روزی هم تهران مهمان بود. موشک R-33 هم که کاملا مشخص است.

3-بله، موشک R-40TD زیر بال MiG-31. ولی ارتباطی بین آن و توانایی حمل R-33 توسط MiG-31 ندیدم؟!!!

4-تصویر یکفروند MiG-31M مجهز به 4 تیر موشک R-77 درجایگاه های زیر بال. مهمات روی زمین هم از راست: پخش کننده مهمات فرعی KMGU، موشک R-60M آفید، موشک R-27ER آلامو، [احتمالا] موشک R-27P آلامو، موشک Kh-25MP (همان Kh-27PS) کگلر.
موشک R-40؟؟؟ کجاست؟!!!!

5-تصویر مربوط به کابین "خلبان" MiG-31BM می باشد و نه MiG-31B و یا E. کابین دو نوع آخر فاقد MFD می باشد.

با این همه تناقضی بین تصاویر ارسالی شما و "توانایی حمل موشک R-33E توسط MiG-31E" ندیدم.

موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

کابين ميگ-31

پست توسط kayvan6079 » جمعه 28 دی 1386, 8:09 pm

نمایشگر سر-بالای (HUD) خلبان میگ-31.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


نمایشگرهای کابین افسر رهگیری راداری (RIO) میگ-31.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


شلیک موشک R-33 آموس (نام ناتو: AA-9) از میگ-31.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4109
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4495 بار
سپاس‌های دریافتی: 4305 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 » جمعه 28 دی 1386, 11:44 pm

kayvan6079,
منظور من، عدم استفاده از نمايشگرهاي عريض يا Wide در ميگ31 بود و اينکه اين هواپيما در کل از تکنولوژي به روز بي بهره است و اگر غير از اين بود، اين هواپيماي (به نظر برخي ها) فوق الهاده، نظر مشتريان خارجي را نيز جلب کرده بود و شايد تا 20 سال ديگر نيز در خدمت نيروي هوايي روسيه باقي مي ماند که ظاهرن قرار به چنين کاري نيست.

اين تصويري است از کابين ابتدايي خلبان در MiG-31A/B و احتمالن E:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]



و اين هم تصويري از کابين خلبان در MiG-31M/BM :
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


با این همه تناقضی بین تصاویر ارسالی شما و "توانایی حمل موشک R-33E توسط MiG-31E" ندیدم.

اين برداشت شخصي من بود: اينکه روسها، MiG-31E را با آموس صادر نخواهند کرد و تنها با R-40 مي فروشند. رادار MiG-31E بر اساس مدل به روز نشدهء A و يا B مي باشد که کل نقشه هاي رادار آن ب همراه نقشهء سيستم هاي R-33 و اطلاعات و کدينگ آن توسط يکي مهندسين فازاترون به نام آدولف توکاچف در اختيار سازمان سيا گذاشته شده است و اين هواپيما يعني MiG-31A/B/E ارزش خريد را ندارد؛ براي مثال سوري ها، هيچ موفقيتي با ميگ25 در جنگ با RF-4E ها و F-15A و نشرهاي اسرائيلي در جريان درگيري هاي سالهاي 1979 تا 1973 کسب نکردند و شايد آنها و ساير مشتريان MiG-31 را نيز با همين ديد براي خريد مناسب نديده اند.

ميگ25 حتا در جنگ با ايران نيز ناموفق بود و به جز يکي دو مورد پيروزي هوايي، موفقيتي نداشت. ميگ31 نيز به جز موشک آموس، و شايد اندکي رادار بهتر، برتري عمده اي نسبت به ميگ25 ندارد (حداقل نمونهء صادراتي آن).

نيروي هواي سپاه نيز با ديد ايجاد پشتيباني نزديک و ضربتي هوايي عمل مي کند و هيچ دليلي براي خريد گونهء ضعيف شدهء ميگ31 را تاکنون نداشته است. دوران استفاده از چنين هواپيماهايي يعني MiG-25 ، MiG-31 ، XF-108 Rapier و YF-12 يا به عبارتي شکاري هاي بلندپرواز مجهز به موشکهاي دوربرد و سنگين وزن، به نظر مي رسد تمام شده است و امروزه اغلب شکاري ها، داراي توانمندي درگيري هاي نزديک و متوسط هوايي هستند و رهگيري هاي دوربرد را برعهدهء رادارهاي زميني گذاشته اند.
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

نه سياه؛ نه سفيد

پست توسط kayvan6079 » شنبه 29 دی 1386, 9:51 am

با سلام

دوست من، Reza6662

در مورد اینکه هواپیماهایی همانند MiG-31 دیگر در سازمان نیروهای هوایی امروزی جایی ندارند، کاملا با شما موافقم.

اما با در نظر گرفتن همه موارد ذکر شده در بالا، باید در بررسی توانمندی و توجیه عملیاتی یک جنگنده، مواردی همانند: هدف از طراحی و تولید، ماموریتهای متصور (در زمان اعلام نیاز)، سازمان و ساختمان نیروی درخواست کننده و موارد بسیاری را در نظر گرفت؛ و به یکباره یک نوع خاص را بی مصرف و نوعی دیگر را فوق العاده تصور ننمود.
برای نمونه در زمان طراحی میگ-31، نیروی دفاع هوایی شوروی، به جنگنده ای نیاز داشت که بتواند ضمن مقابله با هواپیماهای شناسایی U-2 و SR-71، بتواند در برابر نفوذهای ارتفاع پایین F-111 و B-1 نیز ایستادگی کند؛ برای انجام گشت هوایی در مناطق دورافتاده، باید دونفره بوده و دارای سیستم های راداری و ناوبری کامل باشد؛ و دارای توانایی سوختگیری هوایی در همه شرایط جوی باشد. اغلب این موارد در شوروی [آنزمان] تازگی داشتند. (عدم وابستگی رهگیر به رادارهای زمینی و استقلال خدمه، توانایی سوختگیری در یک جنگنده و ...)
همچنین فراموش نکنیم MiG-31 اولین جنگنده ای بود که بصورت عملیاتی به رادار "آرایه فازی" (Phassed Array) مجهز گردیده بود.

بگذریم، در خصوص این پست شما هم مواردی رو جهت اطلاع دوستان یادآور می شم.

1-تصویر دوم شما مربوط به کابین "خلبان" MiG-31BM می باشد و نه MiG-31M. تاکنون تصویری از "کابین خلبان" MiG-31M منتشر نشده (لااقل بنده ندیدم) و تنها یک تصویر از "کابین عقب" آن در دسترس می باشد.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
کابین افسر رهگیری راداری نوع BM.

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
کابین افسر رهگیری راداری نوع M.

2-هر چند ظاهرا انواع شناسایی میگ-25 (متعلق به شوروی) از سال 1971 پروازهایی را بر فراز اسراییل انجام می دادند.
بکارگیری انواع رهگیر میگ-25 در کشورهای عرب، نمونهPD (تولید از سال 1978) و PDS (انواع P بهینه سازی شده به استاندارد PD از سال 1979) مربوط به بعد از سال 1980 می گردد.

یک توضیح: در اواخر دهه 80 میلادی سازمان CIA از طریق یک مامور با نام مستعار "دانلد" توانست طرح ها و نقشه های MiG-31 و R-33 را بدست آورد. هر چند این فرد بعدها دستگیر و در مسکو تیرباران شد، اما میکویان و ویمپل سریعا دست بکار شده و انواع MiG-31B/R-33S را توسعه دادند و بسرعت انواع موجود به این استاندارد ارتقا یافتند. (همانند تولید انواع MiG-25PD/PDS و موشکهای R-40RD/TD پس از فرار "ویکتور بلنکو" با MiG-25P خود به ژاپن).

موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4109
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4495 بار
سپاس‌های دریافتی: 4305 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 » شنبه 29 دی 1386, 11:59 am

هر چند ظاهرا انواع شناسایی میگ-25 (متعلق به شوروی) از سال 1971 پروازهایی را بر فراز اسراییل انجام می دادند. اما هرگز نوع P آن به هیچ کشوری صادر نگردید. انواع رهگیر صادراتی میگ-25 شامل PD (تولید از سال 1978) و PDS (انواع P بهینه سازی شده به استاندارد PD از سال 1979). بنابراین بکارگیری انواع رهگیر میگ-25 در کشورهای عرب، مربوط به بعد از سال 1980 می گردد.

از توضيحات دقيق شما متشکرم. استفاده از ميگ25 توسط اعراب به 1972و توسط خلبانان روس بازمي گردد. اما استفاده از ميگ25 توسط خود اعراب از 1979 به بعد و اوج آن در جريان درگيري هاي موسوم به درهء بقاء در جنوب لبنان بوده است؛ يعني بين 1979 تا 1983 که متاسفانه به دليل اشتباه تايپي، 1973 تايپ شده بود و قابليت تحصيح نيز متاسفانه وجود نداشت.

از آنجا که لينک به وبلاگم در اين سايت ممنوع است، قسمتي از مطلب را در اينجا درج مي کنم:


برخي از آمار ناكامي‏هاي ميگ25 در تقابل با اسرائیل

به سال 1971، قبل از عملياتي شدن ميگ25، تحت پوشش برنامه‏اي به نام X-500 ، تعداد 4 فروند جنگندهء شناسايي MiG-25R به طور موقت، در اختيار نيروي هوايي الجزائر قرار گرفتند؛ اين جنگنده‏ها كه منقوش به علائم نيروي هوايي الجزائر بودند، 20 بار بر فراز اسرائيل پرواز شناسايي انجام دادند.

ميگهاي25 شناسايي مصري نيز با نيروي هوايي اسرائيل در كش و قوس مداوم به سر مي‏بردند. در يكي از اين ماموريتها، رادار پيش اخطار هوايي ايالات متحده، سرعت يك ميگ25 مصري را كه در حال تعقيب به وسيلهء جنگنده‏هاي F-4E اسرائيلي بود، 3.2 ماخ ثبت نمود! با وجود آنكه سرويس‏هاي اطلاعاتي اسرائيل، از برنامهء زمان‏بندي شدهء پرواز اين ميگها، اطلاع دقيق داشتند، اما نيروي هوايي اسرائيل به فوريت دريافت كه رهگيري اين جنگنده‏ها غيرممكن است. سرانجام به سال 1972، جنگنده‏هاي MiG-25R مصري، كه تحت مالكيت و هدايت خلبانان روسي بودند، به كشورشان بازگردانده شدند، اما دوباره به سال 1973، پس از پايان جنگ سال 1973 يام كيپور، به تاريخ اكتبر 1973 به مصر بازگشتند و تا سال 1974 در آنجا باقي ماندند.

نيروي هوايي اسرائيل همچنان در رهگيري اين جنگنده‏ها، ناتوان بود، تا اينكه شكاري F-15A Eagle را به خدمت گرفت. به سال 1981، جنگنده‏‎هاي F-15A اسرائيلي، دو ميگ25 مصري را ساقط كردند. حداقل يك ميگ25 سوري نيز در سال 1982 توسط سيستم پدافند موشكي Hawk سرنگون شده است:

31 فوريه 1981: يك فروند ميگ25 سوري از نوع Foxbat-B كه در حال پرواز شناسايي بر فراز منطقهء Benyamin Zinker بود، توسط يك فروند F-15A اسرائيلي ساقط گشت.

29 جولاي 1981: ميگ25 سوري از نوع Foxbat-B بر فراز لبنان، شكار يك فروند F-15A Eagle اسرائيلي به خلباني Sha'ul Simon گرديد.

7 ژوئن 1982 : جنگندهء Foxbat-B نيروي هوايي سوريه، بر فراز درهء بقاء، توسط شكاري F-15A اسرائيلي ساقط گشت.

31 آگوست 1983 : جنگندهء سوري Foxbat-B در نوار ساحلي لبنان در نزديكي شهر جونيه، در شمال بيروت، توسط سيستم دفاع هوايي Hawk هدف قرار گرفت، هرچند كه جنگندهء F-15C اسرائيلي به خلباني Sha'ul Simon نيز به سمت آن شليك كرده بود.



ميگ25: بازنده‏اي بزرگ در نبردهاي هوايي

جنگنده‏های MiG-25B با خلبانان و تکنیسین‏های فنی روس، از اواخر سال 1975 توسط سوریه عملیاتی شدند. به تاریخ 13 فوریه 1981، دو فروند جنگندهء شناسایی اسرائیلی RF-4E که در ارتفاع بالایی بر فراز لبنان عملیات شناسایی انجام می‏دادند، خلبانان میگهای25 سوری را به طمع انداختند تا با آنها درگیر شوند؛ اما در حالی که دو میگ25 سوری در حال صعود ارتفاع و نزدیک شدن به دو RF-4E اسرائیلی بودند، خلبانان اسرائیلی به واسطهء سیستم‏های گیرندهء پیشرفتهء موجود در هواپیمایشان، از حضور میگها آگاه گشته و به وسیلهء رهاسازی فریبنده‏های Chaff و ایجاد اغتشاش به وسیله غلافهاي ضدالکترونیک ECM، رادار میگهای25 را از کار انداختند، با اين اوضاع، بازهم خلبانان سوري سعي كردند تا جنگنده‏هاي اسرائيلي را هدف قرار دهند، اما غافل از اينكه گرفتار دام پيش‏بيني شدهء شكاري‏هاي اسرائيلي گشته‎اند، زيرا دو جنگندهء شكاري F-15A اسرائيلي با كمك راهنمايي‏هاي رادار زميني و همچنين گشت هوايي رادار پرندهء E-2C با دو موشك AIM-7F Sparrow ميگهاي25 سوريه را هدف قرار دادند. يك فروند از ميگهاي25 سوري، در آسمان هدف قرار گرفت و متلاشي شد اما ديگري آسيب ديد ولي توانست از مهلكه فرار كند اما بر طبق گزارش منابع اسرائيلي‌، اين واقعه كه به تاريخ 29 جولاي 1981 روي داده است باعث سرنگوني هر دو ميگ25 گشته است. همچنين به تاريخ 31 آگوست 1983، يك ميگ-25 سوري ديگر نيز هدف سامانهء ضدهوايي بهينه‏سازي شدهء Hawk اسرائيلي هدف قرار مي‏گيرد؛ اين خبر نيز توسط خلبان شكاري F-15A اسرائيلي حاضر در منطقه تاييد مي‏گردد.

 تصویر 
 جنگندهء F-15A اسرائیلی با شش پیروزی در ساقط کردن میگهای سوری، از جمله دو فروند میگ25 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

باز هم F-15 Baz

پست توسط kayvan6079 » شنبه 29 دی 1386, 1:16 pm

  سلام

دوست عزیز، اگر کمی دقت می کردید، متوجه می شدید که بنده هم عرض کردم که انواع شناسایی میگ-25 (خانواده R) از سال 1971 بر فراز اسراییل پرواز می کرده اند؛ و انواع رهگیر (PD/PDS) از سال 1980 وارد خدمت شدند.

ضمنا جنگنده های "ایگل"، یا به قول اسراییل Baz (همان "باز" خودمان)، نیروی هوایی/دفاعی اسراییل (IAF/IDF) در برابر "میگ-25" کلا 2.5 پیروزی هوایی کسب نموده اند:

الف) 13 فوریه 1981 (و نه 31 فوریه!) ، سرنگونی یکفروند MiG-25PD توسط F-15A بشماره 672 (سریال 1511-76 و نام Tornado، کلا یک شکار هوایی) به خلبانی "بنی زینکر" (Benny Zinker)، با شلیک دو تیر موشک AIM-7F از بردهای 25 و 21 مایلی.

ب) 29 جولای 1981، سرنگونی یکفروند MiG-25PD توسط F-15A بشماره 673 (سریال 1512-76 و نام The Sting، کلا یک شکار هوایی) به خلبانی "شائول سیمون" (Shaul Simon)، با شلیک یک تیر موشک AIM-7F از برد "دامد" (داخل میدان دید).

ج) 31 آگوست 1982، سرنگونی یکفروند MiG-25RB، بصورت مشترک توسط سامانه هاوک و F-15C بشماره 821 (سریال 0126-80 و نام Lammergeyer، کلا یک شکار هوایی) با شلیک موشک AIM-7F.

همچنین دوست عزیز چند نکته هم در مورد عکس ارسالی شما:

"ایگل"، یا اگر ترجیح می دهید "باز"، حاضر در عکس یکفروند F-15C (نه F-15A!) به شماره 840 (سریال 0129-80 و نام Commando) می باشد.
اتفاقا این "باز" در جریان هیچ یک از شکارهای فوق حضور نداشته است.

این "ایگل" دارای 4.5 پیروزی هوایی می باشد.
درج این تعداد علائم پیروزی، برای تقدیر از "آونر ناوه" (Avner Naveh) (تعداد پیروزی هوایی وی 6.5 می باشد)، با توجه به اینکه آخرین پیروزی هوایی اسراییل و البته "ناوه" توسط این "باز" صورت گرفته است، انجام پذیرفت.
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
آونر ناوه و باز840، پس از یک پرواز نمادین.

نکته جالب اینکه از 3 اف-15 شکارچی فاکسبت، 2 فروند (672 به خلبانی "ایهود فالک" (Ehud Falk) در تاریخ 15 آگوست 1988 در جریان برخورد با "باز" 684 (سریال 1516-76 و نام Vampire، کلا 3 شکار هوایی) به خلبانی "رم کالر" (Ram Caller) که هر دو خدمه کشته شدند، و 821 به خلبانی "اسرائیل اورنان" (Israel Ornan) در تاریخ 10 فوریه 1991 که اینبار هم خلبان کشته شد) طی حوادثی از بین رفتند.

تایید انهدام باز 672 بر شائبه صحت ادعای سوریه/شوروی سابق مبنی بر انهدام ایگل لیدر اسراییلی مهاجم به فاکسبت سوری در 13 فوریه 1981 توسط وینگ من فاکسبت می افزاید.

موفق  
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Major I
Major I
پست: 152
تاریخ عضویت: یک شنبه 30 اردیبهشت 1386, 9:11 pm
سپاس‌های ارسالی: 180 بار
سپاس‌های دریافتی: 201 بار

پست توسط Hosein1395 » دو شنبه 1 بهمن 1386, 2:51 am

:razz:

mig31m

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

منبع [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “ديگر مباحث هوانوردي”