فواید مصرف ماهی در دوران بارداری و شیردادن

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Major I
Major I
پست: 5234
تاریخ عضویت: پنج شنبه 25 خرداد 1385, 2:47 pm
سپاس‌های ارسالی: 1747 بار
سپاس‌های دریافتی: 4175 بار
تماس:

فواید مصرف ماهی در دوران بارداری و شیردادن

پست توسط ganjineh » جمعه 13 مهر 1386, 6:02 am

محققان از فوائد مصرف ماهی برای زنان در دوره بارداری و شیردادن نوزاد خبر دادند.
به نوشته شماره امروز روزنامه واشنگتن پست در اینترنت؛‌ ائتلافی از دانشمندان ارشد و گروههای خصوصی و اژانس های فدرال در امریکا امروز در گزارشی توصیه می کنند زنان در دوران بارداری و شیردادن باید حداقل دوازده اونس در هفته ماهی و غذاهای دریایی بخورند تا از رشد مغزی بهینه نوزادانشان مطمئن شوند.
این نتیجه گیری مغایر با توصیه استاندارد دولت امریکا در سال دو هزارو یک است که گفته بود تازه مادران و مادران اینده به علت نگرانی هایی که درباره الودگی به جیوه وجود دارد نباید بیش از دوازده اونس در هفته از غذاهای دریایی مصرف کنند.
بحث بر سر تاثیر مصرف ماهی و غذاهای دریایی بر رشد مغز جنین و نوزدان ، که اسیب پذیر ترین گروهها هستند، یکی از مشکلات در زمینه تغذیه در سالهای اخیر بوده است.
مشکل اصلی تنش بین وجود مواد مغذی تقویت کننده مغز در غذاهای دریایی و نگرانی از قرار گرفتن در معرض جیوه است که در بافت بسیاری از گونه های دریایی ایجاد می شود و برای بافت عصبی سمی است.
ماهی و غذاهای دریایی منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-سه به ویژه ماده ای موسوم به دی اچ ای است که مغذی های مهمی برای سیستم مغزی و عصبی در جنین،‌ نوزادان و کودکان اند.
مطالعات حاکی از ان است که کمبود اسید های چرب امگا-سه که در ماهی یافت می شود می تواند خطر تولد زودهنگام نوازد با وزن پایین را افزایش دهد. مصرف ناکافی غذاهای دریایی برای زنان نیز مضر است به طوری که زنانی که طی بارداری امگا- سه کافی نمی گیرند ظاهرا با خطر بالاتر افسردگی قبل و بعد از تولد نوزاد مواجه اند.
برخی دولت ها پیش از این توصیه کرده بودند زنان باردار حداقل دو وعده ماهی در هفته مصرف کنند . توصیه های اخیر به درخواست های فزاینده برای مصرف اسیدهای چرب امگا- سه بیشتر طی بارداری می افزاید.
به گفته کارشناسان،‌ماهی غنی از ماده معدنی سلنیوم است که مقدار ان حدود پنج تا بیست برابر تمرکز جیوه است. با ترکیب این دو ماده شیمیایی شواهد فزاینده ای وجود دارد که سلنیوم در ماهیهای دریایی ممکن است تاثیر منفی بالقوه قرار گرفتن در معرض جیوه را خنثی کند.
برای زنانی که ماهی دوست ندارند مواد غذایی دیگر غنی از امگا-سه توصیه می شود .





واحد مرکزى خبر
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “بهداشت مواد غذايي”