مراقبت از لاستيك

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهار شنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1472 بار
تماس:

مراقبت از لاستيك

پست توسط Mohsen1001 » پنج شنبه 31 فروردین 1385, 12:55 am

لاستيك سالم و مناسب ايمني اتومبيل و سرنشينان را افزايش مي دهد. رعايت كامل نكانت زير توصيه مي شود :

1- فشار باد لاستيك چرخها مهمترين عاملي است كه در عمر لاستيك اثر مي گذارد. فشار باد لاستيك را بايد در زماني كه لاستيك ها سرد است تنظيم نمود. چنانچه جلوبندي اتومبيل سالم و ميزان باشد و چرخها نيز بالانس باشد با نگهداشتن باد لاستيك ها در فشار صحيح مي توان عمر آنها را تقريبا دوبرار نمود.

2- لاستيك هاي جلو جلو اتومبیل را هدایت کرده و قسمت اعظم نیروهای اتومبیل در سرپیچ ها را تحمل می کنند در حالی که لاستیک های عقب نیروی رانش را تحمل کرده و به همین دلیل است که لاستیک چرخهای جلو بیشتر در قسمت بیرونی آج خورده می شوند و لاستیک چرخهای عقب در وسط .

3- همیشه سالم ترین لاستیک ها را در چرخهای جلو استفاده نمائید تا امکان ترکیدن کمتر باشد زیرا ترکیدن لاستیک های جلو خطرناک تر از ترکیدن لاستیک عقب بوده و در سرعت بالا امکان واژگون شدن اتومبیل را چند برار می نماید .

4- قبل از مسافرت از سالم بودن لاستیک ها و چرخ زاپاس اطمینان کامل حاصل نمائید. هرگاه عمق آج لاستیک کمتر از 5/1 میلی متر باشد لاستیک را باید تعویض نمود.

5- فشار باد زیاد و فشار باد کم هر دو موجب آسیب رساندن به لاستیک می گردند. پایین بودن فشار باد به هنگام رانندگی باعث اصطکاک بیشتر و در نتیجه تولید حرارت بیش از حد در لاستیک می شود و عمر آن را کاهش می دهد. چنانچه لاستیک از دو طرف خورده شود ولی در قسمت وسط سالم بماند نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی و اگر فقط در وسط سائیده شود نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک می باشد.

6- معمولا پس از رانندگی طولانی و به دلیل گرم شدن لاستیک فشار باد افزایش می یابد بنابراین در این حالت چنانچه فشار باد لاستیک از حد توصیه شده فراتر رفت هیچ گاه آن را کم نکنید . پس از خنک شدن مجددا آن را کنترل کنید.

7- هنگام خرید لاستیک به توع وسیله نقلیه اندازه و نوع رینگ توجه کنید رینگ حتما باید استاندارد اتومبیل شما بوده و یا اینکه از نظر پهنا و قطر رینگ مشابه آن باشد.

8- هنگام استفاده از لاستیک های بدن تیوب حتما توجه داشته باشید که این نوع لاستیک ها را فقط می توان بر روی رینگ مناسب آن استفاده نمود و رینگ نباید تعمیر و یا جوشکاری شده باشد.

9- استفاده از لاستیک ها با اندازه های مختلف و یا مارک های متفاوت ( مثلا رادیال و معمولی ) در یک محور اشتباه بوده و در سرعت های بالا خطرناک است. توجه داشته باشید که لاستیک های با ساختار متفاوت و حتی ساخت شرکتهای مختلف از نظر ارتفاع و پهنای لاستیک با یکدیگر فرق دارند.

10- لاستیک نخ زده به هیچوجه قابل اطمینان نیست. زمانی که لاستیک اتومبیل شما نخ زده شد به منظور حفط جان خود و ایمنی خودرو سریعا آن را تعویض نمائید.

11- بار سنگین و زیاد عمر لاستیک را کم می کند زیرا به منجیت ( نسوج بافتگی ) بیش از اندازه فشار وارد می شود. برای طول عمر لاستیک آن را از روغن ، بنزین و بنزل دور نگهدارید .

12- فشار باد لاستیک اتومبیل باید به اندازه ای باشد که از سوی کارخانه سازنده اتومبیل توصیه شده است. باد لاستیک ها را به طور منظم بررسی نمایید که کمتر از حد تعیین شده نباشد زیرا در این صورت حرارت زیادتری تولید می شد و این حرارت بزرگترین دشمن لاستیک است. علاوه بر آن فرسایش لاستیک را در دو طرف افزایش داده و مصرف سوخت را بالا می برد. این بدان معنی نیست که باد لاستیک را بالا نگهدارید زیرا در این صورت نیز اتومبیل می کوبد و رانندگی مطلوبی نخواهید داشت. پس در شرایط معمولی فشار باد لاستیک وفتی که سرد است باید درست به همان اندازه توصیه شده باشد.

13- از رینگ های زنگ زده – پوسیده – تاب دار و جوشکاری شده به هیچوجه استفاده نکنید.

14- حرکات غیرعادی اتومبیل نظیر کشیده شدن به یک طرف و یا لرزش و غیره را جدی گرفته و درصدد رفع نقص فنی اتومبیل خود برآیید.

15- عمق آج لاستیک های خود را مرتبا بررسی و کنترل نمایید. بهتر است قبل از اینکه کاملا صاف گردد آن را از زیر خودرو خارج کنید. با اینکار از به مخاطره افکندن سلامتی خود جلوگیری کرده و ضمنا امکان روکش مجدد لاستیک نیز وجود خواهد داشت.

16- از قرار دادن لاستیک در محیط باز و در معرض تابش مستقیم نور خورشید به مدت طولانی پرهیز کنید و نیز از نگهداری در نزدیکی منبع گرمایی و یا در جوار مواد شیمیایی اجتناب نمائید.

17- اگر خودرو برای مدت طولانی متوقف و مورد استفاده قرار نمی گیرد بهتر است لاستیک ها را از زیر خودرو خارج ساخته و یا با زدن جک از قرار گرفتن سنگینی خودرو بر روی لاستیک ها جلوگیری کیند.

18- حتی المقدور لاستیکها را به صورت تیغه ای انبار و نگهداری کنید.
تيونينگ تاک

New Member
پست: 19
تاریخ عضویت: چهار شنبه 22 شهریور 1385, 10:22 pm
سپاس‌های دریافتی: 6 بار
تماس:

پست توسط ebadian » شنبه 25 شهریور 1385, 9:44 pm

و اخر اينکه تا ميتوانيد از تيوپ جهت خودروهاي با سرعت بالا استفاده نکنيد چون احتمال ترکيدن ان 50درصد افزايش مي يابد
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: دو شنبه 29 آبان 1385, 2:38 pm
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

پست توسط xizay2006 » شنبه 25 آذر 1385, 2:04 pm

در ادامه چند مطلب ديگر در تاييد گفته هاي آقا محسن :
1- لاستيك سرمايه ملي است يك لاستيك خوب البته از نوع راديال بايد بين 100 تا 150 هزار كيلومتراژ را مفيد به ما بدهد . لذاست كه جلوبندي هميشه بايد چك شود زواياي تو اين ، تو اوت ، كمبر
2- 1 تا 2 نمره ميتوان اسپكت ريشيو را پايين آورد ( نسبت ارتفاع ديواره به گل لاستيك ) مثلا بجاي لاستيك 175 آر 65 _14 مي توان 175 آر 60 _14 جايگزين كرد براي سرعت هاي بالا و سر پيچ ها بهتر جواب مي دهد .
3- در خريد لاستيك به تاريخ توليد آن توجه شود معمولا توليد كنندگان معتبر در دنيا اين را رعايت ميكنند و در مورد لاستيك هاي داخل درج علامت استاندارد ملي و تاريخ اجباري است .
4- صنعت تعمير لاستيك عليرغم پيشرفت هاي قابل توجه در كشور به صورت سنتي انجام مي شود ولي باز مي توان لاستيك هاي تعميري را در قسمت عقب خودرو نصب و استفاده نمود .
5_ براي رفع پنچري لاستيك هاي تيوبلس از پچ هاي مخصوص استفاده نمود .
6 - باد لاستيك را قبل از حركت حتي الامكان قبل از سفر هاي طولاني چك كرد ( از تلمبه هاي پايي مي توان براحتي استفاده كرد ) البته حتما بايد يك گيج خوب داشت انواع هندي آن با مارك هاي معتبر در بازار هست. توصيه مي شود به گيج هاي آپاراتي ها زياد اطمينان نكنيد
مطالب زياد است دوستان كمك كنند به غناي مطلب

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”