در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

220

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 12 دی 1385 20:01

آرشيو سپاس: 118 مرتبه در 38 پست

توسط siavash45 » سه شنبه 16 بهمن 1386 08:24

چه میزان از نمک ایمن و بی خطر است؟
مجموعه زیادی از شواهد بیانگر آنند که ما باید میزان نمک را در رژیم غذایی خود کاهش دهیم. انجمن پزشکی آمریکا(AMA)، انجمن قلب آمریکا(AHA)، انجمن رژیم غذایی آمریکا و انیستیتو ملی سلامت برآنند که میزان دریافتی نمک را در رژیم غذایی آمریکایی ها به نصف تقلیل دهند. انجمن پزشکی آمریکا نیز درصدد است تا FDA را از معرفی کالاهای حاوی نمک بعنوان مجموعه غذایی سالم و ایمن بر حذر دارد.
  
Amy Schnabel مدیر تغذیه بالینی در مرکز پزشکی UCLA می گوید " نتیجه مصرف مداوم نمک زیاد فشار خون بالاست که باعث افزایش سکته مغزی و حمله قلبی می گردد." فشار خون بالا در 90 درصد آمریکایی ها در حال گسترش است مگر اینکه آنها روشهایی را برای جلوگیری از آن در پیش گیرند. دو تحقیقی که در 19 آوریل 2007 در ژورنال پزشکی انگلیس منتشر گردید نمایانگر این مطلب بود که افرادیکه میزان نمک در رژیم غذایی شان را به میزان 25تا35درصد کاهش می دهند می توانند بیماری قلبی/عروقی را به میزان 25درصد کاهش داده و میزان کاهش مرگ و میر را هم به 20درصد برسانند.
  
نمک در کجا قرار دارد؟
  
شناسایی محصولاتی که حاوی مقدار زیادی نمک هستند نقطه خوبی برای آغاز کار است.(برای یادآوری قابل ذکر است که نمک غذا سدیم کلرید نامیده می شود و 40 درصد وزن آن را سدیم تشکیل می دهد) یک مشکل دریافتن محتوای نمک آن است که میزان زیاد نمکی که در بسیاری از محصولات وجود دارد معمولاً سالم در نظر گرفته می شود. نمک موجود در 1فنجان سوپ کنسرو شده بیش از 50درصد میزان مجاز توصیه شده توسط FDA  است (2400 ميلي گرم در روز) که این میزان مجاز نمک معادل یک قاشق چایخوریست.(انیستیتو پزشکی میزان کمتر از 1500 میلی گرم در روز را توصیه می نماید).
  
یک وعده غذای حاوی رشته فرنگی در رستوران می تواند حاوی بیش از میزان مجاز توصیه شده نمک در یک وعده غذایی باشد.
  
Schnabel در ادامه می افزاید" بزرگترین سوء تفاهم در مورد خوردن نمک آن است که بسیاری از مردم تصور می نمایند با برداشتن نمک پاش از روی میز، آنها نمک را از وعده غذایی خود حذف می نمایند." " چیزی که ممکن است آنها ندانند این است که 80درصد سدیم در رژیم غذایی از غذاهایی که در بیرون از خانه تهیه می شوند و یا در فراورده های بسته بندی شده و فراوری شده قرار دارند، وارد بدن می گردد."
  
بطور متوسط آمریکایی ها روزانه 4000تا6000 میلی گرم نمک مصرف می نمایند. نمک در غذای آمریکایی ها به منظور مزه دار کردن، محافظت از غذا و ایجاد بافت و نسج فرآورده مورد مصرف قرار می گیرد. حدود 12درصد از سدیم در رژیم غذایی افراد از افزودن نمک و ادویه های حاوی نمک حین پخت پز و خوردن غذا بدست می آید. بعضی از داروها (بطور مثال آنتی اسیدها) نیز حاوی میزان بالایی  از سدیم هستند.
  
چه میزانی از نمک بسیار زیاد است؟
  
ما به منظور نگهداری توازن مایعات بدن، انتقال سیگنالهای عصبی و به منظور عملکرد مناسب ماهیچه ها به  نمک نیازمندیم. اما ما به میزان زیادی از نمک که بیشتر مردم از آن استفاده می نمایند نیاز نداریم. در اینجا مثالهایی از انواع غذا و محتویات سدیم آنها آورده شده است.
  
2 عدد تخم مرغ نیمرو بزرگ = 342 میلی گرم
  
1 تکه گوشت که در وعده اصلی ناهار سرو می شود = 350 میلی گرم
  
نصف فنجان لوبیای سبز کنسرو شده = 177 میلی گرم
  
1 اونس نان خشک نمک زده = 486 میلی گرم
  
نصف فنجان بستنی وانیلی = 53 میلی گرم
  
چه میزان از سدیم کافی نیست؟
  
با افزایش سن و حضور بیماریهای مزمن بدن ممکن است در پروسه سدیم دچار اشکال شود و مانند گذشته نتواند آن را اجرا نماید. همین امر در تعدادی از بیماران منجر به هیپوناترمی یا کاهش سدیم خون می گردد. سایر فاکتورهای دخیل در این موضوع شامل داروهای ضد درد، آنتی دپرسانت ها و دیورتیک ها می باشند. برخی از بیماریها همانند کم کاری غده تیروئید، نارسایی قلب یا کلیه، سیروز، کمبود آب بدن و بیماری آدیسون نیز منجر به کاهش سدیم می گردند. علایم و نشانه های هیپوناترمی شامل تهوع، سردرد، گیجی، رخوت و کاهش هوشیاری هستند. تنها راه تشخیص هیپوناترمی بوسیله آزمایش خون انجام می گردد بنابراین برای تشخیص صحیح شما باید به پزشک مراجعه نمایید. اگر تشخیص کاهش سدیم داده شد شما باید بطور موقت میزان دریافتی مایعات را کاهش داده اما سرانجام مشکل باید تشخیص داده شده و رفع گردد.
  
چگونه میزان نمک را کاهش دهیم؟
  
در اینجا توصیه هایی است که چگونگی کاهش میزان دریافتی نمک را بیان می نماید. انجمن قلب آمریکا(AHA) شروع این کار را منوط به انتخاب غذاهای تازه، یخ زده و کنسروی می داند که نمک به آنها اضافه نشده باشد. همین کار را برای آجیل ها، دانه ها، لوبیای خشک شده، نخود فرنگی و عدس نیز انجام دهید. میان وعده های نمک دار را محدود نمایید(اگر نمک در جدول غذایی بالای 4 جزء آن غذا باشد این غذا جزو غذاهای پر نمک محسوب می گردد). از اضافه نمودن نمک و سبزیجات کنسرو شده به غذاهای خانگی خود داری نمایید. از شیر کم چرب یا بدون چربی، پنیر با سدیم کم و ماست کم چربی استفاده نمایید. وقتی خارج از منزل غذا می خورید بخواهید که غذایتان بدون نمک آماده شود. برای افزایش طعم و مزه غذا از ادویه جات و گیاهان استفاده نمایید. درخانه نمک پاش را از روی میز غذا بردارید.
  
اگر شما جوانتر هستید و فشار خون بالا ندارید و بطور معمول سالمید در حد قابل قبولی از نمک استفاده نمایید و  از غذا خوردن لذت ببرید و زیاد در مورد مصرف نمک نگران نباشید. اما اگر پا به سن گذاشته اید یا از نژاد آفریقایی – آمریکایی هستید و یا اینکه فشار خون بالا دارید و به بیماری دیابت مبتلا اید میزان دریافتی سدیم خود را به 1500 میلی گرم تا 2400 میلی گرم در روز برسانید. خوردن غذای نمک دار بیشتر از ضرورت غذایی بصورت یک عادت است و عادتها در هر سنی می توانند تغییر یابند.
  
شما چه چیزهایی می توانید انجام دهید؟
  
·   شناسایی غذاهایی که حاوی میزان بالایی از سدیم هستند.
  
·   میزان دریافتی سدیم را به 1500 میلی گرم تا 2400 میلی گرم در روز محدود نمایید.
  
·   زمانی که خارج از خانه غذا می خورید غذای بدون نمک درخواست نمایید.
  
·   غذاهای خود را در خانه بوسیله گیاهان و ادویه جاتی غیر از نمک مزه دار نمایید.
  
·   نمک را تا آنجایی که ممکن است از غذای خود حذف نمایید.

·   نمک پاش را روی میز غذا قرار ندهید.
http://www.medicalnewstoday.com/printer ... wsid=78416
مترجم دکتر متین محمدی پور

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان