در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

681

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 28 مهر 1385 13:51

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 105 مرتبه در 64 پست

فلایویل ( – چرخ لنگر – چرخ طیار )

توسط sir.mohammad » سه شنبه 15 آبان 1386 22:27

گشتاوری که یک موتور احتراقی پیستونی ایجاد می کند یکنواخت نیست در زمان کار مقدار گشتاور روی میل لنگ به حد اکثر میرسد ، در زمان مکش و خروج دود این مقدار صفر و در زمان تراکم منفی است به عبارت دیگر برای زمان تراکم از میل لنگ نیرو گرفته می شود . در این حال باید از سیلندر های دیگر به میل لنگ نیرو برود تا در آن نوسان به وجود نیاید . لذا بجز از روش ازدیاد سیلندر از وجود چرخ طیار استفاده می کنند .



چرخ لنگر یک وزنه دوار فلکه شکل نسبتا سنگین میباشد که به انتهای میل لنگ به وسیله تعدادی پیچ و مهره ببسته می شود و در زمانی که نیرو به وسیله پیستون به میل لنگ نمی رسد ( مکش – تراکم – تخلیه ) اینرسی ناشی از وزن چرخ لنگر میل لنگ را می چرخاند .
هر چه تعداد سیلندر ها کمتر باشد این عمل محسوس تر میشود . بنابراین چرخ لنگر دور میل لنگ را تنظیم نموده و از لرزش و نوسانات میل لنگ جلو گیری می کند و حرکت آن را یکنواخت میکند .
در اطراف فلایویل نوار دنده ای وجود دارد که وظیفه آن درگیری با دنده استارت در موقع روشن کردن موتور است .



در بعضی از فلایویل ها علامتی جهت تنظیم و تایم گیری دلکو وجود دارد .

فلایویل به عنوان آخرین عضو موتور است که مستقیما به میل لنگ اتصال دارد و علاوه بر ایجاد تعادل وظیفه ذخیره سازی قدرت را هم به عهده دارد هرچه فلایویل سنگین تر باشد این توانایی در آن بالاتر است .

به نقل از وبلاگ خودم و به قلم خودم : www.mechanic1.blogfa.com
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

گویند به همه مردم عالم گله خویش
                                پیش كه روم من كه ز عالم گله دارم

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

681

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 28 مهر 1385 13:51

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 105 مرتبه در 64 پست

فلايول هاي آلومينيومي و ميل لنگ هاي سبک شده:

توسط sir.mohammad » سه شنبه 15 آبان 1386 22:29

[align=justify]وزن زياد باعث ايجاد اينرسي در مواد مي شود ( اينرسي عبارت است از ميل اجسام براي حفظ قبلي خود). حال اگر از وزن يک جسم بکاهيم اينرسي آن نيز کاهش پيدا خواهد کرد.
فلايول و ميل لنگ موتور به هم متصل هستند بنابراين با گشتاور واحدي مي چرخند. ميل لنگ و فلاويل سنگين داراي اينرسي زيادي هستند و گشتاور بيشتري را صرف حرکت خود مي کنند. اين امر مخصوصاً در زمان شتابگيري مشهود است .
اگر ميل لنگ و فلايويل را سبک کنيم، با گشتاور کمتري خواهند چرخيد بنابراين نيرويي که قبلاً بايد براي چرخاندن ميل لنگ و فلايويل تلف مي شد، صرف به حرکت در آوردن اتومبيل خواهد شد.
يکي از راه هاي سبک کردن فلايويل ساخت آن از آلياژهای سبک همانند آلومينيوم T6 است. براي اين منظور شمش هاي آلومينيوم به مدت يک روز درون کوره قرار داده مي شوند سپس به مدت سه روز در دماي محيط خنک مي شوند.
حالا عمليات حرارتي و سخت کاري بر روي آلومينيوم انجام شده است .
قسمتي از فلايويل که صفحه کلاچ با آن در تماس است بايد از چدن ساخته شود بنابراين چدن خاکستري پس از ريخته گري و خنک شدن با دقت بالا تراشيده شده و پس از سوراخ کاري به قسمت آلومينيومي پيچ مي شود.
فلايويل هاي آلومينيومي بسته به نوع اتومبيل، 45 تا 50 درصد سبک تر از فلايويل هاي چدنی هستند مثلاً اگر فلايويل چدني پژو 206 با موتور 1600 سي سي 5/5 کيلو وزن داشته باشد، نمونه آلومينيومي آن 5/3 کيلو خواهد بود .
فلايويل سبک تر باعث کاهش بار ميل لنگ، کاهش استهلاک ياتاقان ها، افزايش توان و کشش موتور و بهبود شتاب اتومبيل مي شود.
يکي ديگر از راه هاي سبک سازي ميل لنگ تراشيدن لنگرهاي آن است. لنگرهاي ميل لنگ اگر چنانچه به شکل لبه هاي چاقو تراشيده شوند باعث کاهش وزن ميل لنگ به ميزان 6/0 الي 2 کيلو گرم خواهند شد. علاوه بر آن لنگرهايي که همانند لبه چاقو تيز شده اند در هنگام عبور از روغن کارتل، مقاومت کمتري نشان داده و باعث کار کرد نرم و بي سر و صداي موتور و جلوگيري از کف کردن روغن مي شوند .

از راه هاي ديگر سبک کردن آلات متحرک موتور مي توان به سبک کردن پولي ها مخصوصاً پولي ميل لنگ و شاتون ها اشاره کرد. شاتون هاي تيتانيومي علاوه بر داشتن استحکام و مقاومت فوق العاده داراي يک سوم وزن شاتون هاي فولادي بوده و نيروي موتور را کمتر به خود اختصاص مي دهد.

منبع : www.carx1.com


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

گویند به همه مردم عالم گله خویش
                                پیش كه روم من كه ز عالم گله دارم


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان



phpBB | CentralClubs