آموزش حرکت و شتاب گيري صحيح

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, Mohsen1001, شوراي نظارت

ارسال پست
Incredible Poster
Incredible Poster
نمایه کاربر
پست: 3047
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 9:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 58 بار
سپاس‌های دریافتی: 380 بار
تماس:

آموزش حرکت و شتاب گيري صحيح

پست توسط Farhad3614 » جمعه 8 اردیبهشت 1385, 9:55 pm

شروع حرکت از خط استارت

به دلیل هرز گردی چرخها و از بین رفتن زمان تيك آف كردن توشتاب مضر هست و تايم رو عقب مي ندازه.


اگر هم از سكون معمولي راه بيفتيد و بعد گاز رو تا ته فشار بديد با اينكه از تيك آف كردن خيلي بهتره ولي بازم تايم مطلوب رو نخواهید داشت.


پس چه جوري بايد راه افتاد؟

اين مساله يه كم تجربيه و تو هر ماشيني ممكنه فرق داشته باشه. كلا به ميزان تورك و قدرت ماشين بستگي داره كه به چه ميزان و در چه دور موتوري به دست مي ياد .


براي ماشين هاي خيلي پر قدرت فقط بايد پا رو از روی كلاچ تو دور آروم بر داشت و يک دفعه هم تخته نكرد چون ماشین شروع به تيك آف مي كنه.


براي ماشين هاي معمولي:

شما به عنوان یک راننده باید مطلع باشید که حداکثر تورک ماشینتون در چه دور موتوری به دست می آد. این مساله برای ماشینهای مختلف فرق داره.


براي مثال ممکنه حداكثر توان یک خودرو در 5800 دور ايجاد بشه اما حداکثر میزران دور موتور در همون خودرو در 6500 قرار دارد. در نتيجه تعويض دنده بايد در دور 5800 صورت بگيرد و رفتن تا 6500 فقط تلف كردن زمان است و نمودار قدرت پس از دور 5800 سير نزولي دارد .

مثلا تو پرايد ماكسيمم تورك تو دور موتور 3000 به دست مي ياد. با توجه به سايز لاستيك و سفتي فنر و كمك فنر باز هم دور موتور راه افتادن ممكنه تغيير كنه ولي در حالت كلي يه مقدار كمتر از 3000 خوبه.


بهتره نيم كلاچ باشين تا با علامت ( حالا يا چراغ يا دست ) يه دفعه کلاچ را ول كنید. تفاوت اینجور حرکت با اینکه یه دفعه کلاچ رو از ته تا بالا ول کنید اینه که هرزگردي كمتر مي شه چون با نيم كلاچ شما به آستانه اصطكاك لغزشي نزديك تر مي شين و ضربه هم كمتر مي شه و اگه سطح هم لغزنده باشه شما زودتر از ميزان اون آگاهي پيدا مي كنين و مي تونين حركت رو اصلاح كنين.


در ماشینهای اتومات موجود در ایران سه نوع حالت داره :
1. Normal که این حالت , حالت رانندگی در شهر و به صورت ساده هست.

2. Snow : این حالت در جاهای برفی و لغزنده استفاده میشه و دنده هایی که داده میشه به صورتی هست که تایر دچار هرزگردی نشه و به راحتی به روی سطوح لغزنده حرکت کنه.

3. Speed : که در این حالت دنده های داده شده پرتر و بادور موتور بیشتری از حالت نرمال داده میشه که این امر باعث بیشتری میشه
ولی در ماشینهای مدرن حالتی به نام OverDrive هست.

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”