در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد
Captain I

Captain I



no avatar
پست ها

820

تشکر کرده: 189 مرتبه
تشکر شده: 43 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 18 مرداد 1386 23:58

آرشيو سپاس: 2263 مرتبه در 462 پست

سوال در مورد بنزين وانواع اون (بنزين هواپيما)

توسط حسن2568 » دوشنبه 3 تیر 1387 20:45

سلام دوستان
من به اطلاعاتي در مورد انواع بنزين /بنزين هواپيما .تفاوت كيفيت ودر صد اكتال يا ميزان كند سوزي وسرعت وميزان تركيب پذيري با اكسيژن وغيره احتياج دارم
با تشكر پيشاپيش از دوستاني كه اطلاعات علمي در اينمورد دارند در خواست كمك دارم  :shock:  :-o  :AA:

Moderator

Moderator



no avatar
پست ها

2647

تشکر کرده: 716 مرتبه
تشکر شده: 86 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 9 خرداد 1386 19:41

آرشيو سپاس: 15736 مرتبه در 1685 پست

توسط Shahbaz » سه شنبه 4 تیر 1387 10:00

انواع سوختهای هوایی و مشخصات فنی آنها :

به طور کلی در ایران , سه نوع سوخت هوایی با عناوین زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

    سوخت توربینی (Aviation Turbine Fuels)

    بنزین های هوایی (Aviation Gasoline)

    سیالهای افزایش دهنده قدرت موتور (Booster Fluids)

مهمترین سوختهای توربینی مورد استفاده در ایران که در موتور هواپیماهای جت توربین دار به کار گرفته میشوند , به سوختهای A.T.K یا JET A.1 و JP4 موسومند .

سوخت A.T.K:
از سوخت از برشهای مستقیم نفت خام به دست می آید و در ساخت آن معمولاٌ از نفت سفید تولیدی واحد ایزوماکس پالایشگاه (ISO Kerosine) استفاده میشود. نفت مذکور به دلیل درجه خلوص بالا (نداشتن گوگرد , مركاپتانها) و اسیدیته پائین پس از ترکیب با مواد افزودنی مورد نیاز (Metal Deactivator , ASA3 , Anti Oxidant) مستقیماٌ قابل مصرف است .


سوخت JP4:
این سوخت نیز همانند سوخت A.T.K از برشهای مستقیم نفت خام حاصل مي شود  و معمولاٌ از مخلوط كردن 30% از نفت آيزوماكس و حدود 70% از نفتهاي مصرف شده در واحد يونيفاير به دست مي آيد (در بعضي مواقع به جاي آن از H.S.R.G استفاده مي شود) به منظور تنظيم فشار بخار اين سوخت , ابتدا حدود 1% گاز C4  و ديگر مواد افزودني مورد نياز به آن اضافه شده و سپس به مصرف مي رسد.



بنزين‌هاي هواپيمائي (Avaition Gasoline) :
بنزين هواپيمائي از جمله سوختهائي است كه در هواپيماهاي مجهز به موتورهاي پيستوني از نوع رفت و برگشتي (Reciprocating) مورد استفاده قرار مي‌گيرد . در بنزين هاي هواپيمائي كيفيت آرام سوزي . عدد اكتان بالا لزوماً بايد ، درصد بيشتري از تركيبات آن ، از پارافينهاي شاخه‌اي تشكيل شده باشد ، زيرا وجود مقدار بيشتري از هيدروكربن‌هاي شاخه‌اي در بنزين هواپيمائي افزايش عدد اكتان و كاهش ضربه (Knocking) را موجب مي‌شود.


سيالهاي افزايش دهنده قدرت موتور:
يكي از سوختهايي كه در هواپيما به هنگام برخواستن آن و نياز موتور به قدرت بيشتر ، مورد استفاده قرار مي‌گيرد ، سوختهاي افزايش دهنده قدرت موتور است كه يك نوع از آن به سوخت واترمتانول معروف است . در هواپيماهاي نوع توربيني قدرت موتور مستقيماً به عواملي چون: مقدار وزني سوخت ، هواي ورودي به توربين و محفظه احتراق بستگي دارد . لدا قدرت و توان موتور در هنگام برخاستن از زمين ، به دليل درجه حرارت بالاي محيط رو به كاهش مي‌گذارد.

كنترل‌هاي لازم براي سوخت‌هاي هوايي:
ف_ * ل*_ ت ر ذرات آب در سوختهاي هوايي به دليل برودت ارتفاعات و پيدايش كريستالهاي يخ منجر به انسداد مجاري عبور سوخت و حذف ذرات ناخواسته در سوخت كه در دراز مدت و حتي در شرايط عادي موجب گرفتگي تدريجي لوله‌هاي حامل سوخت مي‌شود . علاوه بر آلودگيهاي ناشي از وجود ذرات خارجي و آب ، آلودگيهاي ديگري هم سوختهاي هوايي را تهديد مي‌كند كه اهم آنها آلودگي سوخت ناشي از سورفاكتانها و ميكروارگانيسمها است. سورفاكتانها بر عملكرد ف_ * ل*_ ت ر جدا كننده آب و ف_ * ل*_ ت ر مسير انقال سوخت اثرات مخرب داشته و در دراز مدت موجب اختلال و بسته شدن زودرس ف_ * ل*_ ت ر مسير انتقال سوخت در سيستم سوخترساني خواهند شد. چنانچه سوخت هوايي براي مدت طولاني با آب و لجن كف مخازن در تماس باشد با در مخازن و تاسيسات غير استاندارد ذخيره سازي و نگهداري شود ، شرايط مطلوب براي فعاليت انواع ميكرو ارگانيسم ا جمله باكتريها و قارچهاي مي‌باشد و آنها پس از تكثير و رشد كافي ، آلودگي ميكروبي سوختهاي هوايي را موجب خواهند شد .



شركت نفت

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahbaz تشکر کرده اند:
Mahdi1944, saeed_saba, MASTER

Captain I

Captain I



no avatar
پست ها

820

تشکر کرده: 189 مرتبه
تشکر شده: 43 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 18 مرداد 1386 23:58

آرشيو سپاس: 2263 مرتبه در 462 پست

توسط حسن2568 » چهارشنبه 5 تیر 1387 18:25

شهباز جان سلام با تشكر از شما بابت زحمتي كه كشيديد
غرض از مزاحمت اينكه من ايده خامي در ذهن خود دارم واون اينكه اگر ما براي خودروهاي شخصي كه موتور پيستوني دارند موتورهاي تكامل يافته مانند موتورهاي هواپيما هاي پيستوني در نظر بگيريم ميتونيم از بنزين هواپيماهاي فوق در اون استفاده كنيم كه با توجه به روند كند سوزي وهمچنين بازده انرژي بالاتر با عث مصرف كمتر بنزين خواهد شد اين كه اين نوع بنزين بهتر با اكسيژن تركيب شده ودر روندي مناسبتر انرژي بيشتري توليد ميكنه .البته من ميدونم كه اين كار هزينه سوخت رو بالا ميبره اما اين روهم در نظر ميگيريم كه براي توليد يك بشكه بنزين چه از نوع معمولي وچه هر نوع بنزين ديگه اي به يك ميزان نفت خام نياز است وانجام اون باعث كاهش مصرف نفت .كاهش محسوس آلودگي هوا ودر بلند مدت كاهش هزينه سوخت خواهد شد .ميخواستم نظر دوستان روهم در اين رابطه بدونم
باتشكر ازهمگي :-o
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب حسن2568 تشکر کرده اند:
Shahbaz

Captain I

Captain I



no avatar
پست ها

820

تشکر کرده: 189 مرتبه
تشکر شده: 43 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 18 مرداد 1386 23:58

آرشيو سپاس: 2263 مرتبه در 462 پست

توسط حسن2568 » يکشنبه 9 تیر 1387 19:42

سلام
ميخوام يك انتقاد كنم
جالبه كه وقتي در باره جنگ خيالي ايران وامريكا صحبت ميشه حتي اون دوستاني كه در عمرشون صداي گلوله نشنيدن ميان وسط نظر كارشناسي ميدن اما وقتي يك تايپيك باز ميشه تا در مورد يك مطلب علمي يا فني صحبت بشه هيچ كس محل نميزاره  ::ss
اميدوار بودم تو اين تايپيك با نظرات بقيه دوستان شايد يك نتيجه اي بدست بياد اما... :lol:  :?
باآزمايش hla وثبت نام در پايگاه پيوند مغز استخوان كشور در بيمارستان شريعتي شانس زندگي را در بيماران سرطان خون و... افزايش دهيد    لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب حسن2568 تشکر کرده اند:
Shahbaz, pedmehr

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 18 فروردین 1388 11:01

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: سوال در مورد بنزين وانواع اون (بنزين هواپيما)

توسط soheil.soheili » سه شنبه 18 فروردین 1388 11:21

ba salam
dar morede estefade az motore havapeyma dar khodro bayad begam ke masale ine ke motorhaye khodro dar dore bala be max gashtavar miresan vali bekhatere molahezati mesle safty va malakh motorhaye havapeyma dar dorhaye paien be max gashtavar miresan
!albate ideye khoobiye az janbehaye dge
hastamage mikhayd roo in mozoo kar konid man

Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15465

تشکر کرده: 10180 مرتبه
تشکر شده: 3920 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

Re: سوال در مورد بنزين وانواع اون (بنزين هواپيما)

توسط Mahdi1944 » سه شنبه 18 فروردین 1388 16:51

soheil.soheili,

ضمن عرض خوش آمد به شما دوست گرامب، لطفا قوانين انجمن رو مطالعه و رعايت کرده و فارسي تايپ کنيد
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mahdi1944 تشکر کرده اند:
MASTER, Shahbaz


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان