در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 42 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

گزارشی از مدیریت ایرانی بر نحو استفاده از سهمیه بندی بنزین

توسط Mohsen1001 » چهارشنبه 31 مرداد 1386 03:59

همين سه و نيم ليتري كه هست/لطفا بسوزید و بسازید

سهميه‌بندي بنزين، سبك استفاده از ماشين را متفاوت كرده. اما چه كسي همه نكات صرفه جويي را مي‌داند؟

بالا بروي، پايين‌ بيايي، همين است. بايد با همين سهميه‌ بنزيني که داريم بسازيم. همين مقدار را اگر درست مصرف کنيم، مي‌توانيم يک باک هميشه پر داشته باشيم. خيلي کارها هستند که نه وقت زيادي مي‌برند، نه خرج زيادي دارند ولي مي‌توانند مصرف بنزين را کمتر کنند.

شيوه رانندگي، رسيدگي به موتور و لاستيک‌ها، يا قبل از همه‌ اينها، انتخاب خودروي مناسب، تاثير زيادي روي سوزاندن بنزين دارند، خيلي بيشتر از چيزي که ممکن است فکرش را بکنيد. اين نکات را رعايت کنيد و ببينيد با همان چند ليتر در روز، چه کارهايي که مي‌توانيد بکنيد.

كور كردن اشتها

موتور ماشين اگر تنظيم نباشد، مثل يك بچه شكمو بنزين مي‌خورد و دود مي‌دهد بيرون؛ اصولا هر قسمتي از ماشين كه اوضاعش روبراه نباشد، باعث مي‌شود مصرف بنزين ماشين بالا برود.

موتور را تنظيم نگه داريد. تنظيم كردن موتور به طور متوسط، 1/4درصد در مصرف سوخت صرفه‌جويي مي‌كند. مقدار صرفه‌جويي به مشكل ماشين بستگي دارد و اينكه چقدر خوب تعمير شود. اين صرفه‌جويي ممكن است تا 20درصد هم برسد.

ف_ * ل*_ ت ر هوا را به موقع تعويض كنيد. تعويض ف_ * ل*_ ت ر هوا مي‌تواند تا 10درصد در مصرف سوخت صرفه‌جويي كند. به سلامت موتور هم كمك مي‌كند. در مورد ف_ * ل*_ ت ر سوخت هم همين‌ نكته‌ها وجود دارد.

حواستان به تعويض روغن موتور باشد. روغن موتور نامناسب و كهنه، علاوه بر اينکه قطعات موتور را زودتر فرسوده مي‌کند، مصرف سوخت را هم بالا مي‌برد. روغن موتور را از روي دستورعمل کارخانه سازنده انتخاب کنيد.

اگر درجه روغن موتور با ماشين شما هماهنگ نباشد، اصطکاک دروني موتور بالا مي‌رود. با اين‌کار، يکي دو درصد مصرف سوخت بالا مي‌رود.

استفاده‌ از لاستيك راديال در شهر 3 تا 5درصد و در بزرگراه 7درصد در مصرف صرفه‌جويي مي‌كند. وقتي هم لاستيك بعد از 20 دقيقه حركت گرم ‌شود، تا 10درصد مصرف پايين مي‌آيد.

در باك را حتما بگذاريد. سوراخ هم نباشد.

باد تايرها را تنظيم نگه داريد. تنظيم نبودن باد لاستيك‌ها مي‌تواند مصرف سوخت را تا 3درصد افزايش دهد. تايرهايي كه بادشان تنظيم باشد، مطمئن‌تر و بادوام‌ترند. هر 2هفته، باد 4 چرخ را نگاه كنيد.

اگر توانستيد ماشين را دوگانه‌سوز کنيد.

چرا بنزين تموم شد؟

آن آقاي مهندس را يادتان هست که راننده‌ محترم تاکسي را نصيحت مي‌کرد و راننده‌ تاکسي حرف‌گوش‌نکن آخرش مي‌گفت «مهندس، چرا بنزين تموم شد؟». براي اينکه بنزين شما هم مثل آن بنده خدا «حروم» نشود، موقع رانندگي کمي به باکتان فکر کنيد و اين توصيه‌ها را به گوش بگيريد.

براي گرم كردن موتور در زمستان‌، يك دقيقه كافي است. بعدش مي توانيد حركت كنيد.

بعد از گرم شدن ماشين، مطمئن باشيد که ساسات به طور اتوماتيک از کار افتاده است.

ساسات‌ها معمولا گير مي‌کنند و باعث مي‌شوند مخلوط سوخت و هواي نامناسبي تشکيل شود.

رانندگي تهاجمي (شتاب گرفتن و ترمزهاي سريع) سوخت را هدر مي‌دهد. با شتاب مناسب موقع رانندگي در بزرگراه مي‌توانيد تا 33درصد و در شهر تا 5درصد از مصرف بي‌مورد بنزين كم كنيد. هرچه شتاب سرعت گرفتن‌تان يکنواخت‌تر باشد، بنزين کمتري مي‌سوزانيد.

راه افتادن‌هاي پرشي، 50درصد سوخت بيشتري مصرف مي‌كند.

پدال را بيشتر از يك‌چهارم تمام پدال، فشار ندهيد. اين کار باعث مي‌شود کاربراتور هميشه در حالت بهينه کار کند.

با اينکه تابلوهاي «حداکثر سرعت» خيلي جاها به نظر شما چيزهاي بي‌مصرفي مي‌آيند اما رعايت کردن دستوراتشان، براي باک ماشين سبب خير است.

بار اضافي توي ماشين نگه نداريد. زنجير چرخ توي تابستان به چه کارتان مي‌آيد؟ زاپاس را بگذاريد بماند ولي گالن 20ليتري آب چقدر به کارتان مي‌آيد؟ هر 45کيلو بار اضافه، تا 2درصد به مصرف سوخت اضافه مي‌كند.

كولر ماشين را روي حالت recirculation بگذاريد تا همان هواي داخل ماشين را که قبلا سرد شده است به داخل بدمد. لازم نيست براي اينکه ماشين خنک باشد، کولر دائما روي بيشترين درجه بماند. گاهي خاموش‌اش کنيد و از درجه‌هاي پايين‌تر استفاده كنيد.

اگر هم فکر مي‌کنيد رانندگي با پنجره‌ باز به‌صرفه‌تر است، سخت در اشتباهيد! با نيروي مقاومت هوايي که جلو و اطراف بدنه ماشين ايجاد مي‌کنيد ، 10 درصد مصرف سوخت را بالا مي بريد.

اکثر مدل‌ها در سرعت‌هاي 60 به بالا به خاطر مقاومت بالاي هوا، سوخت بيشتري مصرف مي‌كنند. در مورد اکثر خودروهاي ايراني، سرعت متناسب با مصرف بهينه سوخت در خيابان‌ها، 80 و در اتوبان‌ها، 100کيلومتر در ساعت است.

براي عوض كردن دنده ماشين، صبر نکنيد كه به اصطلاح «دور موتور پر شود» تا به دنده بالاتر برويد. البته استفاده از دنده 4 براي سرعت 40کيلومتر در ساعت منطقي نيست.

درجا گاز ندهيد، مخصوصا درست قبل از خاموش کردن ماشين. اين کار سوخت را بيخودي هدر مي‌دهد و باعث مي‌شود روغن از روي ديواره‌هاي سيلندر شسته شده و باعث پايين آمدن فشار روغن شود.

بنزين را در سردترين‌ ساعت‌هاي روز بزنيد؛ صبح زود يا آخر شب. در اين زمان‌ها چگالي بنزين از هميشه بيشتر است و اين‌طوري بنزين بيشتري مي‌زنيد.

گاز اضافه ندهيد. حركت با سرعت‌هاي بالا در دنده‌هاي پايين، 45درصد بيشتر سوخت مي‌سوزاند.

باكي براي چند نفر

وقتي اوضاع بنزين همچين روبراه نباشد، يكي از بهترين راه‌هاي رسيدن به كارهاي روزمره هماهنگ كردن برنامه‌هاي روزانه با فاميل و در وهمسايه است.

سفرها را يكي كنيد. به جاي چند سفر كه هر بار با موتور سرد شروع مي‌كنيد، مي‌توانيد يك سفر يا چند سفر ديگر داشته باشيد كه با موتور گرم شروع مي‌شوند. با اين كار استهلاك ماشين هم كمتر مي‌شود. در يك هفته خودتان را چند بار توي يك مغازه مي‌بينيد؟

اگر مبتلا به فراموشي هستيد، يک ورق که روي در يخچال مي‌چسبانيد، راه‌حل اين مشکل است. هر وقت چيزي يادتان آمد، روي همان برگه بنويسيد. سعي كنيد همه‌ خريدها را يكجا انجام دهيد.

با همسايه‌ها رفيق شويد و گاهي اوقات شريکي ماشين‌سواري کنيد؛ مثلا وقتي مي‌خواهيد به ميدان ميوه و تره بار برويد يا کوچولوها را به مهد کودک برسانيد.

براي بلال خوردن لازم نيست حتما تا کنار دريا برويد. خيلي از تفريح‌ها را مي‌شود جايي همين اطراف شهر سر و ته‌شان را هم آورد.

توي زمستان برف‌ و يخ‌هاي روي ماشين را با يک کتري آب جوش پاک کنيد تا مقاومت هوا سرعت شما را کم نکند.

كمي آهسته‌تر

به محض سبز شدن چراغ راهنمايي همه بوق مي‌زنند و انتظار دارند در عرض چند ثانيه راه باز شود و با همان دنده يك يا 2 سرعتشان را برسانند به 60كيلومتر در ساعت اما نمي‌شود؛ اين گاز، كلاچ و ترمز است كه مثل كليدهاي پيانو بالا و پايين مي‌روند و اگزوز زوزه مي‌كشد و موتور براي هيچ و پوچ بنزين مي‌سوزاند.

براي خيلي‌ها ماشين خانه دوم است؛ چيزي شبيه گوشي تلفن همراه يا لپ‌تاپ؛ با اين تفاوت كه براي استفاده از 2 مورد آخر، خيلي‌ها دست به عصاتر عمل مي‌كنند، چرا؟ چون اگر از اينها بي‌هوا استفاده كني، سريع دست‌ات را توي پوست گردو مي‌گذارند و خاموش مي‌شوند. اما تا حالا كمتر ديده‌ايم كسي به خاطر تمام شدن بنزين كنار خيابان مانده باشد.

فراواني نعمتي است كه اگر جنبه‌اش را نداشته باشيم، تبديل به ضرر مي‌شود. بنزين ارزان و فراوان آن‌قدر به‌مان ساخته بود كه هيچ‌وقت نمي‌خواستيم يا نمي‌توانستيم اهميت صرفه‌جويي در مصرف آن را بپذيريم.

شهر مي‌بريد يا بيابان

خودروهاي کلاس کوچک و با حجم موتور پايين، سوخت کمتري مصرف مي‌کنند. از طرف ديگر، در خودروهاي دو ديفرانسيل يا در کلاس خودروهاي بزرگ که داراي حجم موتور بيشتري هستند، بنزين بيشتري مصرف مي‌شود.

خودروهاي کوچک براي محيط‌هاي درون‌شهري و خودروهاي بزرگ‌تر براي مسافرت‌ها و ترددهاي بين‌شهري مناسبند.

استفاده از خودروهاي مجهز به گيربکس 5دنده هم باعث کاهش مصرف سوخت در بزرگراه‌ها مي‌شود.عددهاي اين جدول براي مصرف در شهر است.

کاهش‌ مصرف‌ سوخت‌ با استفاده‌ ازشيوه‌ هاي‌ مناسب‌

بهره‌ گيري‌ ازشيوه‌ هاي‌ مناسب‌ ميتواند سوخت‌ خودروها را به‌ ميزان‌ قابل‌ توجهي کاهش‌ دهد‌ کارشناسان‌ فني‌ و راهنمايي‌ و رانندگي‌ معتقدند استفاده‌ بهينه‌ در مصرف‌ سوخت‌ و مديريت‌ سوخت‌ باعث‌ مي‌ شود تا بعد از سهميه‌ بندي‌ بنزين‌ هيچگونه‌ خللي‌ در کار و رفت‌ و آمد مردم‌ پيش‌ نيايد.‌

شهرام‌ آذر کيش‌ کارشناس‌ فني‌ خودرو معتقد است‌ معاينه‌ فني‌ خودرو هرشش‌ ماه‌ يکبار، تنظيم‌ باد هرماه‌ يکبار ، استفاده‌ از سرعت‌ مناسب‌ در شهرها و عدم‌ بکارگيري‌ استارت‌ مداوم‌ باعث‌ کاهش‌ ‌5‌ تا ده‌ درصدي‌ سوخت‌ مي‌ شود.‌

سرهنگ‌ ملاشاهي‌ رئيس‌ پليس‌ راهنمايي‌ و رانندگي‌ استان‌ هم‌ گفت:‌ رعايت‌ سرعت‌ مجاز ، نبستن‌ لاستيکهاي‌ پهن‌ و غير استاندارد،استفاده‌ نکردن‌ ازحرکات‌ نمايشي‌،خاموش‌ کردن‌ ماشين‌ در توقفهاي‌ بيش‌ از يک‌ دقيقه‌ در پشت‌ چراغ‌ قرمزها و رعايت‌ فاصله‌ از ديگر خودروها براي‌ جلوگيري‌ از ترمز ناگهاني‌ نقش‌ مهمي‌ در کاهش‌

مصرف‌ سوخت‌ خودروها خواهد داشت.

carna,ir

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 11 مهمان