در اين بخش انواع خودروها معرفي مي‌شوند
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

423

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 9 دی 1385 20:41

آرشيو سپاس: 290 مرتبه در 84 پست

خودرو نپتا

توسط M.Schumacher » پنج شنبه 26 اردیبهشت 1387 22:33

خودروی مفهومی نپتا که از لحاظ زمان طراحی پس از التیکا قرار دارد، یک کابریوله (خودرو با سقف تاشو) است. به طور کلی آنچه در نگاه اول در این خودرو جلب توجه می کند، خطوط روان بدنه سطح پایین اتاق خودروست که ظرافت و البته ایرودینامیک خاصی برای آن به ارمغان آورده است. البته از آنجا که نپتا یک کابریوله است، چهار صندلی زیبای سفید رنگ آن نیز بسیار خیره­کننده است و عظمت و هویت خاصی به آن بخشیده است.
● طراحی ظاهری داخلی و خارجی
خطوط موج دار پانل­های جانبی بدنه نپتا روانی خاصی به اتاق طویل آن داده است. این تأثیر با استفاده از رنگ­های آلومینیمی آندی در قسمت های تحتانی بدنه، گلگیرها و همچنین براگیرهای جلو و عقب دو چندان شده است. قسمت جلوی خودرو در حین سادگی جذابیت خاصی دارد. چراغ­های نپتا در سه حالت کاربرد دارد. چراغ­های روشن در روز، نور بالا و پایین و چراغ­هایی موسوم به هدایتگر. این چراغ­ها از تکنولوژی­ای براساس انعکاس و پخش نور بهره می برند. نور چراغها به­وسیله بلوک­های کریستال شفاف انعکاس می­یالبد و برای تابش دقیق­تر از کنترل­های الکترونیکی بهره می­برند. مقدار و چگونگی توزیع نور مطابق شرایط جاده تنظیم می­شود. چراغ­های راهنمای بومرنگی شکل که بالای چراغ جلو قرار گرفته اند، به ایجاد شکل دایره ای گلگیرها کمک زیادی می­کند. قسمت انتهای خودرو که به تدریج باریکتر می شود، با دو چراغ کریستالی در دو طرف صندوق عقب محافظت شده است. تاق­نمای عقب از تاق­نمای جلو مانند خودروهای دهه­های ۳۰ با ۴۰ بزرگتر است اما روانی خطوط بدنه جلوه­ای خاص به آن بخشیده است. نپتا حاصل تلفیق یک خودروی رؤیایی و مهندسی نوین مکانیک است. گواه این گفته، درهای مجهز به موتور نپتاست که به صورت انبری(به سمت بالا) باز می­شوند. این موتورها که به طرز ماهرانه­ای پشت داشبورد جاسازی شده­اند هنگام بازکردن درها نپتا را بسان عقابی به نمایش می­گذارند. درضمن لولای درها نیز کاملا استادانه با یک پوشش آلومینیمی پوشانده شده و با ایجاد یکپارچگی درکل بدنه خودرو در ایجاد حس روانی و پویایی خودرو مفید بوده است.
نپتا با ایجاد فضایی راحت درون اتاق خودرو، از ویژگی­های خودروهای لوکس برخوردار شده است. درحین این که داشبورد خودرو به گونه­ای معلق به نظر می­رسد، اما شیشه بزرگ جلو فضای قرار گرفتن پدال­ها را برخلاف اکثر خودروها کاملاً روشن کرده است. دورشمار و صفحه ابزار خودرو به شکل مخروطی طراحی شده و با آستر چرم پوشانده شده است. این طراحی که به ظاهر قدیمی می­نماید [شاید شبیه پیکان­های دهه ۴۰] از مواد آلومینیمی ساخته شده است. درطراحی نمایشگر خودرو هم سیستم آنالوگ [مانند خودروهای کلاسیک] و هم دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است. ابزارهای کنترل سیستم تهویه که در دو طرف داشبورد قرارداده شده، امکان کنترل مستقل آن توسط هر سرنشین و متعاقباً آسایش بیشتر آنها را فراهم کرده است. قابل توجه است که این ابزارها لمسی هستند و با کمترین اشاره، فرمان را اجرا می کنند. اهرم دنده چرخان آن که درمیان کنسول نصب شده است نیز عملکردی فوق العاده دارد. سیستم رسانه­ای نیز که درجای مناسبی روی داشبورد است، همراه دکمه­ها و سوئیچ­های دیگر طوری برروی فرمان طراحی و تعبیه شده­ که مطابق شکل دست راننده باشد و این خود از دیگر ویژگی­های ارگونومیک نپتاست. درنپتا مانند آلتیکا صندلی­ها ثابت هستند اما مجموعه پدال­ها و فرمان مطابق ابعاد راننده و با موتور مکانیکی تنظیم می­شوند. جعبه داشبورد نپتا محفظه­های جداگانه­ای برای اشیای گوناگون مانند عینک و غیره دارد به­علاوه محفظه­ای نیز زیر کنسول میانی که زیر دو صندلی متصل به هم جلو قرار گرفته، برای بهره­گیری بیشتر از فضا تعبیه شده است. پوشش چرم قرمز رنگ به کاررفته در تودوزی آن با در موتور نپتا همرنگ است و هماهنگی و جذابیت خاصی ایجاد می­کند. هر چهارصندلی نرم وراحت نپتا با جک­های آلومینیمی به کف خودرو متصل شده­اند تا آسایش بیشتری برای سرنشینان به ارمغان آورند. درپشت دو صندلی جلو دو صفحه دی وی دی قرار گرفته است و زیر آن با یک تور چرمی برای گذاشتن مجله ها و امثالهم تزئین شده است. دراین خودرو برای محافظت سرنشینان عقب از باد، یک براگیر شفاف بین دو صندلی جلو و عقب نصب شده که در نوع خود نوآوری بی نظیری است.
● قوای محرکه
موتوربنزینی ۳.۵ لیترو ۱۶ سوپاپه نپتا که به صورت طولی نصب شده است با ۴۲۰ اسب بخار قدرت می­تواند سرعت این خودرو را در کمتر از ۴.۹ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. جعبه دنده ۷ سرعته نپتا که تنها با اشاره انگشت تعویض می­شود توانسته است عملکردی فوق العاده و با کمترین میزان مصرف سوخت و گسیل گازبرای این موتور به ارمغان آورد.
● میشلین و تایرهای نپتا
تایرهای نپتا باید طوری طراحی شوند که محدودیت­های آیرودینامیکی را که به سرعت و حجم باربستگی دارد، بتوانند تحمل کنند. این مهم به وسیله نوعی از تایرها به نام پکس که به تدریج از درون به بیرون ضخیم تر می­شوند، محقق شده است. این الگوی روکش تایر شبیه به جریان هوا در حلقه های گردبادی است. درون تایر که نرم تر و حجیم تر است، سختی لازم برای انتقال گشتاور موتور و کشش چرخ­ها را تأمین می­کند، درست به مانند تایرهای سلیک که نوعی تایر عریض هستند. سطح بیرونی روکش تایرباید ضخیم تر باشد تا چسبندگی بهتری داشته باشند و هدایت خودرو راحت­ترشود. دیواره تایرها نیز طوری طراحی شده است که خودرو بتواند هم سرعت و هم راحتی بیشتری به راننده هدیه دهد.
● همکاری ولئو
چراغ­های نپتا نیز مانند آلتیکا از نوع ال ای دی هستند. این چراغ­ها همان طور که ذکر شد، دید بهتری ارائه می­دهند و چشم عابران را کمتر اذیت می کند، به­علاوه طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتری دارند. درجلو نور بالا وپایین در یک مجموعه واحد قرار گرفته­اند. با بهره­گیری از تکنولوژی تی ای آر، ولئو چراغ­هایی طراحی کرده است که با انعکاس نور به­وسیله بلوک های سه بعدی کریستال، همه نور تولیدی را بدون هدر دادن منتشر و مسیر را برای راننده بیش از خودروهای معمول روشن می­کنند. درضمن در حالت نور بالا لامپ­ها طوری طراحی شده­اند که با چرخیدن فرمان آنها نیز می­چرخند. نپتا اولین خودرو درجهان است که چراغ­های عقب آن به تکنولوژی ۲.۵D ولئو مجهز است. این تکنولوژی با تلفیق تکنولوژی ال.­ای.­دی با دانش تولید چراغ اتومبیل توانسته است ابعاد کوچکتر و انتشار نور بیشتری را فراهم و دست طراحان چراغ را درشکل دهی به چراغ­ها باز کند.
خلاصه مشخصات نپتا به شرح زیر است:
▪ ابعاد
ـ طول کلی: ۴.۹۹۵ متر طول درها: ۳.۷۶۰
ـ عرض(با احتساب آینه بغل­ها): ۱.۹۵۶ متر ارتفاع: ۱.۳۳۲ متر
ـ ارتفاع در هنگام باز شدن در ها: ۱.۸۶۴ متر
ـ فاصله دو محور: ۲.۸۴۵ متر محور جلو و عقب: ۱.۶۷۴ متر
ـ تاقنمای جلو: ۸۹۰ میلی­متر تاقنمای عقب: ۱.۲۶۰ میلی­متر
ـ فاصله از سطح زمین: ۱۷۵ میلی­متر وزن بدون احتساب بار: ۱۴۹۰ کیلوگرم
▪ قوای محرکه
ـ موتور: بنزینی ۳.۵ لیتری با توربو شارژر دوقلو با توان ۴۲۰ اسب بخار یا ۳۰۹ کیلو وات وماکزیمم گشتاور ۵۶۰ نیوتن متر در دور ۳۰۰۰ .
ـ شتاب: ۴.۹ ثانیه از صفر تا صد. مصرف سوخت: ۹.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و گسیل دی اکسید کربن ۲۲۲ گرم در هر کیلومتر.
ـ انتقال قدرت: جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک با اهرم بر روی غربیلک فرمان
ـ دیفرانسیل عقب با نصب موتور به صورت طولی
▪ تأمین کنندگان
ـ ولئو: تولید چراغ­های انعکاسی برای جلو با تکنولوژی انحصاری ۲.۵D از نوع ال.­ای.­دی، چراغ­های راهنمای عقب که به صورت خودکار با چرخش تایر فعال می­شوند.
ـ میشلین: تولید تایرهای ایلوس با تکنولوژی پکس
ـ منتوپوت: تولید رینگ­های ۲۵ اینچی آلومینیمی و ۶ فنر جلا شده آلومینیمی
▪ تجهیزات داخلی
چهار صندلی با روکش چرمی با طرح­دار، براگیر بین دو صندلی جلو برای جلوگیری از ایجاد آشفتگی، تنظیم موقعیت فرمان­ها و پدال­ها با موتور مخصوص، نشانگرهای دیجیتال و آنالوگ و صفحه نمایش­های دی وی دی در پشت صندلی­های جلو با پوشش مخصوص.
▪ تجهیزات خارجی
دو درانبری برای دسترسی به صندلی­های جلو و عقب، مانع یاب­های الکترونیکی، بدنه کربنی، چراغ­ها و راهنماهای ال.ای.دی، کاپوت کرباسی با روکش مستحکم، سیستم تعلیق با میله تثبیت کننده.
همان طور که در خودروهای تولیدی فعلی این شرکت نیز مشاهده می­شود، رعایت نکات ایمنی یکی از خصیصه­هایی است که کمپانی رنو برای آن بسیار ارزش قائل است و به همین دلیل خودروهای تولیدی این شرکت مانند مگان، ترافیک و غیره توانسته اند بهترین نمره ها را در تست های تصادف از آن خود کنند. با دقت در مشخصه­های این خودروها در­می­یابید که مشخصه­هایی مانند نوع تایرها یا ایجاد براگیرها میان دو صندلی موارد ایمنی­ای هستند که رنو درطراحی به آنها توجه خاص داشته است. در مجموع می­توان گفت آنچه رنو در خودروهای مفهومی خود بیش از هرچیزی به دنبال آن است راحتی و زیبایی است، البته در کنار رعایت نکات ایمنی.

Commander

Commander



نماد کاربر
پست ها

3326

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 40 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 اسفند 1384 02:15

آرشيو سپاس: 1639 مرتبه در 445 پست

توسط Mohsen1001 » جمعه 27 اردیبهشت 1387 01:29

M.Schumacher,

منبع فراموش نشه  :-)


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان