در اين بخش شهداء و ايثارگران جنگ معرفي و درباره‌ي حماسه دفاع مقدس بحث ميشود
Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

4107

تشکر کرده: 240 مرتبه
تشکر شده: 176 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 11 بهمن 1384 18:16

آرشيو سپاس: 4693 مرتبه در 898 پست

نقش نيروي هوايي در عمليات بيت المقدس - عمليات شبح3

توسط Reza6662 » يکشنبه 10 اردیبهشت 1385 18:50

نقش نيروي هوايي در عملیات بیت المقدس
«عمليات شبح3»

طرح پشتيباني هوايي از عمليات طرح كربلا3 كه توسط نيروي هوايي تهيه گرديد، «شبح3» نام داشت. در اين طرح، نيروي هوايي علاوه بر وضعيتهاي آفندي و پدافندي كه در طرح عمليات كربلا3 وجود داشت، براي وضعيتي هم كه احتمالن نيروهاي ما در حال عقب‏نشيني و مخاطره شديد قرار مي‏گرفتند، پيش‏بيني‏هاي لازم را براي انجام پشتيباني نزديك هوايي (Close Air Superiority Fighter) به عمل آورده بود.
براي مراحل آفندي، نيروهاي خودي، در طرح مذكور، روزانه 20 سورتي پشتيباني نزديك هوايي اختصاص داده باشد كه شامل 8 سورتي پشتيباني نزديك ارتفاع پائين و 12 سورتي از ارتفاع بالا بود.
همچنين براي مراحل پدافندي، 8 سورتي پرواز پشتيباني نزديك در نظر گرفته شده بود و براي وضعيتهاي اضطراري و حياتي و مخاطره شديد، روزانه 20 سورتي پشتيباني نزديك از ارتفاع پائين منظور گرديده بود. پشتيباني‎هاي نزديك هوايي، بنا به درخواست يگانهاي تك‏كننده، اجرا مي‏شدند.



علاوه بر اين ماموريت، پشتيباني‏هاي ديگري كه نيروي هوايي در اختيار قرارگاه كربلا قرار داد عبارت بودند از:
1- عكسبرداري هوايي با RF-4E بنا به درخواست
2- پوشش هوايي منطقه تا پايان عمليات با 20 فروند F-14 عملياتي و 20 فروند رزرو عمليات
3- حمل آماد، جابه‏جايي نيرو، تخليه مجروح، جمعن روزانه 12 سورتي با هواپيماهاي C-130
4- حمل نيرو از نقاط مختلف كشور به اهواز با هواپيماهاي ترابري سنگين 747

نيروي هوايي با تشكيل «ستاد عمليات جنوب» در دزفول، به منظور هماهنگي هرچه بهتر و سريع‏تر اجراي پشتيباني‏هاي هوايي، اقدام نمود و پايگاههاي چهارم و ششم (دزفو – اميديه) نقش بسيار فعال و ارزنده‏اي را در انجام پشتيباني‏هاي نزديك هوايي از اين عمليات ايفاء نمودند.

نيروي هوايي همچنين با استقرار 3 پايگاه پدافند هوايي موشكي، شامل موشكهاي هاوك و رپير، به پدافند هوايي منطقه اقدام كرد. پايگاههاي پدافند هوايي ياد شده عبارت بودند از:
1- سايت تبوك (در شمال آبادان كه در تاريخ 21/1/61 عملياتي شد)
2- سايت خيبر (در جاده سوسنگرد كه در تاريخ 1/2/61 عملياتي شد)
3- سايت بدر (در شمال خرمشهر كه در تاريخ 31/3/61 عملياتي شد)

موشک ضدهوایی Rapier


عملكرد كلي نيروي هوايي در عمليات بيت‏المقدس:
پوشش هوايي: 890 سوتي (با F-5E و F-4E و F-14)
پشتيباني نزديك: 87 سورتي (F-5E و F-4D/E)
شناسايي و عكاسي: 22 سورتي (RF-4E)
ترابري هوايي: 847 سورتي (C-130 و B747)
سوختگيري هوايي: 315 سورتي
مجروح حمل شده: 20849 نفر

تیم فنی در حال آماده سازی اف14 - اردیبهشت 1361


* مهمات مصرف شده توسط جنگنده‏هاي F-4D/E و F-5E ، متوسط روزانه = 48000 پاوند

* براي پشتيباني نزديك هوايي از هواپيماهاي اف4 و اف5 استفاده شد كه از پايگاههاي هوايي دزفول و اميديه پرواز مي‏كردند و به علت مسافت كوتاه اين پايگاهها تا منطقه نبرد و عدم نياز به حمل مخازن سوخت خارجي، با حداكثر مهمات پرواز كرده و توان رزمي‏شان بسيار افزايش يافته بود. (براي مثال جنگنده‏هاي F-4 گاه با پيكربندي 24 بمب 500 پاوندي تجهيز مي‏‎شدند و ماموريت عمده آنها، شكستن خط پدافندي بسيار مستحكم عراق در شرق خرمشهر بود به طوري كه بدون عمليات اين جنگنده‏ها، شكست خط پدافندي عراقي‏ها بسيار مشكل، با تلفات زياد و يا غيرممكن مي‏شد.)

* نيروي هوايي از 15 روز به آغاز عمليات، به انجام ماموريتهاي هوايي پرداخت و تا 10 روز بعد از خاتمه عمليات و فتح خرمشهر، به ماموريتهاي خود ادامه داد.

* بيشترين فعاليت نيروي هوايي در طول عمليات، در پشتيباني از قرارگاه قدس و در روزهاي 11 و 12 ارديبهشت 1361 در جنوب كرخه‏كور و جفير انجام گرفت.

* در شب 19/2/61 نيروي هوايي با استفاده از هواپيماهاي بوئينگ 747، ظرف يك شب، تعداد 6000 نفر از نيروهاي ويژه (كلاه‏سبز) را از مشهد به پايگاه اميديه ترابري نمود.

* در عمليات بيت‏المقدس، جمعن 4 فروند هواپيماي اف4 مورد اصابت موشكهاي سام عراقي گرفت كه اين سوانح در روزهاي 11/2/61 و 12/2/61 در جنوب كرخه‏كور، روز 16/2/61 در منطقه چنانه و در 18/2/61 در منطقه شلمچه رخ داد.

در مجموع، 60 فروند جنگنده عراقي در جريان اين عمليات ساقط شدند:
* تعداد هواپيماهاي سرنگون شده عراقي توسط سيستم‎هاي پدافند موشكي هاوك، رپير و توپهاي ضداهوايي: 7 فروند
* تعداد هواپيماهاي سرنگون شده عراقي توسط جنگنده‏هاي شكاري: 53 فروند

موشک ضدهوایی HAWK


* برابر اظهار پاره‏اي از مسئولين اطلاعات و عمليات نيروي هوايي، در حوالي شلمچه در روز 2/3/61، مقر فرماندهي نيروهاي عراقي كه به شدت از آن محافظت و پدافند مي‏شد توسط هواپيماهاي اف4 كه در ارتفاع بسيار پائين پرواز مي‎كردند بمباران شد و صدام حسين كه در آن پايگاه حضور داشت، مجروح گرديد.

* هدايت عمليات پشتيباني نيروي هوايي را در عمليات بيت‏المقدس، سرهنگ خلبان بهرام هوشيار، معاونت عملياتي نيروي هوايي عهده‏دار بود.
آخرين ويرايش توسط Reza6662 در يکشنبه 14 خرداد 1385 20:14, ويرايش شده 1 در کل.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Reza6662 تشکر کرده اند:
phoenix80, oweiys

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 27 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » سه شنبه 12 اردیبهشت 1385 19:15

Reza6662, ممنون از مطلب جالبت :)
راستی صدام حسین باز هم تمام مسئولان ان پایگاه و البته فرمانده نیروی
هوایی رو به دلیل نداشتن علم غیب! اعدام نکرد؟ :-(

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

4107

تشکر کرده: 240 مرتبه
تشکر شده: 176 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 11 بهمن 1384 18:16

آرشيو سپاس: 4693 مرتبه در 898 پست

توسط Reza6662 » سه شنبه 12 اردیبهشت 1385 20:00

آرمان,
فکر مي کنم پس از اين جريان بود که صدام ژنرال وفادارش يعني
«ماهر عبدالرشيد» رو در جريان ساختگي سانحه ي هليکوپتر Mi-8
به اون دنيا فرستاد. فکر مي کنم ماهر عبدالرشيد يکي از دامادهاي
صدام نيز بود.
داماد ديگه اش هم «ژنرال حسن کامل حسن» بعدها در سال 1991
توسط شخص صدام اعدام شد.  :?
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 27 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » سه شنبه 12 اردیبهشت 1385 23:40

Reza6662, صدام بسیار ظالم بود. به نظر من با این کارهاش غیر از
خالی کردن عقده های روانی خودش و البته از بین بردن نیروهای ماهر کار
دیگه ای انجام نداد.

راستی رضا جان، به نظر شما، حادثه سد دز که در پرواز کایت ارتشبد خاتمی
و سقوط هلیکوپتر برای ارتشبد فضائل تدین که هر دو فرمانده نیروی هوایی
IIAF بودن مشکوک نبود؟ :-x

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

4107

تشکر کرده: 240 مرتبه
تشکر شده: 176 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 11 بهمن 1384 18:16

آرشيو سپاس: 4693 مرتبه در 898 پست

توسط Reza6662 » چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385 00:26

آرمان,
سقوط هليکوپتر و هواپيما امري نسبتن عادي هستن.
ضمن اينکه در اون سالها چنين امري براي تصفيه معمول نبود.
ژنرال خاتمي هم يکي از وفاداران و خادمين ملت و دولت ايران بود. با همت ايشان ايران تونست
اين همه خلبان جان بر کف و عاشق وطن تربيت کنه. بعيد مي دونم عمدي در کار بوده باشه.
در مورد ارتشبد فضائل اطلاعات ندارم. شرمنده  :o
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Reza6662 تشکر کرده اند:
phoenix80

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1065

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 27 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 28 اسفند 1384 14:04

محل سکونت

زیر آسمون خدا

آرشيو سپاس: 439 مرتبه در 147 پست

توسط آرمان » چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385 13:22

Reza6662, بله می دانم که سقوط هلیکوپتر و هواپیما چیز خیلی عجیبی نیست.
اما خوب همین احتمال تا چند سال ازش بحث می شد و می گفتن که شاه عمداً خاتمی رو
فرستاده اون دنیا. البته من خودم اصلاً این مسئله رو قبول ندارم و مطمئنم که هیچ شاه
فرمانده عزیزترین نیروی کشورش رو اون هم با این همه تخصص به این صورت از بین نمی برد.
در ضمن ارتشبد خاتمی داماد شاه هم بود. :-(

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

4107

تشکر کرده: 240 مرتبه
تشکر شده: 176 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 11 بهمن 1384 18:16

آرشيو سپاس: 4693 مرتبه در 898 پست

توسط Reza6662 » چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385 18:24

آرمان,
دقيقن منم با شما موافقم.  :)
ضمنن ژنرال خاتمي از خلبانان خيلي ماهر با F-4E بود.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Major I

Major I



no avatar
پست ها

97

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 14 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 28 تیر 1386 14:20

آرشيو سپاس: 36 مرتبه در 16 پست

توسط pervisir » يکشنبه 31 تیر 1386 14:02

با سلام
در جواب دوست عزيز بايد بگويم تيمسار خاتم به يك مهره خطرناك براي شاه تبديل شده بود و بخاطر همين موضوع كلكشو كندن

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1783

تشکر کرده: 4 مرتبه
تشکر شده: 71 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 29 اردیبهشت 1386 15:58

آرشيو سپاس: 11669 مرتبه در 1512 پست

توسط typhoon » جمعه 2 شهریور 1386 16:07

ارتشبد محمد خاتمي فرمانده اي مدبر و خلباني ورزيده بود.اما دلال کمپاني نورثروپ نيز بود و برسر حق حسابها در قراردادهاي اسلحه با شاه مسئله داشت.در ضمن بيش از حد مورد اطمينان آمريکاييها بود وقرار بود اگر هراتفاقي
براي شاه بيافتد خاتمي جايگزين او شود.منبع من کتاب تاريخ نيروي هوايي ايران نوشته آقاي غلامرضا علي بابايي
است.
Old soldiers never die.They just fade away

-



no avatar
پست ها

319

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 1 تیر 1385 11:17

آرشيو سپاس: 27 مرتبه در 22 پست

توسط JSF » شنبه 3 شهریور 1386 00:38

اون روزها که ارتشبد خاتمي کشته شدند روزهايي بود که گوش مردم ايران توسط راديو بي بي سي پر ميشد و اين شايعه نيز ابتدا از طرف اين راديو بيان شد به نظر من کشته شدن ايشان به هيچ وجه عمدي نبوده و دليلي هم وجود نداره ايشان با کايتشان به پرواز تفريحي بر روي دريچه ميروند که از بخت بد باد شديدي از مقابل مي وزد که باعث انحراف کايت و برخورد آن با سطح آب ميشود.
در مورد هليکوپتر نيز نقص فني بوده.

