آشنایی با جنگنده تهاجمی سوخو-25

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 422
تاریخ عضویت: سه شنبه 16 اسفند 1384, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 49 بار

آشنایی با جنگنده تهاجمی سوخو-25

پست توسط JASON » شنبه 16 اردیبهشت 1385, 1:21 pm

 Su-25 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
سوخو ۲۵ را مي توان همتاي روسي هواپيماي « آ -۱۰» ايلات متحده دانست.طراحي هواپيماي پشتيباني نزديک هوايي سوخو -۲۵ از سال ۱۹۶۸ آغاز شد . اولين پيش نمونه اين هواپيما با موتور بدون پس سوز تومانسکي آر.دي.۹ در ۲۲ فوريه ۱۹۷۵ به پرواز در آمد. پيش نمونه دوم با موتوري پر توانتر در سال ۱۹۷۷ پرواز کرد. در همين سال غربيها با برسي عکسهاي ماهواره اي به وجود اين هواپيماي جديد پي بردند.
 
تصویر 
توليد هواپيماي سوخو -۲۵ در سال ۱۹۷۸ آغاز شد . با وقوع جنگ در افغانستان ؛ اين هواپيما در سال ۱۹۸۲ براي پشتيباني نزديک هوايي از قواي روس و هلي کوپترهاي ميل -۲۴ در رشته کوهها به اين کشور اعزام شد و عملا مورد ارزيابي قرار گرفت ؛ با اين حال سوخو ۲۵ تازه در سال ۱۹۸۴ به مرحله آمادگي کامل رسيد . اين هواپيما نهايتا تا سال ۱۹۹۵ توليد شد و کار بر روي مدل جديدتر آن آغاز شد . توسعه اين هواپيما در سال ۱۹۹۷ باعث بوجود آمدن هواپيماي جديد سوخو -۳۹ شد که بسيار پيشرفته مي باشد.
 
تصویر 
( سوخو ۲۵ سپاه پاسداران )
اين هواپيماي يك نفره براي مسيرهاي كوتاه ساخته شده ولي هر گاه كه دست به كار شود جهنمي از آتش بپا مي كند كه نه انسان و نه تجهيزات آن مي تواند سالم از دستش بيرون بيايد. اين هواپيما كه هدفهايش را بر روي زمين پيدا مي كند با سرعت بسيار كم در مقابل اهدافش ظاهر شده و براحتي هر چه تمامتر آنها را مورد هدف قرار مي دهد.

اتاق خلبان از ۲۴ ميلي متر تيتانيوم ساخته شده كه مانند زرهي مسدود كننده اتاق خلبان را نگهداري ميكند .
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
کابین su-25 نمونه اولیه
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
کابین Su-25T 
لازم به ذکر است که اخيرا نيروي هوايي سپاه تعداد نامعلومي از اين نوع هواپيما را خريداري نموده است ؛ با توجه به اين که از اين نوع هواپيما مي توان براي جنگ هاي الکترونيک نيز استفاده کرد براي همين تاثير بسزايي در تقويت بنيه دفاعي کشورمان خواهد داشت .
 
مشخصات :

كشور سازنده::::::::::::::::::::::::::::: روسيه

شركت سازنده:::::::::::::::::::::::::::: سو خوي

سال ساخت ::::::::::::::::::::::::::::::۱۹۷۸

خدمه:::::::::::::::::::::::::::::::::::: يك نفر بعضا دونفر
وظيفه :::::::::::::::::::::::::::::::::: جنگنده تهاجمي زميني

طول ::::::::::::::::::::::::::::::::::::۵۳/۱۵ متر

مقدار طول باند براي پرواز :::::::::::::: ۶۰۰ متر

مقدار طول باند براي فرود :::::::::::::: ۶۰۰ متر

وزن :::::::::::::::::::::::::::::::::::: ۹۵۰۰كيلوگرم خود هواپيما

موتور::::::::::::::::::::::::::::::::::: دو موتور توربوجت تومانسکي آر-۱۹۵

حد اكثر سرعت ::::::::::::::::::::::::: ۹۷۵ كيلومتر در ساعت ۸/۰ ماخ

رنج پروازي :::::::::::::::::::::::::::: ۲۵۰۰ كيلومتر

رنج دريايي::::::::::::::::::::::::::::::۹۵۰ كيلومتر

سقف پرواز ::::::::::::::::::::::::::::: ۱۰۰۰۰ متر

رنج حمله::::::::::::::::::::::::::::::: ۱۲۵۰ كيلومتر بدون در نظر گرفتن تانكر هاي اضافي

سوخت گيري در هوا ::::::::::::::::::: اين امكان را ندارد

سوخت داخلي :::::::::::::::::::::::::: ۳۵۰۰ ليتر كه با تانكر هاي اضافي به ۶۰۰۰ ليتر هم مي رسد

تعداد توليد ::::::::::::::::::::::::::::: ۴۰۲ فروند

انواع :::::::::::::::::::::::::::::::::: ۱۰  
 
تسليحات :::::::::::::::::::::::::::::::

يک قبضه توپ دولوله ۳۰ ميلي متري با نرخ شليک ۳۰۰۰ گلوله بر دقيقه  
انواع راکت انداز ؛ راکت ها هدايت شونده ؛ موشکها هوا به سطح و هوا به هوا ؛ بمب هاي ليزري ؛ بمبهاي ضد نفر ؛ بمب هاي خوشه اي ؛ بمب هاي آتش زا ؛ بمب هاي شيميايي و ...
 
كشورهاي دارنده اين هواپيما :::::::::

۱-جمهوري اسلامي ايران
۲- روسيه ۳- كره شمالي۴- بلغارستان۵- بلا روس۶- چك۷- گرجستان۸- عراق۹- قزاقستان۱۰- مقدونيه۱۱- پرو ۱۲- اسلواكي ۱۳- تركمنستان ۱۴- اكراين ۱۵- آنگولا ۱۶-  

 تصویر 

(سوخو ۲۵ های سپاه پاسداران در حال پرواز جمع )
 تصویر 
(سوخو ۲۵ عراق که مدفون کردن و ایرانی ها در حال خارج کردن آن هستند )

برگرفته از سايت AIRFORCE و موشكي نظامي

Administrator
Administrator
نمایه کاربر
پست: 15786
تاریخ عضویت: جمعه 7 بهمن 1384, 7:51 pm
سپاس‌های ارسالی: 72089 بار
سپاس‌های دریافتی: 31425 بار
تماس:

پست توسط Mahdi1944 » شنبه 16 اردیبهشت 1385, 3:59 pm

JASON عزيز
مطلب کامل و جامعي بود، ممنون :D
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | مجله الکترونيکي سنترال کلابز

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] | [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21362 بار

آشنايي با جنگنده تهاجمی سوخو-39

پست توسط SAMAN » سه شنبه 23 مرداد 1386, 1:41 am

بنام خدا
جنگنده سوخوی 39 / فرزند سوخوی 25
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
سوخوی 39 یک جنگنده چند وظیفه ایی و نگارش جدید جنگنده سوخوی 25 فروگ فوت است البته این جنگنده قابلیت مانور بیشتر- پرواز در ارتفاع پایین بهتر و بار رزمندگی مفید در نبرد ها با مشخصه های بالاست. این جنگنده همانطور که گفته شد همان سوخوی مدرنیزه شده است که توانایی نفوذ به سیستم های دفاع هوایی دشمن را دارد بدون اینکه خطری آن را تهدید کند.
مزیت مهم این جنگنده خلبانی و نگهداری آسان آن و در عین حال ارزان بودن و قابلیت اعتماد زیاد به این جنگنده است. اولین سریال های شروع سوخوی 39 در سال 1996 آغاز شد! در سال 1984 اولین سری جدید پیشرفته سوخوی 25 موسوم به سوخوی 25 ( تی ) اولین پرواز خود را انجام داد. هدف از ساخت این جنگنده نابودی مخازن سوخت و توانایی حمله به وسایل نقله جنگی و کشتی ها و همچنین توانایی پرواز در روز و شب و در انواع شرایط اب و هوایی و در نهایت مقابله با دفاع دشمن در مناطق متمرکز شده و پیشرفت و نفوذ به عمق آنها بود.این جنگنده بر مبنای سوخوی 25 ( یو بی ) که آموزشی دو نفره بود ساخته شد. البته در سوخوی 39 کابین کمک خلبان به تجهیزات جدید مجهز شده بود و همچنین مخازن سوخت اضافی برای این جنگنده تعبیه شد. سرعت جنگنده به 450 کیلومتر در ارتفاع پایین و با سرعت 800 کیلومتر در ساعت با مهمات و سوخت های اضافی در ارتفاع بالا نسبت به سوخوی 25 اضافه شده بود. همچنین این جنگنده به این قابلیت دست یافته بود تا مخازن سوخت بیشتری نیز حمل کند. سوخوی 39 میتوانست چهار تانک سوخت که به استاندارد های 800 یا 1150 لیتری بودند و در زیر بال قرار داده میشدن حمل کند.
تصویر دیگر از سوخوی 39
  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
هواپیما توانست که قدرت مانور بالا را در ارتفاع پایین- و متوسط بدست آورد و با سرعت در طول یک خط بچرخد و حمله اش را دوباره شروع کند بدون اینکه آسیبی ببیند و یا اینکه با مشکلی در اهداف زمینی یا هوایی برایش پیش بیایید.این خصیصه سوخوی 39 بیشتر در هوا و برای اهدافی که سوخو بالای آنها قرار میگیرد مثل جنگل ها/ کوهستان ها و یا مناطق سختی که دسترسی به آنها مشکل است و امکان مقابله با دیگر سیستم های (ضد شورش) ناممکن است!
سوخوی 25( تی ) مدرنیزه شده سوخوی 25 بود که با موتور های R-195
تقویت شده بود و این تقویت 10% در برابر سوخوی های دیگر (سری 25) بود.موتور ها هرکدام 4500 کیلوگرم قدرت داشتند این قدرت زیاد وزن بالا را برای مانور جبران میکرد!! وزن هواپیما در بیشترین حالت 2 تن افزایش یافته بود.تجهیزات بورد های هواپیما- سیستم کنترل تسلیحات و سیستم الکترونیک-نوری هدف گیری همه توسط مدرنیزه شده بود.سوخوی 39 یک تلویزیون کنترل بنام شاکول در سمت راست کاکپیت خود داشت. زاویه دید شاکول 10 درجه بود وبا توانایی بزرگ نمایی 23 ایکس را داشت.این سیستم شامل جستجو-شناسایی و انتخاب هدف وتصمیم به ردیابی برای موشک های وییخر و تسلیحاتی که با لیزر رهگیری میکردند هماهنگ شده بود. خلبان میتواند به کمک این سیستم اهداف را به طور مستقیم علامت گذاری کرده و طبق علامت گذاری انها موشک ها را به طرف آنها شلیک کند.
سوخوی 25 در نمایشگاه هوایی
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
سوخوی 39 به کمک این سیستم میتواند که در ارتفاع پایین و شب هم پرواز داشته باشد و و با استفاده از روزنه زیر بدنه جنگنده که سوراخ( لنز) دید تلویزیون در آن واقع شده اهداف را ببیند و ترتیب کار را بدهد.
سیستم جهت یابی ترکیب شده با سیستم های علامت دهنده هوایی-سیستم فرود-سیستم مخابراتی-سیتم های زاویه های رفت وبرگشتی و همه و همه با هم یک پارچه شده اند.سوخوی 39 با بی سیم های الکترونیکی میتواند مجموعه اقدامات پدافندی پیچیده متقابل دشمن را با صحت زیاد گزارش دهد.
دستگاه شناسایی اصلی برای ردیابی اهداف و رادار ها از فرکانس 1.2 تا 18 گیگاهرتز استفاده میکند. سازند گان سوخوی 25 ( تی ) با استفاده از سیستم اقدام متقابل سعی در دفاع هواپیما در مقابل موشک های جوینده مادون قرمز را دارند.
کاکپیت جنگنده سوخو-39
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
سوخوی 39 اصلاحات زیادی را در مورد حمل موشک های هوا به زمین را پذیرا شده است. این در مورد موشک های هوا به هوا نیز صادق است. سوخوی 39 میتواند موشک های ضد رادار-راکت های 85 یا 250 میلیمتری-توپ 30 میلیمتری-بمب های با وزن بیش از 500 کیلو تا بیش از 3000 کیلو- موشک های ضد تانک وییخر که از سلاح های اصلی و انعطاف پذیر سوخوی 25 ( تی ) یا همان سوخوی 39 هست.سوخوی 39 با حمل 16 موشک که در دو طرف هواپیما با 2 دسته 8 تایی تقسیم میشوند میتواند یک مخزن سوخت متحرک حفاظت شده در حدود10 کیلومتر به بالا را با مهارت خاص مورد اصابت قرار دهد. اگر موقعیت مرکز رادیویی اجازه دهد سوخوی 39 با رادار فعال قادر به شلیک موشک های ضد کشتی ( کا-اچ-31) و کا-اچ 35 است.
تصویر سوخو 39 مجهز به موشک های ضد کشتی
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
هر سوخوی 39 مدرنیزه شده قادر به حمل 4 موشک ضد کشتی است! تنها تاثیر برای ابقا( آسیب ندیدن) در روش یک جنگ هوایی و محافظت 100% خلبان و دیگر سیستم های هواپیما و بازگرداندن هواپیما به آشیانه تنها زمانی صورت میگیرد که بتوان پدافند ضد هوایی (موشک قابل حمل) استیگر را بتوان نابود کرد. این کار تنها با توپ 30 و میلیمتری موشک ها میسر است! وزن تمام تجهیزات قابل حمل توسط سوخوی 39 برابر 1151 کیلو گرم است. ترکیب سیستم های مخابراتی جدید هواپیماهای سوخوی 25 ( تی ) بنام kopiye-25
برگرفته از سوخوی 25 ( تی/ام ) هست.دید عملیاتی سیستم موقعیت یاب (کوپیه-25) برای تعیین اهداف زمینی و انتخاب موشک های هوا به زمین در باندامواج الکترومغناطیسی طرح ریزی شده است ( با امواج الکترومغناطیس کار میکند)!! و درگیری های هوایی وانتخاب موشک های هوا به هوا از حالت نقشه خوانی هوایی استفاده میشود. سوخوی 39 با داشتن مهمات قابلیت تیک-آف و لندینگ در باند های فرود غیر هموار ( یا نا آماده )که مثلا در کوهستان ها تا ارتفاع 3000 متر از سطح دریا هست انجام دهد. طول این باند 1200 متر یا به بالا باشد کافیست!با این روند سوخوی 39 میتواند در کنار مناطق عملیاتی سریعا تغییر کند به طور غیر مترقبه به دشمن هجوم آورد.
سوخوی 39 از ارزان ترین هواپیما های ضربتی از نوع خودش است. به علاوه آسان ترین آنهاست (از لحاظ نگهداری و پرواز).سوخوی 39 احتیاج به مهارت نگهدارس بالا ندارد.سوخوی 39 میتواند به جای نفت سفید از سوخت دیزل هم استفاده کند!خلبانان آن با هر درجه ایی میتوانند با آن پرواز کنند! در نهایت این هواپیما به خود میبالد که طی خدمت 30 ساله اش خیلی راحت بوده و حتی برای تعمیرات و سرویس موتوریش در خود پایگاهی که هست قابل تعمیر میشود. ودیگر نیاز به حمل ونقل هوایی آن نیست!یک گروه از جنگنده های سوخوی 39 با مسلح شدن به موشک های هوا به هوای کلاس میانی میتوانند در درگیری های موشکی با جنگنده های مدرن با موفقیت بجنگند. اگر چنانچه سوخو های 39 موشک های جدید RVE-DE
را به کار ببرند. دیگر احتیاجی به حفاظت خود در برابر اهداف با روشن کردن لیزر یا سیستم مادون قرمز برای زدن آنها ندارند. این عامل ممکن است نتیجه جنگ هوایی را تعیین کند.
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
مشخصات جنگنده سوخوی 39
خدمه:1 نفر
سال ورود به خدمت:1996
طول:21.9 متر
طول باله ها:14.7 متر
ارتفاع:5.9 متر
وزن نرمال:17 تن
ماکزیمم وزن برای تیک اف: 21.5 تن
موتور :2 عدد موتور
TDRD AL-35F
با کشش 9000 کیلو گرم2*4500 (بیش از 18000 پوند)
سقف ارتفاع:16کیلو متر
ماکزیمم سرعت:950 کیلو متر در ساعت در ارتفاع بالا
برد پروازی:1000 کیلومتر
مهمات
1 عدد توپ 30 میلیمتر-توانایی حمل موشک های هوا به هوای آر-60/ آر-73 و موشک های هوا به زمین
KH-23/25/29/31/35/58
توانایی حمل 16 موشک ضد تانک وییخر و دیگر موشک ها. همچنین توانایی حمل 3 تن بمب

ترجمه ی : سامان مردانی

منبع:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] airforce.com
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21362 بار

پست توسط SAMAN » چهار شنبه 14 شهریور 1386, 1:00 am

مقدمه سوخوی 25 فرگفوت
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
اگر چه کمپانی سوخو قصد داشت که هواپیمایی توسعه یافته تر از T8 بسازد که هم مانور پذبری بیشتر داشته باشد و هم از لحاظ سرعت از T8 پر سرعت تر باشد, امااین شرکت در مساله سرعت این هواپیمای جدید با مشکل برخورد کرد.ژنرال های کارفرما موافق این طرح نبودند انها تاکید کرده بودند که این هواپیما بایستی توانایی پرواز در ارتفاع پایین با سرعت 1 ماخ وحمل تسلیحات تا 6400 پوند یا 4 تن را داشته باشد. مهندسان نیروی هوایی حقیقاتا از این طرح ناراحت بودند( طرح ساخت هواپیمای جنگی ساب سونیک).آنها میتوانستند که وزن مهمات قابل حمل را افزایش دهند اما در آن صورت دوباره با مشکل سرعت مواجه بودند. بنابراین انها درصدد افزایش توانایی سرعت هواپیما برامدند.


در اوت سال 1971 تلاش ها برای ساختن طرح جدید در کارخانه شماره 153 ایالت نووسی بیرسک (مکانی خوب در شرق کوه ای اورال) آغاز شد! تسهیلات زیادی به کمپانی سوخو (او-کا-بی) برای کار بر روی این هواپیما داده شده بود,میکاییل سیمونوف هم به عنوان مدیر این پروزه انتخاب شد!

اولگ سامولویچ مهندس طراح این پروژه از اوت 1972 تا اکتبر 1974 بود. زمان کار بر روی هواپیمای رهگیر T10 مصادف با تولد سوخوی 27 فلانکر بود !! همزمان با کار بر روی هواپیمای T8 قرار شد که تیم طراح راجع به هواپیمای A-10 امریکایی هم اطلاعاتی کسب کند.

هواپیمای A-10 فایرچیلد امریکایی موتور هایی در قسمت عقب و بالای بدنع هواپیما داشت.اما این موتور ها در برابر آتش موشک های زمین به هئا و موشک های جستجوگر حرارت و موشک های ضد هواپیما (آرم) به طور وسیع محافظت شده بود.

این ترکیب برای این موتور جذاب و قابل توجه بود,مهندسان طراح T8 سعی داشتند که این سیستم را روی هواپیمای خودشان پیاده کنند اما محل سوار کردن موتور در T8 باعث مزاحمت میکرد و بنابراین سرعت هواپیما کاهش داده شد. همچنین زمان برای تغییر کلی در طرح امکان پذیر نبود. تا کل سیستم را به خاطر این تغییر عوض کنند! پاول سوخوی در سال 1973 فوت کرد. وی به اندازه کافی در بالابردن وادامه دادن طرح T8 تلاش کرد.
تصویر آقای پاول سوخوی
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
اما در هر صورت آن طرح ها الگوی اولیه بودند و سفارشی از طرف نیروی هوایی به آنها نشد تا تاریخ 6 می 1974 که آزمایشاتی در این رابطه صورت گرفت! الگوهای اولیه به تعداد ناچیزی ساخته شدند! و اهرم های خاموشی طرح همه جا در دسترس بود!!T8 در 12 سپتامبر 1974 تحویل داده شد!
سوخوی 25 فرگفوت
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
کمپانی سوخو سرانجام در سال 1968 تصمیم به ساخت سوخوی 25 که یک هواپیمای ضربتی بود را گرفت.سوخوی 25 هواپیمایی جدید پشتیبانی بود. از این هواپیما برای میادین جنگ و همانطور که ذکر شد برای پشتیبانی نیروها طراحی شده است.هواپیمایی بود که نگهداری آسانی داشت و قدرت مانور بالا و همچنین هواپیمایی بود که سرعتی زیز سرعت صوت داشت!

طرح ساخت این هواپیما به سالهای 1970 تا 1971 میرسد که این طرح به عنوان یک طرح رقابتی بین کمپانی های میگ-یاک و ایلوشن برگزار شد. در واقع یک مناقصه میان این شرکت ها برگزار گردید که شرکت سوخو برنده این طرح شد. شرکت سوخو موظف شد که پیشرفته ترین طرح را برنامه ریزی کند.

فکر طرح و اجرای هواپیمای T-8در سال 1972 آغاز شد و در نوامبر سال 1974 کامل شد.پرواز اولیه توسط خلبان وای-اس-ایلوشن در 22 فوریه 1975 اجرا شد.خلبان وای-اس-ایلوشن طراح این هواپیما بود.

دفتر آزمایش 2 سوخوی 25 اولیه باید تا اکتبر 1976 برنامه ریزی میکرد و مقدمات پرواز را فراهم میکرد.سرانجام اولین پرواز رسمی این هواپیما (سوخوی-25) در سال1978 انجام شد.قرار شد که سوخوی 25 ابتدا در کشور وسپس تحت لیسانس خود شوروی در افغانستان تولید شود. بنابراین یک گروه مشترک از نیروی هوایی-تیم آزمایش و مرکز علمی تحقیقاتی (آر-اند-دیی) و 2 هواپیمای مدل (تی-8/1 دیی و تی-8/3) و چهار تن از خلبانان بنام های: خلبان آ.آ.ایوانف-خلبان ان.اف. سادووینکف از اداره طراحی-خلبان وی.ان ماسیاک و خلبان ویی.ویی.سولوویوف از مرکز علمی تحقیقاتی R&D نیروی هوایی حضور داشتند.

ما بین 16 آوریل تا 5 ژوئن 1980 100 پرواز ازمایشی در فرودگاه نظامی شیندند در جمهوری مردم سالار افعانستان تدارک دیده شد که در این پروازها 44 پرواز به عنوان ماموریت تاکتیکی واقعی انجام شد! در دوره آزمایش سوخوی 25 و اجرای نبرد ها در بالاترین رتبه بود.آزمایش کلی در دسامبر 1980 کامل شد.

تولید هواپیمای سوخوی 25 در کارخانه ایی در تبیلیسی شروع و اولین پرواز ازمایشی آن را در ژوئن 1979 خلبان یگروف انجام شد. در سیر دوره تکمیل سوخوی 25 این هواپیما دستخوش تغییرات و بازبینی های فنی بسیاری شد.اره (ساو) گونه صادراتی سوخوی 25 بود که بنام SU-25K از آن یاد میشود و به کشورهایی چون چکسلواکی-عراق-بلغارستان و جمهوری کره و آنگولا صادر شد.

در جنگ افغانستان که این هواپیما هم در آن شرکت داشت دوباره تغییرات وسیع در سال های 1987 تا 1988 روی هواپیما انجام شد و هدف از این تغییرات بهتر کردن سیستم کنترل آسیبش بود. سالهای 1989 تا 1990 تولید گونه جدید سوخوی 25 به سوی تغییر موتور های آن با موتور R-195 که موتور جدیدی بود آغاز شد.
در سال 1991 یک سری هواپیمای سوخوی 25 بنام سوخو های 25 بی-ام که گونه 2 سرنشینه بودند تولید شد. بعد از1991 صدور هواپیماهای سوخوی 25 به نیروی هوایی بلاروس عزل شد و به جای آن شوروی طرح صادرات سوخوی 25 را به پرو و اتیوپی برنامه ریزی کرد.
از مشخصه های متمایز سوخوی 25 به عنوان هواپیمای پشتیبان میادین نبرد بود که برای این مهم میباسیت منترل آسیب قوی داشته باشد که بدین منظور این سیستم تقویت شد وسرانجام آن این شد که کابین خلبان مجهز به یک نوع زره بشود! همچنین تانکر های سوخت آن به کف های ضد حریق مجهز شد!!
اولین سوخوی روسی در 11 آوریل 1981 در فرودگاه نظامی استای چای مستقر شد.
سوخوی 25 در جنگ افغانستان بسیار مسمرثمربود و در عین انجام عملیات ها و ماموریت ها ازمایشات خود را هم پس میداد. همچنین روسیه در سال 1994 از سوخوی 25 علیه شورشی ها چچن نیز استفاده کرد.
سوخوی 25 در سالهای 1981 تا 1988 در جنگ ایران و عراق به طور مستمر به کار گرفته شد همچنین در جنگ آنگولا در سالهای 1980 تا 1990 نیز از سوخوی 25 استفاده کردند. دستور ساخت مدل آموزشی سوخوی 25 در 29 زوئن 1976 توسط دولت صادر شد. تولید این مدل در کارخانه اولن اود انجام شد. مدل های اولیه سوخوی 25 یو بی در این کارخانه جمع شدند. اولین پرواز ازمایشی سوخوی 25 یو بی نیز توسط خلبان آ.آ.ایوانف انجام شد. پرواز های آزمایشی رسمی در سالهای 1986 و 87 انجام شدند.

مدل های آموزشی در دو گونه تولید شدند :

1- مدل سوخوی 25 UB برای خود نیروی هوایی روسیه

2- مدل سوخوی 25 UBK که مخصوص صادرات بود.


مشخصات هواپیمای سوخوی 25
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
کشور سازنده: روسیه
نقش:هواپیمای پشتیبانی-ضربتی
خدمه: 1 نفر
طول:14.6 متر
طول باله ها:15.6 متر
پیشرانه:2 عدد موتور R-195 با قدرت 44.1 کیلو نیوتن
وزن: با مهمات 17.6 تن
حداکثر سرعت:0.8 ماخ
برد: 750 ناوتیکال مایل( nm )
وزن مهمات قابل حمل:4.4 تن
سقف ارتفاع: 7 کیلومتر
سنسور ها: RWR, laser designator, LRMTS
هواپیماهای مشابه: جگوار- AMX- A-10 A-6- آلفا جت-مجیستر!!

منابع:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

نوشته : SAMAN
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: پنج شنبه 13 دی 1386, 11:02 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Su-25 سپاه

پست توسط rezaeerezaee » پنج شنبه 13 دی 1386, 11:30 pm

سوخوی 25 میتواند 16 موشک ضد تانک ای تی نه بعلاوه 2 راکت انداز 70 یا 80 میلیمتری بعلاوه 2 موشک حرارتی بعلاوه 2 مخزن سوخت خارجی بعلاوه دو موشک هوا به زمین مانند قدر و زوبین و ستار را حمل کند.
سوخوی 25 میتواند 8 راکت انداز 70 یا80 میلیمتری را حمل کند .که قابل مقایسه با تعداد راکت انداز ها یا موشکها ی ماوریک که فانتوم میتواند حمل کند نیست.
سوخوی 25 با تکیه بر زره قوی در کاکپیت ( که قابلیت دفاع در برابر توپهای 23 میلیمتری را دارند) و بدنه خود برای تحمل کردن آتش سنگین دشمن طراحی شده است.

حال ببینیدنیروی هوایی سپاه چگونه از این هواپیما استفاده میکند.فقط 2 راکت انداز 70 یا 80 میلیمتری در زیر بالهای آن قرار دارد.تلویزیون در یکی از مانورهای سپاه فیلمی از پرتاب بمب های سقوط آزاد نشان داد.در حالی که بمب های سقوط آزاد بیشتر مناسب هواپیماهایی است که سرعت مافوق صوت دارند و توانایی عبور سریع از اتش زمینی را دارند .
یکی پیدا نمیشه به نیروی هوایی سپاه بگه که تمام پایلون های سوخوی 25 را مسلح به راکت و موشک کنه.

Captain I
Captain I
پست: 623
تاریخ عضویت: جمعه 11 اسفند 1385, 12:35 pm
سپاس‌های دریافتی: 54 بار

Re: SU-25 SEPAH

پست توسط Palang mah gerefteh » جمعه 14 دی 1386, 1:43 am

rezaeerezaee نوشته شده:سوخوی 25 میتواند 16 موشک ضد تانک ای تی نه بعلاوه 2 راکت انداز 70 یا 80 میلیمتری بعلاوه 2 موشک حرارتی بعلاوه 2 مخزن سوخت خارجی بعلاوه دو موشک هوا به زمین مانند قدر و زوبین و ستار را حمل کند.
سوخوی 25 میتواند 8 راکت انداز 70 یا80 میلیمتری را حمل کند .که قابل مقایسه با تعداد راکت انداز ها یا موشکها ی ماوریک که فانتوم میتواند حمل کند نیست.
سوخوی 25 با تکیه بر زره قوی در کاکپیت ( که قابلیت دفاع در برابر توپهای 23 میلیمتری را دارند) و بدنه خود برای تحمل کردن آتش سنگین دشمن طراحی شده است.

حال ببینیدنیروی هوایی سپاه چگونه از این هواپیما استفاده میکند.فقط 2 راکت انداز 70 یا 80 میلیمتری در زیر بالهای آن قرار دارد.تلویزیون در یکی از مانورهای سپاه فیلمی از پرتاب بمب های سقوط آزاد نشان داد.در حالی که بمب های سقوط آزاد بیشتر مناسب هواپیماهایی است که سرعت مافوق صوت دارند و توانایی عبور سریع از اتش زمینی را دارند .
یکی پیدا نمیشه به نیروی هوایی سپاه بگه که تمام پایلون های سوخوی 25 را مسلح به راکت و موشک کنه.


من مطمئن هستم که سوپر مودراتور Yasser حتما یک پاسخ مناسب برای این پرسش شما خواهد داشت. ولی من حدس می زنم که موردی که شما به آن اشاره می کنید صرفا جنبۀ آزمایشی برای مانور داشته.

درثانی سپاه پاسداران یک ارتش ساده مثل همۀ ارتشهای دنیا نیست که براساس منطق علمی و تکنیکی عمل کند. ما در همین سایت یک دوستی داریم که گویا از دوستان سپاه است و خیلی از معجزه و امداد غیبی حرف می زند.
و شما واقعا اشتباه خواهید کرد که چنین وجه نظری را دست کم بگیرید. این بینش یکی از بینشهای بسیار قدیمی حداقل در شرق است. غرب هم حتما همینطور است با یک کمی تفاوت. زیرا صحنۀ نبرد پیش از هر چیز میعادگاه تجلیات الاهی و عالم بالا بوده و پیش از هر چیز محل تماشای تجلیات آسمانی و احتمالا چنین «امداد غیبی» یا خشم غیبی بوده است. شکست و پیروزی درتعلق هم او بوده است. امروز هم در این مورد تحول چندانی صورت نگرفته است.

New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: پنج شنبه 13 دی 1386, 11:02 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

پست توسط rezaeerezaee » یک شنبه 16 دی 1386, 7:06 pm

اگر دوستان عکسي دارند که در آن سوخوي 25 بيشتر از 16 موشک ضد تانک at-9 حمل ميکند را در اين صفحه بگذارند
خوشحال مي شوم

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”