آشنایی با جنگنده دفاع هوایی سوخو-15

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
پست: 1065
تاریخ عضویت: یک شنبه 28 اسفند 1384, 2:04 pm
محل اقامت: زیر آسمون خدا
سپاس‌های دریافتی: 402 بار
تماس:

آشنایی با جنگنده دفاع هوایی سوخو-15

پست توسط آرمان » چهار شنبه 6 اردیبهشت 1385, 6:23 pm

فلاگون، رهگیر روسی جنگ سرد

نویسنده: آرمان

هواپیمای جنگنده سوخو 15 ملقب به فلاگون که در سال های دهه هفتاد میلادی وارد خدمت شد، همراه برادر بزرگترش، یعنی میگ 25 فاکس بت نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی را به گونه ای مقتدرانه، اگرچه حتی توانایی های زیادی هم دارا نبودند، تجهیز، تقویت و تحیکم نمودند.
تصویر
هواپیمای رهگیر فلاگون، در حال حمل موشک آناب

هواپیمای فلاگون در طول دوران خدمت خود، رکورد های جهانی زیادی را از جمله در سرعت و سقف پروازی به جای گذاشت و از جمله رهگیر هایی بود که در دوران خدمت خود هیچ گاه به متحدان روسیه صادر نشد. در این هواپیما، برد، اویونیک پیشرفته و تسلیحات متعدد قربانی سرعت و شتابگیری و ازتفاع بالا شده است. این هواپیمای بال دلتا شکل، به طور شدیدی برای هدایت خود به سمت هدف، نیاز به کنترل زمینی دارد. همچنین موتورهای قدرتمند توربوجت آر-13 تومانسکی این هواپیما که قدرتی معادل 31.000 پوند کشش استاتیک تولید می نمایند، سوخت را به سرعت بلعیده و به همین دلیل سبب می شوند که برد و دایره عملیاتی این هواپیما به شدت کاهش یابد. این هواپیما قادر به انجام عملیات در هر آب و هوا بوده و می تواند در هر ساعت از شبانه روز نیز به اهداف خود حمله نماید. نکته جالب این جاست که اگرچه این هواپیما در سال های دهه شصت میلادی طراحی و تولید گشته، اما پس از گذشت سال ها از تولید و ساخت آن و به واسطه هیبت و قیافه ترسناک و مخوف آن، خلبانان هنوز از وجود آن در آسمان وحشت داشتند.

تصویر
هواپیماهای فلاگون روسی، با بال های دلتا شکل

این هواپیما به تعداد زیاد ساخته شده و قابلیت حمل موشک های بزرگی را در زیر بال های خود نیز دارد و قادر است با تکیه بر نیروی فراوان موتورهایش، با سرعت 4/2 ماخ پرواز نماید. فلاگون دارای سقف پروازی به میزان 18 کیلومتر بوده حداکثر برد آن معادل 1.400 کیلومتر می باشد. طول این هواپیما حدود 21 متر و طول دو سر بال یا دهنه بال آن حدود 10 متر است. این هواپیما، از لحاظ نسل در گروه نسل چهارم و هم رده هواپیمای فانتوم قرار گرفته و از لحاظ وزن پروازی با حداکثر میزانی برابر با 18 تن در کلاس هواپیمای اف-16 فالکون جای می گیرد. این هواپیما قادر به حمل شش موشک هوا به هوا در مقرهای زیر بال خود است که این هواپیما اغلب به موشک های آناب آر-98 و آرچر آر-60 مجهز می شود. این هواپیما برای کاهش مسافت مورد نیاز خود برای عملیات نشستن، از یک سیستم چتر باز شونده که در انتهای هواپیما و زیر سکان عمودی تعبیه شده است، استفاده نموده و در مواقع فرود، با بازشدن این چتر، سرعت هواپیما کاهش می یابد.
در مورد موشک آناب این توضیح لازم است که این موشک، همان موشکی بود که در یکم سپتامبر سال 1983 هواپیمای بوئینگ 747 کره ای را بر فراز جزیره ساخالین و در حالی که ناخواسته وارد حریم هوایی روسیه شده بود، از یک هواپیمای رهگیر میگ 25 فاکس بت به سرعت خود را به هواپیمای مسافربری رسانده بود، شلیک شده آن را ساقط ساخت و باعث کشته شدن 269 مسافر گردید. این جنگنده رهگیر از لحاظ شمایل بسیار به اسلاف خود یعنی سوخوهای 9 و 11 شباهت داشته و تنها تفاوت محسوس آن این است که در آن هواپیماها ورودی هوای موتور به طور مشخصی در جلوی هواپیما قرار گرفته اما در این هواپیما به دلیل حجم زیاد رادار، می بایست فضای موجود در جلوی هواپیما به آن اختصاص داده شود، در نتیجه ورودی موتورها به طرفین هواپیما انتقال یافت. بال های این هواپیما در سال های ابتدایی تولید، به طور کامل مثلثی شکل بود اما پس چندی این طراحی تغییر داده شده و بال های مثلثی به بال های مثلثی خم شده تبدیل شدند که در نتیجه این بهبود، سرعت برخاست و فرود کمتر حاصل آمد. این هواپیما تا پایان دهه هشتاد میلادی کاملاً از خدمت برکنار شده و هواپیماهای نسل چهارم مانند سوخو فلانکر و میگ های فولکروم با توانایی های بسیار چشمگیر تر، جایگزین این هواپیماهای افسانه ای شدند.
تصویر
تصویری از جنگنده سوخو 15 در حال فرود (1963)

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 529
تاریخ عضویت: یک شنبه 6 فروردین 1385, 12:11 am
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 42 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار
تماس:

پست توسط mach1 » چهار شنبه 6 اردیبهشت 1385, 7:59 pm

سلام

تقديم به آقا رضا و آرمان

سوخو 15
بين سال هاي 1959 تا 1962 فرماندهي تاكتيكي نيروي هوايي شوروي نياز به يك هواپيماي رهگير يك نفره همه گونه هوايي را با حد اكثر سرعت ممكن كه حريف بالقوه هواپيماهاي
مدرن غربي باشد احساس شد طرح سوخو شبيح سوخو 11 بود و طرح ميگويان شبيه ميگ 21 بود . در اين وقت كارخانه سوخو سبب تعجب همگان گشت بدانجحت كه طرح سوخو برتر و مناسب تر شناخته شد و دستور ساخت آن به كارخانه سوخو داده شد هواپيماي سوخو 15 در غرب به نام فلاگون بمعناي عرابه ميشناسند
اولين پرواز آزمايشي خود را در 1964 انجام داد ولي تا 7 جولاي 1967 كه در نمايش هوايي پايگاه ((دوموددوور)) شركت كرد براي مقامات غربي ناشناخته بود
بديهي است كه كارخانه سوخو در ساخت فلاگون از تجربيات كه از سوخو 9 و11 بدست آورده بود استفاده كرده است تغييرات اساسي در دخانه ورود هواي موتور داده شد در
سوخو 15 دو موتوره است در حالي كه هواپيماهاي قبلي سوخو همه يك موتوره بودند
دماغ سوخو 15 خيلي بزرگتر از حد معمول است اين دماغ بزرگ محتوي يك رادار كنترل اسلحه با آنتن قطور است اين رادار در زمان خودش بسيار مدرن بوده و روي طول موج
ايكس (x_band ) تنظيم شده اند امواج برگشتي كه آنتن رادار در ثانيه دريافت مي كند بين 2700 تا 3000 موج است اين رادار 100 كيلو وات قدرت دارد وبردش 40 كيلومتر است
و مي توان تا 60 كيلومتر افزايش داد اين هواپيما داراي صندلي پران است و هنگام خروج سقف شيشه اي كابين بطور كشويي عقب مي رود
اسلحه اين هواپيما از دو موشك هو به اواي (( آناب آر )) و (( آناب آي آر )) تشكيل شده
تفاوت اين دو موشك در سيستم هدايتي شان است نوع آر با رادار و آي آر با سيستم حرارتي و مادون قرمز هدايت مي شود علاوه بر اين يك توپ 23 ميلي متري دو لوله
نيز در زير بدنه قرار مي گيرد
نمونه اصلي اين هواپما flagon A نام دارد و مخصوص رهگيري هوايي مي باشد مدل شكاري بمب افكن اين هواپيما به flagon B معروف است در ضمن اين مدل stol هم
هست هعني مي تواند با طي كردن يك مسير كوتاه از زمين برخيزد فلاگون بي به سه موتور داكتي مجهز است كه امكان برخاستن را آسانتر مي كند
بخاطر خاصيت استول اين مدل اندازه هاي آن كمي از مدل آ بزرگتر است
مدل ديگري از فلاگون سي وجود دارد كه دو كابينه و مخصوص آموزش خلباني است
دو مدل ديگر نبز توليد شده اند كه عبارتند از : فلاگون ئي براي رهگير هوايي و مدل دي مدل ويژه عمليات هوا به زمين است اين مدل از بقيه مدل ها مدرن تر مي باشد
تفاوت مدل ئي با آ يكي در اندازه و ديگري در نوع موشك هايشان مي باشد مدل ئي از موشك هاي مدرن تر AA 6 Acrid استفاده ميكتد



مشخصات سوخو 15
موتور دو موتور توربوجت Lyulka - A -L . 21 . F-3 كه هر كدام در حالت معمولي 7800 وبا پس سوز 11200 كيلوگرم كشش استاتيك
اندازه ها: فاصله دو سر بال 9/38 متر طول 20 متر ارتفاع از زمين 5/38 متر و مساحت بال 39 متر مربع
وزن : وزن خالي 7250 كيلوگرم و حد اكثر وزن برخاستن 18600 كيلو گرم
سرعت حد اكثر سرعت در ارتفاع 40000 متري 2.5 ماخ
سقف پرواز خدمتي برابر 62300 پا شعاع عملياتي برابر 725 كيلومتر و حد اكثر برد 2400 كيلومتر



منبع : دائره المعارف اسلحه شماره 67 به تاريخ 59/3/25

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 1796
تاریخ عضویت: شنبه 25 شهریور 1385, 4:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 35 بار
سپاس‌های دریافتی: 211 بار
تماس:

سوخو 15 فلاگون

پست توسط Karim1504 » شنبه 25 شهریور 1385, 6:29 pm

فلاگون، رهگیر روسی جنگ سرد

هواپیمای جنگنده سوخو 15 ملقب به فلاگون که در سال های دهه هفتاد میلادی وارد خدمت شد، همراه برادر بزرگترش، یعنی میگ 25 فاکس بت نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی را به گونه ای مقتدرانه، اگرچه حتی توانایی های زیادی هم دارا نبودند، تجهیز، تقویت و تحیکم نمودند.

هواپیمای فلاگون در طول دوران خدمت خود، رکورد های جهانی زیادی را از جمله در سرعت و سقف پروازی به جای گذاشت و از جمله رهگیر هایی بود که در دوران خدمت خود هیچ گاه به متحدان روسیه صادر نشد. در این هواپیما، برد، اویونیک پیشرفته و تسلیحات متعدد قربانی سرعت و شتابگیری و ازتفاع بالا شده است. این هواپیمای بال دلتا شکل، به طور شدیدی برای هدایت خود به سمت هدف، نیاز به کنترل زمینی دارد. همچنین موتورهای قدرتمند توربوجت آر-13 تومانسکی این هواپیما که قدرتی معادل 31.000 پوند کشش استاتیک تولید می نمایند، سوخت را به سرعت بلعیده و به همین دلیل سبب می شوند که برد و دایره عملیاتی این هواپیما به شدت کاهش یابد. این هواپیما قادر به انجام عملیات در هر آب و هوا بوده و می تواند در هر ساعت از شبانه روز نیز به اهداف خود حمله نماید. نکته جالب این جاست که اگرچه این هواپیما در سال های دهه شصت میلادی طراحی و تولید گشته، اما پس از گذشت سال ها از تولید و ساخت آن و به واسطه هیبت و قیافه ترسناک و مخوف آن، خلبانان هنوز از وجود آن در آسمان وحشت داشتند.


این هواپیما به تعداد زیاد ساخته شده و قابلیت حمل موشک های بزرگی را در زیر بال های خود نیز دارد و قادر است با تکیه بر نیروی فراوان موتورهایش، با سرعت 4/2 ماخ پرواز نماید. فلاگون دارای سقف پروازی به میزان 18 کیلومتر بوده حداکثر برد آن معادل 1.400 کیلومتر می باشد. طول این هواپیما حدود 21 متر و طول دو سر بال یا دهنه بال آن حدود 10 متر است. این هواپیما، از لحاظ نسل در گروه نسل چهارم و هم رده هواپیمای فانتوم قرار گرفته و از لحاظ وزن پروازی با حداکثر میزانی برابر با 18 تن در کلاس هواپیمای اف-16 فالکون جای می گیرد. این هواپیما قادر به حمل شش موشک هوا به هوا در مقرهای زیر بال خود است که این هواپیما اغلب به موشک های آناب آر-98 و آرچر آر-60 مجهز می شود. این هواپیما برای کاهش مسافت مورد نیاز خود برای عملیات نشستن، از یک سیستم چتر باز شونده که در انتهای هواپیما و زیر سکان عمودی تعبیه شده است، استفاده نموده و در مواقع فرود، با بازشدن این چتر، سرعت هواپیما کاهش می یابد.


در مورد موشک آناب این توضیح لازم است که این موشک، همان موشکی بود که در یکم سپتامبر سال 1983 هواپیمای بوئینگ 747 کره ای را بر فراز جزیره ساخالین و در حالی که ناخواسته وارد حریم هوایی روسیه شده بود، از یک هواپیمای رهگیر میگ 25 فاکس بت به سرعت خود را به هواپیمای مسافربری رسانده بود، شلیک شده آن را ساقط ساخت و باعث کشته شدن 269 مسافر گردید. این جنگنده رهگیر از لحاظ شمایل بسیار به اسلاف خود یعنی سوخوهای 9 و 11 شباهت داشته و تنها تفاوت محسوس آن این است که در آن هواپیماها ورودی هوای موتور به طور مشخصی در جلوی هواپیما قرار گرفته اما در این هواپیما به دلیل حجم زیاد رادار، می بایست فضای موجود در جلوی هواپیما به آن اختصاص داده شود، در نتیجه ورودی موتورها به طرفین هواپیما انتقال یافت. بال های این هواپیما در سال های ابتدایی تولید، به طور کامل مثلثی شکل بود اما پس چندی این طراحی تغییر داده شده و بال های مثلثی به بال های مثلثی خم شده تبدیل شدند که در نتیجه این بهبود، سرعت برخاست و فرود کمتر حاصل آمد. این هواپیما تا پایان دهه هشتاد میلادی کاملاً از خدمت برکنار شده و هواپیماهای نسل چهارم مانند سوخو فلانکر و میگ های فولکروم با توانایی های بسیار چشمگیر تر، جایگزین این هواپیماهای افسانه ای شدند.
ين هواپيما يك رهگير مناسب براي تمام شرايط آب و هوايي مي باشد
ورود به خدمت سوخو ۱۵. ۱۹۶۷ است این هواپیما شبیه سوخو ۹ بوده ولی موتور دوبله دارد با ورودي هوا در دو طرف بدنه و دماغه بزرگتری برای رادار دارد در دوران خدمت خود يك هواپيماي بويينگ ۷۴۷ خطوط هوايي كره را ساقط كرد

در حدود ۱۵۰۰ تا از اين عواپيما ساخته شد

در نيروي هوايي اين كشورها وجود دارد:
گرجستان
اوكراين
روسيه


مشخصات:

Type: Su-15 'Flagon-F'
Engines: 2 * 70.6kN Tumansky R-13F2-300
Wing Span: 10.53m Length: 20.50m Height: 5.00m Wing Area: 36.0m2
Empty Weight: 12250kg Max.Weight: 16000kg
Speed: 2655km/h Ceiling: 20000m Range: 2250km
Armament: 1500kg


انواع:
Su-15 prototype Product-P [Type-18] - first seen 1949 Soviet Aviation Day, Tushino
Su-15UT - Su-15T based 2-seats trainer, a bit longer
Su-15TM - new ogival nose fin
Su-15UM - Su-15TM based 2-seats trainer
T-58L - with sky gear
T-58VD - with extra take-off engines


نویسنده: آرمان
نه از خودت تعریف کن و نه بدگویی. اگر از خودت تعریف کنی قبول نمی‌کنند و اگر بدگویی کنی بیش از آنچه اظهار داشتی تو را بد خواهند پنداشت...
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14943 بار

سوخو 15 ::.. شكاري كه روسها به هيچ كشوري صادر نكردند

پست توسط Shahryar » پنج شنبه 28 تیر 1386, 12:49 am

  نام  

  15 ::.. شكاري كه روسها به هيچ كشوري صادر نكردند  

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

ميشد به جاي اين تيتر نوشت : شكاري بد نام روسها!
اما چرا بدنام؟
سوخو 15 در سپتامبر 1983 در حاليكه شوروي مشغول برگزاري مانور دريائي بزرگي در آبهاي ساخالين بود يك فروند 747 كره جنوبي را با 246 مسافر و 23 خدمه به كام مرگ فرستاد. روسها معتقدند كه 747 از كريدور پروازي خارج شده و مشغول جاسوسي بود و به شليكهاي هشدار خلبانان سوخو 15 توجهي نكرده بود. به هر حال اين حادثه بحراني عجيب در روابط شوروي با بسياري از كشورها بوجود آورد ، حادثه اي كه نوك پيكان آن متوجه جت شكاري سوخو-15 بود...



تاريخچه:

بين سالهاي 1959 و 1962 فرماندهي تاكتيكي نيروي هوائي شوروي نياز به يك هواپيماي رهگير يك نفره را احساس نمود. بلافاصله كارخانه ميكويان و سوخو دست به كار شدند ، طرح سوخو شبيه سوخو 11 و طرح ميكويان شبيه ميگ-21 بود. در اين زمان كارخانه سوخو بار ديگر ياعث تعجب همگان شد بدانجهت كه طرح سوخو برتر و مناسبتر از طرح ميكويان شناخته شد و دستور ساخت ان به كارخانه سوخو داده شد. هواپيماي سوخو 15 ، فلاگون Flagon اولين پرواز آزمايشي خود را در سال 1964 انجام داد ولي تا هفتم جولاي 1967 كه در نمايش هوائي پايگاه (دوموددوو) شركت كرد براي غربيها ناشناخته بود.

بديهي است كه كارخانه سوخو در ساختن فلاگون از تجربياتي كه از سوخو 9 و 11 بدست آورده بود استفاده كرد، از جمله تغييرات اساسي در دهانه ورودي هواي موتور داده شد،‌ همچنين سوخو 15 مجهز به دو موتور بود در حاليكه جنگنده هاي قبلي سوخو همه يك موتوره بودند ، ضمنا سوخو 15 قادر به پرواز در همه گونه شرايط جوي بود.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
  از معروترين عكسهاي  

رادار

دماغ سوخو 15 كه خيلي از حد معمول بزرگتر است محتوي يك رادار با آنتني قطور است. اين رادار مدرن (در زمان خود) روي طول موج ايكس (X-BAND) تنظيم شده است. امواج برگشتي كه آنتن رادار در ثانيه دريافت ميكند بين 2700 تا 3000 موج است. اين رادار 100 كيلووات قدرت دارد و برد آن 40 كيلومتر است و ميتوان برد آن را تا 60 كيلومتر افزايش داد. سوخو 15 داراي مدلهاي مختلف و متنوعي بود ، مدالهاي اوليه مجهز به رادار 'Oriol-D' Eagle بودند و نمونه هاي پيشرفته تر
مانند Su-15T مجهز به رادار تايفون.


تسليحات

سوخو 15 مجهز به دو موشك هوا به هواي R-98M/AA-3 Anab در مقرهاي بيروني و دو موشك R-60/AA-8 Aphid در مقرهاي داخلي به اضافه يك قبضه توپ دو لول UPK-23-250 بيست و سه ميليمتري در مقر داخل بدنه ميباشد.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

مدلها:

سوخو -15 داراي مدلهاي مختلف و متنوعي بود :
T-58 : نمونه آزمايشي
نمونه اصلي فلاگون A ناميده شد و مخصوص رهگيري هوائي بود
T-58VD Flagon-B: نمونه با قابليت STOL كه به توليد انبوه نرسيد( ايم مدل به سه موتور راكتي مجهز است كه ميتواند از باندهاي كوتاه برخيزد)
Su-15UT : نمونه آموزشي فاقد رادار
Su-15T : نمونه مجهز به رادار Volkov Taifun - ده نمونه ساخته شد.
Su-15TM : نمونه مجهز به رادار Taifun-M و برخي تغييرات آئروديناميكي
Su-15UM : مدل آموزشي Su-15TM فاقد رادار
Su-15-30 : مدل پيشنهادي با رادار و موشكهاي مشترك با ميگ-25 كه ساخته نشد

سوخو 15 در سال 1967 وارد خدمت گرديد و حدود 1290 فروند از آن ساخته شد. سوخو-15 يكي از موفقترين شكاريهاي رهگير شوروي بود و تكنولوژي آن به حدي بود كه شورويها آن را به هيچ كشوري صادر نكردند، البته تعدادي از اين هواپينا در سال 1972 به مصر ارسال شد ولي فقط توسط خدمه روسي پرواز ميكردند. كپي چيني سوخو-15 . يعني Shenyang J-8 ميباشد كه اين جنگنده هم بسيار بدشانس بود ( ماجراي برخورد هوائي آن با P-3 امريكائي كه منجر به سقوط و كشته شدن جت چيني گرديد در تاپيكي با عنوان نبرد هوائي بر فراز هاينان آمده).

مشخصات فلاگون:

ماموريت: شكاري رهگير
طول: 19.56 متر
فاصله دو سر بال: 9.34 متر
ارتفاع: 4.84 متر
مساحت بال: 36.6 متر مربع
وزن خالي: 10,874 كيلوگرم
حداكثر وزن: 17,200 كيلوگرم
موتور: 2 واحد × Tumansky R-13F2-300 توربوجت
حداكثر سرعت: 2.1 ماخ
نرخ صعود: 228 متر بر ثانيه
سقف پرواز: 18,100 متر
برد: 1 210 كيلومتر

سوخو-15 در سال 1993 توسط روسيه بازنشسته شد و شكاريهاي ميگ-31 و سوخو-27 جانشين آن شدند.

منابع:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 1297
تاریخ عضویت: شنبه 15 تیر 1387, 10:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 1856 بار
سپاس‌های دریافتی: 3544 بار

SU-15 رهگیر بال مثلثی

پست توسط sand_fighter » شنبه 3 مرداد 1388, 9:30 pm

تقدیم به سنترال عزیز

[SIZE=150]کپی برداری بدون ذکر نام سنترال کلوب غیر مجاز و خلاف شرع است  

 تصویر 
نامگذاری ناتو : فلاگون Flagon

تجربه ی کارخانه ی سوخو ب طرح وساخت سوخو 11 آغاز شد این هواپیما دمی مثلثی و دماغه ای کشیده داشت و به راداری حجیم مجهز بود . با وجود این سابقه ساخت رهگیر سوخو 15 در سال 1963 برای طراحان سوخو کار تازه ای بود زیرا سوخو 15 بر خلاف هواپیما های تک موتوره ی قبلی دارای دو موتور بود . تصویر 
اولین بار غربی ها در سال 1967 از وجود سوخو 15 آگاه شدند و آن را فلاگون نامیدند دو موتور این هواپیما از نوع همان موتور سوخو 11 بود و رادار و موشکهای آن هم قبلا در یاک 28 استفاده شده بود .

سو خو 15 اولیه مدل ای قادر به حمل دو موشک هدایت راداری یا هدایت حرارتی بود به علاوه به یک توپ دو لول در زیر بدنه مجهز بود  تصویر 
فلاگون ای در سال 1968 به نیروی هوایی شوروی سابق پیوست .

بعد از مدل ای مدل بی عرضه شد که با استفاده از 3 جت برآزا در زیر بدنه قادر به پرواز از روی باندهای بسیار کوتاه بود ! تصویر 
یکی از پیشرفته ترین مدل های سوخو 15 مدل ائی بود که به موتور و رادار پیشرفته تری مجهز بود و از موشک های ای-ای 7 تدارک دیده برای میگ 25 استفاده می کرد

تحویل این مدل از سالهای 1972-1973 آغاز شد.

نیرو : دو موتور توربوجت لیولکا AL-21F-3
بیشترین رانش با پس سوز : 11000KGF
طول : 9/5m
ارتفاع: 21/5m
دهانه ی بال : 5m
وزن خالی : 13500kg
بیشترین وزن : 21500kg

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1095
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12547 بار
سپاس‌های دریافتی: 11686 بار
تماس:

Re: Su-15 فلاگون، شکاري رهگير جنگ سرد

پست توسط kayvan6079 » یک شنبه 16 آبان 1389, 9:19 pm

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”