ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ايران!

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 57
تاریخ عضویت: دو شنبه 20 فروردین 1386, 5:33 pm
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 16 بار

ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ايران!

پست توسط nanox2004 » چهار شنبه 13 تیر 1386, 12:55 am

 ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ايران!

تصویر


انتشار گزارش‌های اطلاعاتی از قاچاق ماهرانه قطعات «F-14» به ایران ، چنان وحشتی در پنتاگون ایجاد کرده که ارتش آمريكا به يك پيمانكار تسليحاتي دست‌كم نهصد هزار دلار پرداخت كرده است تا جت‌هاي جنگنده‌اي را كه صدها ميليون دلار خرج ساخت آنها كرده است، از بين ببرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از سايت «Raw Story»، يك غول مكانيكي هواپيماهاي «F-14» را از يك بال تا بال ديگر مي‌جود.

اين سايت به نقل از «شارون تيمر»، خبرنگار «آسوشيتدپرس»، مي‌نويسد: در آخر چيزي كه باقي مي‌ماند مانند استخوان‌هايي است كه از خوردن بوقلمون باقي مي‌ماند.

پنتاگون با پرداخت دست‌كم نهصد هزار دلار به شركت «TRI-Rinse» در سنت‌لوئيز، از آنان خواسته تا به تخريب «F-14»هاي قديمي بپردازند تا امكان دستيابي اشخاص نامطمئن از جمله ايران به آنها از بين برود.

«تيم شالكي»، از مؤسسين اين شركت به AP گفت: يكي از راه‌هاي اطمينان از عدم دستيابي ديگران به «F-14»ها، تبديل آنها به قطعات نيم متر در نيم متر است.

وزارت دفاع پس از انتشار گزارش‌هايي از AP مبني بر اين‌كه ايران از چه راه‌هايي قطعات «F-14» را به دست مي‌آورد، فروش همه قطعات «F-14» را ممنوع كرد. در گزارش AP آمده بود كه چگونه ايران، چين و ديگر كشورها راه‌هاي نفوذ به حراجي‌ها براي خريد قطعات جنگي آمريكايي را پيدا كرده‌اند.

نخستين هدف اين حركت ايران است، چون تنها كشوري است كه «F-14» را هنوز در ناوگان عملياتي خود دارد.

شركت شالكي قراردادي 7/3 ميليون دلاري با دولت آمريكا در اين زمينه منعقد كرده است و به تازگي 23 فروند «F-14» را در ازاي نهصدهزار دلار در آريزونا از بين برد. هر كدام از اين جت‌هاي 38 ميليون دلاري، ظرف يك روز از بين مي‌روند.

منابع :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

Junior Poster
Junior Poster
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج شنبه 5 شهریور 1388, 2:01 pm
سپاس‌های ارسالی: 281 بار
سپاس‌های دریافتی: 313 بار

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط f-35 » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 10:38 am

دوستان ببخشید که این خبر رو بالا میارم. ولی یک سوال مهم برام پیش اومده .هواپیماهای اف-14 امریکا از رده خارج شده اند و در سال 2007 همانطور که در خبر ها اومده امریکا تامکت و قطعات حیاتی اون رو منهدم کرده تا حالا . پس تامکت های ما برای پرواز در حال حاضر قطعاتشون از کجا تهیه میشه؟ (الان 4 سال از زمان نابودی تامکت های امریکایی گذشته) و هر سال تعدادی دیگر از تامکت های ما در حال بروز شدن هستند با امکانات جدید.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 440
تاریخ عضویت: چهار شنبه 12 آبان 1389, 11:28 am
محل اقامت: کهکشان راه شیری پلاک 12
سپاس‌های ارسالی: 650 بار
سپاس‌های دریافتی: 1784 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط kalafe2006 » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 11:32 am

خدا لعنتشون کنه اینا که تامکت نمی خوان خوب بدن به ما
آدمهای بزرگ، کسانیکه خود بسیارند، نیازی به هموطن ندارند.
کسانیکه خود آزادند از زندان به ستوه نمی‌آیند.

آدمهای حقیرند که به ازدحام محتاجند.

دکتر علی شریعتی

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34082 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط CAPTAIN PILOT » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 3:03 pm

دوست عزیز و گرامی, جناب f-35 تصویر
درود بر شما تصویر

پروسه از رده خارج نمودن هواپیماهای جنگنده F-14 در نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده از اوایل سال 2002 میلادی آعاز گردید و نهایتا" با توجه به حساسیت این موضوع, در سال 2007 میلادی دستور انهدام کامل آنها از جانب وزارت دفاع آمریکا صادر شد. در طول این بازه زمانی (در حد فاصل سال های 2002 تا 2007 میلادی) نیروی هوایی کشورمان با استفاده از ترفندهای خاص و بسیار ماهرانه, توانست حجم عظیمی از قطعات یدکی در غالب Stock و حتی دست اول را وارد کشور نماید. اما پس از انهدام آنها, این راه با مشکلات بسیار جدی روبرو شد و هم اکنون نیز بخش اعظمی از قطعات مورد نیاز, از جانب ذخایر انبارهای IRIAF تامین میشوند و بخش دیگر قطعات که عموما" در رده کیفی 3 و 4 (C و D) قرار میگیرند, به سفارش نهاجا توسط چند سازنده چینی و هندی تولید میشوند. با اینحال در خصوص برخی قطعات حساس در سیستم های Hydraulic و Eject خلبان F-14, با مشکلات خاصی روبرو هستیم اما همچنان و به رقم مرور زمان, برخی قطعات در بازارهای سیاه کانادا و چند کشور آمریکای لاتین به چشم میخورند که توسط دلالان بین المللی و گاها" با قیمت های بسیار گزاف به کشورمان فروخته میشوند. متاسفانه این رویه در خصوص سایر Type های نیروی هوایی نیز کاملا" صادق میباشد.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

موفق باشید تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Frenzied Poster
Frenzied Poster
نمایه کاربر
پست: 560
تاریخ عضویت: چهار شنبه 6 مرداد 1389, 1:00 am
سپاس‌های ارسالی: 2278 بار
سپاس‌های دریافتی: 1686 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط masieh » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 5:43 pm

فقط ميشه افسوس خورد از اين وضعيت اكه يك خورده سياست مدارهاي ما سياست مدار بودن ....
اول علی اخر علی

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22790 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط Sami 1993 » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 7:05 pm

چه ربطی به سیاست مدار داره .
وقتی طرف مقابل ( آمریکا) از بیخ با ما مشکل داره ، بهترین سیاست مدار رو هم داشته باشیم ، وضعیت اندکی تغییر نمی کنه .
بهترین سیاست ما اینه که به جوونامون مثل صنایع موشکی ، انرژی هسته ای ، سلول های بنیادین و ................. ، در عرصه صنعت هوایی به شدت بها و زمان و بودجه بدیم .
و البته کنار گذاشتن آیه ی یاس .

بابا این همه نقد می کنید ، دیگران میگن ساختیم ،شما با دلیل می گین خیر (قبول)
یک راهکاری ، راه حلی هم ارایه بدین .
بیاین بگین چه کارهایی باید انجام بشه .
مثلا قطعه آلیاژ مخصوصی می خواد ، خوب بیاین بگین اون آلیاژ رو جه جوری باید بدست آورد .
ما تو صنایع هوایی مون علمی خاصی رو نداریم ، بیاین تو انجمن در چند مقاله علمی اون رو باز کنید ، شاید یکی از سنترالی های جوون که می تونه ، هر طور شده می ره تو رشته مرتبتش کسب علم می کنه .
خواستن توانستن است . البته باید راه توانستن هم نشون بدیم .

ببخشید که حرفام تند بود .
ولی چه کنم که دلگیرم ....................................

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 3473
تاریخ عضویت: جمعه 20 اردیبهشت 1387, 9:44 am
سپاس‌های ارسالی: 5880 بار
سپاس‌های دریافتی: 12410 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط Solver » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 9:57 pm

البته در مورد قطعات هواپیما دوستان بیشتر اطلاعات دارند، اما در مورد صنایع ما از جمله پتروشیمی ها و پالایشگاه ها نیز این مسئله وجود دارد و شاید بتوان گفت از مشکلات بزرگ کشور ما در حال حاضر، پرداخت هزینه های سنگین و بسیار بالاتر ارزش واقعی برخی قطعات است که قدرت تولید داخلی آنها وجود ندارد و نیازمند تهیه آن قطعات یا مشابهشان از کشورهای دیگر هستیم.

راه حل های متفاوتی در این زمینه وجود دارد اما قطعا هیچ راه حل فوری وجود نداشته و ما در سالهای آینده نیز دچار همین مشکل خواهیم بود و تلاش برای حل این مشکل اثراتش را حداقل ده ها سال بعد نشان خواهد داد.
Personal Site: [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34082 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط CAPTAIN PILOT » شنبه 3 اردیبهشت 1390, 11:40 pm

[COLOR=#000000]دوست عزیز و گرامی, جناب [COLOR=#0070c0]MiimA    تصویر
[COLOR=#000000]درود بر شما   تصویر
 
در خصوص قطعات و تجهیزات پالایشگاهی, با توجه به وسعت این موضوع طبیعتا" نیاز کشور به این قبیل تجهیزات بیش از قطعات هوایی میباشد اما با توجه به ورود بخش خصوصی به عرصه طراحی و تامین,
 [COLOR=#000000]و همچنین از طریق تاسیس برخی شرکت های اقماری در خارج از کشور, تا حد زیادی میتوان تحریم ها را اصطلاحا" دور زد اما نتیجه این روش همانطور که فرمودید, یک محصول با حداقل 3 برابر افزایش قیمت نسبت به نمونه حقیقی میباشد و عملا" این سود کلان به نفع کشورهای تحریم کننده ثبت میشود! و طبیعتا" تداوم این پروسه در دراز مدت تاثیر مستقیم بر روی روند کلی پروژه های داخلی خواهد داشت. البته در خصوص تولید این قطعات و همچنین برخی قطعات هوایی, با توجه به  [COLOR=#000000]Licensor بودن اکثر آنها, حتی چنانچه به دانش تولید و کلیه زیر ساخت های تولید آن محصول دست پیدا کنیم بازهم نمیتوانیم آنها را تولید نمائیم زیرا در اینصورت کمپانی دارنده License و Patent مربوطه, با استناد به قوانین بین المللی میتواند از تولید کننده داخلی شکایت نماید. بنابراین در حال حاضر تنها راه موجود و مقرون به صرفه (نسبت به سایر روش ها) خرید قطعات از طریق واسته های بین المللی و بازار سیاه میباشد.

   [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]   

موفق باشید
  تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22790 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط Sami 1993 » یک شنبه 4 اردیبهشت 1390, 12:17 am

جناب کاپیتان
تشکر بابت اطلاعاتی که دادید .
ولی فکر نکنم اگر آن تولید کننده داخلی قطعه هوایی مذکور را فقط برای تامین مصارف داخلی تولید کند ، نه برای صادرات ؛ مشکلی پیش بیاید .
به عنوان نمونه چین . تا زمانی که از موتور های روسی برای تجهیز جنگنده های مورد استفاده خودش استفاده می کرد ، مشکلی نبود ولی حالا که در جنگنده های صادراتی خود نظیر JF-17 (تا زمان تکمیل موتور بومی خودش )از موتور روسی(مونتاژی یا وارداتی )استفاده کرده با روسیه به مشکل برخورده است .
در ایران هم می توان به ناوشکن موج (جماران و درآینده ولایت ) اشاره کرد که بر اساس یک ناو خارجی در خدمت تکمیل شده . سازنده اصلی ناو مورد نظر تا زمانی که ببیند این ناو فقط برای مصارف داخلی ایران تولید می شود ، کاری ندارد . ولی شاید زمانی که ایران اقدام به فروش ناو تولیدی به کشور دیگر کرد به مراجع قانونی شکایت کند .

به علاوه در زمانی تنها راه ممکنه بدست آوردن فن آوری خاصی نظیر ساخت موتور به مهندسی معکوس موتور یک کشور دیگر ( مثل RD-33 روسی) نیاز باشد .

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34082 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط CAPTAIN PILOT » یک شنبه 4 اردیبهشت 1390, 2:11 am

دوست عزیز و گرامی, جناب saman azizi تصویر
درود بر شما تصویر

فکر نکنم اگر آن تولید کننده داخلی قطعه هوایی مذکور را فقط برای تامین مصارف داخلی تولید کند ، نه برای صادرات ؛ مشکلی پیش بیاید.

خیر! در وحله اول با توجه به پبچیدگی بسیاری از قطعات هوایی, ما هیچگاه نمیتوانیم آنها را بسازیم و دانش تولید آنها به همراه زیر ساخت های مذبور تنها در اختیار کشورهای تولید کننده انبوه و در تیراژ بالا میباشند و با توجه به هزینه های بالای ساخت و تولید, سایر کشورهای پیشرفته ترجیحا" این قطعات را خریداری مینمایند. به عنوان مثال ما هیچگاه نمیتوانیم حهت تولید حداکثر 500 عدد Shut Off Valve مورد نیاز کل ناوگان هوایی کشور, یک خط تولید به راه اندازیم!

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
در عرصه صنعت نفت, گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع هوایی, قطعات به 2 گروه Licensor و Non Licensor تقسیم میشوند. قطعات گروه 1 شامل: توربین ها, کمپرسورها, برج های خنک کننده, موتورهای جت و .... همانطور که از نامشان پیداست تحت تملک کمپانی سازنده میباشند و هیچ کشور و تولید کننده دیگری حق کپی برداری و ساخت این قطعات با مشخصات یکسان را مگر با پرداخت مبلغ Rent به تولید کننده اصلی و اجاره آن License ندارد. به عنوان مثال شرکت آذراب در سال 2001 طی یک قرارداد همکاری با کمپانی I.H.I ژاپن, License تولید مشترک توربین های مولد برق 25 مگاواتی را به مدت 10 سال و با صرف هزینه های بسیار گزاف خریداری نمود. این رویه در خصوص تولید موتورهای Lyulka در کشور چین نیز صادق است. همچنین در عرصه هوایی با توجه به شدت تحریمات و انحصاری بودن قطعات, امکان تولید حتی به روش های خلاف قوانین جهانی نیز وجود ندارد.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
اما در رده تجهیزات Non Licensor که عموما" شامل: واشرها, پیچ ها, لوله های عادی, پرچ ها, فنرها و این قبیل تجهیزات مقدماتی میشوند, ما میتوانیم بدون پرداخت Rent به کمپانی مرجع, از تولیدات آنها در صنایع داخلی استفاده نمائیم. هرچند که امروزه به دلیل تکنولوژی بسیار پیچیده متالوژی و هزینه بسیار بالای تولید آلیاژهای خاص, کلیه Seal ها, Screw ها, Spring ها و Rivet های مورد نیاز در صنایع هوایی از بازار سیاه و با حداقل قیمت 10 دلار به ازای هر Rivet خریداری میشوند. در خصوص سیاست چین نیز بحث بسیار گسترده تر از اقتضای این تاپیک میباشد اما در بسیاری از موارد, این تولید کنندگان اصلی هستند که در لفای این کشور اقدام به تولید محصولات مشابه خود و با قیمت بسیار پایینتر جهت تسخیر بازارهای هم رده مینمایند.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 


موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Junior Poster
Junior Poster
پست: 158
تاریخ عضویت: پنج شنبه 5 شهریور 1388, 2:01 pm
سپاس‌های ارسالی: 281 بار
سپاس‌های دریافتی: 313 بار

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط f-35 » دو شنبه 2 آبان 1390, 11:41 pm

سلام.ببخشید کاپیتان میشه بپرسم منبع شما بابت اینکه ایران قطعات رده کیفی 3 و 4 را از چین و هند میگیره چیه؟ در این مورد مطمعنید؟ قصد جسارت نیست ولی فکر نمیکنم با توجه به حفاظت اطلاعاتی که به نسبت در نیروی هوایی در کمترین جاها اعمال میشه بشه مشخص کرد که قطعاتی که لازمه از چه کشورهایی تهیه میشه . و احتمالا این اطلاعات باید جز اطلاعاتی باشه که افراد کمی از اون اطلاع دارند. با سپاس

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 2132
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 شهریور 1385, 12:51 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1980 بار
سپاس‌های دریافتی: 6840 بار
تماس:

Re: ريز ريز کردن هواپيماهای پيشرفته ۴۰ ميليون دلاری از ترس ا

پست توسط Mr.Amirhessam » سه شنبه 3 آبان 1390, 12:37 am

با سلام خدمت دوستان

البته تا جایی که بنده اطلاع دارم! قطعات بسیاری در صها و ستاد نیروی هوایی تولید و ساخته می شوند،از قطعات اف-14 تا اف-5 و...
شک دارید از کارمندان صها یا افسرهای نیروی هوایی سوال کنید جواب سادست،هند و چین و... در کار نیست!
البته یکسری قطعات خاص که امکان خرید انها وجود دارد وارد می شود،صحبت های کاپیتان عزیز به گونه ای است که انگار در ایران فقط واشر تولید می شود

با تشکر
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"

ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”