در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد
Novice Poster

Novice Poster



نماد کاربر
پست ها

79

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 16:36

آرشيو سپاس: 5 مرتبه در 3 پست

قطارهاي هيبريد ژاپني با گرمايش زمين مقابله مي‌كند

توسط parisa-m » دوشنبه 8 مرداد 1386 17:19

  راه‌اندازي قطار دو واگني در منطقه روستايي شمال ژاپن تازه‌ترين اقدام براي مقابله به گرمايش زمين محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ژاپن به دنبال موفقيت خود در ساخت خودروهاي هيبريدي يا دوگانه سوز، اكنون قطارهاي هيبريدي را به دنيا معرفي مي‌كند.

روز سه‌شنبه اين قطار كار حمل و نقل مسافران در يك مسافت كوتاه كوهستاني را آغاز مي‌كند و اين نخستين باري خواهد بود كه يك قطار هيبريد ديزلي-برقي وارد خدمات تجاري مي‌شود.

ياسوكاي كيكوچي سخنگوي شركت راه آهن شرق ژاپن اين تلاش را از جمله تلاشها براي "سبز شدن" بيان كرد.

قطارها در مقايسه با خودروها نقش نسبتا كمتري در گرمايش زمين دارند.

اما شهرت خودروهاي هيبريدي مانند خودرو پريوس كه پرفروش‌ترين خودرو شركت تويوتا است به افزايش توجه به قطارهاي هيبريدي كمك مي‌كند.

شركتهاي راه آهن در سراسر جهان از جمله ‪ Amtrak‬در آمريكا و شركت قطار آلمان " دويچه بان آگنتور" در آلمان بر روي اين فناوري مشغول كار و تحقيق هستند.

قطار "‪ "Kiha E200‬كه بازده سوخت آن ‪ ۲۰‬درصد بيشتر است و ‪ ۶۰‬درصد گازهاي آلاينده منتشر مي‌كند، حدود ‪ ۱/۷‬ميليون دلار هزينه دربردارد كه دو برابر هزينه قطارهاي استاندارد است.

اين قطار داراي يك موتور ديزلي، دو موتور الكتريكي در زير هر واگن و باتري‌هاي يون ليتيوم بر روي سقف است.

اين قطار كه از هر نظر شبيه قطارهاي معمولي است به آرامي با چهار موتور برقي خود ايستگاه ناكاگومي را ترك مي‌كند.

موتور ديزلي فقط زماني كه قطار از تپه بالا مي‌رود يا باتريهاي ضعيف مي‌شوند روشن مي‌شود.

وقتي سرعت قطار كم مي‌شود باتريها شارژ مي‌شوند. بعد از خاموش شدن برق موتورها مدتي كار مي‌كنند و اين انرژي كه در قطارهاي غير هيبريدي هدر مي‌رود براي شارژ باتريها استفاده مي‌شود.

هيبريدها چه در قطار و چه در خودرو بين دو منبع نيرو توازن ايجاد مي‌كنند و براي كاهش هدر رفتن انرژي به رايانه متكي هستند.

اين قطار ‪ ۳۶‬صندلي دارد و ظرفيت آن با در نظر گرفتن مسافران ايستاده ‪ ۱۱۷‬نفر است مسير ‪ ۴۹‬مايلي را هر يك ساعت مي‌پيمايد.

راه آهن شرق ژاپن اطلاعاتي را در مورد گرمايش زمستاني، نگهداري و مصرف سوخت اين قطار جمع آوري خواهد كرد كه انتظار مي‌رود براساس تعداد مسافران متفاوت باشد.

شركت ريل پاور تكنولوژيز در آمريكاي شمالي نيز يك قطار هيبريد به نام ‪ Green Goat(‬بز سبز) براي واگن‌هاي باري ساخته است.

با اين حال در آمريكا تلاش صنعت بر تهيه سوختهاي سالمتر براي قطارهاي غيرهيبريد معطوف است، و جايگزيني فناوري هيبريد بجاي فناوري كنوني مطرح نيست.

تنها ‪ ۴‬درصد از انتشار دي اكسيد كربن در بخش حمل و نقل آمريكا مربوط به راه آهن است. دي اكسيدكربن مهمترين گاز گلخانه‌اي عامل گرمايش زمين است.

قطارهاي هيبريد به خاطر دشواري در ساخت آنها همواره اقدامي غيرعملي تلقي مي‌شد. اما با ساخت خودروهاي هيبريد ، ساخت قطارهاي هيبريد نيز مورد توجه قرار گرفته است.

با اين حال فناوري براي اثربخش شدن بايد گسترش يابد

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان