در اين بخش شهداء و ايثارگران جنگ معرفي و درباره‌ي حماسه دفاع مقدس بحث ميشود
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

2653

تشکر کرده: 19 مرتبه
تشکر شده: 290 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 8 آبان 1385 15:26

آرشيو سپاس: 5825 مرتبه در 1558 پست

توسط moh-597 » يکشنبه 8 اردیبهشت 1387 11:40

تاپیک باز می شود امیدوارم دوستان بحث را به انحراف نکشند


جنايت در سكوت
      
صدام از اوايل سال 1988 همزمان با جنگ نفتكش‌ها، جنگ شهرها را ازسر مي‌گيرد و طي چند هفته، بيش از 180فروند موشك اسكات به تهران و شهرهاي ديگر ايران شليك مي‌كند.
استفاده از سلاح‌هاي شيميايي گام بعدي رژيم بعثي است كه در سكوت جامعه بين‌الملل و وجدان‌هاي آگاه بشري عليه سربازان ايران در جبهه‌ها و مناطق مسكوني از جمله سردشت و زرده در استان كرمانشاه به كار گرفته مي‌شود و فقط از كردهاي حلبچه 5هزار نفر در اثر استنشاق گازهاي شيميايي عراق جان مي‌بازند.

در اين زمان هيچ صدايي از مجامع بين‌المللي و يا سازمان غيردولتي شنيده نمي‌شود كه اين اقدامات را تقبيح كنند و به نوشته واشنگتن پست در دوم فوريه 1988، ايالات متحده نيز مانع  از مداخله سازمان ملل براي متوقف كردن جنگ شهرها و يا محكوم كردن استفاده غيرانساني عراق از سلاح‌هاي شيميايي مي‌شود.

سكوت منفجر نشد

اما جنايت در سكوت، به اوج خود مي‌رسد و روز يكشنبه، ‌١٢ تير ماه ‌١٣٦٧، پرواز ‌٦٥٥ هواپيماي «ايرباس» هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران كه ساعت ‌١٠:47 صبح با فرمان برج مراقبت هوايي بندرعباس، از فرودگاه اين شهر ساحلي برخاسته بود هفت دقيقه بعد در حالي كه تقريبا يك چهارم مسير كوتاه هوايي بندرعباس - دبي پيموده شده بود، توسط يك فروند موشك سطح به هواي شليك شده از ناو وينسنس آمريكا، منهدم شده و ‌٢٩٠ نفر سرنشين شامل ‌٥٦ مرد، ‌٥٢ زن، ‌٥٦ كودك زير دو سال و ‌١٦ خدمه بر فراز آب‌هاي خليج فارس به قتل رسيدند.

اين اقدام جنايتكارانه داراي ابعاد انساني، سياسي و حقوقي است و سؤالات فراواني پس از اقدام تروريستي ايالات متحده آمريكا ايجاد شده است.

كمي آنطرف‌تر

1 - به صورت آشكار حقوق بشر، كنوانسيون‌ها و قوانين بين‌المللي از سوي آمريكا نقض شد.

2 - از نظر سياسي آمريكا با اين اقدام ضمن خارج شدن از حالت بي‌طرفي كه مدعي آن در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران بود، مستقيما وارد جنگ شد و تاكنون نيز در اين خصوص بازخواستي از ايالات متحده آمريكا نشده است، هرچند كه از سال1984 واشنگتن ايران را در «محاصره عملياتي» قرار داده بود و از آن زمان به طور غيرمستقيم ادعاي بي‌طرفي‌اش بي‌پايه و اساس بود.

جنايتي بدون محكوميت حقوقي

در اواخر سال ‌٦٧ بعضي از خانواده‌هاي قربانيان به دادگاه بخش سانفرانسيسكو شكايت كردند كه شكايت و دادخواست ايشان به لحاظ آنچه دولتي بودن حادثه از سوي دادگاه خوانده شد رد گرديد.

متعاقب اين رأي، خانواده‌ قربانيان از دادگاه فدرال سانفرانسيسكو تقاضاي تجديدنظر در رأي دادگاه بخش را كردند، اما دادگاه مذكور نيز رأي دادگاه بخش را تأييد و اعلام كرد «دولت را نمي‌توان به خاطر سهل‌انگاري نيروهاي نظامي مسئول و مقصر شناخت.»

كي بود؟

دولت آمريكا در اين ميان به خانواده‌ قربانيان پيشنهاد مي‌دهد كه حاضر است خارج از دادگاه و بدون پذيرش مسئوليت، خسارتي بين ‌١٠٠ تا ‌٢٥٠هزار دلار به خانواده‌ قربانيان بپردازد.

پنج عضو دائمي سازمان ملل  پس از طرح شكايت ايران از آمريكا در شوراي امنيت سازمان هيچ گونه محكوميتي را براي آمريكا در نظر نگرفتند و فقط از وقوع اين حادثه اظهار تأسف كردند.

شوراي ايكائو (هواپيمايي بين‌المللي كشوري) نيز پس از شكايت ايران فقط اين حادثه و حمله را سرزنش كرد؛ ولي آن را محكوم نكرد، با خانواده‌ قربانيان اعلام همدردي كرده و اين حادثه را ناشي از خطا و قصور و غيرعمدي دانست.

مغاير با سياست طلبكارانه

دولت ايران براساس كنوانسيون ‌١٩٧١ مونترال و كنوانسيون ‌١٩٤٤ شيكاگو و به عنوان پژوهش خواهي از نظر شورا در سال ‌١٣٦٩ دادخواستي را به ديوان بين‌المللي دادگستري تقديم كرد.

بعد از درخواست ثبت شكايت ايران، دادخواست ابتدايي و لايحه‌ تفصيلي به ديوان تسليم شد و پس از آن دادخواست تكميل و ضمايم آن نيز تحويل ديوان شد. اما در سال ‌١٣٧٤ با مصالحه‌ ايران و آمريكا ـ دو روز قبل از شروع جلسه‌ ديوان بين‌المللي دادگستري لاهه، دو دولت با ارائه‌ لايحه‌اي به ديوان اعلام مي‌كنند كه با يكديگر مصالحه كرديم.

متعاقب آن ديوان، رأي بر تنفيذ مصالحه‌نامه صادر كرد كه مي‌بايست براساس موافقت‌نامه طرفين، پرداخت خسارت انجام شود.

بر اين اساس مبلغ ‌٨/٦١ميليون دلار براي جبران خسارات جسماني و خون‌بهاي قربانيان به خانواده ايشان پرداخت مي‌شود و براي هواپيما نيز مبلغ ‌٤٠ميليون دلار در نظر گرفته مي‌شود.

همچنين مبلغ ‌٣٠ميليون دلار ديگر بابت دعاوي بانكي و غيره كه ارتباطي به پرونده مذكور نداشت، براي ايران در نظر گرفته شد. دولت آمريكا براي خسارت اقدام به افتتاح حسابي در بانك (يو‌بي‌اس) سوئيس كرد و مبلغ خسارت به آن حساب پرداخت و مقرر شد با نظارت صليب سرخ و سفارت سوئيس به خانواده قربانيان پرداخت شود.اما اين پايان ماجرا نمي‌تواند باشد.

يك سند لو مي‌رود

چهار سال بعد از حمله موشكي آمريكا به هواپيماي مسافربري ايرباس روزنامه نيويورك تايمز در گزارشي كه حاوي چندين نكته تازه بود نوشت: ناو وينسنس در آب‌هاي فلات قاره ايران بوده است نه در آب‌هاي بين‌المللي و پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) در آن زمان بر اين حقيقت سرپوش گذاشته است.

در اين حمله موشكي ناو وينسنس كه تا دوازده ساعت پس از آن مقامات وزارت دفاع آمريكا بر انهدام يك فروند هواپيماي اف-14 ايراني تاكيد داشتند، سيستم «ايجيز» ( Agies )كه پيشرفته‌ترين سيستم راداري، براي اكتشاف و رهگيري در تمام جهان محسوب مي‌شود و سيستم فعال تصميم گيرنده براي دفاع و تشخيص دشمن از دوست است به كار گرفته شده بود، سيستمي كه پس از انتشار امواج غير قابل قبول از سوي مهاجم احتمالي، دفاع موشكي را وارد عمل مي‌كند.

استثناء فقط براي جنايت

اما با اين همه مدرن‌ترين سيستم راداري جهان كه برخي از كارشناسان نظامي، آن را متعلق به جنگ جهاني سوم مي‌دانند، قادر به تشخيص يك هواپيماي ايرباس از اف - ‌١٤ نيست.

چرا كه يكي از متخصصان نيروي دريايي آمريكا كه سيستم مديريت حمله وينسنس را مورد بررسي قرار مي‌دهد، مي‌گويد: سيستم «ايجيز» به صورت خودكار تمام روند شناسايي تا حمله را كنترل مي‌كند و فقط يك استثناء در اين راه وجود دارد «اين سيستم به صورت خودكار قادر به تشخيص دشمن از دوست نيست!»

مصالحه بين ايران و آمريكا چرا صورت گرفت؟ و چه  اقداماتي براي پيگيري مصرانه تعدي به حقوق شهروندان ايراني صورت گرفته است؟ فقط دو پرسشي است كه بعد از 19 سال بايد پاسخي براي آنها يافت.

مشتي كامواي قرمز

1. حباب زد و آمد بالا. موهاي كاموايي‌اش ديگر رنگ پس‌ نمي‌داد. مامان كامواهاي قرمز را قيچي زده بود: «مواظب باش موهاش خيس نشه» و سوزن انگشت مامان را نيش زد. مامان نمي‌خواست عروسكش خراب بشود.

2. كاپيتان چشمش را در فلاش دوربين‌ها تنگ كرد. فكر كرد: صفحه اول! و لب‌هايش را شبيه لبخند كرد. صفحه اول روزنامه فردا نشان افتخار كاپيتان را تيتر يك كرد و تصوير مدالي كه روي كتي آويخته بود: «تقديم به كاپيتان ويل راجرز فرمانده ناو وينسنس، به خاطر منهدم كردن هواپيماي ايراني در آسمان خليج فارس»

3. افتاد توي آب و حباب زد. آب دور تا دورش، قرمز شد و نگذاشت قرمزي بر تنش بنشيند. فكر كرد: عروسك مامان! و ياد نيش سوزن افتاد. گيس قرمز را توي مشت فشرد و ديگر به چيزي فكر نكرد. دايره سرخ داشت بزرگ‌تر مي‌شد.

4. كاپيتان نشانش  را از سينه كند  و مشت كرد. عروسك دخترش را در دست ديگر گرفت. رو به غرب ايستاد و تلاطم خليج فارس را تماشا كرد. گيس قرمز برق نشان را ديد. حباب زد و آمد بالا. موهاي كاموايي‌اش ديگر رنگي نداشت.

5. لباس‌هاي سوخته را كه ديد، بيل را برداشت و آوار را كنار زد. مثل لباس‌هاي سوخته‌اي بود كه در خليج فارس آمده بودند روي آب. دوربين را برداشت تا آن تن بي‌جان دخترك عراقي را قاب بگيرد. لحظه‌اي نفس را حبس كرد تا شاتر را بزند. مشت دخترك نگاهش را گرداند. دوربين را به سمت مشت او نشانه رفت. دخترك مشتي كامواي قرمز را چنگ زده بود.

سيد محسن فرجادي
برگرفته از: همشهري بين الملل
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
http://www.iranian-airforce.blogfa.com

صفحه اینستاگرام
https://instagram.com/iranian_airforce_pilots_martyr

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب moh-597 تشکر کرده اند:
Mahdi1944, كيارش, Ph.Sepehr, kayvan6079, anybody, MISSILE, Fariborz, morteza tomcat, ali nuri, Shahbaz, FREE MAN, shola, sokuteasemuni, MASTER, nima-rad, CAPTAIN PILOT, farzad54, oweiys

Moderator

Moderator



no avatar
پست ها

2647

تشکر کرده: 710 مرتبه
تشکر شده: 86 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 9 خرداد 1386 19:41

آرشيو سپاس: 15736 مرتبه در 1685 پست

توسط Shahbaz » سه شنبه 11 تیر 1387 16:34

هیچگاه 12 تیر 67 را فراموش نمیکنیم




سردارجزايري گفت: نگذاريدجنايت امريکادرحمله به هواپيماهاي مسافربري ايران فراموش شود.

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد کل نيروهاي مسلح در جلسه اي كه به مناسبت مرور جنايات آمريكا سخن مي گفت ضمن بيان مطلب مذكور اظهار داشت: 12 تير سال 1367 روز سياهي براي کارنامه ننگين ليبرال دمکراسي امريکايي در تاريخ معاصر است.

در اين روز هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران براساس يک برنامه سري از قبل تدارک ديده شده که به تاييد بالاترين مقامات رسمي امريکا رسيده بود ، هدف دو فروند موشک رزمنا و امريکايي وينسس مستقر در آب هاي خليج فارس قرار گرفت و همگي مسافران پرواز اين هواپيما از زنان و مردان و کودکان خردسال به شهادت رسيدند.

اين مقام  عالي رتبه نيروهاي مسلح گفت: آنچه که در اين حادثه بيشتر مايه تاسف و حيرت است آنکه فرمانده جاني اين ناو به دليل آنچه که مقامات مسئول کاخ سفيد و پنتاگون آن را اقدام شجاعانه ناميدند ، به دريافت مدال شجاعت از دست رئيس جمهور وقت آمريکا نائل گرديد. موضوع تاسف آور ديگر در اين اقدام جنايت آميز و تروريستي امريکا ، بي توجهي شوراي امنيت سازمان ملل بود ، بطوريکه عدم عکس العمل مناسب شوراي امنيت در قبال اين حمله نظامي به يک هواپيماي مسافربري معمولي که با وجود همه تلاش هاي مذبوحانه امريکايي ها حتي يک نقطه انحرافي در مسير پرواز و ساير امور مربوط به پرواز در آن مشاهده نشد بطور قطع يک لکه سياه در تاريخچه اين شورا در تاريخ است.

جزايري افزود: هر چند جنايات هيئت حاکمه امريکا در جنگ هاي عراق و افغانستان بحدي زياد و فراتر از تصور است که ممکن است کشته شدن 290 مسافر هواپيماي ايرباس ايراني در برابر آنها چندان ديده نشود ، ليکن يادآوري اقدامات ضد بشري امريکاييها ، رسالتي است که همه ايرانيان در اقصي نقاط دنيا وظيفه دارند در دفاع از انسانيت و مخالفت با جنگ طلبان و تروريست ها به طرح آن بپردازند.

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد کل نيروهاي مسلح در يک فراخوان بين المللي گفت: از همه هموطنانم در سراسر جهان در خواست دارم مراسم پاسداشت 290 انسان بيگناه هواپيماي مسافربري را با شکوه هر چه تمامتر برگزار کنند و نداي مظلوميت ملت ايران و تروريسم دولتي امريکا را به گوش جهانيان برسانند.

ايرانيان ، مسلمانان و همه آزادگان در هر گوشه گيتي اجازه ندهند جنايت فجيع دولت آمريکا در ساقط کردن هواپيماي مسافربري به فراموشي سپرده شود.

وي در ادامه افزود: انتظار دارد همه مراکز متعلق به نظام در خارج از کشور در زنده نگه داشتن اين جنايت تاريخي امريکا وظيفه و رسالت خود را انجام دهند.

سردار جزايري در پايان اظهار داشت: برخلاف انتظار دشمن ، جناياتي از اين قبيل کمترين خلل در اراده و عزم جامعه ايران اسلامي در گام برداشتن در مسير ترقي و تعالي و دستيابي به عناصر قدرت بازدارنده در عرصه هاي علم و دانش بوجود نمي آورد بلکه آنها را در رسيدن به انواع خودکفايي مصرتر نموده است.

یادآور می شود که  پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر با شناسه 'IR655' از بندر عباس به مقصد دبی، در تاریخ3 ژوییه 1988 میلادی برابر با 12 تیرماه 1367 با شلیک موشک هدایت شونده کروز از کشتی جنگنده یو اس. اس. جک وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده امریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 مسافر آن از جمله 39 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک جان باختند.

تصاویری از رادارهای ناو وینسنس در زمان حمله به هواپیمای مسافربری ایرانی؛


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

تصوير صفحه رادار ناو وينسنس در زمان نمايش داده شده در تاريخ 3 جولاي 1988 ساعت 6:48 دقيقه به وقت محلي پس از اين‌كه براي نخستين بار هواپيماي پرواز IR655 در ساعت 6:47:37 روي باند فرودگاه بندرعباس به نمايش درآمد، در 900 فوتي فشار استاندارد (پخش شده توسط فرستنده هواپيما) در حدود ارتفاع 1450 پايي ارتفاع راداري ناو وينسنس قرار داشت. هواپيماي ايرباس پرواز IR655 كه در حدود دو مايلي پاياني باند فرودگاه بندرعباس نمايش داده شده است، به صورت يك دشمن و هدف حمله از سوي خدمه ناو وينسنس نمايش داده مي‌شود (در يك مثلث) و در اين زمان يك سيستم كنترل آتش را روي مثلث هدفگيري مي‌كند.




 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

تصوير صفحه راداري ناو وينسنس آمريكايي در ساعت 6:57 به وقت محلي، سوم جولاي 1988 پس از اين‌كه رادار وينسنس يك هواپيماي «C-130» را رديابي نمود كه در باند فرودگاه بندرعباس به زمين نشست نه در ساعت 6:54 كه يك افسر ارشد آمريكايي ادعا كرده بود؛ و اين موضوع يك تناقض كليدي در ادعاهاي خدمه ناو آمريكايي بوده است. اين عكس هواپيماي«C-130» را در وضعيتي نشان مي‌دهد كه يك دايره بزرگ روي اين تصوير كشيده‌اند، همچنين يك هواپيماي «F-14» در جنوب شرقي تصوير، كه متعلق به نيروي دريايي آمريكاست، نشان داده شده است. پس از اين‌كه دستور آتش صادر شد؛ ساعت 6:51 دقيقه.




 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

تصوير ديگر راداراي در ساعت 6:54:42 به وقت محلي ،يكي از دو موشك اثر كرده در ساعت 6:54:43. ناو uss مونتگومري در 5/5 مايلي عمق آب‌هاي ساحلي ايران از جزيره هنگام قرار دارد و ناو وينسنس در 1/3 مايلي داخل آب‌هاي ايران قرار دارد. نشان بزرگ و دايره بزرگ چندين كشتي كوچك را حذف كرده كه آنها براي در امان ماندن، به سوي خشكي‌هاي ايران در حركت هستند.


لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از خدمه جنگی ناو متخاصم تحت پیگیرد قرار نگرفتند و حتی فرمانده ناو نیز در پایان خدمت خود مدال شجاعت! گرفت. ایالات متحده آمریکا هیچ‌گاه بخاطر این حادثه تاسف‌بار رسماً از ایران عذرخواهی نکرد.





انتخاب

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahbaz تشکر کرده اند:
Shahryar, كيارش, oweiys, moh-597, anybody, MISSILE, Mahdi1944, morteza tomcat, ali nuri, kayvan6079, FREE MAN, shola, Fariborz, MASTER, nima-rad, sokuteasemuni, farzad54, CAPTAIN PILOT

Moderator

Moderator



no avatar
پست ها

2647

تشکر کرده: 710 مرتبه
تشکر شده: 86 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 9 خرداد 1386 19:41

آرشيو سپاس: 15736 مرتبه در 1685 پست

توسط Shahbaz » چهارشنبه 12 تیر 1387 17:46

پرواز اخر

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ساعت05/7دقيقه تلفن در دفتر كار ناخدا ويل راجرز زنگ ميزند
افسرشيفت مركز اطلاعات جنگي ناو به او اطلاع ميدهد كه درگيري كوچكي براي ناو مونت گمري ايجاد شده
ناخدا راجرز بدون مشورت  با فرماندهان خود در بحرين ، دستور پيشروي به سمت ناو مونت گمري كه در هفتاد مايلي انان قرار داشت را صادر كرد .
بعدا  عنوان شد كه ناو مونتگمري 13 فروند قايق تندرو سپاه را كه در اطراف يك نفتكش ليبريايي به نام استوال  مانور مي دادند را  تحت نظر داشت ( هيچ مدركي در رابطه با حضور چنين كشتي اي در منطقه ارائه نشده است) ناگهان  5تا7 انفجار در اطراف نفتكش روي مي دهد  ناو مونتگمري  مشاهدات خود را با فرماندهي مركزي در بحرين گزارش مي دهد
ادميرال آنتوني لسي  فرمانده نيروهاي مشترك در بحرين طي تماسي با وينسنس  دستور اعزام فقط دو بالگرد  براي حمايت ازناو مونت گمري را صادر كرد .

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ساعت22 /7 دقيقه دو فروند بالگرد sh-60 سي هاوك از روي عرشه ناو وينسنس بلند شدند.
قبل از رسيدن به مونت گمري يكي از همين بالگرها گروه ديگري از قايقها را  مشاهده نمود كه در نزديكي يك كشتي باربري الماني مانور مي دادند. ولي به نظر نمي امد قصد درگيري داشته باشند.



ناو وينسنس كه در همان نزديكي در حال پيشروي بود؛ با دريافت اين خبر به سوي  كشتي الماني  تغيير مسير داد. وي دستور اماده سازس سلاحهاي سبك و سنگين كشتي را صادر كرد.
45/7 دقيقه پس از صادر كردن دستور ارسال  دو بالگرد ناو وينسنس ، ادميرال لسي كه عقيده داشت خطر درگيري وجود ندارد. وضعيت دو ناو وينسنس و مونت گمري  را از قرمز به سبز تغيير داد  و از دفتر كارش خارج شد. او هيچگونه  اطلاعي از موقعيت  وينسنس نداشت و فكر مي كرد ناو وينسنس  در يك محل لنگر انداخته است. و منتظر بازگشت بالگردها است.

ناخدا راجرز در طول 22 سال خدمت خود هيچوقت عملا در جنگ شركت نكرده بود  براي او اين موقعيت طلايي محسوب مي شد و نمي خواست ان را از دست بدهد. خشن و عدم رعايت قوانين از خصوصيات بارز او بود.  و در بين همكاران به ناخداي بي قانون مشهور بود .
10/8 دقيقه : وينسنس از كنار كشتي الماني گذشت و انها نيز با علامت احتياج به كمك نداريم موقعيت خود را امن اعلام كردند
10/9 دقيقه:
ناو وينسنس به ناو جنگي مونتگمري نزديك مي شد . در اين زمان  گارد ساحلي عمان  چنين دستورد داد
ناو جنگي امريكا  مانور با سرعت بيش از 30  مايل دريايي مغاير با قراردادهاي  صلح اين تنگه مي باشد لطفا منطقه را ترك كنيد.
عماني ها تنها كساني نبودند كه مي خواستند وينسنس منطقه را ترك كند
ادميرال لسي  پس از بازگشت به دفتر خود از موقعيت وينسنس با خبر  شد  و طي تماسي با عصبانيت از  ناخدا راجرز خواست كه  از منطقه خارج و به محل استقرار خود باز گردد  راجرز دستور بازگشت را صادر كرد اما  بالگردها خود را در منطقه باقي گذاشت.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


قايقهاي  بدون نشان دادن عمل تحريك اميزي در حال بازگشت به پايگاه خود ر در جزاير هنگام و ابوموسي بودند. ناگهان خلبان يكي از بالگردها  تصميم به نزديك شدن به انها  جهت گزارش وضعيت نفرات و مهمات انان گرفت.
بالگرد شروع به كاستن ارتفاع خود كرد و بيش از اندازه به قايقها نزديك شد
در ان لحظه بود كه پاسداران براي دفاع از خود  از سلاحهاي ضد هوايي  سبك ( دوشكا) استفاده كردند.
و براي جلوگيري از نزديك شدن بالگرد به سمت بالگرد شليك اخطاري كردند.
خلبان بالگرد بلافاصله پيامي  مبني بر حمله ايرانيها به سوي بالگردها را به ناو وينسنس ارسال كرد.
اين همان بهانه اي بود كه ناخدا راجرز احتياج داشت.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ناخدا راجرز دستور تغيير جهت به سمت ابهاي ايران را داد.
ناو هواپيما بر فورستال در سيصد كيلومتري جنوب ناو وينسنس در دهانه خليج عمان قرار داشت. و بعد از شنيدن خبر درگيري بالگردها با قايقهاي ايراني در ساعت 28/9 دقيقه دو فروند F-14  براي پشتيباني بالگردها  به سمت ناو وينسنس فرستاد. ناخدا راجرز در ان موقع به پشتيباني هوايي فكر نمي كرد بلكه مي خواست با سلاحهاي خودش به قايقهاي ايراني شليك كند
سيستم رديابي و كنترل ايجيز براي مقابله با ناوها و هواپيماهاي پيشرفته طراحي شده بود. و رديابي چند قايق تندروي سبك مثل شكار خرگوش با موشك اسكاد است.
10/10 دقيقه: ناخدا راجرز با مركز فرماندهي در بحرين تماس گرفت، و خواستار گشودن اتش به قايقهاي ايراني شد. ادميرال لسي از او درباره موقعيت ناو و قايقها سوال كرد. ناخدا راجرز جواب داد و گفت كه به سبب  غباردريايي و مه (شرجي)  نمي توانيم قايقها را ببينيم . ولي به نظر مي آيد دو سه تاي انها به سمت ما مي آيند. و سرعت انها در حال افزايش است . ما اجازه استفاده از سلاحهاي سنگين مي خواهيم .
ادميرال سوال كرد ايا قايقها در حال پراكنده شدن هستند و ناخدا راجرز به دروغ گفت نه انها  در حال حمله به طرف ما هستند.
ادميرال دستور استفاده از سلاحهاي ناو را صادر كرد. و راجرز فرصت طلايي براي خالي كردن عقده خويش را به دست اورد. حقيقت اين بود كه قايقها در  ابهاي ايران مشغول مانور بودند و هيچگونه خطري ناو عظيم وينسنس را تهديد نمي كرد.
11/10 دقيقه : افسر ارشد وينسنس به ناخدا راجرز اعلام كرد كه  ناو از مرز 12 مايلي گذشته و اكنون در ابهاي ايران است.
13/10 دقيقه :  توپ 5 اينچي  بر روي هدف خود ( قايقها) در هفت هزار متري  نشانه گيري و شليك كرد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


در اين لحظه ناو وينسنس بر خلاف قوانين بين الملل به ابهاي ايران تجاوز و بدون هيچ دليلي به روي قايقهاي ايراني كه در ابهاي كشور خودشان مشغول مانور بودند آتش گشود.
فرمانده ناو هواپيمابر فورستال كه به مكالمات راديويي وينسنس گوش مي داد. از اعمال راجرز ابراز شگفتي نمود و به معاون خودش گفت.: چرا اين ديوانه سر كشتي را بر نمي گرداند و به محل خود بر نمي گردد.
چهار دقيقه بعد  صفحه رادار بزرگ ناو وينسنس  هواپيمايي را نشان داد كه از فرودگاه بندر عباس بلند شده بود و از طرف شمال به جنوب در حركت بود.
اين هواپيما همان ايران اير 655 بود
پرواز655 ايران اير  باوجود جنگ يكي از منظم ترين و امن ترين خطوط هوايي جهان بود.
پرواز 655 بندرعباس به دوبي دوبار در هفته انجام مي شد و يكي از پروازهاي مورد علاقه مسافرين بود كه با هواپيماي ايرباس A300-B2 با ظرفيت 274 مسافر و 16 خدمه انجام مي شد
كاپيتان محسن رضائيان به همراه كمك خلبان  كامران تيموري و مهندس پرواز رضا اميني در كابين خلبان مشغول بررسي هاي قيل از پرواز بودند . سرمهماندار شادمهر طالبي و 8 مهماندار ديگرمسئوليت هدايت و راهنمايي و پذيرايي از مسافرين رادر اين پرواز كوتاه بر عهده داشتند.در بلندگوهاي داخلي هواپيما ضمن خير مقدم ، اطلاعات مفيد پرواز داده مي شد:
شمار پرواز 655، مقصد دوبي، مدت پرواز 30 دقيقه و تا ار تفاع 14000 پايي پرواز خواهيم كرد.
ساعت  17/10 دقيقه: كاپيتان رضائيان پس از كسب اطلاعات مقدماتي از برج مقدماتي  به پرواز در امد و بندرعباس گرم را براي هميشه پشت سر گذاشت .  پرواز 655 به طور ييوسته با برج مراقبت  بندرعباس و مركز كنترل راهاي هوايي ايران و امارات متحده تماس دارد.
ايران اير: برج بندرعباس ايران اير 655 در حال صعود از 2500 پا به 12000 پا
برج بندرعباس: ايران اير 655 صبح بخير مطابق دستورات قبل عمل نماييد  موقعيت بعدي گزارش نقطه هويت
ايران اير: ساعت احتمالي براي نقطه هويت 52/6 دقيقه گرينويچ يا 22/10 دقيقه به وقت محلي ساعت احتمالي ورود به مقصد 15/7 گرينويچ يا 45/10صبح به وقت ايران
ايران اير : تهران، ايران اير 655 از بندرعباس به دوبي ، در حال صعود از 7000 پا به 14000 پا و ساعت احتمالي عبور از مرز 58/6 گرينويچ يا 28/10 محلي
تهران: شنيدم تائيد كنيد كد رادار 6760
ايران اير : همينطور است
ايران اير: كنترل بندرعباس ايران اير 655 الان در موقعيت هويت هستيم ؛ ساعت 24/10 دقيقه به وقت محلي سطح پرواز 12000 پا ودر حال صعود
كنترل بندعباس: ايران اير 655 شنيدم ، با مركز كنترل تهران روي فركانس 4/133 تماس برقرار كنيد ؛ روز خوبي داشته باشيد .
ايران اير : متشكرم، روز بخير

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ساعت 17/10 دقيقه رادار ناو وينسنس  نشان داد كه هواپيما از فرودگاه بندرعباس به سمت جنوب در حركت است رئيس اطاق رادار از رئيس بخش شناسايي  خواست كه هواپيما را شناسايي و به اطلاع  او برساند.
اين هواپيماف ايران اير 655 بود
او بعد از مشاهده دستگاه رادارو دستگاه  IFF  به اين نتيجه رسيد كه هواپيماي روي رادار غير نظامي است.
او براي مطمئن شدن به ليست پروازهاي مسافري  اطراف خليج فارس رجوع كرد ؛ ولي معلوم نيست به چه دليل اعلام كرد كه پرواز ايران اير را دران ليست مشاهده نمي كند
به فرمانده خود گفت:  پرواز مسافري در اين مسير و در اين ساعت انجام نمي شود. و هواپيماي ناشناس شايد F-14  و شايد   F-4 متعلق به نيروي هوايي ايران باشد درهمين حال رادار ناو وينسنس يك فروند هواپيماي چهار موتوره   P-3 متعلق به نيروي دريايي ايران را در سواحل نزديك بندرعباس شناسايي كرد .

مسئول رادارروي كانال بين المللي پيام  اضطراري  مخابره كرد:
((هوا پيماي ناشناس، شما به يك كشتي جنگي ايالات متحده امريكا در ابهاي بين المللي نزديك مي شويد))

*هيچ منبعي چه داخلي و خارجي اين پيام را دريافت نكرده است و جالب اينكه فرماندهان ناو مي دانستند كه در ابهاي ايران قرار دارند. *

ناخداي ناو هواپيما بر فورستال  نيز كه دو فروند F-14  برا كمك به بالگردها  وينسنس ارسال كرده بود
در رادار خود ايران اير 655 را ميديد  و مسئولين رادار به ناخداي فورستال اعلام كرده بودند كه به احتمال قوي هواپيما ، غير نظامي و مسافربري است.  
19/10 : ناخدا راجرز دراين لحظات درگير رديابي و شليك توپ به قايقهاي تندرو بود

ساعت 20 /10 دقيقه: رئيس اطاق رادار ناو وينسنس  بار ديگر صفحه رادارخود را چك كرد و با كمال شگفتي مشاهده كرد كه دستكاه  IFF ( شناسايي دوست از دشمن) هواپيماي مورد بحث را نظامي  توصيف مي كند ( تحقيقات نشان داد كه وي دان لحظه از كليد غلط براي تحليل هواپيما استفاده كرده و دستگاهاي الكترونيكي  ايرباس كار مي كرده اند)
وي بلافاصله مشاهدات خود را به ناخدا گزارش كرد و ناخدا راجرز دستور اماده سازي موشكهاي سطح به هوا را  براي مقايله با هواپيماي ايراني( ايران اير 655) را صادر كرد.  وي مطمئن نبود كه هواپيماي مورد بحث نظامي و يا غير نظامي است ؛ و مخصوصا اينكه يكي از افسران ناو به وي هشدار جدي درباره  امكان غير نظامي بودن هواپيما را داد.
سه بار ديگر پيام اخطار ( كذايي) تكرار شد:
((هواپيماي ناشناس ، شما داريد به طرف خطرناك در ابهاي بين المللي مي آييد و با دفاع نيروي دريايي امريكا مواجهه خواهيد شد))
ناگهان دونفر از افسران ارشد اطاق رادار هشدار دادند كه هواپيماي F-14  ايراني در حال نزول از ارتفاع 7000 پايي  است و سرعت ان درحال افزايش است.
اين در حالي است كه صفحه رادار نشان مي داد كه ايرباس ايران اير  با سرعت 380 مايل(700 كيلومتر) در حال صعود از 12000 پايي است.

24/10 ناخدا راجرز دكمه پرتاب موشكها را از وضعيت قفل به آزاد تغيير داد  و دو فروند موشك به طرف هدف بيگناه خود كه در ده مايلي كشتي قرار داشت ؛ شليك كرد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


سي ثانيه پس از انكه كاپيتان رضائيان با مركز كنترل بندرعباس خداحافظي كرد. يكي از موشكها بال سمت چپ هواپيما را از ان جدا كرد و ايران اير 655 از صفحه رادار محو شد.
در ناو وينسنس ديده بانها گزارش سقوط  هدف را به راجرز دادند. اما تاكيد كردند هواپيماي سرنگون شده خيلي بزرگتر از  F-14  است و گمان مي رود يك هواپيماي مسافربري باشد.
حال كه جنايت هولناك انا تمام شده بود راجرز دست از تعقيب قايقها برداشت و دستور خروج از ابهاي ايران راصادر كرد.
اضطراب مامورين برج مراقبت بندرعباس  و امارات چند دقيقه اي بيشتر طول نكشيد؛ و گزارش باور نكردني  اضطراب انان را به بهت و حيرتي اسفناك تبديل كرد.
بر طبق اين گزارش ايرباس ايران اير در ساعت 40/10 دقيقه يعني تنها هفت دقيقه پس از ترك فرودگاه بندرعباس در طوفاني از دود و اتش در ابهاي خليج فارس سقوط كرد و سطح وسيعي از ابهاي نيلگون خليج فارس را گلگون كرد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


طبق نظر كارشناسان اكثر مسافرين پس از انفجار هواپيما به شهادت رسيدند و اگر عده اي هم مجروح بودند به هنگام سقوط از ارتفاع 12000 پايي جان خود را از دست داده اند.
علت شهادت سرنشينان ، موج انفجار، تغيير ناگهاني فشار هوا و جراحات ناشي از برخورد با آب اعلام شد

اين تعداد 290 مسافر شامل
254 نفر ( 238+16 نفر خدمه) ايراني
13 نفر از اتباع امارات
10 نفر هندي
6نفر پاكستاني
6 نفر يوگوسلاوي
و 1 نفر ايتالياي





مجله پرواز به نقل از تايم و نيوزويك...

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahbaz تشکر کرده اند:
Shahryar, كيارش, super flanker, moh-597, anybody, MISSILE, Mahdi1944, FREE MAN, kalafe2006, Fariborz, MASTER, ali nuri, sokuteasemuni, shola, CAPTAIN PILOT, farzad54, oweiys

Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

1236

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 27 مرداد 1385 15:12

محل سکونت

جايي درست وسط غربت شهر...انطرف تر از اب...در کنار خورشيد...

آرشيو سپاس: 86 مرتبه در 45 پست

توسط ghalamman » چهارشنبه 12 تیر 1387 18:25

خودكشي دختر فرمانده ناو آمريكا از جنايت پدر


دبيركل جمعيت دفاع از منافع ملي گفت: چندي بعد از فاجعه سرنگون كردن هواپيماي مسافربري ايران بر فراز خليج فارس دختر فرمانده ناو آمريكايي به دليل اقدامي كه پدرش انجام داده بود خودكشي كرد.
حسين ياري كارشناس سياسي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در آستانه بيستمين سالگرد سرنگوني هواپيماي مسافربري ايران از سوي ناو آمريكايي وينسنس،‌ گفت: طبق قوانين بين‌المللي كه در پروتكل و كنوانسيون‌هاي ژنو و وين در رابطه با سازمان ايكائو و حقوق درياها و آنچه كه مربوط به پروازهاي بين‌المللي و بين‌الدولي است، در همه ابعاد ايالات متحده آمريكا به خاطر جنايتي كه در قبال شهروندان ايراني انجام داده محكوم است و بر اساس فرايند مسؤليت پذيري بين‌‌المللي در برابر افكار عمومي و در برابر حقوق دولت‌هاي ذي‌ربط در اين ماجرا كه به شكل خاص جمهوري اسلامي ايران دچار آسيب شده بايد پاسخگو باشد.
وي با اشاره به اينكه ابعاد اين فاجعه به قدري زياد بود كه افكار عمومي جهان را جريحه دار كرد، افزود: چندي بعد از فاجعه سرنگون كردن هواپيماي مسافربري ايران بر فراز خليج فارس دختر فرمانده ناو امريكايي به دليل اقدامي كه پدرش انجام داده بود خودكشي كرد. به اين ترتيب با اين اقدام ويل راجرز فرمانده ناو وينسنس افكار عمومي جهان را مطلع كرد كه ساقط كردن هواپيماي مسافربري ايران به دستور مقامات ارشد ارتش آمريكا بوده است و او اراده‌اي به اين كار نداشته است.
دبيركل جمعيت دفاع از منافع ملي خاطر نشان كرد: ابعاد اين جنايت مسئولين آمريكايي و دولتمردان اين كشور را نيز گرفتار كرد و افكار عمومي مردم اين كشور را نيز از اين حادثه منزجر كرد و تاكنون بسياري از عاملان اين حادثه دست به خودكشي زده‌اند. بعد از آن آمريكا هيچ گاه نتوانست چهره مخوف و جنايتكارانه خود را پاك كند و اين لكه ننگ همچنان بر دامان آنها باقي است.
ياري با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران از چند منظر اين موضوع را دنبال و در ديوان لاهه طرح دعوا كرد، افزود: دستگاه امنيتي جمهوري اسلامي ايران و شوراي امنيت ملي اين بحث را در دستور كار قرار داد تا غرامتي را از آمريكا دريافت كند اما همچنان جا دارد كه اين حادثه به عنوان يك جنايت جنگي كه از سوي آمريكايي‌ها صورت گرفته است و به عنوان اقدامي كه آمريكا در راستاي نقض حقوق بشر و حقوق بين‌المللي انجام داده است، شناخته شود.
وي خاطر نشان كرد: باتوجه به اينكه دولتمردان آمريكايي به عاملان اين جنايت مدال افتخار هم داده‌اند اما همچنان اين موضوع براي افكار عمومي ايران را جريحه دار مي‌كند و اثرات سوء چنين اقدام جنايتكارانه‌اي همچنان باقي است و رسانه‌ها بايد همچنان در مورد آن صحبت كنند.
دبيركل جمعيت دفاع از منافع ملي افزود: اين جنايت نشان مي‌دهد كه علي‌رغم اينكه آمريكايي‌ها مدام دم از حقوق بشر مي‌زنند اما به راحتي حقوق بين‌المللي را زير پا مي‌گذارند و خودشان بيش از هر رژيمي ديگر حقوق بشر را نقض مي‌كنند.


منبع:تابناک
پاسگاه مرزي گدار... سراوان
جاده زابل به زاهدان ...تاسوکي
تقاطع بلوار بزرگمهر و معلم... زاهدان
بلوار ثارلله مجتمع  نسترن ...زاهدان
پاسگاه مرزي ناجا... سراوان
تاريخ هيچ کدام را از ياد نخواهد برد...

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب ghalamman تشکر کرده اند:
Shahryar, كيارش, oweiys, moh-597, anybody, MISSILE, Mahdi1944, MASTER, ali nuri, kayvan6079, shola, Fariborz, Shahbaz, sokuteasemuni, farzad54, CAPTAIN PILOT

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

854

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 38 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 4 دی 1386 06:42

آرشيو سپاس: 846 مرتبه در 174 پست

توسط renger » پنج شنبه 13 تیر 1387 09:08



Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

949

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 اسفند 1384 14:31

آرشيو سپاس: 1621 مرتبه در 402 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط Reza 313 » شنبه 29 فروردین 1388 09:07

در همین راستا ببینید :
http://www.mediafire.com/download.php?00xtbzldke3
مستند پرواز 655 از سری مستند های Air Crash Inverstigation

شاید کل مستند اون چیزی نباشه که میخواهیم ولی دیدنش بد نیست ...
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Reza 313 تشکر کرده اند:
Shahryar, كيارش, oweiys, moh-597, anybody, MISSILE, Mahdi1944, mojtabba, ali nuri, kayvan6079, sroasha, shola, Fariborz, MASTER, CAPTAIN PILOT, Shahbaz, farzad54, sokuteasemuni

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1606

تشکر کرده: 397 مرتبه
تشکر شده: 254 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 5 آذر 1387 13:41

آرشيو سپاس: 13186 مرتبه در 1359 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط shola » شنبه 29 فروردین 1388 11:25

چشم در مقابل چشم من قول میدم که جبران کنیم قول میدم
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب shola تشکر کرده اند:
Achilles, farzad54, nima-rad, كيارش, anybody, oweiys, sokuteasemuni, MASTER, apadana11, FARSHAD.ADL, malmal1369, MISSILE, CAPTAIN PILOT, Shahbaz, @lirez@, typhoon

Moderator

Moderator



no avatar
پست ها

2647

تشکر کرده: 710 مرتبه
تشکر شده: 86 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 9 خرداد 1386 19:41

آرشيو سپاس: 15736 مرتبه در 1685 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط Shahbaz » جمعه 12 تیر 1388 09:01



دوازدهم تیرماه سالروز سقوط هواپيماي مسافربري ایران توسط ناوگان دریایی آمريکا
امام خمینی (ره ) :
  اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .


Furious Poster

Furious Poster



no avatar
پست ها

387

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 8 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 4 اسفند 1387 22:29

آرشيو سپاس: 1272 مرتبه در 302 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط nasir irani » جمعه 12 تیر 1388 12:25

امریکایها با این کارها و تمام افتضاحات دیگشون در عراق و افغانستان و............نشون دادند که حتی 50 سال هم ظرفیت قدرتمند بودن رو ندارند!

این تازه جنایات اثبات شده امریکایهاست و دیگه نمیشد روش سرپوش گذاشت و گرنه در هزاران جنایات دیگر امریکایها گم می شد!

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب nasir irani تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, كيارش, oweiys, anybody, MISSILE, Mahdi1944, ali nuri, malmal1369, f-35, MASTER, cheka, Shahbaz, farzad54

Moderator

Moderator



no avatar
پست ها

2647

تشکر کرده: 710 مرتبه
تشکر شده: 86 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 9 خرداد 1386 19:41

آرشيو سپاس: 15736 مرتبه در 1685 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط Shahbaz » يکشنبه 12 تیر 1390 08:11

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
امام خمینی (ره ) :
  اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahbaz تشکر کرده اند:
nima-rad, MASTER, shola, CAPTAIN PILOT, ali nuri, oweiys, typhoon, X.Nima, Mahdi1944, MISSILE, farzad54, ASHKAN95, كيارش, reza4087

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

3805

تشکر کرده: 24 مرتبه
تشکر شده: 1266 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 7 شهریور 1388 02:26

محل سکونت

جمهوری اسلامی ایران

آرشيو سپاس: 23503 مرتبه در 3364 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط Sami 1993 » يکشنبه 11 تیر 1391 19:58



اسامی شهدای پرواز 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

1-محسن رضائیان  2- محمد رضا امینی جزء  3- شادمهر طالبی  4- کامران تیموری  5- جلال نادری  6- میرزاعلی زارع  واسانی   7- نقی ترابیان   8- مینا مویدالاتولیه متولی   9- میر علی اکبر محسنی مقدم   10- ژاله بنائیان   11- حمید بدخشان نوری   12- محمدرضا اکبر مقدم   13- علی شهبازی   14- سودابه ترابی نیا   15- حمید متولیان   16- حسین نیک ملکی   17- محمود دژبان  پور   18- حسین امامی میبدی   19- کانتری دولاب   20- حسین توکلی بامکان   21- غلامحسین نوشادی   22-رجبعلی رضوان   23- محمد کاگربیده   24- اردشیر خسروی فارسانی   25- یدالله چشم میشی   26- لطف الله فیاض بارجینی   27- حسین دهقان چناری   28- سهیلا دهقان چناری   29- محمد صادق دهقان چناری   30- روح الله دهقان چناری    31- فاطمه فریدزند   32- عیدمحمد نوروزی چلچه   33- عادفیه شاکری   34- محمدرضا شفیع زاده   35- امیر عابد شاهی   36- حسن علی محمد(تبعه شارجه)   37- فهد حسن همراه(شارجه)    38- فیصل حسن همراه(شارجه)   39- فاطمه حسن همراه(شارجه)   40- مکیه غلام علی   41- فلاح حسن همراه(شارجه)   42- کیومرث آقایی قیماسی   43-عبدالرحیم کمال   44- رضا کمانچی   45- علی محمد مالک ثابت   46- اسمالی حسین اریف   47- اسفندیار شیروانی فیل آبادی   48- محمد آسایش زارچی   49- عبدالله یوسفی چرمهینی   50- فریدون قدیمی مهینی   51- بهادر سرفرازی   52-شیرمحمد امیری   53- رحیم منتخبی اول    54- جمعه احمدی   55- روز خاتون سابقی نژاد    56- مریم مرادی پور فرزند   57- غلامعلی بحرینی   58- احمد علی زاده   59- احمد احمدی   60- محمد شجیعی   61- شمس علی عزیزی سورشجانی   62- گمشاد ابراهیم نژاد   63- احمد درستی   64- مریم شناسی   65- رسول اسماعیل زهی قلعه بیدی   66- محمدحسن شفیعی سورک   67- پنجشنبه اغول   68- آقاجان محمد باغبان   69- حسین زراعی مهرجردی   70- مراد دهقانی سرجو   71- نور محمد دهقانی   72- اسماعیل لطیفی   73- محترم لطیفی   74- حسن امامی   75- عبدالصمد دهقان زهی ناوک   76- محمدعلی اطهری نجف آبادی   77- غلامعلی رستمی حیدرآبادی   78- هیبت الله سلطانی سورکانی   79- اقدس سلطانی   80- عبدالشکور اسماعیل زهی    81- تاج محمد محمد زهی   82- سبزعلی پکوک   83- جمال الدین قنبرزهی گیج   84- عیدو قنبرزهی گرگیج   85- یوسف احمدی فرد   86- شهاب عزیزی    87- قدرت زراعی حیدرآبادی   88- عبدالله شهبخش   89- غلامخان شه بخش   90- ملک خارکوهی   91- گل محمد اسماعیلی   92- محمدبهاءالدین(پاکستان)   93- یعقوب دهانی کنگی   94- علی بخش ربیعیان صادق آبادی   95- آمنه زنگنه   96- کریم راد احمدزاده   97- عزیز الحسن عرفی(تبعه هند)   98- وجیهه عرفی(تبعه هند)   99- ایران عرفی(تبعه هند)   100- تاج حسن عرفی(تبعه هند)   101- محمد علی عرفی(تبعه هند)   102- حیات تقی زاده کرمانی   103- مرتضی قادری نژاد   104- شاه جهان بخشی زاده  105- ف- قادری نژاد   106- س- قادری نژاد   107- منیژه قاسمی   108- مه لقا قرائی   109- اسماعیل شب خیز   110- مریم سلماکی   111- دُرمحمد سه بخش    112- یحیی علی عسکری موسی آبادی   113- عبدالله اسلامی    114- یارعلی دهقانی مدیسه     115- سیدجواد موسوی حرخوی    116- آمنه زنگنه    117- احمد عالی پور    118- ابراهیم پام    119- د- صالح   120- عبدالله مدنی    121- فاطمه کارگزار     122- فرید کارگزار    123- فرهاد کارگزار   124-عبدالرحمن ورساوه   125- خانم خ محمدکالی   126- شهربان خانم اژدها    127- اکبر حسین پور    128- یوسف خانی فری     129- صدیقه قتالی    130- شمیسه قتالی   131- سیدمحمد قتالی    132- خدیجه صدیقی    133- سیدعبدالله شایعی موسوی    134- زینب قتالی    135- شمس الدین بهزادی    136- ولی زارع خورمیزی    137- مراد زارعی    138- مرتضی سخایی    139- ابوالفتح شیدپور    140- محمدعقیل بهزادی   141- علی اصغر اکرمی   142- علی اصغر اکرمی اکرم   143- علی ملاح   144- سکینه ملاح   145- رجبعلی محمدی    146- نعمت الله رضوی ارانی    147- مرتضی تحویلیان    148- علی مشجاعی    149-سیدحسین گنجی    150- پروین گنجی ابراهیم آبادی    151- مژگان گنجی    152- خلیل آریافر    153- احمد گچینی زاده    154- فاطمه میرگچینی     155- ابراهیم بیگی     156- فاطمه زیدسرایی     157- پانته آ بیگی    158- پریسا بیگی    159-دُرمحمد کهرازه    160- بی بی ملک نارویی     161-فریبا کهرازه     162- سیدکامل انصاری    163- محمد قلی پور     164- حمل ریسباف    165-ولی محمد سیر سور رئیسی    166- سیدعبدالرحیم ادسون    167- رجبعلی فاصلی هامانه    168- آرمان کهرازه    169- مسعود اتحاد    170- آسیه عطاری نژاد     171- عایشه عبدالرحیم     172- منامحمد عبدالله عبدالرحمن(تبعه دوبی)    173- وحیده محمد عبدالله عبدالرحمن(تبعه دوبی)   174- محمد عبدالله عبدالرحمن (تبعه  دوبی)    175- محمدابراهیم شایان       176- شهنود ریگی     177- خان محمد رهبر    178- عبدالله رهبر     179- اسماعیل ریگی   180- ابره ریگی 181- مسعود رهبر 182- رقیه بی نیاز   183- سارا آوازه    184- محمد خراسانی پور    185- لیلا آوازه    186- زهرا خراسانی پور    187- فاطمه خراسانی پور   188- پرویز یونسی    189- مراد رواق   190- حمیدرضا افضلی    191- رجبعلی محمدخان    192- خالد محمد عبدالله عبدالرحمن(تبعه دوبی)   193-احمد محمد عبدالرحمن(تبعه  دوبی)   194-صالح احمد عبدالله (تبعه دوبی)   195- هلن نری عیسی   196- حوریه رستگار    197- سیدمحمدرضا بهزادی منش   198- سیدمحمدعلی بهزادی منش   199- احسان شهرزاد(تبعه پاکستان)   200- اسحاق عامری سیاهویی   201- حمیدرضا قیومی    202- ش عامری سیاهویی    203- الف عامری سیاهویی   204- الف عامری سیاهویی   205- معصومه  عامری سیاهویی   206- عبدالحسین قیائی   207- زازیلا لولاآور   208- امیرحسین قیایی   209- منادخت قیایی   210-امیدعلی بندی   211- حسن بندی     212- ش بندی   213- محمود بندی   214- مهناز بندی   215- اعظم بندی   216-معصومه بندی  217- م بندی   218- فاطمه نساءاژدهایی    219- محمد دوزنده    220- ا- اسلوب    221- ا- دوزنده   222- فاطمه مهماندار رضایی کهریزی(نیری)   223- محمدرضا رضایی نیری   224- محمدتقی رضائیان نیری   225- ابراهیم انصاریان   226- جواد آقایاری   227- منصور امیدی    228- موسی خبر    229- م- ح خبر    230- هادی خبر    231- آمنه خبر    232- مرتضی خبر    233- سکینه وحدانی    234- سیدعبدالرضا صمدی    235- اشرف صمدی    236- سیده طاهره مدی   237- فاطمه صمدی   238- طیبه صمدی  239- بدریه شهداد ابراهیم(تبعه دوبی)   240- ا - جامعی    241- م- جامعی   242- هدی خطیب   243- احمد جعفرزاده بی بی نازنین   244- انتونیو کاپوتا(تبعه ایتالیا)    245- سیروس کشکولی    246- علی کشکولی     247- محمد کشکولی   248- مریم اسدجعفری    249- عبدالله مراغی زاده    250- غلام عباس جعفری   251- زینب باقی زاده   252- رحمت پاکدامن    253- فرشته ساعدی   254- عفت خانوم شجاعی   255- میررحمت نقیب زاده جلالی   256- سیمین محمد(تبعه شارجه)   257- فاطمه محمد(تبعه شارجه)   258- عارفه ارشاد(تبعه پاکستان)   259- وجیهه ارشاد(تبعه پاکستان)   260- اهریما ارشاد(تبعه پاکستان)   261- منیر ارشاد(تبعه پاکستان)   262- غلام رمضانی   263- سعید کمالی   264- صدیقه هنر(کمالی)   265- مرید ارشد   266- محمدحسین جدی   267- کارنام ساتیانا رایانارائو(تبعه هندوستان)   268- علی خدادادی   269- پروانه خواجه میرکی پور   270- زهرا ممدلی   271- کیوان دریس   272- رایکومیلو کویچ(تبعه یوگسلاوی)   273- سیناد چیراک(تبعه یوگسلاوی)   274- استافکو جاک(تبعه یوگسلاوی)    275- داوک موبه جودیک(تبعه یوگسلاوی)   276- یوگول جاب کرال جویچ(تبعه یوگسلاوی)   277- سلوگودن نسکویچ(تبعه یوگسلاوی)   278- رام کرام روکالا(تبعه هندوستان)   279- کالا پانا روکالا (تبعه هندوستان)   280- ایلی پروپاها (تبعه هندوستان)    281- یوکالاسمان رحمان(تبعه هندوستان)    282- شکری اولیایی   283- س- جامعی
284- محمد خیر   285- حسام حسن   286- محمد کارگزار   287- سیدفخرالدین قتالی   288- پرهام بیگی   289- آرمان هزادی منش   290- زهرا رضایی نیری.

روحشان شاد


گرگ ها خوب بدانند در این ایل غریب

گر پدر رفت، تفنگ پدری هست هنوز

گرچه نیکان به مرور بار سفر بر بستند


شیرمردی چو علی خامنه ای هست هنوز



 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد                                                          لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد                                                  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد                                                                             لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Sami 1993 تشکر کرده اند:
anybody, nima-rad, Mahdi1944, babak1985, mojtabba, Goebbels, @lirez@, apadana11, MASTER, FARSHAD.ADL, farzad54, Shahbaz, &mmt, victory67, reza4087, shola, demorgan, Java, apple2009, A3eman, كيارش, malmal1369, oweiys

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15462

تشکر کرده: 10166 مرتبه
تشکر شده: 3907 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

Re: سالروز سقوط ايرباس ايراني توسط ناو وينسنس امريکا

توسط Mahdi1944 » دوشنبه 12 تیر 1391 01:05

Sami 1993,  
از اين شهدا 12 نفر از گراش بودند ...  (و البته يک جنين که با اون ميشه 13 نفر)

روح همه‌‌ي اين شهدا شاد :razz:
روي عامل اين جنايت تا ابد سياه خواهد بود
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mahdi1944 تشکر کرده اند:
oweiys, CAPTAIN PILOT, sroasha, كيارش, demorgan, Sami 1993, morteza tomcat, Shahbaz, MASTER, apadana11, HASAN BARATY, anybody, &mmt, @lirez@, S.M.J.Tabib, Goebbels, farzad54, FREE MAN, mojtabba, reza4087, malmal1369, SHAHRAM, Java

قبليبعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان