در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

682

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 4 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 23 دی 1385 00:47

محل سکونت

زير آسمون ابري

آرشيو سپاس: 169 مرتبه در 61 پست

نه حسن، خيلي خطرناكه حسن!

توسط Montana2100 » شنبه 12 خرداد 1386 17:01

سازنده‌ي انيميشن‌هاي شركت گاز در پاسخ به يك نقد؛
بي‌انصافي است «نه حسن، خيلي خطرناك حسن!» را كمي خلاقانه ندانيم!


بهرام عظيمي ـ طراح ساختار، طراح كاراكترها و نويسنده انيميشن‌هاي شركت گاز ـ در پي مطلبي با عنوان «حسن! خلاقيت در انيميشن سخته...» با ارسال جوابيه‌اي به ارائه توضيحاتي درباره‌ي اين انيميشن پرداخته است.


به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، اين انيميشن‌ساز به نكاتي در آن مطلب اشاره كرده و آورده است: در قسمتي از مطالب منتشر شده به اين موضوع كه «من در تهران چند بار زمين را شخم مي‌زنم تا نيازي به ديدن اين انيميشن‌ها داشته باشم؟» و يا «آيا من به جاي اتومبيل سوار تراكتور هستم؟ آيا مثلا پرايد همان تراكتور است؟» اشاره شده بود و در قسمتي ديگر اين گونه عنوان شده بود كه شركت گاز هزينه زيادي براي اين كارها مي‌كند و بهتر است كه اين هزينه را صرف دستمزد كارگران زحمتكش بكند تا چاله‌هاي عميق‌تري بكنند تا لوله‌ها آسيب نبينند!

نويسنده اين مطلب شركت گاز را متهم به كپي‌برداري از انيميشن‌هاي پر مخاطب نيروي انتظامي كرده‌اند و در جايي ديگر گفته‌اند كه بستن كمربند ايمني و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي به واسطه اطلاع‌رساني انيميشن‌هاي راهنمايي و رانندگي بوده است و باز گفته‌اند كه كاراكترهاي اوس عباس و عيالش و حسن و... نمي‌توان مجموعه انيميشن را موفق كند و در پايان حكايت دوستان توليد كننده تيزرهاي گاز را اين گونه عنوان كرده‌اند كه آن‌ها دستيابي به تيزرهايي مثل نيروي انتظامي را ساده و سهل الوصول تصور كرده‌اند و مطلب با جمله «مخلص كلام، نه حسن! خلاقيت در انيميشن سخته حسن» پايان مي‌پذيرد.


بهرام عظيمي در ادامه اين مطلب كه به صورت مكتوب به سرويس تلويزيون ايسنا ارسال شده، آورده است:‌

1- آمار و ارقام و طرح كلي داستان‌ها توسط روابط عمومي محترم شركت ملي گاز بها داده مي‌شود و ما بر اساس آن موارد فيلمنامه مي‌نويسيم. مطمئنا بنده و شماي شهرنشين ممكن است تا آخر عمر زميني را شخم نزنيم و سوار تراكتور هم نشويم تا به واسطه آن خسارتي به لوله‌هاي گاز وارد كنيم، از طرفي ديگر بنده فرق پرايد با تراكتور را مي‌دانم . البته شايد اغراق بيش از اندازه‌ايي كه معمولا در انيميشن‌ها صورت مي‌گيرد باعث تشخيص شده است.


2-مطمئنا مديران محترم شركت ملي گاز بهتر از من و شما مي‌دانند كه بودجه كارهاي فرهنگي خود را چگونه خرج، كنند. بعيد مي‌دانم اگر روزي هم متوجه شدند كه هزينه براي كارهاي فرهنگي بيهوده است، آن بودجه را صرف اضافه دستمزد به كارگران زحمتكش شركت گاز كنند تا به گفته شما، كارگران چاله‌ها را عميق‌تر بكنند تا به لوله‌ها آسيبي نرسد.


3- بنده خود خالق سياساكتي، داوود خطر، راد، اسي، بهاره و ... دهها كاركتر ديگر در انيميشن‌هاي مختلف هستم. با توجه به اين كه نگارنده اين مطلب سال‌ها در جايي ديگر دوست و همكار بنده بوده، بايد اين مساله را بهتر از هر كسي بدانيد كه، در ساختار انيميشن‌هاي گاز اگر كپي هم صورت گرفته باشد. آن كپي از آثار خود من بوده است. لازم به ذكر است كه قبل از اين كه ارگاني به فكر ساخت انيميشن‌هايي در جهت فرهنگ سازي باشد، ما شاهد پخش آثار انيميشن شركت گاز بوده‌ايم و كارهاي جديد دنباله‌ايست بر آن كارهاي قديمي.


4-نخير! بستن كمربند ايمني و رعايت ديگر مقررات راهنمايي و رانندگي از طرف مردم به واسطه پخش انيميشن‌هاي راهنمايي و رانندگي نبوده است، مجموعه قوانين قديم و جديد و جديت و همكاري تمام سازمانها و ارگانهاي مرتبط با نيروي انتظامي و مديريت صحيح و كارآمد در راهنمايي و رانندگي از سال 80، 81 به اين طرف باعث شده كه مردم مقررات را بيشتر رعايت كنند.


5-بنده به عنوان طراح ساختار، طراح كاركترها و نويسنده انيميشن‌هاي شركت گاز، معتقدم كه اين انيميشن‌ها هيچ گاه به محبوبيت انيميشن‌هاي راهنمايي و رانندگي نخواهد رسيد و براي حرف‌هايم دلايل محكمي دارم كه بيان آنها در اين فرصت نمي‌گنجد.


6-فرموده‌ايد كه كاركترهايي مثل «اوس عباس، عيال گرامي‌اش»، «حسن» و ... در انيميشن‌هاي شركت گاز باعث موفقيت مجموعه نمي‌شود، من هم سخن شما را قبول دارم چون اصلا ما كاراكتي بنام «اوس عباس» نداريم!!لطفا با دقت بيشتري به اين انيميشن‌ها نگاه كنيد.

7-فرموده‌ايد: «نه حسن! خلاقيت در انيميشن سخته حسن» از شما خواهش مي‌كنم اين اجازه را به 70 ميليون ايراني بدهيد تا آن‌ها پس از ديدن كارهايم نسبت به خلاقيت بنده داوري كنند.

شما بهتر از هر كسي مي‌دانيد كه انيميشن‌هاي راهنمايي و رانندگي (زماني كه من كارگرداني مي‌كردم) با 97 درصد پر بيننده‌ترين برنامه تاريخ تلويزيون ايران لقب گرفت و باز مي‌دانيد كشورهاي همجوار هم خواهان اين انيميشن‌ها بودند، اگر به اينترنت دسترسي داريد كه حتما داريد! در google سرچ كنيد «انيميشن راهنمايي و رانندگي» آن وقت شايد اين بنده حقير را كمي خلاق بدانيد.

بنده و دوستان هنرمندم سالهاست كه به ساخت انيميشن مي‌پردازيم، من عضو بسيار كوچكي در خانواده بزرگ انيميشن ايران هستم، هميشه تلاش كرده‌ام تا بتوانيم انيميشن‌هايي بسازم كه با مخاطب عام ارتباط برقرار كند اكثر شاگرداني كه من در زمينه كاريكاتور و انيميشن داشته‌ام، امروز از من در اين زمينه فراتر رفته‌اند و تمامي آن‌ها باعث افتخار من هستند، به علت ناتواني در ساخت و پرداخت بسياري از ايده‌هايم تا كنون نتوانسته‌ام انيميشن درجه1 را چه از نظر تكنيكي و چه از نظر محتوايي توليد نمايم، تنها افتخار اين 41 سال زندگي‌ام خلق كاراكترهايي مثل «سيا ساكتي» و «داوودخطر» و امثال اين‌هاست. كارها و شخصيت‌هايم پر از ايرادهاي كوچك و بزرگ است كه خود من بهتر از هر كسي به اين مساله آگاهم و بارها و بارها در نشريات و سايتها و تلويزيون و محافل هنري به آن‌ها اشاره كرده‌ام، با تمام اين كاستي‌هايي كه من در آثارم دارم، كمي بي‌انصافي است كه «نه حسن، خيلي خطرناك حسن!» را كمي خلاقانه ندانيم.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

.................... دنياي ديگري هم هست كه مي‌توان در آن آواز خواند ...................

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان