در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

2833

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 10 فروردین 1385 13:39

آرشيو سپاس: 745 مرتبه در 213 پست

جواد رضويان چندان به كنترل كارگردان نياز ندارد

توسط Leila » دوشنبه 29 مرداد 1386 00:41

يك منتقد گفت: «چارخونه» سريال قابل قبوليست كه بيننده آن را پس نمي‌زند.
    شاپور عظيمي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: «چارخونه» به خودي خود اثر قابل قبولي است كه بيننده از ديدن آن دلزده نمي‌شود. اما در مقايسه با سريال‌هاي مهران مديري ـ به عنوان پايه‌گذار مجموعه‌هاي نود شبي ـ، نمره‌ي پايين‌تري مي‌گيرد.  

    اين كارشناس فيلم و تلويزيون، درباره متن سريال «چارخونه» گفت: كاملا واضح است كه فيلم‌نامه‌ي اين مجموعه با نگاهي به آثار مديري نوشته شده است. به اين معنا كه شخصيت‌ها از اعضا يك فاميل در مجتمعي هستند كه هر كدام ويژگي‌هايي دارند و در هر قسمت براي يكي از اين شخصيت‌ها معضلي به وجود مي‌آيد. از سوي ديگر به شكل ضرب‌دري با هم مشكل پيدا مي‌كنند.
    اين منتقد تلويزيون و سينما تاكيد كرد: در «چارخونه» از كليشه‌ها به شكلي بسيار آشكار استفاده شده است و موقعيت‌هاي انتخاب شده از سوي نويسندگان چندان طنز نيست. در اين شرايط مقدار زيادي از طنز اثر با بهره گيري از قابليت‌هاي بازيگران اين مجموعه از جمله جواد رضويان به وجود آمده است.
    وي در ادامه گفت: فيلم نامه‌ي «چارخونه»، ضعيف است و خط داستان محور و نازكي شخصيت‌ها را به هم ربط مي‌دهد كه بسيار ساده‌انگارانه پرداخت شده است.
    عظيمي در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا بر عهده داشتن سرپرستي نويسندگان «چارخونه» هم زمان با كارگرداني، به كيفيت سريال سروش صحت لطمه زده است اظهار كرد: تا حدودي به اثر لطمه زده است؛ چرا كه كارگردان هنگام نگارش و سرپرستي متن‌ها مجبور بوده است حواس خود را هم به پشت و هم جلوي صحنه معطوف‌تر كند. همين امر از قدرت نويسندگي صحت كاسته است. در صورتي كه او استعداد خوبي در نوشتن موقعيت‌هاي طنز دارد.
    وي خاطرنشان كرد: اگر صحت در نگارش متن‌ها دخالت نداشت بيشتر مي‌توانست روي كارگرداني متمركز شود و دقت بيشتري بر بازي بازيگران داشته باشد. البته نقش آفرينان «چارخونه»، چندان نياز به هدايت كارگردان ندارند. با اين حال پرداخت بيشتر به كارگرداني مي‌توانست نتيجه نهايي را بهتر كند.
    اين منتقد درباره‌ي انتخاب بازيگران تكراري نقش‌هاي مشابه براي «چارخونه» گفت: هنرپيشگان كليشه‌اي براي چارخونه انتخاب شده‌اند. البته اين كار اشكالي ندارد؛ چون آن‌ها امتحان خود را پس داده‌اند. از سوي ديگر براي ساخت مجموعه‌هاي نود شبي نمي‌توان از بازيگران ناشناخته استفاده كرد. چرا كه قابليت‌ها و شهرت نقش آفرينان تاثير زيادي در همذات پنداري مخاطب با سريال دارد.
    وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: در ايام نوروز اين نقش آفرينان بر صحنه‌ي تلويزيون ظاهر شده‌اند. آنان پس از چند ماه دوباره در قالب «چارخونه» به سيما آمدند اين اقدام كه به نظر از روي اجبار انجام شده است به اين سريال لطمه زده است.
    اين منتقد و كارشناس سينما، سطح بازيگران «چارخونه» را بالا توصيف كرد و گفت: به غير از نقش بهنوش بختياري(پرستو) كه چندان جانيفتاده است. ساير هنرپيشگان چندان به هدايت كارگردان احتياج ندارند و عملكرد قابل قبولي داشته‌اند.
    وي درباره‌ي تاثير ورود جواد رضويان در نقش «نظير شنبه» به چارخونه اظهار كرد: رضويان نيز نشان داده است كه چندان به كنترل كارگردان نياز ندارد. او شگرد‌هايي دارد كه بيننده را به خودجذب مي‌كند، بنابراين به «چارخونه» مي‌تواند كمك كند.
    عظيمي در پايان در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه كيفيت كار صحت در «چارخونه» به عنوان نخستين تجربه كارگرداني چگونه بوده است؟ گفت: صحت از «چارخونه» نمره‌ي قبولي مي‌گيرد. چون او به خوبي شرايط توليد مجموعه‌هاي نود شبي، چون سرعت در ساخت را درك كرده و بر مبناي آن عمل كرده است.
    


ksabz
اگر مي توانستيد خريدار باور باشيد، كدام باور از همه برايتان مفيد تر بود؟؟

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان