در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

491

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 4 فروردین 1385 17:32

آرشيو سپاس: 60 مرتبه در 38 پست

نقش تغذيه در زيبايي انسان

توسط sara » پنج شنبه 11 خرداد 1385 06:46

غذايي که مي خوريم، علاوه بر حفظ سلامتي بدن ، تأثير زيادي در حفظ زيبايي ما دارد. يک برنامه غذايي مناسب بايد تمام مواد مغذي لازم براي حفظ سلامتي بدن و زيبايي ظاهر را به مقدار کافي فراهم کند. در اين مطلب مواد مغذي موثر و مهم در زيبايي ظاهر را به همراه منابع غذايي آنها براي شما بيان مي کنيم.

* پروتئين

*چربي

*آب

* ويتامين ها:

- ويتامين A / بتاکاروتن

- ويتامين هاي گروهB

- ويتامين C

- ويتامين D

- ويتامين E

*املاح:

- کلسيم

- فسفر

- کروم

- مس

- يد

- آهن

- منيزيم

- منگنز

- پتاسيم

- سلنيم

- گوگرد

- روي

* پروتئين :

قسمت عمده پوست بدن از پروتئين تشکيل شده است. مولکول هاي پروتئيني نمي توانند از طريق لايه هاي سطحي پوست به داخل بافت ها نفوذ کنند. بنابراين شما بايد از طريق غذا، پروتئين مورد نيازتان را تأمين کنيد. کمبود پروتئين باعث شل شدن پوست مي شود. براي حفظ سلامتي مو، پوست، دندان ها ، ناخن و سفت شدن پوست بايد هر روز به مقدار کافي پروتئين مصرف کنيد.

منابع غذايي :

کلاژن يکي ازمهم ترين پروتئين هاي بافت پيوندي پوست است که درجلوگيري از ايجاد چين و چروک و برطرف کردن آن نقش مهمي دارد.غذاهاي پروتئيني حاوي کلاژن شامل آواکادو،مخمر (ماءالشعير)،حبوبات ، آجيل، کنجد، دانه آفتابگردان وغلات سبوس دار است.

ساير غذاهاي پروتئيني که باعث مي شوند، بدن بين سلول هاي جديد و سلول هاي مرده پوستي تعادل برقرار کند ، شامل : ماهي – مرغ – گوشت قرمز – تخم مرغ – شير و لبنيات – جوانه گندم – پروتئين هاي گياهي است.

* چربي ها :

چربي هاي غيراشباع موجود در روغن هاي گياهي باعث جذب ويتامين هاي محلول در چربي (E,D,A) مي شوند . همچنين با تأمين چربي پوست باعث درخشندگي و شادابي پوست مي شوند. شما مي توانيد روزانه 1 تا 2 قاشق غذاخوري روغن مايع گياهي همراه با سالاد مصرف کنيد.

منابع غذايي :

کره – روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون، روغن ذرت، سويا، گلزا (کانولا) و ... – آجيل

* آب

بايد روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد. آب، رطوبت پوست را تأمين مي کند. سموم را از بدن دفع مي کند و آلودگي هاي خون را از بين مي برد. همچنين مانع زدن جوش روي پوست مي شود.

در صورتيکه به مقدار کافي آب مصرف نکنيد ، بدن از ذخاير آبي پوست استفاده مي کند و باعث کم آبي پوست و خشک شدن آن مي شود.

*ويتامين ها

ويتامين A / بتاکاروتن

ويتامين A در حفظ سلامتي موها و چشم ها موثر است. همچنين براي پيشگيري و از بين بردن عفونت هاي پوستي مهم است. ويتامين A خشکي پوست، شوره سر و چين و چروک را از بين مي برد. باعث گردش خون در پوست و سرخي و درخشاني آن مي شود.

کمبودويتامين A باعث خشکي و زبري پوست، چين و چروک، خشکي مو، شوره سر،کنده شدن پوست ناخن ، جوش صورت و بدن و ظاهري خسته مي شود.

منابع غذايي :

جگر – روغن کبد ماهي – شير و لبنيات – زرده تخم مرغ – کره پاستوريزه – هويج – هندوانه – گوجه فرهنگي – سبزيجات سبز برگي شکل

ويتامين هاي گروه B :

اين گروه از ويتامين ها براي شفافيت و درخشاني پوست و حفظ شادابي آن و سفيدي ديررس موها لازم است. در کل براي حفظ سلامتي پوست و مو و چشم هاي ضروري هستند. مطالعات نشان داده که،40 درصد افراد مبتلا به درماتيت (خشکي و تورم پوست) دچار کمبود ويتامين B هستند. همچنين اثر استرس را در بدن از بين مي برند. استرس تأثيرات نامطلوبي بر ظاهر فرد دارد.

کمبود ويتامين هاي گروه B باعث چرب شدن موها– شوره سر – خشکي پوست – پوسته پوسته شدن لب ها – قرمزي و سوزش پوست – چين و چروک زودرس پوست – کاهش رشد موها – سفيد شدن موها و ترک هاي ملتهب در گوشه بيني و دهان مي شود.

منابع غذايي :

غلات سبوس دار مثل نان سنگک – بيسکويت سبوس دار – آرد سبوس دار – آجيل – سبزيجات سبز برگي شکل – گوشت قرمز – جگر – مخمر (ماءالشعير) - ملاس

ويتامين C:

در ترکيب با پروتئين، براي توليد کلاژن لازم است . کلاژن يکي از پروتئين هاي بافت پيوندي پوست است که مثل يک چسب پوست را به بدن مي چسباند و از چروک شدن پوست جلوگيري مي کند. عمل غدد چربي پوست را تنظيم مي کند، در نتيجه از خشکي پوست، چين و چروک صورت و موخوره شدن جلوگيري مي کند.

ويتامين C براي حفظ سلامتي مو، چشم، دندان ها، مقاومت در برابر عفونت، درمان زخم ها و استحکام بافت هاي پوستي لازم است.

ويتامين C در ترکيب با بيوفلاوونوئيدها :

1- از تجمع رنگدانه اي پوستي که در اثر تابش آفتاب به لکه هاي قهوه اي تبديل مي شوند، جلوگيري مي کند.

2- ديواره مويرگ هاي خوني را محکم مي سازد، در نتيجه از کبود شدن يا خونريزي جلوگيري مي کند.

3- ترشح چربي از غدد چربي پوست را تنظيم مي کند، در نتيجه از خشکي پوست جلوگيري مي کند.

4- از خونريزي لثه ها جلوگيري مي کند.

منابع غذايي ويتامين C:

- انواع سبزيجات سبز مثل کلم بروکلي، کلم پيچ، فلفل سبز و گوجه فرنگي

- انواع ميوه هاي تازه مثل ليمو، پرتقال، گريب فروت، طالبي، کيوي و توت فرنگي

- سيب زميني

مويز سياه، شاتوت، تمشک، آلبالو، گيلاس و انگور منابع غني از فلاوونوئيدها هستند.

ويتامين D:

براي حفظ سلامتي دندان ها، استخوان، ناخن و نيز جذب کلسيم و فسفر در بدن لازم است. اين ويتامين سلامتي چشم ها، پوست و دندان ها را افزايش مي دهد. کمبود آن باعث پوسيدگي و خرابي دندان ها مي شود. کمبود ويتامينD باعث پوسيدگي و خرابي دندان ها مي شود.

منابع غذايي :

نور خورشيد – شير – جگر گاو – ماهي آزاد و تن – کره حيواني – دانه هاي جوانه زده –روغن کبد ماهي

ويتامين E :

حالت عضلات و بافت هاي بدن را حفظ مي کند و از چين و چروک و پيري زودرس پوست جلوگيري مي کند. از خشکي پوست، ايجاد لکه هاي قهوه اي، ريزش مو و شوره سر جلوگيري مي کند. به گردش بهتر خون کمک مي کند و جاي زخم را بهبود مي بخشد. تحقيقات نشان داده که دريافت مقادير بالاي ويتامين E تکثير سلول هاي بدن را دو برابر مي کند و در نتيجه فرايند پيري را کند مي سازد و از چين و چروک زودرس جلوگيري مي کند.

البته چون ويتامين E يک ويتامين محلول در چربي است ، بايد قرص آن را تحت نظر پزشک مصرف کرد، زيرا مقادير بالاي آن ايجاد مسموميت مي کند.

نکته :

اگر دچار بيماري ديابت يا فشار خون بالا يا پرکاري تيروئيد هستيد، بايد تحت نظر پزشک و با توصيه او از قرص ويتامين E استفاده کنيد. هرگز قرص ويتامين E را خودسرانه مصرف نکنيد.

منابع غذايي :

نان سبوس دار – غلات سبوس دار – جوانه گندم – شير – دانه جوانه زده – کلم بروکلي – کره حيواني – زرده تخم مرغ – جگر – زيتون – دانه آفتابگردان – آجيل – روغن هاي مايع گياهي مثل روغن جوانه گندم ، سويا ، بادام ، گردو ، فندق و ذرت .

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان