لذت بردن از غذا

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1479
تاریخ عضویت: دو شنبه 17 مهر 1385, 9:56 am
محل اقامت: سرزمین تاریکی ها
سپاس‌های ارسالی: 1082 بار
سپاس‌های دریافتی: 867 بار
تماس:

لذت بردن از غذا

پست توسط gigi64 » شنبه 22 اردیبهشت 1386, 1:54 pm

لذت بردن از غذا

بخشی از فرآیند سیر شدن، مناسك غذاخوردن است كه می‌تواند به اندازه انواع ادویه‌ها در فراهم كردن وعده‌ای دلچسب مؤثر باشد.

تصویر


بخشی از فرآیند سیر شدن، مناسك غذاخوردن است كه می‌تواند به اندازه انواع ادویه‌ها در فراهم كردن وعده‌ای دلچسب مؤثر باشد.
▪ هنگام سرو غذا به ظاهر آن توجه كنید. مثلاً روی پلوی ساده را با پلوی زعفرانی طرح دهید و سعی كنید با استفاده از خلاقیت خود هر بار طرح تازه‌ای داشته باشد. اگر یكی از انواع غذاهای فرنگی چون استیك یا خوراك را تهیه كردید،‌ با استفاده از سبزیجات رنگارنگ چون هویج، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، ‌ذرت و … آن را تزیین كنید.
▪ میز ناهار یا شام شما شلخته نباشد. سعی كنید از یك مدل ظرف استفاده كنید. طرح قاشق و چنگال و كارد شما یك‌شكل باشد. اگر ظرف‌های شما طرح‌دارند از رومیزی‌های ساده استفاده كنید تا ظرف‌های شما خودنمایی كنند.
‌‌‌‌‌‌‌▪ غذا را با انواع مخلفات اشتهاآور چون ماست، سالاد، زیتون و… همراه كنید. با كمی نوآوری می‌توان برای هر روز هفته یك نوع سالاد آماده كرد كه در عین‌ اشتهاآور و دلچسب بودن، ‌منبع خوب ویتامین هستند. راستی،‌ كاسه ساده ماستتان را با نعناع یا گلپر تزیین كنید. سالاد شیرازی برای پلوهای مخلوط، انواع سالاد فصل برای غذاهای حجیم و سنگین‌تر و سالاد كلم برای غذاهای سبك مناسب است.
▪ آب‌میوه فصل چون آب‌پرتقال، نكتار میوه‌های تابستانی،‌ شربت آب‌لیمو و حداقل دوغ را نیز به غذاهای خود اضافه كنید. جایگزین مناسب و دلچسبی برای انواع نوشابه‌های موجود در بازار است.
▪ محل غذا خوردن خود را تغییر دهید. روزهای جمعه كه همه اعضای خانواده دور هم غذا می‌خورند به جای میز ناهارخوری از سفره‌ای در اتاق نشیمن استفاده كنید. تأثیر اصل تنوع را دست‌كم نگیرید.
▪ هنگام غذاخوردن درباره انواع خوراكی‌های خوشمزه و خاطرات خوشایندتان در غذا و غذاخوردن صحبت كنید.
▪ در تهیه غذاهای یك هفته به تنوع غذایی توجه كنید. سعی كنید گوشت، مرغ، ماهی و انواع سبزیجات در برنامه غذایی شما گنجانده شود. بدون توجه به خواص و نیاز بدن به هر یك از این مواد،‌ تنوع غذایی موجب تحریك و تقویت اشتها می‌شود.
▪ از اهمیت رفتن به رستوران غافل نشوید. رفتن به رستوران یك یا دو بار در ماه یك تجربه دلنشین و خوشایند است. در رستوران غذاهایی را امتحان كنید كه امكان طبخ آن‌ها در فضای خانه آسان و مرسوم نیست.
▪ به هماهنگی غذا با فصل دقت كنید. میوه و سبزیجات نوبرانه هر فصل را (حتی به میزان كم) تهیه كنید و غذای برگرفته از آن‌ها را بپزید.
▪ اگر مسوولیت تهیه غذای خانواده با شماست، برای تهیه برنامه غذایی یاد گرفتن غذای تازه، طبخ خود غذا وقت و دقت صرف كنید مطمئن باشید نتیجه این تلاش شما به تك‌تك اعضای خانواده منتقل خواهدشد و آن‌ها با ولع و اشتهای بیشتری غذا خواهند خورد.
▪ از معجزه موسیقی در هنگام غذا خوردن غافل نشوید؛ یك موسیقی آرام و مناسب می‌تواند به غذا خوردن شما ریتم و آرامش ببخشد و غذا خوردن را برایتان به خاطره‌ای خوشایند تبدیل كند.

روزنامه تهران امروز

ارسال پست

بازگشت به “بهداشت مواد غذايي”