در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

58

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 دی 1386 20:14

محل سکونت

Shahinshahr

آرشيو سپاس: 12 مرتبه در 11 پست

--> مقايسه فني و كيفي لوگان با خودروهاي هم كلاس آن <--

توسط Leonine » چهارشنبه 8 خرداد 1387 08:12




تا كنون بيشتر مسائل تجاري مربوط پروژه ال-90 مطرح بوده و كمتر كسي به مشخصات فني اين خودرو و مقايسه آن با خودروهاي مشابه در بازار ايران پرداخته است.

به دليل افتتاح «رنو‌پارس» اولين شركت «اروپايي-ايراني» براي توليد خودرو در ايران بد نديديم نگاهي فني به خودروي لوگان جايگزين پيكان و مقايسه آن با محصولات مشابه يا رقيبان آينده آن در ايران داشته باشيم اطلاعات فني زير از شركت‌هاي رنو، پژو و مزدا اخذ شده است.

خودروي لوگان اولين محصول پروژه ال-90 از پلت‌فرم توسعه يافته نيسان ميكرا استفاده كرده، طراحي بدنه خودرو نيز face lift طراحي بدنه سولنزا است. اين خودرو در كلاس +B قرار دارد و رقباي آن در ايران از نظر كلاس مزدا 323، پژو 405، پژو 206 صندوق‌دار81 S و سمند است. البته خودرو «گل» نيز در اين كلاس در ايران توليد خواهد شد. كلاس B در آينده پرفرو‌ش‌ترين بازار خودروي ايران يعني 70درصد سهم بازار را فتح خواهد كرد و تمام خودروسازان سعي در حضور در اين بخش دارند.

شايد بتوان به راحتي گفت كه اين كلاس تا پنج سال آينده نيز براي واردكنندگان چشم‌انداز مناسبي نخواهد داشت. شايد لادا تنها رقيب باشد. البته دو خودروي هيوندايي ورناي كرمان خودرو و پروتون مالزي نيز در اين كلاس حضور دارند. در اين كلاس خودرويي برنده خواهد بود كه درعين مقاوم بودن، دير تعمير بودن، موتور قوي و كم‌مصرف داشته و داراي طراحي خوب، سيستم تعليق مناسب و قيمت ارزان باشد.

البته با در نظر گرفتن تمام موارد مزدا 323 بازنده اول اين ماراتن بازار خواهد بود، ولي در صورت كاهش قيمت به زير 10 ميليون تومان شايد لوگان به دليل خصوصيات فوق‌العاده مزدا 323 با مشكل مواجه شود.

در ادامه مطلب بايد توجه داشت كه خودروهاي ياد شده در كلاس B ،B+، B++ قرار دارد و به دليل در دست نبودن اطلاعات فني هيوندايي ورناي و گل به بررسي تنها رقيبان اصلي‌ اين كلاس در ايران يعني پژو 206 صندوق‌دار، مدل‌هاي جديد سمند، پژو 405، مزدا 323 در كنار لوگان مي‌پردازيم.

قواي محركه

موتورهاي لوگان در ايران در سه تيپ خواهند بود:1/6 و 4/1ليتري با كدK7M و K7J و يك موتور به حجم 6/1 ليتري با كد K4M اين سه موتور هر كدام از كم ‌مصرف‌ترين موتورها در كلاس خود هستند. موتور 6/1 ليتري K7M يك موتور 8 سوپاپ با قدرت90 اسب بخار و مصرف 8 ليتر در 100 كيلومتر است. گشتاور اين قواي محركه درحدود 128 كيلوگرم متر است و از نظر قدرت به حجم موتور يك قواي محركه نه چندان پيشرفته به حساب مي‌آيد. حداكثر سرعت اين موتور با استفاده از يك جعبه دنده‌ دستي 5 سرعته3 JH كه بر روي خودرو كيليو رنو وصل است، 175 كيلومتر در ساعت را با شتاب صفر تا صد 5/11 متر بر ثانيه در اختيار راننده قرار مي‌دهد. موتور K7J با ظرفيت 4/1 ليتري با گشتاور 112 كيلوگرم بر متر مي‌باشد. كه با قدرت 75 اسب بخار حداكثر 162 كيلومتر بر ساعت سرعت دارد. اين موتور كه شبيه موتور3 TU پژو 206 به حساب مي‌آيد يك موتور معمولي در استاندادرهاي بين‌المللي برآورد مي‌شود. موتور3TU ، 206 با حجم 4/1 ليتر قدرت 75 اسب بخار و حداكثر سرعت 166 كيلومتر بر ساعت را دارد. دو موتور K7J و K7M با سيستم تزريق سوخت multiport داراي يك اتاق احتراق به ضريب تراكم 9:1/5 است كه از اين نظر اتاق احتراق معمولي به شمار مي‌رود كه بايد تنها در آن از بنزين سوپر استفاده شود.

رنو - نيسان درباره اين دو موتور گفته است: در انتخاب اين نوع موتور معيارهاي متفاوتي از جمله هزينه، دوام و چندكاره بودن و كم‌هزينه بودن را ملاك قرار داديم. موتورهاي 8 سوپاپ از سري7 k درمحصولات كنوني رنو مانند كيليو و كانگو استفاده شده است. آنها داراي شاخصه گشتاور نيرو در سرعت‌هاي پايين هستند و در محدوده وسيعي از سه هزار تا چهارهزار و پانصد دور دردقيقه عملكرد مناسبي دارد.

اين قواي محركه در خودروي لوگان ايران از گيربكس دستي 5 سرعته مگان دو (پرفروش‌ترين خودروي اروپا) استفاده مي‌كند. در اين دو موتور به منظور پايين آمدن بهتر خودرو در سرازيري‌ها يا سرعت گرفتن به صورت نرم در هنگامي ‌كه خودرو داراي بار سنگين است، ميزان ضريب در سه ‌دنده نخست كوتاه‌تر گرفته شده است. دو دنده ابتدايي بيشتر بر سوخت كمتر و عملكرد بهتر و كم‌ صداتر تاكيد دارند. نوع 4/1 ليتري در حالت تركيبي 8/6 ليتر سوخت در 100 كيلومتر رامي‌سوزاند و استانداردهاي يورو4 توسط آن اخذ مي‌شود.

البته اين موتورها با نمونه استفاده شده در خودروي كيليو رنو تفاوت‌هايي نيز دارند. با تغيير در ميل بادامك، گشتاور در سرعت‌هاي پايين افزايش يافته كه سبب قدرت بيشتر در حركت سربالايي‌ها مي‌شود. موتور اصلي اين خودرو در ايران1/6 K4M ليتري با قدرت 110 اسب بخار و نسبت تراكم 10:1/1 و سرعت 210 كيلومتر قابليت گازسوز شدن را دارد. اين موتور كه مصرف 5/8 ليتري در 100 كيلومتر دارد از نظر قدرت و مصرف سوخت يك موتور خوب امروزي در جهان به شمار مي‌رود رقيب اين موتور در ايران شايد تنها موتور مدرن5 TU پژو كه 110 اسب بخار قدرت داشته و بر روي آخرين ورژن‌هاي پژو 206 و 307 استفاده مي‌شود، باشد. موتورهاي خودروي گل با 1800 سي‌سي 90 اسب بخار و پروتون با 1800 ‌سي‌سي 90 اسب بخار قدرت دارد.

موتور مزدا 323 با ظرفيت 6/1 ليتري از نوع سوپاپ رو بوده و با ضريب تراكم بالايي كه دارد قدرتي معادل 110 اسب بخار را تامين مي‌كند. البته به احتمال زياد مزدا 323 به دليل هماهنگي بسيار زياد موتور با گيربكس و هماهنگي با دورهاي مختلف جعبه‌دنده داراي قدرت يكنواخت‌تري خواهد بود و به احتمال زياد از نظر موتور، اين خودرو يعني مزدا 323 شايد برترين خودرو در اين كلاس باشد، اما از نظر قيمت خودروي لوگان برنده اين قسمت خواهد بود.

موتور5 TU پژو 206 با مصرف 5/8 ليتر و قدرت 110 اسب بخار با شتاب صفر تاصد 9 ثانيه يكي از رقيبان اصلي لوگان در اين قسمت است. البته بايد توجه داشت رايانه اين موتور براساس شرايط محيطي ايران برنامه‌ريزي نشده و بعضي از سنسورها نيز در موتور نوع ايران وجود ندارد در حالي‌كه مغز موتور لوگان بر اساس شرايط محيطي ايران در حال طراحي دوباره است. پژو 405 و سمند در اين كلاس با موتورهاي 8/1 ليتري با قدرت 97 اسب بخار با مصرف 5/12 ليتر در 100 كيلومتر عقب‌مانده‌ترين موتورها هستند. البته برنامه سمند در سال‌هاي آينده استفاده از موتور 2000 سي‌سي با قدرت 145 اسب بخار و استفاده از موتور5 TU پژو 206 است كه شايد آن را قادر به رقابت از نظر موتوري با لوگان كند، اما 405 در اين كلاس بازنده اصلي از نظر موتوري خواهد بود.

سيستم تعليق و جلوبندي

سيستم تعليق و جلوبندي يكي از مهم‌ترين مواردي است كه معمولا اين سيستم در خودروهاي كره‌اي ايران بسيار ضعيف و در خودروهاي ساخت پژو فرانسه مناسب است. در سمند اين سيستم با فرمان‌پذيري فوق‌العاده داراي سختي و البته ايمني است.

سيستم تعليق و جلوبندي خودروهاي مورد استفاده در ايران به دليل وجود جاده‌هاي نامناسب بايد از سيستم فنربندي قوي و ارتعاش‌گيري‌هاي فوق‌العاده بهره‌مند باشد. اكثر خودروها در ايران تا كنون از نظر جلوبندي با مشكل مواجه بوده‌اند يا به اصطلاح پس از مدتي جلوي خودرو به صدا مي‌افتد كه پيكان و محصولات پژو كمترين مشكل را در اين قسمت داشته‌اند. رنو در اين قسمت با رقيب سرسختي در قسمت تعليق يعني پژو، استاد سيستم‌هاي تعليق در جهان، مواجه است. در زمينه تقويت سيستم تعليق و فنربندي خودروي لوگان، رنو ادعا كرده است فنربندي لوگان بسيار بزرگ‌تر و قوي‌تر از خودروهايي است كه براي بازار اروپاي غربي ساخته مي‌شود. انجام تحقيقات گسترده بر روي مقاومت فنرهاي جلو و عقب اجرا شده و اجزاي حركت كننده به حد زيادي محدود شده‌اند.

رنو اعلام كرده آسايش و نرمي اين خودرو شبيه مدل‌هاي اوليه خودروي كيليو است. در لوگان سيستم تعليق جلو از نوع مك‌فرسون و سيستم تعليق عقب از نوع تنش‌گير پيچشي تركيب‌شده با فنر ضربه‌گير و كمك‌فنر است.

فنربندي جلوي لوگان بسيار شبيه 405 و 206 است، اما در قسمت عقب سيستم ضربه‌گير از كمك‌فنري بزرگ‌تر با قابليت ارتعاشات بيشتر به همراه يك فنر لوله‌اي قطور‌تر استفاده مي‌كنند كه در كنار قدرت زياد سيستم تعليق عقب نسبت به پژو 405 ضربه‌گيري و نرم بودن خودرو نيز درعين حال بيشتر است.

رنو ادعا مي‌كند، با اين خصوصيات هندلينگ يا خوش‌دستي خودرو بسيار به روز و مناسب شرايط جاده‌اي ايران خواهد بود. البته سيستم جلوبندي و فنربندي اين خودرو شايد كمي از مزدا 323 كه يكي از بهترين سيستم‌هاي فنربندي در ايران را داشته باشد عقب بماند. فرماندهي اين خودرو به اعتقاد كارشناسان رنو با استفاده از فرمان هيدروليك پرقدرت و سيستم فرمان استفاده شده و جلوبندي خودرو مناسب جاده‌هاي ايران خواهد بود. ولي بعيد به نظر مي‌رسد قدرت فرمان‌گيري اين خودرو به خودروي سمند در ايران برسد.

ايمني خودرو

اين خودرو داراي ترمز ABS و لاستيك 15 اينچي است. لوگان از جلو ترمز ديسكي داشته و از عقب به ترمز كاسه‌اي مجهز است. ترمز ABS اين خودرو از توزيع‌كننده ترمز الكترونيك سود مي‌برد. رنو كه استاد ايمني خودرو در دنيا به شمار مي‌رود، شايد محصول آن با نام لوگان در بازار ايران از نظر ايمني رقيبي نداشته باشد. البته در كلاس B رنو در اين‌باره ادعا كرده است كه مهندسان بخش ايمني شركت رنو از جديدترين روش‌ها جهت ايمني اين خودرو استفاده كرده‌اند. رنو با استفاده از شبيه‌سازهاي ديجيتالي توانسته مقاومت خودرو را در مقابل ضربات وارده بررسي كرده و خطرات اوليه را در اين مرحله از ميان ببرد. ساختار اين خودرو به گونه‌اي است كه در هنگام تصادف به منظور پراكنده‌سازي انرژي جنبشي به صورت فعال عمل مي‌كند و در هنگام اصابت قسمت جلو موتور به گونه‌اي طراحي شده كه در هنگام تصادف جمع شود و وارد اتاق نشود. اين عمل مانند بالشي ضربه را جذب مي‌كند.

در قسمت فوقاني خودرو در صورت ورود ضربه اين تنش در ميان قاب‌ ستون‌هاي كناري جذب مي‌شود. در قسمت مركزي اين‌بار توسط رام شاسي جلوگيري مي‌شود و نهايتا در قسمت تحتاني از طريق فريم‌بندي كه از شش جهت به هم اتصال دارد انرژي جذب خواهد شد.

داشبرد خودرو كه در جذب ضربات ناشي از تصادف نقش مهمي دارد از پلي‌پروپيلن جذب كننده ساخته شده كه صدمات احتمالي به زانو و سر را به حداقل مي‌رساند.

قسمت زيري نيز به گونه‌اي طراحي شده كه ميزان صدمه به ساق پاها به حداقل برسد. در هنگام تصادف ستون مركزي از لگن سرنشينان محافظت مي‌كند، به نحوي كه مقاومت جانبي ارائه شده از سوي صندلي و لايه‌هاي درها اين پروسه را تكميل مي‌كند. باك بنزين در زير با موادي محافظت مي‌شود و همچنين دور از سيستم تعليق و ترمز قرار داده شده است.

يك رام‌شاسي در پشت صندلي عقب خطر اشيايي كه وارد كابين مي‌شود را كاهش مي‌دهد. كمربند ايمني نيز از پيشرفته‌ترين نوع آن در جهان به شمار مي‌رود. اين كمربند سه‌ منطقه‌اي و مرحله‌اي عمل مي‌كند و براي تمام صندلي‌ها حتي صندلي عقب در نظر گرفته شده است. در ضمن دو كيسه هواي مخصوص براي راننده و سرنشين جلو قرار گرفته. اين كيسه‌هاي هوا مجهز به محفظه‌اي هستند كه فشار داخلي را كنترل كرده و ميزان صدمه به سرنشينان را به حداقل مي‌رساند. اين در حالي است كه رقيب سرسخت اين خودرو از نظر ايمني مزدا 323 و پژو 206 خواهند بود. پژو 206 كه يكي از ايمن‌ترين خودروها در تصادفات جاده‌اي در ايران به شمار مي‌رود با جمع‌ شدن جلوي خودرو بدون وارد آوردن ضربه به اتاق محل سرنشينان انرژي تصادف را جذب مي‌كند. مزدا 323 نيز وضعيتي مشابه خودرو 206 دارد.

از نظر ترمز نيز مدل‌هاي جديد سمند در جلو و عقب مجهز به ترمز ديسكي هستند. بايد توجه داشت كه ترمزهاي ديسكي قابليت ترمزگيري را به ميزان فراواني افزايش مي‌دهند، حال ‌آنكه در لوگان تنها چرخ‌هاي جلو مجهز به ترمز ديسكي مي‌باشند. مزدا 323 نيز داراي ترمز ABS مجهز به EBD بوده و سيستم كيسه هوا نيز همانند پژو 206صندوق‌دار در اين خودرو نيز وجود دارد.

خودروي لوگان از نظر وزن يكي از سبك‌ترين خودروهاي كلاس B در ايران با وزن 975 كيلوگرم است. البته با شگردهاي مهندسين، ايمني خودرو حفظ شده. همچنين در اين خودرو با استفاده از كاهش پيچيدگي در شكل بدنه و استفاده از شيوه‌هاي ارزان‌تر و توليد بالا و كاهش مواد استفاده شده در خودرو در كنار روش‌هاي توليد نوين رسيدن به قيمت 6 ميليون و 750 هزار تومان دست يافتني شده است.

بايد توجه داشت در صورت تحقق اين قيمت، اين خودرو مي‌تواند ارزان‌ترين و در عين حال با توجه به قيمت آن كارآمدترين خودرو باشد، اما در بعضي از اين موارد اين خودرو از رقيبان خود مانند پژو 206 صندوق‌دار و مزدا 323 و مدل جديد سمند عقب خواهد ماند. براي توليد قطعات اين خودرو قطعه‌سازان برتر دنيا از جمله ولوو، يورو APS، جانسون كنترل،ACT ، پروكس، آيري، ام‌اس اي، متال اينپكس همراه تيمي از رنو در پروژه طراحي و توليد همكاري داشته‌اند.

به طور قطع اين خودرو تاثير زيادي در زمان ورود به بازار خودروي ايران مي‌گذارد. ولي با توجه به خصوصيات فني، زيبايي خودرو و قيمت آن، مردم ايران كدام يك از اين خودروها را بيشتر مورد استقبال قرار مي‌دهند؟

منبع:
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
“God places the heaviest burden on those who can carry its weight.”

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Leonine تشکر کرده اند:
Mahdi1944

New Member



no avatar
پست ها

7

تشکر کرده: 2 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 25 دی 1388 16:26

آرشيو سپاس: 7 مرتبه در 4 پست

Re: --> مقايسه فني و كيفي لوگان با خودروهاي هم كلاس آن <--

توسط F-4G » دوشنبه 6 خرداد 1392 18:22

با سلام

کسی‌ از دوستان اطلاع داره که آیا قرار هست که

لوگان وانت هم در ایران تولید بشه یا نه ؟؟

در هر صورت فکر کنم که از وانت پراید خیلی‌ بهتر باشه.

نظر دوستان چیست؟؟

با تشکر

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب F-4G تشکر کرده اند:
ne13


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان