در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

423

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 9 دی 1385 20:41

آرشيو سپاس: 290 مرتبه در 84 پست

آشنايي با انواع شيشه بالابردر خودروهاي سواري

توسط M.Schumacher » شنبه 16 تیر 1386 17:50

مکانیزم ^ شکل
این مکانیزم تشکیل شده است از موتور,گیربکس,ریل,دوبراکت,دوپولی و یک قطعه حمل کننده شیشه{carrier}به همراه یک کابل جهت جابجایی{carrier} وچند قطعه تکمیلی دیگر که در این مکانیزم کابل از سر یک ریل وارد و از سر دیگرخارج می شود و مسیر تقریبا نیم داییره ای را طی میکند.
در خودروهای 405 و سمند و زانتیا ازین مکانیزم استفاده شده.
لازم به ذکر است این نوع مکانیزم دارای طراحی ساده و کم هزینه تری نسبت به مکانیزم های {scissors} و
{dual} که در ادامه به ان اشاره شده است ولی پایداری {stability}نسبت به این مکانیزم ها دارد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
مکانیزم L شکل
اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم نظیر موتور,هستند و همان وظایف را بر عهده دارند تنها تفاوت در این مورد مزبوط به نحوه قرار گرفتن کابل بر روی ریل است بدین ترتیب که در این مکانیزم در براکت بالایی کابل زوایای حدود 90درجه را طی میکند ولی براکت پایینی این زاویه را 180 درجه می رساند.خودروهای پراید و هوندا اکورد دارای این مکانیزم هستند.
این مکانیزم از جهت نحوه نصب در داخل در دارای سهولت بیشتری نصبت به مکانیزم ^- شکل است ولی بخاطر جهت مسیر کابل در این مکانیزم نیروهای وارد بر کابل زیادتر بوده که این امر باعث افزایش توان مصرفی و امپر کشی بیشتر و در نهایت کاهش عمر بالابر میشود.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
مکانیزم دوتایی{{DUAL
اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم نظیر مکانیزم ^ شکا است با این تفاوت که به جای یک ریل از دو ریل استفاده میشود و از انجایی که این مکانیزم تنها از یک موتور استفاده میشود باید طوری نصب شود که در هنگام گردش موتور به هر دو carrier حرکتی در یک جهت داده شود.مثلا هردوcarrier را به سمت بالا یا ÷ایین ببرد.بنابراین می بایست کابلها به صورت ضربدری بسته شوند.
این مکانیزم در خودروهایی که در انها نسبت طول به عرض شیشه نسبتا" زیاد است به کار برده میشود.
طول کابل در این مکانیزم بواسطه ضربدری بودن ان زیاد است.به همین علت می بایست مدول الاستیسته بالایی داشته باشه تا تحت تنشهای وارده اضافی طول جندانی نکند.برای نصب این مکانیزم احتیاج به فضای نصب بیشتری در داخل است ولی از نظردوام{{STABILITY درمقایسه با مکانیزمهای ^ شکل وL شکل دارای وضیت بسیار بهتری هستند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
مکانیزم قیچی {{scissors
این مکانیزم تشکیل شده است از موتور و گیربکس به همراه چرخ دنده تاج خروسی دوبازوبدنه اصلی ریلها و غلتکهای مربوط در این مکانیزم بازوی اصلی که بزرگتر است معمولا توسط یک چرخ دنده تاج خروسی به چرخ دنده موتور وصل می شود و طرف دیگر ان درریل متصل به شیشه جابه جا میشود و عامل اصلی انتقال نیرو به شیشه می باشد و بازوی دیگرکه از یک سو به بازوی اصلی پین شده به
صورت یک تکیه گاه عمل کرده و سبب بالا رفتن شیشه میشود.
لازم به ذکر است این مکانیزم توانایی تامین مسیر منحنی را برای حرکت ندارد بنابراین حتما می بایست با طراحی کانالهای فلزی مناسب این کار انجام بپذیرد.خودروهای پژو406 کوپه و سمند دارای این مکانیزم هستند.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
مکانیزم تک بازویی {{arm type
اجزای تشکیل دهنده این مکانیزم نظیر مکانیزم scissors است.با این تفاوت که در این مکانیزم فقط از یک بازو انهم وظیفه ای شبیه به بازوی اصلی در مکانیزم scissors را دارد.ازین مکانیزم بیشتر برای شیشه های با سطح کوچک استفاده میشود.درهای عقب دوو سی یلو و ماتیز دارای این مکانیزم است.
همچنین می توان انواع مکانیزم های رایج شیشه بالابر های خودروهای سواری را از جهت نحوه انتقال قدرت به دو دسته زیر تقسیم بندی کرد
1)مکانیزم کابلی
2)مکانیزم میله ای که با توجه به توضیحات بخش قبلی,مکانیزم های ^ شکل,L شکل و dualجزء مکانیزمهای دسته اول و مکانیزمهای scissors وarm typeجزء دسته دوم قرار می گیرند.
همچنین از جهت نحوه اتصال شیشه به carrier مکانیزمها را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
1)تک نقطه ای بودن
2)صلب بودن
به این ترتیب اگر شیشه فقط دارای یک ناحیه اتصال در قسمت پایین به ریل باشد و اتصال ان طوری باشد که شیشه توانایی گردش حول محور عمود بر شیشه در محل carrier راداشته باشد.جزءدسته اول است در این حالت جهت جلوگیری از دوران شیشه نیاز به یک قطعه دیگر به نام gouiding pad میباشد.نظیر خودروهای 405 و اگر اتصال از دونقطه باشد و یا سطح پهنی در محل نشیمنگاه شیشه بر روی carrier داشته باشیم به طوری که شیشه امکان گردش حولcarrier را نداشته باشد مکانیزم جزءدسته دوم است نظیر پراید و هوندا اکورد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


كيفت بد عكسهارا به بزرگواري خودتان ببخشيد
منبع:ماهنامه پیام ایران خودرو اذر81

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان