در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

3049

تشکر کرده: 26 مرتبه
تشکر شده: 119 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 7 اسفند 1384 03:45

آرشيو سپاس: 1566 مرتبه در 615 پست

مواد غذايي تشديد كننده سردرد ميگرني

توسط Dr.Akhavan » پنج شنبه 28 تیر 1386 09:41

مواد غذايي تشديد كننده سردرد ميگرني



ميگرن، نوعي سردرد است كه جمعيت زيادي از مردم جهان به آن مبتلا هستند. بر اساس آمارهاي جهاني، 15 تا 20 درصد از مردم جهان از ميگرن رنج مي‌برند و سالانه 4/1 ميليارد حمله ميگرني زندگي مردم جهان را مختل مي‌كند. درد ميگرن اغلب به صورت ضربان دار و يك‌طرفه است. اين درد ابتدا ضعيف بوده و كم كم شديد مي‌شود. سردردهاي ميگرني در بيشتر موارد با بي‌اشتهايي، تهوع و گاه با استفراغ همراه هستند. حمله هاي ميگرن به طور معمول صبح‌ها و اغلب آخر هفته شروع مي‌شود. هر حمله از چند ساعت تا چند روز طول مي‌كشد و تعداد حمله‌ها در هر ماه بين يك تا سه بار تكرار مي‌شود.


مواد غذايي تشديد كننده سردرد ميگرني


گلوتامات: اين ماده در محصولات غذايي آماده مصرف به ميزان زيادي وجود دارد بنابراين بايد به برچسب روي محصولات توجه كرد. گلوتامات در انواع كنسروها و غذاهاي يخي وجود دارد.

آمين‌ها: اين مواد تحريك كننده عروق هستند و باعث انقباض رگ‌هاي مغزي مي‌شوند. برخي پنيرها به خصوص پنيرهاي مانده و فاسد، ميوه و سبزي‌هاي نارس، مخمرها، انواع آجيل،ماهي شور، خامه ترش، سوسيس‌هاي تخميري و گوشت‌هاي مانده يا چرب حاوي آمين‌ها هستند. همچنين مركباتي مانند ليمو، پرتقال و گريپ فروت داراي نوعي از آمين‌ها هستند كه همين نقش را دارند.

مس: به نظر مي‌رسد كه مس در سوخت وساز آمين‌ها تنگ كردن عروق مغزي و عود حملات ميگرن نقش دارد. آجيل‌ها، شكلات، جوانه گندم و صدف خوراكي از جمله مواد غذايي حاوي مس هستند. پرتقال، گريپ فروت و نارنگي بايد از رژيم غذايي افرادي كه به ميگرن دچار هستند حذف شود زيرا مركبات جذب روده اي مس را بالا برده و ممكن است در ايجاد سردرد نقش داشته باشند.كافيين: زياد مصرف كردن يا كاهش ناگهاني ميزان مصرف كافيين باعث عود حملات ميگرن مي‌شود. همچنين ترك ناگهاني مصرف چاي و قهوه ممكن است براي برخي افراد مستعد، زمينه ساز ميگرن باشد.

مواد غذايي چرب و سرخ شده: مواد غذايي چرب و موادي كه با روغن زياد سرخ مي‌شوند، عامل تشديد ميگرن هستند.نيتريت‌ها: سوسيس و كالباس و گوشت هاي نمك سود كه به آنها مواد نگه‌دارنده افزوده شده، در افرادي كه سابقه سردردهاي ميگرني دارند، نبايد مصرف شوند.


غذاهاي مفيد در مبتلايان به ميگرن


گوشت مرغ و ماكيان، مواد غذايي هستند كه غني از پروتيين‌اند. اين نوع گوشت كم چرب بوده و براي درمان يا كاهش علايم بيماري مفيد است. به احتمال زياد كمبود قند خون از جمله عوامل مستعدكننده حملات ميگرن است. غذاهاي پروتيين‌دار مانند تخم مرغ، گوشت گاو و حبوبات بايد در هر وعده غذايي گنجانده شوند. مصرف ميان وعده‌هاي حاوي پروتيين هم مفيد است. سيب، گلابي، گيلاس، زردآلو و انگور از جمله ميوه هايي هستند كه مصرف آنها موجب افزايش و منظم شدن قند خون خواهد شد. حليم جو، نان چاودار و حبوباتي مانند لوبيا همگي داراي فيبرهاي محلول بوده و به تثبيت قند خون كمك مي‌كنند.
منبع : هفته نامه سلامت

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان