در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Old Moderator

Old Moderator



نماد کاربر
پست ها

2833

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 7 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 10 فروردین 1385 13:39

آرشيو سپاس: 745 مرتبه در 213 پست

وقتی یکشبه بیلبورد گران می‌شود

توسط Leila » جمعه 27 مهر 1386 23:42

گرانی ناگهانی، رونق سینمای مستند، حضور پررنگ در سیفژ، قهر دوباره اتحادیه و فدراسیون تهیه‌کنندگان، فعال شدن شورای پروانه ساخت و حمایت مسئولان سیما از خود از سایه روشن‌های فرهنگ و هنر در هفته گذشته هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته به طور ناگهانی هزینه تبلیغات شهری افزایش قابل توجهی یافت. در حالی که پیش از این بابت هر بیلبورد بین 500 تا 550 هزار تومان پرداخت می شد، این مبلغ به طور ناگهانی به 850 هزار تومان رسید. متولی تبلیغات شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که عنوان کرده نقشی در افزایش بها تبلیغات شهری نداشته و این مسائل از سوی شرکت تبلیغاتی طرف قرارداد با شهرداری صورت گرفته است.

در پی این مسائل که بیش از هر چیز فیلم های اکران جدید را در موقعیتی تضعیف شده قرار داد، برخی تهیه کنندگان و پخش کنندگان تبلیغات شهری را تحریم کردند. به این ترتیب در حالی که اکثر فیلم های اکران شده از تبلیغات شهری محروم شدند، فیلم "خدا نزدیک است" تنها فیلم جدیدی است که از تبلیغات شهری استفاده کرده و به علت دیر اعلام شدن تعرفه های جدید مجبور به پرداخت هزینه های جدید شده، در حالی که این فیلم و "دست های خالی" از تبلیغات تلویزیونی گسترده ای هم برخوردار هستند.

* نخستین جشنواره بین المللی فیلم مستند: سینما حقیقت با هدف رونق بخشیدن به این گونه سینمایی از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و فردا به پایان می رسد. این جشنواره با نمایش آثار مستند ایرانی و خارجی در بخش های مختلف، جلسات نقد و بررسی، مباحث تئوریک و آسیب شناسی، کارگاههای آموزشی و ... در این چند روز علاقمندان زیادی را به خود جلب کرد. همچنین اولین بازار بین المللی فیلم مستند آسیا همزمان با برگزاری این جشنواره در مجموعه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. نمایش مستند "آ.ب.ث آفریقا" عباس کیارستمی، "سیکو" مایکل کور و ... از نمایش های خاص این جشنواره بوده است.



* هفته گذشته سومین دوره اجلاس عمومی سازمان بین المللی فیلمسازان کودک تحت عنوان "اجلاس سیفژ" در آمستردام هلند برگزار شد. در این اجلاس چهار روزه که هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود هیئت رئیسه قبلی گزارشی از عملکرد دو سال گذشته خود ارائه می دهد و هیئت رئیسه جدید انتخاب می شود. شش سال پیش در اولین دوره این اجلاس فرشته طائرپور به عنوان یکی از اعضا هیئت رئیسه انتخاب شد. در دومین دوره امیر اسفندیاری به عضویت هیئت رئیسه درآمد و در این دوره هم نام محسن چینی فروشان در این فهرست به چشم می خورد.

دوره دوم اجلاس سیفژ در ایران و با میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. امسال جشنواره سینه کید آمستردام میزبان اجلاس سیفژ است و سینمای ایران و هیئت ایرانی عازم حضوری چشمگیر در این رویداد داشتند. این جشنواره با نمایش فیلم "قفل ساز" جواد اردکانی آغاز شد که یکی از 16 فیلم بخش مسابقه این رویداد فرهنگی است.

* اختلافات اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان سینمای ایران و فدراسیون تهیه کنندگان هفته گذشته از سر گرفته شد. در حالی که به نظر می رسید با امضا توافقنامه شورای عالی تهیه کنندگان (فدراسیون) از سوی نماینده تهیه کنندگان، اختلافات صنفی پایان یابد این اختلافات دوباره از سر گرفته شد.

اتحادیه تهیه کنندگان هفته گذشته در واکنشی تازه به تشکیل شورای عالی یا همان فدراسیون در بیانیه ای که منتشر کرد، اعتراض و به صراحت مخالفت خود را با فدراسیون تهیه کنندگان اعلام کرد. به نظر می آید این تشکل همچنان بر مرزبندی های خود با دو تشکل دیگر بخصوص مجمع فیلمسازان اصرار دارد.

* چند هفته ای است که شورای پروانه ساخت فعالیت خود را از سر گرفته و خروجی داشتن این شورا که دوشنبه هر هفته تشکیل می شود، موجب شده فعالیت آن برجسته تر شود. در حالی که مدتی بود چند هفته یکبار و گاه با مواردی نادر خروجی از این شورا خارج می شد از هفته گذشته 10 فیلم بلند سینمایی پروانه ساخت دریافت کرده اند.

هفته گذشته "کیش و مات" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی جمشید حیدری، "برخورد خیلی نزدیک" به تهیه‌کنندگی سعید حاجی‌میری و کارگردانی اسماعیل میهن‌دوست، "خواب زمستانی" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیامک شایقی، "بازگشت" به تهیه‌کنندگی هارون یشایایی و کارگردانی مهدی نادری و "صداها" به تهیه‌کنندگی محمدرضا اعلامی و کارگردانی فرزاد مؤتمن از این شورا پروانه ساخت دریافت کرده‌اند.

این هفته هم در میان پنج خروجی این شورا فیلم "وقتی همه خوابیم" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بهرام بیضایی به چشم می خورد که نگاهها را به خود جلب کرده است. "کتاب قانون" به تهیه‌کنندگی محسن آقا‌علی‌اکبری و کارگردانی مازیار میری، "چشمک" به تهیه‌کنندگی منصور حیدری و کارگردانی جهانگیر جهانگیری، "فرشته مهربانی" به تهیه‌کنندگی رضا جودی و کارگردانی مهرداد خوشبخت و "یک وجب از آسمان" به تهیه‌کنندگی سیدحسین حقگو و کارگردانی علی وزیریان چهار فیلم دیگری هستند که به زودی کلید می خورند.

* هفته نیروی انتظامی آغاز شد و به همین بهانه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش شبانه تله‌فیلم‌هایی با این مضمون کرد که با توجه به این مناسبت ساخته شده‌اند. شبکه دو سیما هر شب یک تله فیلم ایرانی پخش می‌کند که این توجه جای تقدیر دارد، ولی وقتی صحبت به کیفیت این آثار می رسد نه تنها جای تقدیر ندارد بلکه بیش از هر چیز نزدیکی به مفهوم سهل الوصولی را به ذهن می آورد که جای سئوال دارد.

رویکردی که چندی است گریبان تله فیلم را گرفته و در کنار اهمیت پیدا کردن تله فیلم در ظاهر، در درون خود تولید چنین محصولاتی را زیر سئوال می برد و به گونه ای ضد خود عمل می کند. وقتی کیفیت فدای کمیت می شود، حکایت این چنین است.

* هفته گذشته معاون سیما هم به صورت مکتوب و هم در نشست مجموعه های ماه رمضان در انجمن روزنامه نگاران مسلمان به نقد و شبهه های مذهبی مطرح شده در مجموعه های ماه رمضان پاسخ داد. مرتضی میرباقری عنوان کرد: "برنامه ها باید تنوع داشته باشد تا مخاطبان را راضی نگه دارد. ما مدعی هستیم بر اساس قرآن عمل کرده ایم و مسائل منفی باید هنرمندانه بیان شود."

وی در ادامه گفت: "در مجموعه های تلویزیونی که به صورت مناسبتی تولید و پخش می شود تلاش بر این است که در هر مناسبت با توجه به حال و هوا ویژگی های آن پیام اصلی پیرامون موضوعی خاص متمرکز شود. بر اساس این رویکرد در مجموعه های ماه محرم بیشتر به موضوعات قرآنی و اخلاقی، در دهه فجر بیشتر به موضوعات انقلابی و سیاسی و در نوروز به ایجاد فضایی شاد و مفرح توجه می شود."

* رئیس سازمان صدا و سیما هم در ششمین نشست سراسری مدیران رسانه ملی ضمن تقدیر از بخش های مختلف صدا و سیما از سازندگان مجموعه های ماه رمضان قدردانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود گفت: "ما باید به گونه‌ای سلیقه‌ها را تغییر دهیم تا مردم به سمت خوراک معنوی و مثبت گرایش پیدا کنند."

مهندس سیدعزت الله ضرغامی در ادامه از تمثیلات موجود در مجموعه‌های ماه رمضانی اظهار خرسندی کرد و آوردن معارف دینی در کارهای جذاب را از رسالت های این رسانه دانست تا در این راستا هر گونه خط قرمز بی ارتباط و نابجا را کنار بگذارد.



خبرگزاري مهر
اگر مي توانستيد خريدار باور باشيد، كدام باور از همه برايتان مفيد تر بود؟؟

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان