در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد
Captain I

Captain I



no avatar
پست ها

634

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 11 اسفند 1385 13:35

آرشيو سپاس: 55 مرتبه در 30 پست

Re: چگونه اولين F-22 آمريكا مورد هدف قرار گرفت؟

توسط Palang mah gerefteh » پنج شنبه 22 آذر 1386 16:42

[quote="Shahryar"][align=center]چگونه اولين F-22 آمريكا مورد هدف قرار گرفت؟

در يك داگفايت تمريني گشته و در مقابل ]

Shahryar عزیز اگر ممکن است دربارۀ اصطلاح «داگفایت» که از تاکتیکتهای نبرد هوایی ست، توضیحاتی ارائۀ فرمایید که دقیقا شامل چه ترکیبی می شود. در ضمن پیشنهاد می کنم که کلمات و اصطلاحات خارجی را در بکار گیری آنها در زبان نوشتاری فارسی داخل گیومه گذاشته شود. اینکار حداقل در زبان فرانسه رایج می باشد. احتمالا اگر بتوانید به یکی از اساتید نایاب دستور زبان فارسی دسترسی پیدا کنید، حل این مسئله بشکل بارزتری روشن خواهد شد. با سپاس او توجهات شما و همگی.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Palang mah gerefteh تشکر کرده اند:
omid1360, roh

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2443

تشکر کرده: 7 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 فروردین 1386 19:23

آرشيو سپاس: 16122 مرتبه در 1610 پست

توسط Shahryar » پنج شنبه 22 آذر 1386 18:24

دوست عزيز،

با تشكر از شما ، "Dog Fight" يا " Dogfight" از قديميترين تاكتيكهاي نبردهاي هوائي است كه از زمان جنگ جهاني اول تا كنون به دفعات بسيار مورد استفاده قرار گرفته. نبردي است  كه در ان هر خلباني سعي دارد تا خود را به پشت هواپيماي دشمن رسانده و از پشت او را مورد اصابت توپ/ موشك قرار دهد. منشاء اين اصطلاح از طبيعت گرفته شده، وقتي دعواي دو سگ را به دقت شاهد باشيم خواهيم ديد هر يك سعي دارد خود را به پشت حريف رسانده و اصطلاحا به (برتري - موقعيتي) دست يابد. در جنگهاي هوائي هم همينگونه است. مسلما مورد هدف قرار دادن دشمن از پشت سر به مراتب راحتتر از موقعيت- روبرو است. در (داگ-فايت) مهارت خلبان، توانمند بودن جنگنده ، و نوع تسليحات نقش تعيين كننده اي در سرنوشت نبرد دارد. به طور مثال در تاريخ جنگهاي هوائي ايران و عراق داريم كه (جناب شريفي راد) در يك روز 3 جنگنده دشمن را در خاك عراق در داگفايت مورد اصابت قرار ميدهد كه يك فروند آن با استفاده از تاكتيك خاموش كردن موتور و بدون شليك حتي 1 گلوله يا موشكي بوده!

در مورد اصطلاحات خارجي مخالفتي با شما ندارم اما بسياري از اصطلاحات متداول هستند ، مثلا ما هيچوقت هليكوپتر را داخل گيومه قرارنميديم ، داگ-فايت هم همينطور اصطلاحي رايج در تاريخ نبردهاي هوائي به قدمت بيش از جنگ جهاني اول است، اما حتما سعي ميكنم در آينده نظر شما را بيشتر مد نظر قرار بدم.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahryar تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, Mahdi1944, Reza 313, roh, Fariborz, Shahbaz, kayvan6079, zoornachi, alitakin, moh-597, alirezak2, N@VID, SAMAN, CAPTAIN PILOT, shola

New Member



no avatar
پست ها

10

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 8 بهمن 1386 11:37

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: چگونه اولين F-22 آمريكا مورد هدف قرار گرفت؟

توسط ALI SEIF » چهارشنبه 17 بهمن 1386 20:08

آقا شهریار سلام،

بسیار ممنونتم از این همه مطالب جالب و آموزنده.
لطفا" منبع و سورس این عکس HUD  که برای لوگوی خودت انتخاب کردی رو به من بگو و هرچی که میدونی در این زمینه از هوانوردی مفید و مهمه.
تشکر فراوان دارم.

Novice Poster

Novice Poster



نماد کاربر
پست ها

53

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 14 آذر 1386 04:52

آرشيو سپاس: 64 مرتبه در 26 پست

توسط soheil_ra'am » جمعه 26 بهمن 1386 02:32

سلام
آقا شهريار اطلاع داريد در مانور هند اف-15 ها از موشک aim-9x  استفاده کردند يا aim-9m ؟

سوال دوم اينکه از مانوري که قرار بود در آمريکا با شرکت 6 فروند سوخو-30 هند برگزار بشه خبر داريد؟

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب soheil_ra'am تشکر کرده اند:
Shahryar, shola

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

998

تشکر کرده: 375 مرتبه
تشکر شده: 264 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 31 فروردین 1386 19:10

محل سکونت

ارومیه

آرشيو سپاس: 11654 مرتبه در 944 پست

توسط kayvan6079 » جمعه 26 بهمن 1386 11:40

soheil_ra'am نوشته است:سلام
آقا شهريار اطلاع داريد در مانور هند اف-15 ها از موشک aim-9x  استفاده کردند يا aim-9m ؟


موشک AIM-9X

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب kayvan6079 تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, Mahdi1944, Reza 313, Fariborz, Shahryar, Shahbaz, zoornachi, roh, moh-597, N@VID, CAPTAIN PILOT, shola

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2443

تشکر کرده: 7 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 فروردین 1386 19:23

آرشيو سپاس: 16122 مرتبه در 1610 پست

توسط Shahryar » جمعه 26 بهمن 1386 13:20

ALI SEIF عزيز،

از لطف شما خيلي متشكرم. منبع لوگو (آواتور) بنده هم سايت acig.org هست.


soheil_ra'am عزيز،

در آخرين مانور قرار بود سوخو  30MKI هاي هندي با رادارهاي خاموش در 'Red Flag' شركت كنند، نيروي هوائي هند تاكيد كرده است كه فركانسهاي راداري Sukhoi Su-30MKI فوق سري است و رادارها در طي تمرين روشن نخواهند شد. هند در تمرينهاي آگوست 2008 شركت خواهد كرد (به همراه فرنسه و برزيل، دو كشور جديد ).البته اين مانور بسيار مشهور و قديمي كه فيلم سينمائي هم از روي آن ساخته شده به صورت دو به دو (فقط 2 كشور در كنار هم) نيست و كشورهاي مختلف عضو NATO و ديگر متحدين آمريكا در اين مانورها شركت ميكنند. در تمرينهاي هوائي  "Cope India '04" و 05 و پس از آن  تمرينهاي هوائي انگليسي- هندي (ايندراد هانوش-2007) به صورت دو به دو بود (دو كشور مقابل هم) بود اما شكل Red Flag فرق ميكند. تا الان با آمريكا، 20 كشور ( از جمله مصر و اسرائيل) هم در اين تمرين شركت كرده اند ولي ونزوئلا از سال 1996 ديگر شركت نكرد (يا شركت داده نشد؟).

عكسي از آخرين تمرين Red Falg :

International officers observe Red Flag-Alaska


در آخرين تمرين به غير از آمريكا (ميزبان هميشگي) ، كشورهاي Japan, Mongolia, Spain, Thailand, Turkey و برخي اعضاي ناتو شركت داشتند.

اطلاعات بيشتر:
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahryar تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, Mahdi1944, Reza 313, Fariborz, Shahbaz, kayvan6079, zoornachi, moh-597, N@VID, roh, SAMAN, CAPTAIN PILOT, shola

Junior Poster

Junior Poster



نماد کاربر
پست ها

134

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 8 اسفند 1386 18:18

آرشيو سپاس: 57 مرتبه در 26 پست

توسط black bird » چهارشنبه 8 اسفند 1386 22:11

دوستان سلام
  آرمان و رضاي عزيز  از آشنايي با شما و ساير دوستان بسيار خوشحالم.
قبل از اين که توسط يکي از دوستان با اين سايت آشنا بشوم مدت ها بود به علت نقل مکان و جدا شدن از ديگر دوستان علاقه مند به هوا فضا با کسي در اين ضمينه صحبت نکرده بودم به همين خاطر بعد از خواندن هر مطلب بي اختيار اظهار نظر ميکنم.

نگرش جديد آمريکا به هواپيماهاي جنگي تکنولوژي فوق پيشرفته اي را حاصل کرده که  F22   F117  F35   B2  حاصل آن است.از نظر من اين حرکت تازه شروع شده و نوپا است و در آينده ماهيت اصلي خود را بروز خواهد داد.

F117  در جنگ هاي قبلي با صدام توانست بسيار قدرتمند ظاهر شود ولي به دليل نقص فني بسيار ساعات  تعميراتي زيادي نسبت به ساعات پروازش داشت.در جنگ يوگوسلاوي هم که چند فروند از آنها سرنگون شد.

F22  هم در آخرين آزمايش هاي صورت گرفته که اگر اشتباه نکنم در منطقه خاور ميانه بوده فرماندهان را چندان راضي نکرده از نظر من  تا تبديل شدن به معناي واقعي و صد در صد (جنگنده سلطه هوايي) هنوز فاصله دارد.

Major II

Major II



no avatar
پست ها

437

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 11 آذر 1386 19:02

آرشيو سپاس: 402 مرتبه در 115 پست

داستان تولد YF-22

توسط HARD » دوشنبه 5 فروردین 1387 14:47

داستان تولد YF-22
به سال 1981، نيروي هوايي ايالات متحده نياز خود به جنگنده‏اي پيشرفته را جهت انجام ماموريت برتري هوايي تحت برنامه‏اي به نام ATF اعلام كرد.
(ATF = Advanced Tactical Fighter)
اين جنگنده‏ي جديد مي‏بايست در طراحي خود، از تكنولوژي‏هاي جديد بهره مي‏گرفت. در ساخت اين جنگنده‏ي جديد، مواردي نظير استفاده از كامپوزيت‏ها، فلزات سبك‏وزن، سيستم كنترل پرواز پيشرفته، نيروي پيشرانه‏ي قوي‏تر و قابليت پنهان‏كاري (استيلت) بايد مد نظر قرار مي‏گرفت. به اعتقاد فرماندهان ارشد نيروي هوايي، تكنولوژي‏هاي جديد به كار رفته در توليد اين جنگنده‏ي جديد، اغلب هواپيماهاي موجود نيروي هواي نظير F-15 و F-16 را در آغاز قرن 21 ام، از رده خارج مي‏كرد. (که به علت مشکلات ساختاری و فنی فراوان تاکنون موفق نبوده است)

YF-22 (مدلی که با موتورهای جنرال الکتریک ساخته شد و اکنون در موزه است)


به سال 1985، نيروي هوايي، نيازهاي فني خود را جهت ساخت اولين هواپيماي نمونه به تيم سازنده ابلاغ كرد. بدين ترتيب كنسرسيوم لاكهيد- بوئينگ – جنرال داینامیکز، دو فروند مدل اوليه YF-22 را ساختند. يك هواپيما به دو موتور توربوفن YF-120 ساخت جنرال‏الكتريك و ديگري به دو موتور توربوفن YF-119 ساخت پرات اند ويتني مجهز شده بودند.
پس از آزمايشات و بررسي‏هاي فراوان گروه پروازي، تيم سازنده‏ي شركت لاكهيد (در برابر نورثورپ – مک دانل داگلاس) و موتورهاي ساخت پرات اند ويتني، برنده‏ي تكميل نهايي هواپيما شد.

مشخصات فني YF-22
تعداد ساخته شده: 2 فروند (يك فروند – مدلی که به موتور جنرال الکتریک تجهیز شده بود– به موزه‏ي نيروي هوايي فرستاده شده است)
تعداد مورد نياز مدل F-22: طبق برنامه= 339 فروند
طول هواپيما: 62 فوت و 1 اينچ = 92/18 متر
طول دو نوك بالها: 44 فوت و 6 اينچ = 59/13 متر
ارتفاع از سطح زمين (با چرخهاي باز): 16 فوت و 5 اينچ = 5 متر
وزن هنگام برخاستن: 58000 پاوند = 26308 كيلوگرم (مدل YF-22)

تسليحات (همگي در محفظه‏‎هاي دروني هواپيما):
يك مسلسل 20 ميلي‏متري M-61A2 Vulcan (استاندارد اغلب جنگنده‏هاي ايالات متحده)
6 موشك هوا به هواي ميان برد AIM-120C (آمرام)
2 موشك هوا به هواي كوتاه برد AIM-9M (سايدوايندر)

4 محل خارجي حمل مهمات يا مخازن سوخت

پیشرانه
دو موتور توربوفن F119-PW-100 ساخت «پرات اند ويتني» با كشش هر موتور حدود 35000 پاوند = 15875 كيلوگرم
(يك فروند YF-22 با دو موتور توربوفن F120-GE-100 ساخت جنرال الكتريك تجهيز شده بود كه به علت كشش كمتر، رقابت را به موتور ساخت پرات اند ويتني واگذار كرد)

خدمه: 1 نفر

عملكرد پروازي (طبق درخواستهاي خواسته شده تحت برنامه‏ي ATF):
حداكثر سرعت: 2 ماخ
سقف پرواز خدمتي: 65000 فوت
=================================================================
آشنايي با F-22 Raptor (دزد آسمان / جانور شکاری)
پس از اعلام برنده شدن طرح YF-22 در برنامه تولید جنگنده پیشرفته (ATF)، جنگنده ی F-22 موسوم به Raptor براساس نمونه ی اولیه YF-22 طراحی شد.



برنامه توليد F-22 ، پروژه‏اي در جهت ساخت جنگنده‏ي برتري هوايي نسل بعد است جهت مقابله سريع با هرنوع اقدام در هر نقطه‏اي از جهان. اين هواپيمايي است كه بايد به حريم هوايي دشمن نفوذ كند و قابليت ديد اول – شليك اول را بر عليه اهداف گوناگون، داشته باشد. (First-look, First-kill)
مهمترین مشخصه ی F-22 کمتر دیده شدن در رادار دشمن، مانورپذیری بالا، سیستم های پروازی (آویونیک) یکپارچه شده و طراحی آیرودینامیک ویژه است که اجازه می دهد جنگنده بدون استفاده از پس سوز موتورها، به سرعت بالای صوت برسد. (عدم استفاده از پس سوز، امکان رهگیری هواپیما توسط دشمن را بسیار کم می کند)

ویژگی پنهان کاری (Stealth)
این مشخصه، کمک زیادی به بقا و ادامه ی نبرد F-22 می کند و باعث می شود تا دشمن نتواند اطلاعات مهمی از انجام عملیات توسط این جنگنده بدست بیاورد.

ویژگی یکپارچه سازی سیستم های پروازی (Integrated Avionics)
این مشخصه به خلبان F-22 کمک فوق العاده ای می‏کند تا اطلاعات بسیار دقیقی از وضعیت دشمن بدست آورد. این اطلاعات می‏تواند وضعیت پروازی جنگنده‏های دشمن، نحوه‏ی آرایش نیروهای زمینی، شناسايي سيستم‏هاي راداري منطقه و . . . باشد. ضمن اینکه سیستم‏های الکترونیکی پیشرفته‏ی F-22 این امکان را (به خلبان اف22) می‏دهد تا حتا از آرایش قبلی نیروهای دشمن آگاه شود. (Off-Board Information) این اطلاعات براساس حرارت برجای مانده از موتور وسائل نقلیه‏ی دشمن یا حرارت موشکها و مهمات شلیک شده بدست می آید.

نمایی از کابین دیجیتالی و بسیار پیشرفته ی F-22

تصویری دیگر از کابین بسیار مجهز اف22

سوپر کروز (Super cruise)
این مشخصه «افزایش دقت مهمات استفاده شده» است که (به اف22) این امکان را می‏دهد که با سرعت بیشتری از میدان نبرد خارج شود و بدین طریق امکان ضربه خوردن یا رهگیری توسط دشمن را کم می‏کند.

موتورها
اولین انتظاری و قابلیتی که از موتورهای F-22 می رود این است که بدون آنکه از پس‏سوز استفاده کند به سرعت فراتر از صوت دست یابد ضمن اینکه مصرف سوخت مناسبی در این حالت داشته باشد زیرا در سایر جنگنده ها، دست یابی به سرعتهای فراصوت، با استفاده از پس‏سوز ممکن می شود که همراه با مصرف سوخت بسیار بالاست. با این مشخصه، اف22، مدت زمان بیشتری می تواند پرواز کند.
البته این انتظار نیز (از موتورهای اف22) می‏رود که در پروازهای زیرصوت نیز عملکرد خوب خود را حفظ کرده و مصرف سوخت بسیار کمی نیز داشته باشند.

سیستم تغییردهنده خروجی موتور (تغییر بردار رانش)


اولین وظیفه‎ی تعریف شده برای F-22 نبرد هوایی است که برای این کار، حمل 6 موشک میان برد AIM-120C (آمرام) به همراه 2 موشک کوتاه برد AIM-9M (سایدوایندر) پیش بینی شده است.
برای نبرد هوا به زمین (Ground Attack)، اف22 با 2 عدد بمب هدایت شونده‏ی 1000 پوندی بسیار دقیق JDAM ، 2 موشک AIM-120C و 2 موشک AIM-9M تجهیز می‏شود.
(JDAM = Joint Direct Attack Munitions)
JDAM ها، بمب‎هایي هستند که به وسیله سیستم مکان یابی ماهواره ای (GPS)، هدایت می‎شوند. این بمبها، به اف22 این امکان را می‎دهند که در هوای نامناسب جوی (ابر، مه، برف و . . .) بتواند تکمیل کننده ماموریت (ناتمام مانده‏ي) جنگنده‏ی F-117 یا جنگنده‏ی JSF در حمله به اهداف زمینی باشد.
(JSF = Joint Strike Fighter)

  

F-22 در نگاه اول، جنگنده‏ای تمیز و عاری از مهمات به نظر می‎رسد. این مشخصه به دلیل آن است که مهمات در محفظه‏های مخفی داخل بدنه حمل می‎شوند و برخلاف سایر جنگنده‏ها، از محفظه‏های خارجی بدنه برای حمل مهمات در اف22 به طور معمول استفاده نمي‏شود. این ویژگی مهمی برای حفظ قابلیت پنهان کاری اف22 از رادار دشمن است. زیرا نصب مهمات باعث بازتابش امواج رادار دشمن شده و ویژگی پنهان‎کاری اف22 را از بین می‎برد. همچنین مخفی بودن مهمات، از میزان پسا (اصطکاک هوا) کم می کند امری که برای پرواز فراصوت بدون استفاده از پس سوز بسیار لازم است. کم شدن پسا، برد پروازی اف22 را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‏دهد زیرا باعث کاهش مصرف سوخت می‎شود.



اف22 همچنین چهار مقر حمل مهمات در خارج بدنه دارد که هرکدام می‏توانند تا 5000 پاوند بار را حمل کنند. در اف22، از یک طراحی منحصر به فرد در ساخت محفظه های خارجی (حمل بار) استفاده شده است که در جلو و عقب بدنه تعبیه شده اند، اتصال انتهای بدنه دارای اتصالهای الکتریکی، سوخت و هوا است. در این محفظه، مخزن سوخت 600 گالونی یا دو پرتاب کننده‏ی موشک به نام LAU-128/A بسته به نوع ماموریت، نصب می‎گردد.

دو حالت کلی برای محفظه های خارجی حمل بار در اف22 وجود دارد:
* چهار مخزن 600 گالونی حمل سوخت، بدون حمل سلاح. این پیکربندی برای وقتی استفاده می‎شود که برد پروازی زیاد مدنظر باشد یا قصد جابه‎جایی جنگنده مطرح باشد. برای حمل محفظه‎ی سوخت، از گیره‏ی نگدارنده‏ی مخصوصی به نام BRU-47/A در محل اتصال هر محفظه استفاده می‏شود.
* دو مخزن سوخت به همراه چهار موشک. این پیکربندی برای حالتی استفاده می شود که منطقه ی مورد عملیات ایمن، فضای منطقه تحت کنترل نیروهای خودی بوده و زمان بیشتری جهت پشتیبانی هوایی منطقه (CAP = Combat Air Patrol) مورد نیاز باشد. در این حالت نیز، مخازن سوخت خارجی به وسیله‏ی گیره‎ی BRU-47/A روی بدنه‏ی اصلی متصل می‏شوند، ضمن اینکه محفظه‎های خارج از بدنه‏ی اصلی هواپیما، به دو گیره‏ی پرتاب کننده‏ی موشک به نام LAU-128/A متصل می‏شوند.

همه‏ي موشكهايي كه در محفظه‏هاي خارجي نصب مي‏شوند (دو موشك در هر مكان)، اين قابليت را دارند كه با انجام تغييرات فني در داخل بدنه نصب شوند و با مهمات دروني يكپارچه شوند، اما نيروي هوايي به تواني بيش از آنچه (براي حمل مهمات) خواسته بود اعلام نياز نكرده است.

فراز و نشيب هاي پردردسر F-22 قبل از ورود رسمي به خدمت
پيش از آنكه تيم سازنده‏ي نمونه‏ي اوليه‏ي YF-22 به عنوان برنده‏ي رقابت در طراحي جنگنده‏‎ي ATF انتخاب شوند، به مدت 54 ماه آزمونهاي تست و خطا تحت اين برنامه انجام داده بودند. آنها شديدن درگير رفع عيوب مختلف اف22 نظير مشكلات بدنه، كاناپي و انجام تست‏هاي پروازي بر روي دو فروند نمونه‏ي اوليه‏‎ي YF-22 بودند.
نمونه‏ي اوليه‏ي موتورها، موتور YF119 ساخت «پرات اند ويتني» و موتور YF120 ساخت «جنرال‏الكتريك» بودند كه در جريان برنامه‏ي ATF بارها مورد آزمايش قرار گرفتند.
برنامه‏هاي آزمون و خطا (dem/val) به تاريخ سپتامبر 1990 تكميل شدند. كه همه‏ي اين كارها توسط شركت بوئينگ در سياتل، لاكهيد در پالمديل كاليفرنيا و جنرال‏دايناميكز در تگزاس اجرا و تكميل شدند. همچنين نمونه‏هاي اوليه‏ي هواپيما (Prototype)، در محل شركت لاكهيد در پالمديل (Palmdale شهري در جنوب لوس‏انجلس و ايالت كاليفرنيا) مونتاژ شدند. امكانات مناسب آنجا نيز باعث شد اولين پرواز YF-22 در آن مكان انجام شود.
پس از آنكه مونتاژ و مديريت كلي برنامه‏ي توليد هواپيما بر عهده‎ي شركت لاكهيد گذاشته شد، ادامه‏ي برنامه‏ي YF-22 به جهت آزمايشات و توليد نهايي، به شهر ماريتا (Marietta = شهري در شمال غربي ايالت جورجيا) منتقل گشت.
F-22 دومين آزمايش مهم خود را در سال 1991 با موفقيت از پيش رو گذراند. در آن زمان، نيروي هوايي اعلام كرد كه به تعداد 548 جنگنده‏ي F-22 به ارزش هركدام 6/68 ميليون دلار نياز دارد. پس رفع اشكال و تجديدنظر نهايي هواپيما به تاريخ سپتامبر 1993، تعداد مورد نياز نيروي هوايي، به رقم 442 فروند و به قيمت تخميني هر فروند 6/71 ميليون دلار كاهش يافت. آن زمان قرار بود حداكثر تا پايان سال 2002، تمام اين جنگنده‏ها جايگزين جنگنده‏هاي F-15 و F-16 هاي نيروي هوايي شوند.
قرارداد 55/9 ميليارد دلاري مهندسي، توليد و توسعه‏ي اف22، آگوست 1991 به تيم مهندسي شركت بوئينگ و لاكهيدمارتين واگذار شد. اما پيمانكار پس از مدتي ارزيابي، اعلام كرد كه اين مبلغ بايد تا حدود 11 ميليارد دلار افزايش يابد. تحت شرايط جديد پيمانكار، تيم اف22، طراحي هواپيما را تكميل نمود و تجهيزات و خطوط توليد لازم براي ساخت اين هواپيما را تهيه نمود و 9 آزمايش موفق هوايي و دو آزمايش بر روي زمين انجام داد.
يك تيم ارزيابي از ستاد مشترك نيروهاي مسلح، كار بررسي بر روي برنامه‏ي توليد اف22، قيمت تمام شده و برنامه‏ي زمان‏بندي تحويل اف22 ها به نيروي هوايي را آغاز كرد. اين تيم پس از مدتي اعلام كرد كه اين جنگنده به زمان بسيار بيشتري براي مهندسي و توليد نهايي نياز دارد. اين امر به دليل كاهش دادن ميزان خطرپذيري اين جنگنده در هنگام ورود به خدمت بود. زيرا در هنگام بررسي، به مشكلات ريز و درشتي در توليد اين هواپيما پي برده بودند.
تيم ارزياب، همچنين برآورد كرده بود كه كل مبلغ طراحي اوليه حدود ۱.۴۵ ميليارد دلار افزايش خواهد يافت. همچنين كل مبلغ توليد حدود 13 ميليارد دلار افزايش خواهد داشت. كه بدين ترتيب كل رقم توليد از 48 ميليارد دلار به 61 ميليارد افزايش مي‏يافت مگر آنكه از هزينه‏هاي جانبي توليد كاسته مي‏شد.
در نتيجه‎ي گزارشات تيم ارزياب، برنامه‏ي توليد اف22 مورد تجديدنظر قرار گرفت. از اين رو مي‏بايست رقم ۲.۲ ميليارد دلار به برنامه‏ي مهندسي مجدد و توليد نهايي اف22 اضافه مي‏شد. ضمن اينكه اين موضوع (تجديدنظر در طراحي) باعث مي‏شد كه برنامه‏ي زمان‏بندي جهت توليد نهايي، 12 ماه زياد شود تا محصول نهايي بتواند بدون مشكل وارد خدمت شود.
برنامه‏ي مهندسي مجدد اف22، باعث شد سه فروند نمونه‏اي كه از قبل ساخته شده بودند، از سيستم حذف شوند و برنامه‏ي توليد، بسيار به كندي پيش رود. احتمال افزايش هزينه‏ها در توليد اف22، از طريق كاهش برخي هزينه‏هاي رسمي در بودجه پيش‏بيني شده بود.
فرماندهان عالي وزارت دفاع (پنتاگون)، برنامه‏ي تجديدنظر اف22 را مورد ارزيابي قرار دادند. سپس به تاريخ 11 فوريه 1997 ياداشت رسمي در تاييد تغييرات و تجديدنظر انجام شده (بر روي اف22) از طرف پنتاگون صادر شد.
در گزارش نشريه داخلي وزارت دفاع كه هر 3 ماه يكبار منتشر مي‏شود، در نشريه منتشره به تاريخ 15 مي 1997 اعلام كرد كه تعداد كل اف22 مورد نياز از 438 به 339 فروند كاهش يافته است. اين امر به دليل كند شدن توليد 70 فروند اوليه كه تنها 58 فروند از آنها ساخته شد و همچنين كند شدن توليد سالانه از 48 فروند پيش‏بيني شده به 36 فروند بود. زيرا وزارت دفاع آزمونهاي مختلف و در شرائط گوناگوني از جنگنده‏هاي جديد به عمل مي‏آورد و كم شدن تعداد اوليه، باعث كند شدن زمان آزمايشات مورد نياز وزارت دفاع مي‏گشت.
F-22 با طراحي و مهندسي مجدد، به تاريخ 7 سپتامبر 1997 اولين پرواز خود را باموفقيت انجام داد. آزمايشات اوليه‏ي پرواز كه در شهر ماريتا (ايالت جورجيا) انجام شده بود، به سال 2001 در پايگاه «ادواردز AFB» ادامه يافتند.
آهنگ ضعيف توليد اف22 در سال 1999 آغاز شد. سپس نرخ توليد هواپيما به 36 فروند در سال (2004) افزايش يافت و تا ميزان توليد كلي به تعداد 339 فروند ادامه خواهد يافت، كه انتظار مي‏رود كل اين توليد به سال 2013 پايان يابد. همچنين اولين اسكادران عملياتي در دسامبر 2005 وارد خدمت شدند.

پايان كار F-15
جنگنده‏هاي F-15 انبوهي از مشكلات و نواقص (نسبت به اف22) در سيستم‏‎هاي آويونيك دارند و هنگامي كه آخرين اف22 به سال 2013 وارد خدمت مي‏‎شود، بهترين جنگنده‏ي F-15 عمري برابر 30 سال خواهد داشت. ولي انتظار مي‏رود استفاده از F-15 هاي موجود در نيروي هوايي، به دليل اقتصادي بودن، تا سال 2015 ادامه يابد ولي هيچكدام از 918 فروند جنگنده‎‏ي F-15 كه تا جولاي 1992 در ليست اموال نيروي هوايي ثبت شده بودند، به دليل غيراقتصادي بودن و افزايش هزينه‏هاي تعمير و نگهداري، پس از سال 2014، در سرويس نخواهند ماند.

مشخصات فني F-22
ماموريت: جنگنده‏‎ي برتري هوايي (جايگزين F-15)

سازندگان:
* Lockheed Martin Aeronautical Systems
مديريت كل پروژه، طراحي بدنه و دماغه (Fuselage)، كابين و كاناپي، ورودي‏هاي هواي موتورها، طراحي محل اتصال بالها، طراحي قسمت عقب (بالچه‏ي عقب يا پره ماهي)، فلپها، شهپرها، چرخ‏ها و سيستم ارابه‏‎ي فرود و مونتاز نهايي قطعات هواپيما.

* Lockheed Martin Tactical Aircraft Systems
طراحي قسمت مياني بدنه، مديريت طراحي محفظه‏هاي دروني حمل مهمات، طراحي سيستم «يكپارچه كننده‏‎ي ناوبري و سيستم جنگ الكترونيك» يا (INEWS)، طراحي سيستم‏هاي مخابراتي، ناوبري، شناسايي (CNI) و سيستم پشتيباني از تسليحات.
CNI = Communications, Navigation, and Identification
INEWS = Integrated Navigation and Electronic Warfare Systems

* Boeing
بالها، قسمت انتهايي بدنه (شامل طراحي قسمتهاي مورد نياز براي موتورها و اتصالات مربوطه)، سيستم رادار، آزمايش سيستم يكپارچه شده‏ي ناوبري، ساخت شبيه ساز آموزشي و مديريت پروازهاي آزمايشي.

* Pratt & Whitney
ساخت موتور F119-PW-100

* برخي پيمانكاران فرعي
Northrop Grumman و Hughes Radar Systems و Texas Instruments و Motorola
Kidde-Graviner Ltd و Allied-Signal Aerospace و Harris و Fairchild Defense
GEC Avionics و Lockheed Sanders و Kaiser Electronics و Digital Equipment Corp
Rosemount Aerospace و Curtiss-Wright Flight Systems و Dowty Decoto و EDO Corp
Lear Astronics Corp و Parker-Hannifin Corp و Simmonds Precision و Sterer Engineering
TRW و XAR و Hamilton Standard و Sanders/GE Joint Venture و Menasco Aerospace

پیشرانه
دو موتور توربوفن ساخت «پرات اند ويتني» مدل F119-PW-100 با كشش هر موتور 35000 پاوند = 15875 كيلوگرم

طول هواپيما: 08/62 فوت = 90/18 متر
ارتفاع: 67/16 فوت = 08/5 متر
فاصله دو سر بالها: 5/44 فوت = 56/13 متر
سطح بالها: 840 فوت مربع = 03/78 متر مربع
فاصله دو سر بالچه‏هاي انتهايي: 29 فوت = 84/8 متر
حداكثر سرعت: 8/1 ماخ بدون پس سوز و در پرواز سوپر كروز = 5/1 ماخ
خدمه: 1 نفر

تسليحات:
دو موشك كوتاه برد AIM-9 (سايدوايندر)
شش موشك ميان برد AIM-120C (آمرام)
يك مسلسل 20 ميلي‏متري
دو بمب 1000 پاوندي JDAM

اولين پرواز سري اصلاح شده: 7 سپتامبر 1997
شروع تحويل: سال 2002
تاريخ عملياتي شدن: سال 2004

قيمت:
قيمت نوع اوليه = 8 / 102 ميليون دلار (براي 76 فروند از كل 362 فروند)
قيمت نوع اصلاح شده بدون ابتكار كاهش هزينه = 2 / 128 ميليون دلار (براي 70 فروند از كل 368 فروند)
قيمت نوع اصلاح شده با ابتكار كاهش هزينه = 4 / 92 ميليون دلار (براي 70 فروند از كل 368 فروند)

قيمت جديد (۲۰۰۶) به دلیل کاهش سفارش نیروی هوایی: ۲۵۰ میلیون دلار

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HARD تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, roh

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2443

تشکر کرده: 7 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 فروردین 1386 19:23

آرشيو سپاس: 16122 مرتبه در 1610 پست

Re: چگونه اولين F-22 آمريكا مورد هدف قرار گرفت؟

توسط Shahryar » شنبه 10 اسفند 1387 10:08

Super Hornet  بار دیگر بلای جان F-22 شد؟



روز 25 فوریه در پایگاه هوائی  Andrews AFBروز گرامیداشت جنگهای الکترونیک بود. در این روز در محل این پایگاه نمایشگاهی از  مدرنترین سیستمهای جمینگ برپا شد. یک فروند EA-18G  که در گوشه ای از پایگاه پارک شده بود به طور شگفت انگیزی بر روی بدنه آن تصویری جالب از یک جنگنده به چشم میخورد. وقتی از خلبان سوال شد که این چه جنگنده ایست عنوان داشت که یک فروند F-22 است!


بنا به اظهار خلبان گراولر این F-22 در یک نبرد شبیه سازی شده و توسط یک فروند موشک AIM-120 AMRAAM که به درستی پرتاب آن زمان بندی شده بود مورد هدف قرار گرفت! این مانور در پایگاه هوائی Nellis AFB و در طی تمرینات Red Flag صورت پذیرفت. خلبان گراولر بیش از این حاضر به پاسخگوئی هیچ سوالی نبود. در سال 2006 نیز در طی تمرینات Red Flag تصویری از HUD یک فروند  F/A-18F Super Hornet  بدست آمد که بر سر آن جنجال زیادی به راه افتاد. تصویر حک شده F-22 بر روی گراولر تائیدی دیگر  بر صحت 2 تصویر منتشر شده از HUD  سوپر هورنت میباشد.


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


و تصاویر مربور به سال 2006:


مربع سیاه در گوشه تصویر نشاندهنده چکانده شده ماشه توسط خلبان سوپر هورنت میباشد:


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 



Stephen Trimble

February 25, Flight
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahryar تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, KH.I.A.2500, Mahdi1944, Reza 313, Fariborz, Shahbaz, kayvan6079, zoornachi, moh-597, yasermym, roh, SAMAN, CAPTAIN PILOT, shola

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

2443

تشکر کرده: 7 مرتبه
تشکر شده: 24 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 15 فروردین 1386 19:23

آرشيو سپاس: 16122 مرتبه در 1610 پست

Re: چگونه اولين F-22 آمريكا مورد هدف قرار گرفت؟

توسط Shahryar » سه شنبه 1 اردیبهشت 1388 15:55

T-38 بر علیه F-22


کلیپ فوق در تاریخ 18 آوریل توسط فردی با نام کاربری "d43e49" بر روی سایت YouTube قرار گرفت. در هیچ جای این کلیپ هیچ توضیحی در مورد اینکه هواپیمای مهاجم T-38 است دیده نمیشود. قبلا اخباری در همین زمینه منتشر شده بود ولی این اولین بار است که ویدیوئی از یک DOGFIGHT با F-22 منتشر میشود که نتیجه آن شکست هوائی F-22 است.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahryar تشکر کرده اند:
yasermym, moh-597, kayvan6079, alirezak2, Shahbaz, Mahdi1944, roh, sokuteasemuni, zoornachi, Fariborz, CAPTAIN PILOT

Novice Poster

Novice Poster



نماد کاربر
پست ها

55

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 24 اردیبهشت 1388 02:38

آرشيو سپاس: 120 مرتبه در 28 پست

کدام یک برترند؟F-22 یا F-35

توسط CAPITANIII » پنج شنبه 25 تیر 1388 11:06




پیشرانه
دو موتور توربوفن ساخت «پرات اند ويتني» مدل F119-PW-100 با كشش هر موتور 35000 پاوند = 15875 كيلوگرم
طول هواپيما: 08/62 فوت = 90/18 متر
ارتفاع: 67/16 فوت = 08/5 متر
فاصله دو سر بالها: 5/44 فوت = 56/13 متر
سطح بالها: 840 فوت مربع = 03/78 متر مربع
فاصله دو سر بالچه‏هاي انتهايي: 29 فوت = 84/8 متر
حداكثر سرعت: 8/1 ماخ بدون پس سوز و در پرواز سوپر كروز = 5/1 ماخ
خدمه: 1 نفر
تسليحات:
دو موشك كوتاه برد AIM-9 (سايدوايندر)
شش موشك ميان برد AIM-120C (آمرام)
يك مسلسل 20 ميلي‏متري
دو بمب 1000 پاوندي JDAM
اولين پرواز سري اصلاح شده: 7 سپتامبر 1997
شروع تحويل: سال 2002
تاريخ عملياتي شدن: سال 2004
قيمت:
قيمت نوع اوليه = 8 / 102 ميليون دلار (براي 76 فروند از كل 362 فروند)
قيمت نوع اصلاح شده بدون ابتكار كاهش هزينه = 2 / 128 ميليون دلار (براي 70 فروند از كل 368 فروند)
قيمت نوع اصلاح شده با ابتكار كاهش هزينه = 4 / 92 ميليون دلار (براي 70 فروند از كل 368



مشخصات کامل اولین هواپیمای F-35  

کشور سازنده : ایالات متحده آمریکا
کمپانی سازنده : لاکهید مارتین
نوع هواپیما : جنگنده مافوق صوت با قابلیت پنهانکاری

اولین پرواز:


     F-35A
: 24 اکتبر سال 2000
    
     F-35B
: 23 جون سال 2001  

    
    F-35C
: 12 فبریه سال 2001


تعداد سرنشین : 1 نفر

طول بالها :

F-35A
: 10 متر  


F-35C

: 12 /13 متر

طول هواپیما :

F-35A

: 41/15 متر

F-35C

: 50/15 متر


ارتفاع هواپیما : 07/4 متر

نوع موتور :

F-35A  -  F-35C

: one Pratt & Whitney F-119-611 turbo-fan


F-35B

: one Rolls-Royce/Allison shaft-driven lift-fan


وزن هواپیما بدون سوخت و مهمات : 9980 کیلو گرم
وزن هواپیما با مخزن سوخت و مهمات :22680 کیلو گرم
حداکثر سرعت : 5/1 ماخ
حداکثر برد بدون مخرن سوخت زیر بال : 3000 کیلومتر
حداکثر قدرت جی : 9 جی


مشخصات کامل هواپیمای F-35
قیمت :
F-35A

: 40 ملیون دلار

F-35B
: 50 ملیون دلار

F-35C
: 50 ملیون دلار




<o:p>به نظر شما کدام یک برترند؟؟؟(با دلیل)</o:p>
من يک آشغال به تمام معنا هستم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب CAPITANIII تشکر کرده اند:
Hadi1001, sokuteasemuni, ARSAM 88, roh

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

879

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 4 دی 1386 14:32

محل سکونت

سلماس

آرشيو سپاس: 1613 مرتبه در 264 پست

Re: کدام یک برترند؟F-22 یا F-35

توسط Hadi1001 » پنج شنبه 25 تیر 1388 11:34

برای مقایسه جنگنده ها باید دو جنگنده مذکور  از یک کلاس باشند یعنی طرز عملیاتشان یکی باشد که این دو مکمل هم هستند نه رقیب هم
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Hadi1001 تشکر کرده اند:
sokuteasemuni, ARSAM 88, roh

قبليبعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان



CentralClubs Hosting
phpBB | CentralClubs