در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد
Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

3101

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 169 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 22 بهمن 1385 16:25

آرشيو سپاس: 23546 مرتبه در 2452 پست

آشنايي با جنگنده چيتا

توسط SAMAN » جمعه 29 تیر 1386 19:41

بنام خدا
چیتا پاسدار آسمان آفریقا

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


در شرکت داسالت فرانسه اگر مقایسه ایی بین محصولات آن در نظر بگیریم میراژ موفق ترین هواپیمای ساخته شده است تا هواپیماهای دیگری که از روی این هواپیما  مشتق شده اند.مثلا جنگنده چیتا یکی از این هواپیماهاست که در مقایسه با میراژ در جایگاه پایین تری شناخته شده. تعداد زیادی از چیتا ها به طور نامشخص وپنهانی به علت مسایل سیاسی در آفریقای جنوبی تولید شدند. در نوامبر سال 1977 طی یک سری تدابیر نژاد پرستانه و روش های تبعیض نژادی بلند مدت همچنین تحریم روابط بازرگانی با افریقای جنوبی که شامل تسلیحات هوایی و لوازم یدکی هواپیماها بود توسط سازمان ملل علیه این کشور تحمیل شد.در ضمن آفریقا را جنگ داخلی وهمچنین مشکلاتی که بر سر مرزها با همسایگان داشت تهدید میشد. در این بینا بین آفریقای جنوبی 74 فروند جنگنده میراژ3 راکه نو هم نبودند دریافت کرد که قرار شده بود در بین سال های 1963 تا 1970 توسط نیروی هوایی آفریقا ارتقا داده شوند.
در دوران تحریم مالکیت موسسه اطلس آویشن  که حالا سازمان هوانوردی دانل شده بود ودارای زیر گروه هوافضای دانل با مسولیت محدود پاسخ جالبی به برنامه طرح  اصلاح و ارتقای میراژها داد و به جای آن در پی ساخت یک هواپیمای جنگنده و کارآمد گرفت. موتور جدید و طرح های بال و بدنه هواپیما به اضافه سیستم های بهتر ودقیق تر روی آن  از اهداف آنان بود. برای تحقق بیشتر این امر از اسراییل کمک گرفت و اسراییل نیز به طور انکار شده در سال 1984 تصمیم به کمک به آفریقای جنوبی گرفت.آنها می خواستند جنگنده ایی مانند کفیر بسازند اما قویتر.

تصویر شکاری کفیر
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


اولین مدل طراحی شده چیتا در ژویه 1986 که یک مدل 2 نفره بود و تغییر یافته میراژ3 (دیی-2 زد)بود ساخته شد این جنگنده اولین پروازش را هم در همان سال انجام داد. در تابستان همان سال یک سری از میراژها نیز عملیاتی شدند.

چیتا وسیستم های آن

چیتا در مجموع دارای پوزه بلند تر و مشخصه های آیرودینامیکی بیشتر نسبت به کفیر بود.بینی کفیر کوتاه تر بود وبرای جلوگیری از حرکات انحرافی به بال دلتایی مجهز شد.دهانه های ورودی موتور نیز تغییر داده شدند.در سیستم فرود نیز تغییراتی قابل توجه داده شد.در مدل دونفره نیز کابین خلبان پایین تر قرار داده شد.بیشتر سعی شد روی ساختارهای بنیادی هواپیما متمرکز باشند.سعی شد که ساعت پروازی را را بالا ببرند وبا این حساب به 800 ساعت توانستند دست پیدا کنند.چندین مرحله برای کاهش فرسودگی اقدام شد و در نهایت بعد از هر 1250 ساعت یک بار جنگنده میبایست به سرویس کامل میرفت.
50% از سیستم شاسی (بال وبدنه هواپیما باز سازی شد). به جز کابین ها ودو موتور (9 کا-50) ساخت اسنکما که که توربو جت بودند و با نظارت فرانسه تولید میشدند بقیه سیستم ها را توانستند عوض (تبدیل)کنند.موتور های اسنکمای(9 سی و 9دیی) برای جبران کمبودقدرت برای پیش رانش پیشنهاد شد.البته این موتور ها بزرگ بودند و بدنه هواپیما کوچک.  
با نصب سیستم (آی-اف-آر) تیک-آف با سوخت کمتری انجام میشد و همچنین اجازه حمل مهمات جنگی بیشتر را داد.کابین خلبان از سمت راست تصحیح شد. به علاوه سیستم سوخت گیری هوایی(نقطه سوخت گیری) با سیستم فشار متناسب شده بود که زمان سوخت گیری را کاهش میداد(حداکثر 5 دقیقه).این مسایل بهبود یافته روی قسمت سوخت وسوخت رسانی هواپیما باعث شده بود که هواپیما در مصرف سوخت 4% کمترمصرف کند همچنین برای تیک-آف 10 تا 20% کمتر شود.همچنین بهبود هایی در پیشرانش هواپیما ایجاد شد.باله های روی بدنه هواپیما باعث ازدیاد وزن تا 700 کیلوگرم در هواپیما بود که این باعث کاهش 5% در زمان شتاب و افزایش سرعت اولیه شده بود.ارتقا موتور در بعضی مدل ها باعث قابلیت تیک -آف این هواپیما از باند های خاص با داشتن مهمات و سوخت شده بود.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


ارتقا سیستم های اویونیک (الکترونیک هواپیمایی) جنگنده مبتنی بر ساخت شرکت البیت با عنوان سیستم 81 یا احتمالا سیستم 82 انجام شد. همچنین سیستم ناوبری و تسلیحات کفیر ممکن است که روی آن نصب شده باشد اما به احتمال زیاد سیستم های کفیر بنام(سری-سی2) شناخته شدند که برای چیتا سی-7 را نصب کردند.
سیستم های الکترونیک هواپیمایی شامل اچ-یو-دیی*سی-تی-یو* و غیره توسط  MIL-STD-1553B کنترل می شدند

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


چیتا به سیستم کلاه خلبان مدرن که ساخت اسراییل بود و به خلبان اجازه انتخاب یک هدف را میداد مجهز بود.چیتا رادار ارتفاع سنج هم داشت.در دماغه کفیر ها راداری وجود داشت که اجازه قفل کردن روی هدف و شات دان کردن را به آن می داد اما عدم توانایی آنها در شلیک موشک های هوا به هوا دور برد آنها را محدود کرده بود.چیتا که مشابه کفیر بود درجلوی شیشه ابزار های فوق العاده دقیقی را در خود جا داده بود. سیستم های اعلام خطر و پارازیت انداز برای هواپیما در یک آنتی در جلوی هواپیما وجود داشتند. سیستم شلیک موشک نیز روی چیتا نصب شد.سیستمی هم بنام (ایی-سی-اس)برای خنک سازی کافی قسمت های الکترونیک هواپیمایی برای چیتا تعبیه شد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


مهمات چیتا

چیتا 2 توپ 30 میلیمتریرا که در زیر بدنه بود حمل میکردادعا میشد که همه تسلیحات چیتا را خود افریقای جنوبی میسازد.مثل موشک های دارتر (وی-3 بی-کوکری/وی-3سی دارتر)و به تتزگی موشک های دور برد(وی-4 آر دارتر) که فرا دید بودند توسعه دادند.
چیتا موشک های هوا به زمین هم حمل میکرد(آ-اس-30)-بمب های خوشه ایی-غلاف های هدف یابی و انواع مهمات و راکت ها.به علاوه چیتا در 5 وجه به میراژ3 نیز مشابه بود که 2 تا از همه بیشتر مشابه بودند یکی باله ها و موتور و دیگری قسمت اصلی بدنه(شکل کلی).
به هر حال آفریقای جنوبی هواپیمایی را ساخت که اکنون دیگر در حال باز نشسته شدن است و احتمال میرود تا سال 2010 از خدمت معاف شوند. آفریقای جنوبی در حال حاضر در تماس با گریپن-و ساب است تا این جنگنده ها را جایگزین چیتا کند.در حال حاضر طبق قراردادی که در سال1999 امضا شده.28 فروند  جاس گریپن برای آفریقای جنوبی پیش فروش شده است  که 19 فروند جنگنده گریپن تک نفره و 9 فروند 2 نفره هستند.

تصویر جنگنده های جاس سوئدی
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

مدل های چیتا
چیتای سی:ارتقا داده شده چیتا های اولیه-تک سرنشین-با موتور جدید و رادار جدید    EL/M-2035
چیتای دیی:با بدنه بلند تر-دو سرنشینهمشابه میراژ-3(بی-زد/دیی-زد و دیی 2 زد) با موتور ساخت اسنکما 9K-50
چیتای ایی:تک سرنشین-جنگنده بمب افکن-مشابه میراژ3 (ایی-زد) با موتور اصلی میراژ-3
چیتای آر:گونه جاسوسی/اکتشافی با پیکر بندی و شکل وشمایل میراژ-3 (آر-زد و آر-2زد)
مشخصات چیتای سی وایی
پیشرانه:یک عدد موتور ساخت اسنکما بنام آتار-9 سی با قدرت 42 کیلو نیوتن و ماگزیمم قدرت 60و8 کیلونیوتن در حالت آفتر بارنینگ/
یا موتور دیگر ساخت اسنکما به نام 9 کا-50 با قدرت 49.2 کیلونیوتن-و ماگزیمم قدرت 70.6 کیلونیوتن در حالت پس سوز
سوخت:دارای تانک داخلی 2288 لیتری و تانک های خارجی رها شونده (دروپ تانکس)به تعداد 2عدد در مقدار های 1700 لیتری/1300/1100 یا 625 لیتری
طول:15.65 متر
ارتفاع:4.55 متر
مساحت باله ها:34.8 مترمربع
فاصله بین باله ها:8.22 متر
وزن خالی:6.6 تن
حداکثر وزن برای تیک آف:13.7 تن
سرعت:2.2 ماخ
سقف ارتفاع:17 کیلومتر

منبع: WWW.AIRFORCEWORLD.COM

از دوست خوبم Reza6662 به خاطر همیاری بنده  در ترجمه سپاسگذاری میکنم
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب SAMAN تشکر کرده اند:
oweiys, Mr.Amirhessam, sokuteasemuni, ASHKAN95, GHAZALAK88, shola, kayvan6079

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

1066

تشکر کرده: 1059 مرتبه
تشکر شده: 931 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 31 فروردین 1386 18:10

محل سکونت

ارومیه

آرشيو سپاس: 11654 مرتبه در 944 پست

موشک V-3B کوکری

توسط kayvan6079 » جمعه 29 تیر 1386 22:11

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


موشک V-3B کوکری در حال رهگیری یک فروند میگ-21. (تصویر از Gun Camera هواپیمای Mirage F-1CZ)
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب kayvan6079 تشکر کرده اند:
SAMAN, sokuteasemuni, ASHKAN95, shola, CAPTAIN PILOT, oweiys

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

2132

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 37 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 شهریور 1385 00:51

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 8025 مرتبه در 1088 پست

Re: آشنايي با جنگنده چيتا

توسط Mr.Amirhessam » چهارشنبه 30 شهریور 1390 14:16

در شرکت داسالت فرانسه اگر مقایسه ایی بین محصولات آن در نظر بگیریم میراژ موفق ترین هواپیمای ساخته شده است تا هواپیماهای دیگری که از روی این هواپیما  مشتق شده اند.مثلا جنگنده چیتا یکی از این هواپیماهاست که در مقایسه با میراژ در جایگاه پایین تری شناخته شده است.
تعداد زیادی از چیتا ها به طور نامشخص وپنهانی به علت مسایل سیاسی در آفریقای جنوبی تولید شدند. در نوامبر سال 1977 طی یک سری تدابیر نژاد پرستانه و روش های تبعیض نژادی بلند مدت همچنین تحریم روابط بازرگانی با افریقای جنوبی که شامل تسلیحات هوایی و لوازم یدکی هواپیماها بود توسط سازمان ملل علیه این کشور تحمیل شد.در ضمن آفریقا را جنگ داخلی وهمچنین مشکلاتی که بر سر مرزها با همسایگان داشت تهدید میشد. در این بینابین آفریقای جنوبی 74 فروند جنگنده میراژ3 راکه نو هم نبودند دریافت کرد که قرار شده بود در بین سال های 1963 تا 1970 توسط نیروی هوایی آفریقا ارتقا داده شوند.


در دوران تحریم مالکیت موسسه اطلس آویشن  که حالا سازمان هوانوردی دانل شده بود ودارای زیر گروه هوافضای دانل با مسولیت محدود پاسخ جالبی به برنامه طرح  اصلاح و ارتقای میراژها داد و به جای آن در پی ساخت یک هواپیمای جنگنده و کارآمد گرفت. موتور جدید و طرح های بال و بدنه هواپیما به اضافه سیستم های بهتر ودقیق تر روی آن  از اهداف آنان بود. برای تحقق بیشتر این امر از اسراییل کمک گرفت و اسراییل نیز به طور انکار شده در سال 1984 تصمیم به کمک به آفریقای جنوبی گرفت.آنها می خواستند جنگنده ایی مانند کفیر بسازند اما قویتر.
اولین مدل طراحی شده چیتا در ژویه 1986 که یک مدل 2 نفره بود و تغییر یافته میراژ3 D2Z بود ساخته شد این جنگنده اولین پروازش را هم در همان سال انجام داد. در تابستان همان سال یک سری از میراژها نیز عملیاتی شدند.




چیتا وسیستم های آن

چیتا در مجموع دارای پوزه بلند تر و مشخصه های آیرودینامیکی بیشتر نسبت به کفیر بود.بینی کفیر کوتاه تر بود وبرای جلوگیری از حرکات انحرافی به بال دلتایی مجهز شد.دهانه های ورودی موتور نیز تغییر داده شدند.در سیستم فرود نیز تغییراتی قابل توجه داده شد.در مدل دونفره نیز کابین خلبان پایین تر قرار داده شد.بیشتر سعی شد روی ساختارهای بنیادی هواپیما متمرکز باشند.سعی شد که ساعت پروازی را را بالا ببرند وبا این حساب به 800 ساعت توانستند دست پیدا کنند.چندین مرحله برای کاهش فرسودگی اقدام شد و در نهایت بعد از هر 1250 ساعت یک بار جنگنده میبایست به سرویس کامل میرفت.
50% از سیستم شاسی (بال وبدنه هواپیما باز سازی شد). به جز کابین ها ودو 9K50  ساخت اسنکما که که توربو جت بودند و با نظارت فرانسه تولید میشدند بقیه سیستم ها را توانستند عوض (تبدیل)کنند.موتور های اسنکمای(9 سی و 9دیی) برای جبران کمبودقدرت برای پیش رانش پیشنهاد شد.البته این موتور ها بزرگ بودند و بدنه هواپیما کوچک.  
با نصب سیستم AFR تیک-آف با سوخت کمتری انجام میشد و همچنین اجازه حمل مهمات جنگی بیشتر را داد.کابین خلبان از سمت راست تصحیح شد. به علاوه سیستم سوخت گیری هوایی(نقطه سوخت گیری) با سیستم فشار متناسب شده بود که زمان سوخت گیری را کاهش میداد(حداکثر 5 دقیقه).این مسایل بهبود یافته روی قسمت سوخت وسوخت رسانی هواپیما باعث شده بود که هواپیما در مصرف سوخت 4% کمترمصرف کند همچنین برای تیک-آف 10 تا 20% کمتر شود.همچنین بهبود هایی در پیشرانش هواپیما ایجاد شد.باله های روی بدنه هواپیما باعث ازدیاد وزن تا 700 کیلوگرم در هواپیما بود که این باعث کاهش 5% در زمان شتاب و افزایش سرعت اولیه شده بود.ارتقا موتور در بعضی مدل ها باعث قابلیت تیک -آف این هواپیما از باند های خاص با داشتن مهمات و سوخت شده بود.


ارتقا سیستم های اویونیک (الکترونیک هواپیمایی) جنگنده مبتنی بر ساخت شرکت البیت با عنوان سیستم 81 یا احتمالا سیستم 82 انجام شد. همچنین سیستم ناوبری و تسلیحات کفیر ممکن است که روی آن نصب شده باشد اما به احتمال زیاد سیستم های کفیر بنام(سری-سی2) شناخته شدند که برای چیتا سی-7 را نصب کردند.

سیستم های الکترونیک هواپیمایی شامل اچ-یو-دیی*سی-تی-یو* و غیره توسط  MIL-STD-1553B کنترل می شدند.چیتا به سیستم کلاه خلبان مدرن که ساخت اسراییل بود و به خلبان اجازه انتخاب یک هدف را میداد مجهز بود.چیتا رادار ارتفاع سنج هم داشت.در دماغه کفیر ها راداری وجود داشت که اجازه قفل کردن روی هدف و شات دان کردن را به آن می داد اما عدم توانایی آنها در شلیک موشک های هوا به هوا دور برد آنها را محدود کرده بود.چیتا که مشابه کفیر بود درجلوی شیشه ابزار های فوق العاده دقیقی را در خود جا داده بود. سیستم های اعلام خطر و پارازیت انداز برای هواپیما در یک آنتی در جلوی هواپیما وجود داشتند. سیستم شلیک موشک نیز روی چیتا نصب شد.سیستمی هم بنام (ایی-سی-اس)برای خنک سازی کافی قسمت های الکترونیک هواپیمایی برای چیتا تعبیه شد.


مهمات چیتا

چیتا 2 توپ 30 میلیمتریرا که در زیر بدنه بود حمل میکردادعا میشد که همه تسلیحات چیتا را خود افریقای جنوبی میسازد.مثل موشک های دارتر (وی-3 بی-کوکری/وی-3سی دارتر)و به تتزگی موشک های دور برد(وی-4 آر دارتر) که فرا دید بودند توسعه دادند.
چیتا موشک های هوا به زمین هم حمل میکرد(آ-اس-30)-بمب های خوشه ایی-غلاف های هدف یابی و انواع مهمات و راکت ها.به علاوه چیتا در 5 وجه به میراژ3 نیز مشابه بود که 2 تا از همه بیشتر مشابه بودند یکی باله ها و موتور و دیگری قسمت اصلی بدنه(شکل کلی).
به هر حال آفریقای جنوبی هواپیمایی را ساخت که اکنون دیگر در حال باز نشسته شدن است و احتمال میرود تا سال 2010 از خدمت معاف شوند. آفریقای جنوبی در حال حاضر در تماس با گریپن-و ساب است تا این جنگنده ها را جایگزین چیتا کند.در حال حاضر طبق قراردادی که در سال1999 امضا شده.28 فروند  جاس گریپن برای آفریقای جنوبی پیش فروش شده است  که 19 فروند جنگنده گریپن تک نفره و 9 فروند 2 نفره هستند.
مدل های چیتا
چیتای سی:ارتقا داده شده چیتا های اولیه-تک سرنشین-با موتور جدید و رادار جدید
EL/M-2035
چیتای دیی:با بدنه بلند تر-دو سرنشینهمشابه میراژ-3(بی-زد/دیی-زد و دیی 2 زد) با موتور ساخت اسنکما
9K-50
چیتای ایی:تک سرنشین-جنگنده بمب افکن-مشابه میراژ3 (ایی-زد) با موتور اصلی میراژ-3
چیتای آر:گونه جاسوسی/اکتشافی با پیکر بندی و شکل وشمایل میراژ-3 (آر-زد و آر-2زد)


کاربران
افریقای جنوبی
اکوادور
شیلی
هواپیماهای هم خانواده
Dassault Mirage III
Dassault Mirage 5
IAI Kfir
IAI Nammer
Atlas Carver
هواپیماهای قابل مقایسه
Dassault Mirage 2000
F-16
Chengdu J-10
Saab 37 Viggen
مشخصات
کاربری :جت جنگنده
تولید کننده : Atlas Aviation
پرواز : 1986

شمارگان ساخته شده (بر حسب مدل):
38 ، C
16 ، D
16 ، E
طراحی و توسعه یافته از : داسو میراژ III
ویژگی های عمومی
خدمه : یک، خلبان
طول : 15.55 متر
طول بال : 8.22 متر
ارتفاع : 4.50 متر
مساحت بال : 35 متر مربع
وزن خالی : 6600 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست : 13700 کیلوگرم
پیشران : 1 × SNECMASnecma Atar 9K50C-11 توربوجت جت به همراه پس سوز،هر یک به توان 15900 پوند
مساحت کانارد : 17.87 فوت مربع
حداکثر سرعت :
در ارتفاع : 2.2 ماخ (1460 مایل در ساعت و 2350 کیلومتر / ساعت)
در سطح دریا : 1.14 ماخ (865 مایل در ساعت و 1390 کیلومتر / ساعت)
برد عملیاتی : 1300 کیلومتر
برد مستقیم : 2600 کیلومتر
سقف پرواز: 17000 متر
نرخ صعود : 14000 متر / دقیقه
بارگذاری زیر بال : 250 کیلوگرم
رانش / وزن گزارش شده : 15.873 پوند (70.6 کیلونیوتن) با After burner



منبع: http://WWW.AIRFORCEWORLD.COM

نویسنده : سامان مردانی
تصاویر : miliyaryparsi.ir
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
زنده باد بهار...
هر کس به دنبال معنای این جمله است،این فایل را  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  کند...
به امید ظهور مهدی صاحب الزمان،پایان یافتن زمستان دنیا و شروع بهار انسانیت...
"

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mr.Amirhessam تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, ASHKAN95, oweiys, behrad90, امام قلي خان, Shahbaz, GHAZALAK88, SAMAN, shola, sokuteasemuni


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان