در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1420

تشکر کرده: 1 مرتبه
تشکر شده: 16 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 17 مهر 1385 09:56

محل سکونت

سرزمین تاریکی ها

آرشيو سپاس: 940 مرتبه در 382 پست

بي اشتهايي نشانه چيست؟

توسط gigi64 » پنج شنبه 31 خرداد 1386 11:51

اگر مثل بيشتر مردم هستيد، از بين رفتن اشتها فرصت خوبي براي کاهش وزنتان است. (پوشيدن لباس هاي تنگ شده پارسال شما را وسوسه مي کند) اما اگر بي اشتهايي به جاي چند روز چند هفته طول بکشد و به طور عادي باعث آب رفتن شما شود، اين بي اشتهايي علت خاصي دارد. کم خوراکي يا بي اشتهايي علامت شايعي است که مي تواند علل مختلفي داشته باشد، که بسياري از آنها اهميت چنداني ندارند. تقريبا تمام عفونت ها مي توانند باعث بي اشتهايي شوند. مثلا ويروس سرماخوردگي يا آنفولانزا ممکن است عامل آن باشد. يا علل جدي تر مثل سل، کم کاري غده تيروئيد، بيماري هاي قلبي يا ريوي، يا گرفتاري هاي کبدي داشته باشد. متاسفانه يکي از شايعترين علائم اخطاردهنده اوليه سرطان بي اشتهايي است که معمولا با تغيير در حساسيت به مزه ها همراه است. بي اشتهايي مقاومت بدن در برابر خوردن هر چيزي است که به فرايند بهبود کمک کند. با اين همه بيماري تنها علت کاهش اشتها نيست. گاهي چيزي که به دليل خاصي خورده ايد، مثل يک دارو، مي تواند عامل آن باشد. آنتي بيوتيک هايي مثل اريترومايسين جوانه هاي چشايي را غيرفعال کرده و باعث کندي حرکت غذا در روده شده و احساس پري بعد از خوردن غذا را طولاني مي کنند. تمام آمفتامين ها - که براي کاهش وزن تجويز مي شوند- احساس گرسنگي را از بين مي برند. داروهاي مسکن و ضد التهاب مفصل مي توانند معده را تحريک کرده و باعث تهوع و برگرداندن غذا شوند. ديژيتاليس (که يک داروي قلبي است) و داروهاي مدر (که مانع احتباس آب شده و فشارخون را پايين مي آورند) نيز ميل به غذاخوردن را کم مي کنند. گاهي چيزي غيرخوراکي مشکل ساز شده است. کمبودهاي کلي تغذيه اي مي توانند نيروي حياتي يک اشتهاي طبيعي را تضعيف کنند. مخصوصا اشخاص مسن ممکن است گرفتار کمبود روي در رژيم غذايي باشند که مي تواند جوانه هاي چشايي را از بين ببرد. خود پيري بر روي اشتها تاثير مي گذارد. در اشخاص مسن، سازوکار بدن آهسته مي گردد، وزن ماهيچه ها کم مي شود و ضعف جسماني مانع فعاليت است. در راس آنها، کاهش احساس چشايي و ترشحات معدي قرار دارد که همه باعث بي اشتهايي مي شوند. گاهي نيز اتفاقي در زندگي بر اشتها تاثير مي گذارد. اگر اخيرا يک برنامه ورزشي را شروع کرده ايد، ممکن است دچار بي اشتهايي شويد تا بدن خود را با نيازهاي جديد تطبيق دهد. به طور کلي، سلامت رواني نقش مهمي در اشتهاي شما دارد، در هنگام گرفتاري طولاني، تنش رواني مي تواند شما را به پرخوري بکشاند. ولي فشارهاي کوتاه مدت معمولا اشتها را از بين مي برند. افسردگي نيز در برخي افراد باعث بي اشتهايي مي شود. بي اشتهايي عصبي اختلالي است که در افراد مبتلا - معمولا دختران جوان - تقريبا باعث ترک کامل غذاخوردن مي شود. بيماري وسوسه غذا خوردن دارند، ولي از ترس چاق شدن چيزي نمي خورند. براي آنها نخوردن از به اندازه خوردن راحت تر است.

درمان بي اشتهايي

کمي بي اشتهايي جاي نگراني ندارد. اما اگر آخرين باري را که از غذا خوردن لذت برده ايد به ياد نداريد، بايد سعي کنيد عادت عادي خوردن را باز به دست آوريد. در اينجا مواردي را که بايد به آن توجه کنيد گفته مي شود.
- به اندازه بخوريد: اشتهاي طبيعي دقيقا چگونه است؟ اشتهاي طبيعي خوردن به اندازه اي است که وزن بدن را طبيعي نگاه مي دارد. اگر اشتهاي طبيعي داريد، بايد انواعي از غذاها را بخوريد، اشتهاي زياد به خوردن فقط گوشت فقط اشتهاي طبيعي نيست. اگر مرتبا خود را وادار به خوردن مي کنيد، اين هم علامت خوبي نيست.
- ويتامين بخوريد: خوردن روزانه مکمل مولتي ويتامين و کاني ها به بازشدن اشتهاي کاهش يافته کمک مي کند و اگر کم خوردن شما باعث سو» تغذيه شده است، مواد غذايي اضافي آسيبي به شما نمي رساند. گاهي افراد مسن تر با خوردن روي کمي اشتهاي خود را باز مي يابند. درباره لزوم خوردن روي با پزشک مشورت کنيد.
- داروهايتان را کنترل کنيد: درباره احتمال اينکه داروهاي مصرفيتان يا مقدار آنها باعث بي اشتهايي شده باشد سئوال کنيد. پزشک ممکن است دارو را با داروهاي ديگري که اشتها را ازبين نمي برند عوض کند.
- هر چه را که دوست داريد بخوريد: اگر غذاخوردن لذت خود را از دست داده است، برنامه غذايي خود را عوض کنيد. ببينيد کدام غذاها برايتان اشتهاآور است و از آنها بخوريد. اگر فقط بستني دوست داريد، هر قدر که مي خواهيد بخوريد. ما رژيم غذايي ناسالمي را توصيه نمي کنيم، اما اگر بستني تنها راه رساندن کالري مورد نياز به بدن است، هر قدر که مي خواهيد بخوريد. هدف بالا بردن ضريب اشتهاست.
- حجم غذا را کم کنيد: غذا را با حجم کم و دفعات بيشتر بخوريد. معده شما غذاي کمتر را بهتر مي پذيرد.
- آب زياد بخوريد: اگر برنامه ورزشي تازه اي شروع کرده ايد، مهم ترين نياز شما آب است. کم آبي بدن مي تواند بي اشتهايي ايجاد کند. پيش از شروع تمرين و بلافاصله بعد از آن يک ليوان آب بنوشيد. به علاوه هر روز شش تا هشت ليوان آب بخوريد.
- نزد پزشک برويد: اگر بعد از دو هفته اشتهاي خود را بازنيافتيد، براي معاينه کلي پيش پزشک خود برويد. قبل از درمان بايد اختلالات جسماني تشخيص داده شود. شايد فقط به يک دوره درمان با آنتي بيوتيک براي از بين بردن يک عفونت خفيف نياز داشته باشيد.
- سلامت رواني خود را بيازماييد: اگر افسرده هستيد، داروهاي ضد افسردگي تجويز شده توسط پزشک اشتهاي شما را بر مي گرداند. با بازگشت سلامت رواني اشتهاي شما نيز بازمي گردد.
- از متخصص کمک بگيريد: بي اشتهايي عصبي معمولا به درمان خانگي جواب نمي دهد و افراد مبتلا به آن بايد در بيمارستان بستري شوند. معالجه آن مشکل است و نياز به درمان شديد روان شناختي و تغذيه اي دارد. ممکن است تغذيه اجباري از طريق تزريق درون سياهرگي يا لوله معدي لازم شود.

منيع :  روزنامه ابتکار

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان