تفاوت بین تیپ ترونیک و سکوئنشیال چیست ؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: Mohsen1001, RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 207
تاریخ عضویت: جمعه 20 مهر 1386, 9:40 pm
سپاس‌های ارسالی: 168 بار
سپاس‌های دریافتی: 225 بار

تفاوت بین تیپ ترونیک و سکوئنشیال چیست ؟

پست توسط AMIR-Z » سه شنبه 4 دی 1386, 12:25 am

با سلام- لطفا" مرا در این زمینه راهنمائی فرمائید.
[HIGHLIGHT=#E36C09] تنها آنان که می دانند کجا را نگاه کنند می بینند .   

Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهار شنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1471 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 » سه شنبه 4 دی 1386, 1:57 am

دوست عزیز گیرباکس تیپترونیک نوعی امکان هست که بر روی گیرباکسهای اتومات قرار میگیرد ،

یعنی بطور کلی از نوع گیرباکس اتومات محسوب میشود با این امکان که قابلیت این را دارد که دنده ها بصورت دستی و منوال عوض شوند ،

که راننده بتونه تا جایی که میتونه گاز بده و قدرت بیشتری بگیره اما باز هم نوع اتومات هست ،

یعنی اگر دنده عوض نشه تا به محدوده قرمز برسه خودبخود گیرباکس دنده را به بعدی تعویض میکند.

 تصویر 
 (مدل تیپترونیک) 


اما گیرباکس سکوئنشال یک نوع دستی و منوال هست که اکثراً هم در اتومبیل های ریس یا ماشینهای سوپراسپرت از انها استفاده میشه مثل فراری ، لامبورگینی ، پورشه و...

که کار تعویض دنده با دو اهرم یا پدال یا در بعضی ماشینها مثل مرسدس با دکمه صورت میگیره ، بدین گونه که این پدالها یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ فرمان قرار میگیرند.

یکی از انها که سمت راستی میباشد کار تعویض دنده به دنده های بعدی را انجام میدهد ( اصطلاحاً UP یا Forward یا + گفته میشه) .

دیگری هم کار برگرداندن دنده به قبلی یا همون معکوس (Down یا Backward یا - ) را انجام میده.

راننده هر وقت که اراده کند میتواند دنده را عوض کند یا به قبلی معکوس دهد مثل دنده خودروهای فرمولا وان یا بعضی موتور سیکلت ها.

این سیستم فاقد پدال کلاچ هست و دنده با اشاره دست به اون اهرم ها تعویض میشود (همانند شکل)

 تصویر
تصویر
تصویر
 

ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”