در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

3049

تشکر کرده: 26 مرتبه
تشکر شده: 119 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 7 اسفند 1384 03:45

آرشيو سپاس: 1566 مرتبه در 615 پست

تنوع تغذيه مهمترين عامل ارتقاي سلامت است

توسط Dr.Akhavan » پنج شنبه 28 تیر 1386 09:36

[align=center]تنوع تغذيه مهمترين عامل ارتقاي سلامت است[/align]




به گفته عضو هيات علمي وزارت بهداشت، تنوع در نوع تغذيه و مواد غذايي مورد استفاده يكي از عوامل مهم در ارتقاي سلامت و كاهش ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير است.

خانم دكتر "ربابه شيخ‌الاسلام" عضو هيات علمي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي و متخصص اپيدميولوژي تغذيه روز يكشنبه در ايرنا براي بحث پيرامون مساله "تغذيه" در خبرگزاري جمهوري اسلامي حضور يافت.

خانم شيخ‌الاسلام درباره دو موضوع "تغذيه كودك، كمبودها و مشكلات" و "تغذيه كارمندان و افزايش بيماري‌هاي غير واگير در ميان اين قشر"، با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

وي درباره تنوع در تغذيه به خبرنگار گروه علمي ايرنا گفت: هر قدر تعداد مواد غذايي مصرفي بيشتر باشد و به عبارتي هر چه تنوع غذايي ما بيشتر باشد ريز مغذي‌هاي بيشتري به بدن مي‌رسد.

وي با تاكيد بر اهميت فوق‌العاده تنوع تغذيه، مصرف سبزي همراه با وعده‌هاي غذايي را يكي از شيوه‌هاي مهم ايجاد تنوع غذايي دانست زيرا سبزيهاي مختلف ، مانند گشنيز، نعناع، شاهي و غيره هريك خواص مختلفي دارند كه مصرف آنها تنوع قابل توجهي به غذا مي‌بخشد.

دكتر شيخ‌الاسلام گفت در خيلي از موارد افراد به خاطر نوع ذائقه خود تمايلي به خوردن برخي مواد غذايي ندارند اين در حاليست كه با ايجاد يك سري تغييرات در برنامه غذايي مي‌توان نوع ذائقه را به سمت مصرف انواع مختلف مواد غذايي سوق داد.

به گفته وي نوع رفتار والدين به طور مستقيم و غير مستقيم نقش تعيين كننده‌اي در ايجاد نوع ذائقه كودكان دارد گاهي پدر و مادر خود تمايل به خوردن يك ماده غذايي ندارند كه همين رفتار آنها در تغذيه كودك هم موثر است.

وي در بخش ديگري از صحبت هايش با بيان اينكه مصرف و ميوه و سبزيجات نقش موثري در كاهش ابتلا به بيماري‌هاي غير واگير از جمله بيماري‌هاي قلبي و عروقي دارد افزود تمام افراد بهتر است در روز پنج نوبت در روز ميوه و سبزيجات مصرف كنند.

وي افزود مصرف پنج وعده ميوه همراه با سبزيجات مختلف از جمله خيار، گوجه فرنگي، هويج، كرفس و ... بسياري از ريزمغذيهاي مفيد مورد نياز بدن را تامين مي‌كند.

خانم شيخ‌الاسلام از جمله كساني است كه دغدغه تغذيه مردم در كشور را دارد و فردي است كه توانست مصرف "نمك يد دار" در كشور را همه‌گير كند.

وي كه مدير موسسه تغذيه توسعه و سلامت نيز هست اكنون تمام تلاش خود را بر سلامت غذاي مردم معطوف كرده و سعي مي‌كند مردم را از مضرات روغن جامد يا روغن ترانس براي قلب و عروق آنان، آگاه كند.

وي با ارايه آمار و ارقام بيماري‌هاي قلبي عروقي ناشي از مصرف روغن جامد در كشور تلاش دارد به مردم بگويد كه براي حفظ سلامت خود روغن جامد را كنار بگذارند و فقط روغن مايع مصرف كنند.

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان