در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با بالگردهاي غير نظامي به بحث بپردازيد
Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

72

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 22 مهر 1385 14:34

آرشيو سپاس: 7 مرتبه در 2 پست

بل آگوستا ، اولين تيلت روتور تجاري جهان

توسط hamidreza6620 » دوشنبه 14 خرداد 1386 02:25

بل آگوستا
اولين تيلت روتور تجاري جهان


هواگرد (Aircraft) تيلت روتور BA609 توسط كنسرسيوم مشتركي به نام (( بل آگوستا آيرواسپيس)) متشكل از « بل هليكاپترزتكسترن» از ايالات متحده و «آگوستا وستلند» از ايتاليا/انگليس ساخته شده است. دفتر مركزي اين كمپاني در فرودگاه آليانس واقع در فورت ورث ايالت تگزاس قرار دارد. شايان توجه است كه BA609 به عنوان اولين تيلت روتور تجاري جهان شناخته مي شود. تيلت روتور به وسيله ي پرنده اي گفته ميشود كه مانند بالگرد از زمين برخاسته و بعد از چرخش 90 درجه اي روتور به وضعيت مشابه ملخ هواپيما با استفتده از بال هاي ثابت خود به پرواز ادامه مي دهد. در حين فرود نيز با چرخش 90 درجه اي روتور به وضعيت مشابه روتور بالگرد، به صورت عمودي فرود مي آيد.
استفاده از چنين مفهومي در طراحي اين هواگرد موجب شده قابليت پرواز نقطه به نقطه در سرعت و مسافت هاي خارج از توانايي بالگردها به راحتي امكان پذير باشد و در مناطقي كه هواپيماها قادر به فرود نيستند به سادگي به انجام عمليات بپردازد. تيلت روتور تركيبي از سرعت، راحتي و توانايي پرواز در ارتفاعات بالاي يك هواپيماي توربو پراپ با قابليت نشست و برخاست عمودي يك بالگرد است.



«بل آگوستاBA609» داراي دو خدمه بوده و تا نه مسافر را مي تواند با خود حمل كند. اين پرنده توانايي انجام ماموريت هاي حمل و نقل در مسيرهاي هوايي بين 90 تا900 كيلومتر، پرواز ساحلي چند منظوره با شعاع عملياتي 450 كيلومتر، گشت ساحلي، جستجو و نجات و همچنين عمليات حمل مجروح با ظرفيت دو برانكار به همراه سه پرسنل پزشكي را دارد.

برنامه ي توسعه ي تيلت روتورBA609
برنامه ي ساخت تيلت روتورBA609 در سال 1996 اعلام شد. «بل آگوستا» در حال ساخت چهار پيش نمونه از اين پرنده است. اولين پرواز تيلت روتور تجاري BA609 در مارس 2003 انجام گرفته و متعاقب آن نيز پروازهاي آزمايشي از ماه مي همان سال آغاز شد.
پروازهاي آزمايشي به علت بروز مشكلات در برنامه ي گونه ي نظامي تيلت روتور يعنيV-22 مدتي متوقف شده، ولي در ژوئن سال 2005 دوباره از سرگرفته شد. در جولاي 2005 تيلت روتور BA609 به صورت موفقيت آميزي اولين پرواز گذر از حالت بالگرد به هواپيما را به انجام رسانيد و به سرعت 190 نات دست يافت. دومين پيش نمونه ي آزمايشي نيز اولين پرواز خود را در نوامبر 2006 انجام داد. اخذ گواهينامه ي پروازي فدرال و اروپايي براي سال 2010 برنامه ريزي شده است. تا كنون بيش از شصت سفارش از چهل مشتري در هجده كشور جهان براي اين هواگرد داده شده است كه بعد از اخذ گواهينامه هاي مربوطه تحويل داده خواهند شد.

ساخت و مونتاژ
صنايع سنگين فوجي ژاپن بدنه ي BA609 را توليد خواهد كرد. مسئوليت اين شركت شامل توليد كاكپيت، كابين و بخش انتهايي بدنه و نيز نصب سيستم ها خواهد بود. مونتاژ نهايي اين پرنده در تگزاس انجام خواهد گرفت محلي كه گونه نظامي آن يعني V-22 نيز توليد مي شود. يك خط مونتاژ نيز در آگوستا وستلند ايتاليا نيز راه اندازي خواهد شد. قابل توجه است كه هواگردهاي توليدي در ايالات متحده و ايتاليا كاملا مشابه هم خواهند بود.

طراحي
تيلت روتور BA609 داراي بدنه ي فيبر كامپوزيت و سازه ي داخلي آلومينيوم است. اين پرنده مجهز به كابين كامپوزيتي 6 تا 9 نفره تحت فشار و دو محفظه ي موتور چرخنده با پراپ روتور هاي سه پره كامپوزيتي شده است. با قرار گرفتن محفظه هاي موتور در حالت عمودي، تيلت روتور توانايي برخاست، فرود و پرواز ايستا مانند بالگردهاي معمولي را پيدا مي كند. وضعيت افقي قرار گيري محفظه هاي موتور، تيلت روتور را قادر مي سازد كه مانند يك هواپيماي بال ثابت توربوپراپ با سرعت بالا و مسافت طولاني پرواز كند. براي BA609 تغيير حالت از بالگرد به هواپيما كمتر از يك دقيقه به طول مي انجامد.
  
در اين پرنده خلبان قادر به مشاهده ي داده هاي بيشينه ي سرعت براي حالت قرارگيري محفظه هاي موتور است. يك حالت سوم قرارگيري محفظه هاي موتور در 60 تا 75 درجه براي حالت گشت زني نيز در BA609 منظور شده است.
شايان توجه است اداره ي هوانوردي فدرال قوانين جديدي را براي اين گونه از هواگردها كه جدا از قوانين هواپيما و بالگرد بوده وضع كرده است. به طوري كه تيلت روتور مستقل از هر دو گونه بوده و هواگردي جديد به حساب مي آيد.
اين پرنده داراي كابين تحت فشار براي پرواز در ارتفاع بيست و پنج هزار پايي بوده و مجهز به سيستم ضد يخ/يخ زدايي با گرم كننده هاي پره هاي روتور بوده كه توانايي پرواز در شرايط نا مطلوب آب و هوايي را نيز به BA609 مي دهد. همچنين صندلي هاي مقاوم در برابر سوانح در اين هواگرد به صورت استاندارد نصب خواهند شد.


كاكپيت
تيلت روتور BA609 داراي كاكپيت شيشه اي Pro Line 21 ساخت «راكول كالينز» با IFR دوتايي خلبان مي باشد. همچنين كاكپيت مجهز به يك سيستم كنترل سه گانه سازي شده پرواز با سيم از BAE Systems نيز است. يك سيستم مديريت پرواز FMS-3000 هم به صورت انتخابي به مشتري عرضه مي شود. مجموعه ي ايونيكي Pro Line 21 شامل سه نمايشگر رنگي كريستال مايع با ماتريس فعال يكپارچه شده با خلبان خودكار و سيستم مخابرات هواگرد است. راكول كالينزهمچنين ارتفاع سنج راديويي، هدايت پرواز دوتايي و رادار هواشناسي يكپارچه با سيستم جلوگيري از برخورد هوايي را نيز تامين مي كند.

پيشرانه ها
تيلت روتور BA609 از دو پيشرانه ي توربوشفت پرات اند ويتني PT6C-67A ساخت كانادا نيرو مي گيرد كه هر كدام حداكثر قدرت مداومي برابر با 1940 اسب بخار دارند. اين تيلت روتور توانايي پرواز پيمايشي با سرعت 509 كيلومتر بر ساعت و بردي برابر با 1389 كيلومتر دارد. حداكثر برد اين پرنده با مخازن سوخت اضافي به 1852 كيلومتر مي رسد.
به ياد دشته باش... امروز، همان فرداييست كه ديروز منتظرش بوديم و همان ديروزيست كه فردا حسرتش را خواهيم خورد...

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

72

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 22 مهر 1385 14:34

آرشيو سپاس: 7 مرتبه در 2 پست

توسط hamidreza6620 » سه شنبه 15 خرداد 1386 16:06

به ياد دشته باش... امروز، همان فرداييست كه ديروز منتظرش بوديم و همان ديروزيست كه فردا حسرتش را خواهيم خورد...


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان