عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با شهدا و جانباختگان نیروی هوایی ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: دو شنبه 21 آذر 1390, 11:19 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط shahabformola1 » دو شنبه 21 آذر 1390, 11:52 pm

12 شهریور ماه 1366 یک فروند اف 5 از پایگاه 4 شکاری دزفول به خلبانی سر لشگر جاوید الاثر علی اصغر بهنیا به پرواز در امد که هرگز بر گشتی در کار نبود کسی اگر اطلاعات بیشتری داره ممنون میشم بیان کنه ایشون یکی از معدود مفقودین نیروی هوایی هستن

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

Re:

پست توسط kayvan6079 » سه شنبه 22 آذر 1390, 8:33 am

با سلام


kayvan6079 نوشته شده:
...
1-علی اکبر محمدی خلبان هواپیمایی آسمان در تاریخ 21 مرداد 1365 (12 آگوست 1986) پس از اینکه از فرودگاه رشت با یکفروند جت فالکن-20 به منظور انجام پرواز آموزشی به پرواز در آمد، خاک ایران را ترک کرد و با استفاده از حریم هوایی ترکیه در یکی از فرودگاههای بغداد فرود آمد.
وی حدود یک ماه بعد از طریق عراق به آلمان غربی رفت و در تاریخ 23 دی 1365 (13 ژانویه 1987) در هامبورگ به دست 2 فرد ناشناس کشته شد.
...



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]



kayvan6079 نوشته شده:
...
3- گویا سرگرد احمد مرادی، خلبان اف-14 فراری ایران هم به این سرنوشت دچار شده است. (؟!)
...



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

سمت چپ احمد مرادی و سمت راست عباس بابایی



موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 27
تاریخ عضویت: یک شنبه 2 اسفند 1388, 9:15 am
سپاس‌های ارسالی: 55 بار
سپاس‌های دریافتی: 86 بار

Re: Re:

پست توسط arash ghasemian » شنبه 26 آذر 1390, 3:04 pm

kayvan6079 نوشته شده:با سلام


kayvan6079 نوشته شده:
...
1-علی اکبر محمدی خلبان هواپیمایی آسمان در تاریخ 21 مرداد 1365 (12 آگوست 1986) پس از اینکه از فرودگاه رشت با یکفروند جت فالکن-20 به منظور انجام پرواز آموزشی به پرواز در آمد، خاک ایران را ترک کرد و با استفاده از حریم هوایی ترکیه در یکی از فرودگاههای بغداد فرود آمد.
وی حدود یک ماه بعد از طریق عراق به آلمان غربی رفت و در تاریخ 23 دی 1365 (13 ژانویه 1987) در هامبورگ به دست 2 فرد ناشناس کشته شد.
...



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]



kayvan6079 نوشته شده:
...
3- گویا سرگرد احمد مرادی، خلبان اف-14 فراری ایران هم به این سرنوشت دچار شده است. (؟!)
...



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

سمت چپ احمد مرادی و سمت راست عباس بابایی



موفق باشید

محمدي...بازيكن سابق پرسپوليس وبرادر سعيد محمدي خواننده معروف آهنگ يه پرسپوليس يه ايران بود

Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهار شنبه 9 خرداد 1386, 7:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 22538 بار
سپاس‌های دریافتی: 14740 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط Shahbaz » دو شنبه 8 اسفند 1390, 11:01 pm

31 تیرماه 1362

هواپیما F-4E فانتوم به خلبانی سعید هادی مقدم و کمک محمد غلامحسینی در یک ماموریت cap (گشت رزمی) با چند هواپیما درگیر شد ،که یکی از هواپیماهای دشمن را هدف قرار داد.
اما سرانجام هدف موشک هواپیمای دشمن قرار گرفت و در منطقه کردستان( حوالی مهاباد) سقوط کرد.

کمک خلبان محمد غلامحسینی موفق به اجکت شد و به اسارت ضد انقلاب ( دموکرات) در آمد و پس از چند ماه به آغوش خانواده بازگشت.
خلبان سعید هادی مقدم شهید شد.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times]     [FONT=Times New Roman,serif]   [FONT=Times New Roman,serif]    امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .  
           

Junior Poster
Junior Poster
پست: 153
تاریخ عضویت: یک شنبه 20 شهریور 1390, 9:01 am
سپاس‌های ارسالی: 69 بار
سپاس‌های دریافتی: 376 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط azarakhsh45 » سه شنبه 9 اسفند 1390, 12:13 pm

از دوستان مطلع خواهشمندم خلبانان شهید آخرین اف14 سقوط کرده را نیز دراینجا معذفی نمایند

Major I
Major I
پست: 167
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 4:21 pm
سپاس‌های ارسالی: 5628 بار
سپاس‌های دریافتی: 782 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط Mehrab373 » سه شنبه 9 اسفند 1390, 2:23 pm

azarakhsh45 نوشته شده:از دوستان مطلع خواهشمندم خلبانان شهید آخرین اف14 سقوط کرده را نیز دراینجا معذفی نمایند


سلام
سرهنگ دوم علیرضا کریمایی
و سرگرد مصطفی فصیحی
[FONT=Palatino Linotype]دوستی خود را به دوست ظاهر کن تا رشته محبت محکمتر شود. 

پیامبر اکرم(ص)

Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهار شنبه 9 خرداد 1386, 7:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 22538 بار
سپاس‌های دریافتی: 14740 بار

Re:

پست توسط Shahbaz » چهار شنبه 10 اسفند 1390, 10:35 am

moh-597 نوشته شده:
جنگنده بمب افکن F-4 (قسمت سوم)

14 آذر 59 فانتوم E به خلبانی سرگرد سعید جلای پور رضایی و کمک .... (هر دو اجکت کردند )
* این فانتوم متعلق به پایگاه سوم شکاری بود برای بمباران اهدافی در داخل عراق اعزام شد تا باعث جلوگیری از پیشرفت نیروی های زمینی دشمن شود و در راه بازگشت مورد اصابت دو موشک سام 6 قرار گرفتند و هر دو اجکت کردند و توسط نیروهای جستجو و نجات نیرو هوایی بوسیله هلی کوپتر214 نجات پیدا کردند





[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


...


  [COLOR=#002060]منطقه سرپل ذهاب برخلاف مناطق كوهستاني استان كرمانشاه، گرمسيري بوده و پاييز و زمستان تقريبا معتدلي دارد.          در روز 14 آذر ماه 1359 نيز هوا بسيار عالي بود و برخلاف روزهاي قبل،‌منطقه آرام بود.     ...  
 [COLOR=#002060]  از صرف ناهار، در حال استراحت بوديم كه از پايگاه كرمانشاه با«جيپ     » كه با دارا بودن انواع و اقسام تجهيزات راديويي برد بلند، متوسط و كوتاه، مركز مخابرات ما محسوب مي شد تماس راديويي گرفتند  
  [COLOR=#002060]پيام رمزي به اين مضمون دريافت نموديم:«دو نفر از خلبانان نيروي هوايي در خاك دشمن خروج اضطراري كرده و زنده هستند. لذا بايستي يك تيم آتش سبك از نفرات اعزامي به پادگان ابوذر به سمت مختصات اعلام شده پرواز كنند و آنها را در صورت پيدا كردن نجات دهند».   
  فرمانده گروه، جناب سروان«عباس صالحي» به همراه تمامي خلبانان 214 و كبرا، دور نقشه جمع شدند تا بررسي كنند كه آيا با مختصات داده شده، امكان نجات خلبانان وجود دارد يا خير! با پيدا كردن مختصات داده شده روي نقشه، مشخص گرديد كه محل فرود خلبانان در دل خاك دشمن بوده و فاصله زيادي با ما دارد اما طبق محاسبه، در برد سوخت بالگردهاست.  
  هنوز بچه ها در حال بررسي نقشه بودند كه از طريق راديو، يك مختصات ديگر به عنوان محل خروج اضطراري خلبانان به ما ابلاغ شد. دوباره محاسبات انجام گرديد و گفتيم كه اگر مختصات اولي اشتباه بود به سمت مختصات دوم مي رويم تا به ياري خدا خلبانان را پيدا كنيم.  
  ...  
...

  حدود 20 ثانيه كه مسير دره را برگشتيم، ناگهان روي«راديوي گارد» كه بر روي فركانس اضطراري ثابت 5/12 تنظيم شده بود، يك نفر فرياد زد:«ما رو رد كرديد!»  
  [COLOR=#002060]اين قضيه را نيز پس از بازگشت و فرود متوجه شديم كه با ورود ما به منطقه، بين دو خلبان كه سرگرد«پور رضايي» و ستوان يكم«سليماني» بودند، اختلاف نظر به وجود آمد. يعني يكي از آنها مي گفت اينها بالگرد خودي هستند و ديگري با علم به فاصله بعيد محل سقوط جنگنده تا مرز، تاكيد داشته كه اينها صد در صد بالگردهاي عراقي هستند. در همين بگو مگوها بودند كه خلبان موافق با خودي بودن ما، ضامن نارنجك دودزا كه دود نارنجي رنگ غليظي ايجاد مي كند را مي كشد. بلافاصله خلبان ديگر دست خود را روي آن مي گذارد تا مكان استقرارشان لو نرود كه دستش مي سوزد. نهايتا در حين همين جر و بحث ها، سر و كله يك فانتوم پيدا مي شود و آنها با تحليل شرايط به اين نتيجه مي رسند كه بالگردها خودي هستند و با توافق طرفين، ضامن نارنجك دودزاي دوم كشيده مي شود.    
    خلبانان مورد اشاره كه به خودي بودن ما پي مي برند، بلافاصله در راديو اعلام مي كنند كه ما براي بار دوم از روي سر آنها رد شده ايم و بايد گردش كنيم. اين راديوي ارتباطي فقط فرستنده بوده و توانايي گرفتن مكالمات طرف ديگر را ندارد.  
  با شنيدن اين پيام از طرف خلبان نيروي هوايي، ما متوجه شديم كه فاصله مان با آنها بسيار كم است؛ در نتيجه، به دقت به جستجوي اطراف پرداختيم. در يك لحظه دود نارنجي رنگ برخاسته از ميان درختان را مشاهده كرديم و به سرعت خود را به محل دود رسانديم.  
  با توجه به پوشيده بودن منطقه از درختان متراكم و همچنين شيب زياد انتهاي دره، امكان نشستن براي ما وجود نداشت. همچنين چون ما بالگرد رسكيو نبوديم، لذا هيچ طناب يا وينچي درون بالگرد براي نجات خلبانان وجود نداشت. با رسيدن به بالاي سر خلبانان، سرگرد پور رضايي به سمت تخته سنگ بزرگي كه در ارتفاع بالاتري قرار داشت دويد تا به اين ترتيب بتواند خود را به بالگرد برساند. پشت سر او سليماني نيز همين كار را كرد.  
  من تا حد امكان، بالگرد را پايين آوردم، به طوري كه اگر بالگرد حتي چند سانتي متر ديگر پايين مي آمد، به زمين برخورد مي كرد. خلاصه با هر زحمتي بود، پور رضايي اسكيد بالگرد را گرفت و با كمك ايل بيگي(كروچيف)، خود را به درون بالگرد انداخت. پور رضايي باورش نمي شد كه ما ايراني باشيم و او نجات پيدا كرده باشد. از فرط خوشحالي، من كمك خلبان، و كروچيف را ول نمي كرد و در آغوش مي كشيد و مي بوسيدمان!  
  نوبت سليماني بود! وي نيز روي تخته سنگ آمد تا به اسكيد بچسبد و وارد بالگرد شود. به اسكيد كه چسبيد، ناگهان دستش ليز خورد و از ارتفاع زياد، به درون رودخانه اي كه در بستر دره در جريان بود سقوط كرد! به هر زحمتي كه بود، دوباره خود را به صخره رساند و ما باز هم به صخره نزديك شديم تا بلكه بتوانيم وي را نيز سوار كنيم. خلاصه با زحمت بسيار زياد، و تلاش تحسين برانگيز ايل بيگي، سليماني نيز خودش را به درون بالگرد انداخت.  
  صحنه اي كه هر دو خلبان، خودشان را با هم درون بالگرد ديدند و ما نيز موفقيت مان را در نجات آنها به چشم ديديم، اصلا قابل توصيف نيست! همگي با هم گريه مي كرديم! پور رضايي و سليماني نيز با بوسه باران كردن بچه هاي جستجو و نجات، به ابراز احساسات مي پرداختند. در همين لحظه، پيشگاه هاديان در راديو به من گفت:«تموم شد!» من نيز با تاييد حرفش گفتم:«بله! تموم شد، بر مي گرديم». همين كه راه بازگشت را در پيش گرفتيم، پور رضايي(يكي از خلبانان نجات يافته فانتوم) گفت:«هواپيماي ما را پدافند سد مورد اصابت قرار داد!»به محض شنيدن حرف وي، من متوجه شدم كه اگر آن فانتوم جلوي ما گردش تند نمي كرد و ما را از ادامه راه منصرف نمي نمود، مطمئنا كمي كه جلوتر مي رفتيم، در دام پدافند اطراف سد گرفتار مي شديم.  
  نهايتا در مسير بازگشت قرار گرفتيم اما اين بار ديگر مسير پر پيچ و خم رسيدن به سرپل ذهاب را انتخاب نكرديم و مستقيم به طرف مرز راه افتاديم تا به اين ترتيب، به پايگاه كرمانشاه برويم.   
  همزمان با سوار كردن خلبانانو همچنين در مسير بازگشت، ديده بان هاي عراقي اعلام مي كنند كه اين ها بدون شك بالگردهاي ايراني هستند كه براي نجات خلبانان آمده اند.  
  در لحظه اي كه پدافند هوايي عراق هوشيار مي شود، ما ديگر فاصله چنداني با مرز نداشتيم و خوشبختانه آنها فرصت انجام عكس العمل مناسب عليه ما را پيدا نكردند.   

....
....

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
http://www.centralclubs.com/topic-t74348.html



.
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times]     [FONT=Times New Roman,serif]   [FONT=Times New Roman,serif]    امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .  
           

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 55
تاریخ عضویت: دو شنبه 25 مهر 1390, 7:42 pm
سپاس‌های ارسالی: 1234 بار
سپاس‌های دریافتی: 412 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط rpm » دو شنبه 21 فروردین 1391, 11:54 am

با سلام خدمت دوستان گرامی :razz:

اطلاعاتی نسبتاً جامع و جالب در مورد جنگنده های از دست رفته نیروی هوایی ایران (IIAF & IRIAF)

جنگنده F-5
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
جنگنده F-4
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
جنگنده F-14
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

اطلاعاتی در مورد سایر جنگندهای نیروی هوایی ایران
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

سایر کشورها
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

با تشکر تصویر
.....................................................................................................

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Bavarian Motor Works

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: چهار شنبه 16 تیر 1389, 11:01 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 36 بار

Re:

پست توسط kazemi2.b » دو شنبه 30 مرداد 1391, 5:15 pm

Capello نوشته شده:فکر کنم سال 78 هم یک فروند اف 7 سقوط کرد و 2 خلبان آن کشته شدند...

خوب بیاد دارم چون یکی از آنها بنام شعبانی اهل تبریز بودند و مزار پاکشون در قبرستان بقاییه تبریز است...


من از سال ٧٨ تا ٨٠ با درجه ستوانيكم وظيفه در خط پرواز پايگاه پنجم شكارى خدمت كردم. سروان حميد خومحمدى اهل مشهد و ستواندوم شعبانى اهل تبريز ، پس از Take off از پايگاه ، در حوالى بهبهان دچار مشكل شده و در باند پايگاه پدافند بهبهان فرود ميان. متأسفانه ارابه فرود باز نميشه و پوزه هواپيما به شدت با كف باند برخورد ميكنه و هر دو خلبان شهيد ميشن.

New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: چهار شنبه 16 تیر 1389, 11:01 am
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 36 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط kazemi2.b » سه شنبه 31 مرداد 1391, 6:07 pm

شهيد سرهنگ دوم خلبان بهروز محمودى در زمان خدمت من در پايگاه پنجم شكارى ، ستواندوم بود. من هنوز لباس پرواز و عينك هاى Aoئى كه بهم داده بودن رو دارم. متأسفانه ايشان در سال ٨٨ در يك پرواز آموزشى با F7 پس از Take off اعلام Emergency ميكنن و در زمان Landing با ابتداى باند برخورد كرده و بهمراه شاگردشان كه در كابين جلو بود و فرامين را در دست داشت ، شهيد ميشن. روحشان شاد.

Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 34
تاریخ عضویت: دو شنبه 26 تیر 1385, 11:06 am
سپاس‌های ارسالی: 3241 بار
سپاس‌های دریافتی: 190 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط alirezak2 » چهار شنبه 3 آبان 1391, 9:37 pm

سرهنگ دوم شهید علیرضا کریمایی، با تشکر از نوید عزیز
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: شنبه 26 اسفند 1391, 8:54 pm
سپاس‌های دریافتی: 4 بار

Re: عقابان و جنگنده هاي از دست رفته ...

پست توسط mahdialikhani » شنبه 26 اسفند 1391, 9:07 pm

pervis.ir نوشته شده:كسي از شهيد خلبان عليخاني كه متولد ساوه هستش عكسي داره ؟



بله من فرزند ایشان هستم و از ایشان عکس دارم شما اطلاعاتی مربوط به چگونگی شهادت شهید خلبان علی علیخانی [email=دارید؟mahdi.alikhani110@yahoo.com]دارید؟ mahdi.alikhani110@yahoo.com[/email]

متاسفانه در جایی ذکری از حادثه هوایی هواپیمای سی 130 در اول اسفند 1363 در مهراباد نشده است می دانید چرا؟

ارسال پست

بازگشت به “شهدا و جانباختگان نیروی هوایی”