Major

Major



no avatar
پست ها

584

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 17 بهمن 1385 02:53

آرشيو سپاس: 76 مرتبه در 43 پست

توسط majidjon13 » شنبه 3 شهریور 1386 01:38

زندگی نامه مختصر از ارتشبد خاتمی

او در سال ۱۲۹۸ در محله صیقلان رشت پا به عرصه وجود نهاد و از طریق پدر و مادر از جمله سادات معتبر ایران بود. پدرش میر محمود خاتمی(اجلال السلطان) فرزند آقا سید مرتضی شریف العلما فرزند میرعبدالباقی موسوی و از نبایر سید شرفشاه گیلانی(عارف و شاعر معروف) بود که شخص اخیر به چندین واسطه نسبش به امام علی(ع) می‌رسید.

مادرش نیز دختر آیت الله آقا سید ابوالقاسم امام جمعه فرزند حاج سید زین العابدین امام جمعه و خواهر آیت الله دکتر سید حسن امامی بود که همگی پدر در پدر امام جمعه تهران بودند.

محمد خاتمی در سال ۱۳۱۸ داوطلب گذراندن نخستین دوره دوساله رشته هوایی شد و در سال ۱۳۲۰ به أخذ درجه افسری نایل آمد و برای ادامه تحصیل به اروپا و آمریکا رفت و در فن خلبانی مهارت بسیار یافت. پس درگذشت خلبان مخصوص محمدرضا شاه پهلوی در یک سانحه هوایی، سرگرد محمد خاتمی توسط تیمسار هدایت الله گیلانشاه (فرمانده وقت نیروی هوایی) به شاه معرفی شد و خلبان مخصوص او گردید و به جهت همسن بودن و داشتن علایق مشترک (خلبانی و ورزش) خیلی زود به وی نزدیک شد و در زمره دوستان صمیمی او قرار گرفت.

در وقایع مرداد ۱۳۳۲ به هنگام فرار شاه به بغداد و ایتالیا، خاتمی هدایت هواپیمای اختصاصی را برعهده داشت و وفاداری خود را به شاه اثبات کرد و به همین خاطر، پس از پیروزی کودتای کودتای 28 مرداد و مراجعت شاه به ایران، به دریافت درجه سرهنگی نایل آمد. او در سال ۱۳۳۷ با درجه سرتیپی بجای سپهبد گیلانشاه فرمانده نیروی هوایی شد و سال بعد درجه سرلشکری گرفت. او که چندی قبل همسر خود پروین دخت خدیوی دنبلی را از دست داده بود، به فاطمه پهلوی خواهر شاه که او نیز به تازگی از همسر خارجی خود وینسنت هیلر جدا شده بود، علاقه مند شدو در آبان ۱۳۳۸ با وی ازدواج کرد.

تیمسار خاتمی در سال ۱۳۴۷ درجه ارتشبدی را دریافت کرد و به واسطه مقام و موقعیت بالای خود و دامادی شاه به نفوذ و ثروت فراوان رسید. ولی عاقبت در روز جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۵۴ در سن ۵۶ سالگی بر اثر سانحه‌ای که به هنگام پرواز تفریحی با کایت برایش رخ داد، در حوالی دریاچه سد دز کشته شد. مرگ او در همان زمان مشکوک تلقی شد و معروف بود که ساواک در مرگ او و دستکاری کایت نقش داشته است ولی تا امروز صحت و سقم قطعی این موضوع معلوم نشده است.

پیکر او را طی یک تشییع جنازه رسمی در آرامگاه رضا شاه پهلوی در شهر ری به خاک سپردند که این آرامگاه و مقابر موجود در آن پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ به تمامی تخریب شد.  8)  :x  :???:

ارتشبد خاتمی از همسر نخست خود یک فرزند به نام صبرینه خاتمی و از فاطمه پهلوی دو پسر به نامهای کامبیز و رامین خاتمی داشت که هر سه در خارج از کشور اقامت دارند.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب majidjon13 تشکر کرده اند:
phoenix80


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان