ارزش غذايي هفت سين

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Junior Poster
Junior Poster
پست: 154
تاریخ عضویت: جمعه 17 اسفند 1386, 4:10 pm
سپاس‌های دریافتی: 13 بار

ارزش غذايي هفت سين

پست توسط Ocean Bird » دو شنبه 5 فروردین 1387, 9:56 pm


 ارزش غذايي هفت سين 


در طول تاريخ بشر، اقوام مختلفي ظهور كرده اند و با خلق شيوه هاي گوناگون زندگي از خود، آداب و رسوم و سنتي را به ميراث گذارده اند كه بررسي، يادآوري، شناخت مفاهيم و تبليغ و ترويج جوانب مثبت آن ضمن حفظ هويت ملي مايه مباهات، سرافرازي، خودباوري و بالاخره پايداري قومي در مقابل فرهنگ بيگانه مي شود

سنن و فرهنگ ايرانيان از ريشه و قدمت خاصي برخوردار و تامل برانگيز است. يكي از اين سنن، پيام نياكان ما در زمينه هفت سين است.

ايرانيان در روند تدريجي و تكاملي صدها سال از زندگي پرنشيب و فراز و پُر بار خويش، در اول بهار كه آغاز سال نو و شكوفايي مجدد طبيعت در اين منطقه از كره زمين است، همواره با حفظ آيين شكوهمند و غرورآفرين نوروز با چيدن هفت خوراكي كه به زبان شيرين و غني پارسي با حرف "سين" شروع مي شود، در سفره هفت سين، پيام تغذيه اي سالم زيستن را سينه به سينه به نسل معاصر رسانده اند.

اگر به ارزش هاي غذايي حيات بخش، اعجاز آور و حيرت انگيز خوراكي هاي تشكيل دهنده سفره هفت سين شامل: سير، سنجد، سماق، سركه، سيب، سبزي و سمنو كه تا كنون مطالب زيادي در مورد علل يا خواص آن نگاشته شده به شرح مختصر زير توجه و دقت شود، آن وقت درمي يابيم كه در بطن تك تك خوراكي هاي تشكيل دهنده هفت سين، پيام با ارزش و گرانبهايي براي حفظ سلامتي نهفته است.

1. مصرف سير علاوه بر ميكروب زدايي و ساير خواص متعدد، در جهت كاهش كلسترول، جلوگيري از تصلب شرايين، متعادل نگه داشتن فشار خون و حفظ سلامت بدن از جمله قلب و عروق در سراسر دنيا توصيه مي شود.

2. مصرف سنجد در طب تغذيه، علاوه بر خواص مختلف جهت درمان آرتروز توصيه مي شود

3. مصرف سماق همراه كباب علاوه بر خواص متعدد، جهت كاهش مضرات اوره ي گوشت توصيه مي شود

4. مصرف انواع سركه از جمله سركه انگور قرمز (كه حاوي ليكوپن است) يا سركه سيب با خواص اعجاز آور مختلف شامل: كاهش دهنده ي مضرات چربي مصرف شده در بدن، باز نگه دارندگي عروق و خاصيت ضد سرطاني آن به هر شكل ممكن بالاخص در ترشي ها و سالاد توصيه مي شود.

5. كليه فرهيختگان امور تغذيه در سراسر جهان مصرف يك سيب در روز را نه تنها براي دفع سموم از بدن، تقويت دستگاه گوارش، تامين ويتامين ها و املاح لازم جهت حفظ سلامتي و شادابي توصيه مي كنند، بلكه آن را موجب بي نيازي از مراجعه به پزشك مي دانند.

6. مصرف مداوم انواع سبزي تازه جهت تامين فيبر، ويتامين ها و آنتي اكسيدان هاي لازم به دليل خاصيت ضد سرطاني و ضد بيماري قلبي آن مورد توصيه تمامي متخصصان تغذيه است.

7. تهيه سمنو با آرد جوانه گندم كه سرشار از ويتامين E به عنوان آنتي اكسيدان قوي و بي اثر كننده راديكال هاي آزاد در بدن و انواع ويتامين هاي B است و مصرف آن ضمن تامين كالري، براي حفظ جواني، سلامتي، ضد پيري و افسردگي همواره توصيه مي شود.

ارسال پست

بازگشت به “بهداشت مواد غذايي”