در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

243

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1386 14:03

محل سکونت

تهران- پلاک637

آرشيو سپاس: 402 مرتبه در 96 پست

تاريخچه صنعت خودرو

توسط haditomcat14 » چهارشنبه 14 آذر 1386 14:18

[align=center]به نام خدا[/align]
دراین تاپیک سعی می کنم تا بررسی اجمالی برصنعت خودروسازی در دنیا، ایران داشته باشم.فقط چون می خواستم خلاصه و مفید باشه، جملات یک کم کلی و جامع هستند.امیدوارم استفاده کافی رو ببرید :(  :(
در ضمن اگه مطلبی اضافه دارید بفرستید  :-o
ممنون
*************************************************************************************
دو دهه پاياني قرن بيستم، سالهاي شگفتي و زمان يكه‌تازي فن‌آوري حيات بشري لقب گرفته است.

بخش عمده‌اي از تحولات ياد شده در صنعت تجلي يافته است

صنعت خودروسازي به نحوي متاثر از اين فرآيند، پويا بوده‌اند

توليد خودرو در زمره گسترده‌ترين و پرسودترين فعاليتهاي صنعتي – اقتصادي قرار دارند.

به لحاظ اهميت آن در رده صنايع اساسي طبقه بندي شده و  مورد حمايت دولتها قرار گرفته است.

اين صنعت، سهم بالايي از توليد ناخالص ملي كشورهاي توسعه يافته را به خود اختصاص مي‌دهد.

بطور مثال مجموع توليدات صنعت خودرو در آمريكا 7/14درصد، اروپاي غربي2/10 درصد و ژاپن 4/9 درصد مي باشد.

خودروسازي با شمار زيادي از صنايع نظير فلزي، ريخته‌گري، ماشين‌سازي، شيميايي، الكترونيك و رايانه، ارتباط دارد.

در ادامه با توجه به ويژگيهاي اين صنعت، تصوير روشني از وضعيت صنعت خودروسازي جهان و ايران ارائه  می شود.

اهم ويژگيهاي صنعت خودرو:

توليد حدود 60 مليون خودرو

اشتغال بيش از 100 ميليون نفر (از هر ده شغل صنعتي در جهان يك شغل به خودرو دارد.)

رتبه اول در بخش صنعت و رتبه  دوم در اقتصاد جهان پس از بانكها

ارتباط گسترده صنعت خودرو با ساير گروههاي صنعتي از قبيل فلزي، ريخته‌گري، ماشين سازي، شيميايي...

سهم عمده در ارزش افزوده بخش صنعت

تاريخچه خودرو
- خودرو مجهز به موتور بخار دنيس پاپن DENIS PAPON اولين كسي بوده كه قوه محركه بخار را شناخت.
خودرويي كه ارتفاع استوانه آن در حدود سه متر و طول لنگر آن گاهي به 7 متر مي‌رسيد. روي كشتي بدليل وجود آب سرد فراوان و سهل الوصول بودن آن قابل تصور بود
تجهيز ارابه يا كالسكه بوسيله آن غير ممكن به نظر مي‌رسيد.
يكي از افسران ارتش فرانسه به نام ژوزف كونيو (1804-1725) در سال 1763 ميلادي دستگاه نيوكومن را سبك  روي ارابه‌اي نصب کرد.
اولين نمونه ارابه كونيو در سال 1769 ميلادي آماده شد. اين ارابه كه كاملاً به خرج دولت ساخته شد در سال 1770 مورد آزمايش قرار گرفت. اين ارابه پايه يك توپ چهل و هشت تني در يك ساعت 8 کيلومترجابجا کرد. اين خودرو بخار توسط افرادي چون ويليام مردوك، اوليويه اوانس و ريچارد تره ويتيك  تكميل‌تر شد


اولين اتومبيل مجهز به موتور بخار توسط مهندس ژوزف كونيو سال 1771 ميلادي

خودرومجهزبه‌موتوراحتراق‌داخلي
در سال 1885 ميلادي كارل فريد ريش بنز اولين موتور با سوخت فسيلي روي نوعي كالسكه نصب کرد.
اين اولين خودرو مجهز به موتور احتراق داخلي جهان بود كه داراي سيستم جرقه‌زني و ديفرانسيل بود.
كارل بنز نام اين خودرو را موتور واگن ناميد و در اواخر سال 1885 ميلادي آنرا به ثبت رساند


سه چرخ كارل بنز، اولين اتومبيل مجهز به موتور احتراق داخلي در جهان ساخته شده در سال 1885 ميلادي
اين خودرو داراي سه چرخ و 250 كيلوگرم وزن بود و با سرعتي بين 13 تا 16 كيلومتر کار  مي‌كرد. اولين راننده اين خودرو همسر كارل بنز (برتابنز) بود.


برتابنز (همسر كارل فريدريش بنز) سوار بر اولين خودرو جهان
اكثريت مردم از آن وحشت داشتند و آن را اختراعي خطرناك و مهلك مي‌پنداشتند.تدريج با رفع نقايص كالسكه آتشين عده بيشتري براي استفاده از آن اشتياق نشان دادند.روند تكامل  ادامه يافت تا سري سازي به عنوان نقطه عطفي از سوي هنري فورد مطرح گرديد.خودروهاي‌متحدالشكل‌ونسبتاً‌ارزان‌قيمتي‌را‌به‌جهان‌عرضه‌كرد. كارل بنز، گوتليب دايملر، ويلهم ميباخ، برادران دوسينبرگ، برادران دوريا، برادران رابرت بوش، ايتوره بوگاني، ديويد دانبربيوك، رنه پنهارد، فردنياندپورشه، جان و هوريس دوج جان بويد دنلپ، رودلف كريستين كارل ديزلف سرهنري رولز و صدها مخترع ديگردر تکميل وحرکتهای بعدی نقش داشتند.

ادامه دارد..........

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب haditomcat14 تشکر کرده اند:
behzaddoran

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

243

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1386 14:03

محل سکونت

تهران- پلاک637

آرشيو سپاس: 402 مرتبه در 96 پست

توسط haditomcat14 » جمعه 16 آذر 1386 00:52

قسمت دوم:

خودروهاي اوليه
سرعت متوسط آنها (20KM/h) بود.
ترمزهاي مطمئني نداشتند و لذا  تصادفهاي خطرناكي را بوجود مي‌آوردند.
حركت آنها فقط به سمت جلو بود . چراغهاي نفتي حركت در شب را مشكل ميکرد.
راه انداختن اين خودروهاي هندلي بود.
پس از جنگ جهاني اول خودرو تقريباً شكل امروزي خود را به دست آورده بود
در اين مقطع ساخت و توليد خودروهاي متنوع فرانسوي كه عموماً با موتورهاي دايملر عرضه مي‌گشت


اولين اتومبيلي كه به تعداد زيادي ساخته شده (الدزمبيل)

علاقه مردم و جاذبه‌هاي مسابقات اتوموبيلراني، صنعت خودروسازي را در مدت كوتاهي متحول كرد اولين مسابقه اتومبيلراني فرانسه در سال 1894 انجام شد.


مسابقه اتومبيل راني پاريس – بوردو – پاريس در سال 1895 ميلادي

با ايجاد دو خط در دو سوي اقيانوس اطلس در سال 1896 بعنوان يك صنعت اعلام موجوديت كرد. در سال 1913 نيز با ابداع خط مونتاژ توسط هنري فورد و توليد حدود 350 هزار دستگاه خودرو مدل T و فروش هر دستگاه به قيمت 500 دلار، عظيم‌ترين صنعت جهان به وجود آمد.


1912 FORD MODEL T-U . S. A
صنعت خودرو پس از جنگ جهاني اول :
هنري فورد و آلفرد اسون مدير جنرال موتورز، محصولات را از فرآيند توليد دستي که  اروپايي ها رواج داده بودند خارج نموده و به فرآيند توليد انبوه كشاندند
دهه 20 قرن بيستم
خودروهاي سواري بزرگ نظير سانبيم، واكسال، بنتلي، آلفارومئو، بوگاتي و مرسدس با بنز ادغام شدند
خودروهاي آستين 7 و تريومف از استقبال چشمگيري در ميان مردم جهان برخوردار گشتند.
سيستم تعليق مستقل جلو وينچز و لانچيا اختراع گرديد.
مالكم لاكهيد سيستم ترمز هيدروليكي را ابداع كرد. كمپاني بنز در به كارگيري موتورهاي سوپر شارژ پيشگام گرديد.
نوعي خودرو خانوادگي توليد شد كه بر بالاي سر راننده سقفي وجود نداشت. برادران دوسنبرگ كمپاني خود را در ابتداي اين دهه تاسيس كردند .
بوق بادي توسط كمپاني آمريكايي به نام كلاكسون اختراع گرديد و در اين زمان خودروهاي 6 سيلندر در رده بهترين و لوكس‌ترين خودروها بودند.

دهه 30 قرن بيستم
پيشرفت‌هاي خودروسازي به حداقل رسيد. در آمريكا موتورهاي هشت سيلندر V شكل را به روي خودروهاي خود نصب كردند. در اروپا به علت بالا بودن هزينه توليد مجبور بودند همان خودروهاي كوچك و جمع و جور را بسازند.

مهمترين رويداد
توليد خودرو فولكس واگن سوسکی به دستور هيتلر رهبر آلمان بود. در تاريخ 24 سپتامبر سال 1936 ميلادي آدولف هيتلر نخستين فولكس واگن قورباغه‌اي كه توسط دكتر فرديناند پورشه طراحي شده بود، بنام خودروي مردم گذاشت.25 سپتامبر 1936ميلادي فولكس واگن بعنوان يك پديده تازه در صنعت خودروسازي، وارد بازار شد.

ويژگيهای فولکس واگن

تماماً از فولاد
بدنه‌اي آيروديناميك،
بدون آب و با جريان هوا خنك مي‌شد
و استفاده از خاصيت تاب خوري فلزات به جاي فنر
650 كيلوگرم وزن
موتور آن به قدرت 24 است بخار در عقب قرار داده شده بود
. مصرف بنزين آن 6 تا 7 ليتر در 100 كيلومتر
بهاي آن 990 مارك بود خريداران مي‌توانستند به اقساط پرداخت كنند.
كلمه فولكس واگن در زبان آلماني به معناي خودرو ملي است
واژه KAFAR به معناي سوسك است كه در واقع به فولكس واگن سوسكي شناخته مي‌شود.
پس از جنگ جهاني دوم طي چند دهه توليد آن بدون وقفه ادامه يافت.
از سال 1936 تا سال 1978 ميلادي اين خودرو در خط توليد كمپاني فولكس واگن بود.
از اين سال توليد آن در آلمان متوقف و در برزيل و مكزيك ادامه يافت،
تا سال 1990 ميلادي 21 ميليون و 500 هزار دستگاه فولكس واگن قورباغه‌اي ساخته شد
اين خودرو پر فروش‌ترين خودروي جهان است
مجدداً از سال 1998 ميلادي مدل جديد آن توليد و به بازار عرضه شده است.

- صنعت خودرو پس از جنگ جهاني دوم
با شروع جنگ جهاني دوم صنايع خودروسازي در خدمت جنگ قرار گرفت. توليد انبوه خودروهاي جنگي آغاز شد.
در سال 1943 ميلادي كارخانجات خودروسازي آمريكا فقط براي مصارف جنگي خودرو مي‌ساختند. فقط 139 دستگاه خودرو سواري در اين كشور ساخته شد. بعد از جنگ دوم صنايع خودروسازي، با انجام تغييرات اندكي در ظاهر خودروهاي كه قبل از جنگ مي‌ساختند، توليدات خود را از سر گرفتند.
اما پس از چند سال به تدريج طرح‌هاي نو و جالبي در بازار فروش مشاهده شد. طرح شاسي و بدنه مجزا با طرح ساختمان سرهم كه زمينه صرفه‌جويي مواد را فراهم مي‌كرد تعليق مستقل جلو كه قبل از جنگ اختراع شده بود در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. حذف اكسل يكپارچه قديمي جلو، كاهش ارتفاع سقف  ده‌ها تغيير ديگر كه در نتيجه راحتي سرنشينان را در بر داشت
در 11 نوامبر 1940 ميلادي كارخانه خودروسازي ويليز در آمريكا نوعي خودرو سبك جديد براي مصارف نظامي ساخت كه جيپ ناميده شد. كلمه جيپ از تلفظ پي در پي دو حرف اول واژه تركيبي General purpose ساخته شده است. اين خودرو ساده بسيار پرقدرت و مقاوم بودارتش آمريكا از دهه 1920 ميلادي ساخت ان رابه مناقصه گذاشته بودكارخانه مناقصه رابرد ومدل پيشنهادي ان جيپ نام گرفت. بدين ترتيب اولين  خودرو دو ديفرانسيل جهان به بازار عرضه شد.
در حال حاضر خودروهاي دو ديفرانسيل در جهان طرفداران بيشماري را به خود اختصاص داده است
آینده در دست شما کاربران گرامی می باشد موفق باشی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب haditomcat14 تشکر کرده اند:
behzaddoran


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان