کارفرمای ایرانی، حامی حزب کارگر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث و مطالب اقتصادی و مالی به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4107
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4495 بار
سپاس‌های دریافتی: 4293 بار
تماس:

کارفرمای ایرانی، حامی حزب کارگر

پست توسط Reza6662 » یک شنبه 20 خرداد 1386, 3:43 pm

کمک یک میلیون پوندی محمود خیامی به حزب کارگر بریتانیا این صنعتگر قدیمی ایرانی را در صدر خبرسازان اين هفته قرار می دهد.

آقای خیامی در کنار برادر بزرگترش احمد از بنیانگذاران صنعت اتومبیل سازی در ایران است که هنوز محصول صنعتی آنها یعنی اتومبیل پیکان در خیابانهای ایران بوفور دیده می شود.


تصویر
محمود خيامی فروشگاههای زنجیره ای کوروش را به راه انداخت که پس از انقلاب مصادره شد
و به قدس تغيير نام داد و سالها بعد ورشکسته شد




ماجرا از کجا آغاز شد؟

هفته نامه آبزرور که روزهای یکشنبه در بریتانیا منتشر می شود، این هفته خبر داده بود که محمود خیامی میلیونر ایرانی ساکن انگلستان با هدف حمایت مالی از حزب کارگر مبلغ یک میلیون پوند به اين حزب اهدا کرده است.

به نوشته آبزرور اهدای این پول در زمانی صورت می گیرد که حزب کارگر با بحران جدی مالی و بدهی بيست میلیون پوندی روبروست و از سوی دیگر با اتهام فروش القاب و عناوین به تاجران بانفوذ مواجه شده است.

تونی بلر که آخرین روزهای خود را در سمت نخست وزیری بریتانیا می گذراند، از آقای خیامی به خاطر اهدای چنین پول سخاوتمندانه ای به حزب کارگر و نیز برای آنچه حمایت از ارزشهای رونق اقتصادی و عدالت اجتماعی سپاسگزاری کرده است.

آقای خیامی مبلغ 530 هزار پوند نقد به حزب کارگر تحویل داده و متعهد شده مابقی یک میلیون پوند را در آینده نزدیک اهدا کند.

به این ترتیب محمود خیامی دومین حامی مالی حزب کارگر پس از لرد سینزبری سرمایه دار بریتانیایی محسوب می شود.

آقای خیامی می گوید که در طول ده سال گذشته برایش مایه افتخار بوده است که از حزب کارگر به رهبری تونی بلر حمایت کند و این جمله به آن معناست که یک میلیون پوند اولین کمک وی به حزب کارگر نبوده است.


خیامی ها کیستند؟

نام آقای خیامی با مؤسسه ایران ناسیونال (ایران خودروی فعلی) عجین است.

وی برادر کوچکتر احمد خیامی است که دقیقاً چهل سال پیش در چنین روزهايی کارخانه اتومبیل سازی خود را در تهران افتتاح کرد.

روز شنبه 24 ارديبهشت 1346 کارخانه ايران ناسیونال در حضور ش ا ه و شهبانو، اسدالله علم وزیر دربار و اردشیر زاهدی و چند چهره سياسي و اقتصادي وقت ایران با سرمايه ای در حدود چهل ميليون تومان به صورت زمين، اعتبار بانکی و ماشين آلات نو وکهنه افتتاح شد و فقط قادر بود روزانه ده دستگاه اتومبيل سواری پیکان و هفت دستگاه اتوبوس و کاميون مونتاژ کند.

محمود خیامی چند سالی پیش از تأسیس کارخانه ایران ناسیونال، به درخواست برادرش مدیریت تعميرگاه "برادران خيامی" در مشهد را رها کرد و به همراه چند تفر از کارگران تعمیرگاه که به نظرش متخصص و قابل اعتماد بودند به تهران رفت.

شغل تازه وی در تهران مدیریت "شرکت تضامنی برادران خیامی" بود تا برادرش احمد بتواند سفر به دور دنیا را برای پیدا کردن اتومبیل مناسبی برای ساخت در ایران آغاز کند.

در آن زمان شرکت برادران خیامی قطعه زمینی میان جاده مخصوص کرج و اتوبان تهران - کرج به قیمت متری یک تومان خریده و برای ساخت اتاقهای اتوبوس که آن زمان در ایران بسیار متداول بود، آماده کرده بود.

درمدت زمانی کوتاه ساخت صندلی راحت برای اتوبوسهای بین شهری هم به کارها اضافه شد اما این زمین مدت کوتاهی پس از بازگشت احمد خیامی از سفر اروپا سرنوشت دیگری یافت.


صاحب چند 'اولینها' در ایران

کارگاه ساخت صندلی به اولین کارخانه تولید مبل در ایران به نام مبلیران تبدیل و به محلی دیگر انتقال یافت و کارخانه اتوموبيل آرو از محصولات کارخانه اتوموبيل سازی روتس بریتانیا که احمد خیامی برای مونتاژ در ایران انتخاب کرده بود در همین قطعه زمین تشکیل شد.

روتس در آن زمان کارخانه ورشکسته ای بود که ظاهراً بر اساس سیاست محمدرضا ش ا ه پ ه ل و ی در کمک به کشورهای دوست ایران که ناشی از بالارفتن قیمت نفت بود، این محصول برای کارخانه در شرف تأسیس آقای خیامی سفارش شد.

در شرایطی که امید چندانی برای رونق فروش این اتومبیل در ایران وجود نداشت، احمد خیامی با انتخاب نام ايران ناسيونال با آرم گردونه ای باستانی که به وسيله اسب کشيده می شد، کار تازه خود را آغاز کرد.

ایران ناسیونال ترکیبی از نام کشور و همچنین حزب ملی گرای "ایران" بود که خود آقای خیامی عضو آن بود و ناسیونال که کلمه ای فرانسوی به معنای "ملی" و مناسب برای نام شرکتی با افکار مدیر بلندپروازش بود.

نام اتومبیل آرو هم که در فارسی به معنی تير يا خدنگ است به پیکان ترجمه شد.

استقبال از اتومبیل ایرانی و موفقیت احمد و البته محمود خیامی که نقش اساسی در مدیریت کارخانه داشن باعث شد هفت سال پس از تأسیس، سرمایه چهل میلیون تومانی ایران ناسیونال به 579 ميليون و 125 هزار دلار برسد.

ایران ناسیونال که پس از انقلاب اسلامی مصادره و از مؤسسه ای خصوصی به دولتی تبدیل شد به ایران خودرو تغییر نام داد، محمود خیامی مالک کارخانه هم به لندن آمد و مدیریت فروش خودروهای مرسدس بنز را به عهده گرفت.

از دو سال پیش که ایران خودرو با پیکان وداع کرده، آرم شرکت نیز به کله اسب تبدیل شده و نشان به ظاهر چندانی از روزهای مالکیت آقای خیامی در آن به جا نمانده است اما ایران خودرو اینک در سوریه، الجزایر و ونزوئلا هم دست به تأسیس کارخانه تولید اتومبیل زده و رؤیای آقای خیامی شکلی گسترده و البته بسیار ثروتمند به خود گرفته است.

محمود خیامی متولد شهر مشهد در ایران اینک دهه هشتم زندگی خود را بریتانیا تجربه می کند.

او در سالهای جوانی در ایران بانک صنعت و معدن را تأسیس کرد و فروشگاههای زنجیره ای کوروش را به راه انداخت که پس از انقلاب مصادره شد و به قدس تغيير نام داد و سالها بعد ورشکسته شد.

آقای خیامی اینک در دوره ای دیگر از زندگی، مؤسسه ای به نام بنیاد خیامی تأسیس کرده که فعالیتهای خیریه از جمله تلاش برای گفتگوی ادیان از طریق برگزاری جلسات و کنفرانسها دارد.

چهره خبرساز این هفته ما از حامیان اصلی برنامه آکادمی شهری دولت بریتانیا نیز محسوب می شود.

آقای خیامی که حالا مهمترین حامی مسلمان حزب کارگر به حساب می آید، قصد دارد از طریق بنیادی آموزشی به ریاست لرد کری، سراسقف سابق کانتربری از ساخت دو آکادمی جدید شهری در بر پایه موازین مسیحی حمایت مالی کند.


کد: انتخاب همه

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2007/06/070609_mf_fm_newsmakers.shtml
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    

ارسال پست

بازگشت به “بخش اقتصادی و مالی”