در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.
Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

491

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 4 فروردین 1385 17:32

آرشيو سپاس: 60 مرتبه در 38 پست

عوارض كمبود پروتئين

توسط sara » دوشنبه 15 خرداد 1385 00:06

عوارض كمبود پروتئين

استفاده مداوم از پروتئين نباتي بعلت ارزان بودن ، عوارض كمبود پروتئيني را در بدن پديدار مي سازد . اين عوارض عبارتند از كم خوني و پريدگي رنگ و كاهش مقاومت بدن در برابر بيماريها ، كم اشتهائي و رنجوري توام با كاهش وزن ، كم شدن نيروي كار و فعاليت توام با سستي و بيحالي ،‌دير التيام يافتن زخمها ،‌خشكي پوست و مو ،‌ايجاد اختلال در كار كبد و ابتلا به بيماري ورم و ضعف مزاج . علت اساسي كمبود پروتئين در بدن نخوردن مواد غذائي پروتئيندار است .

چه هرگاه در تغذيه نكات لازم بر حسب احتياجات بدن مورد توجه قرار نگيرد و شير ،‌تخم مرغ و گوشت به اندازه كافي در برنامه غذائي ناديده گرفته شود ،‌انسان به كمبود پروتئين دچار خواهد شد . از سوي ديگر چون بيماريهاي عفوني بعلت ايجاد تب سوخت و ساز بدن را بالا مي برد و نتيجتا مقداري از پروتئين در ماهيچه هاي بدن مي سوزد ،‌مقدار پروتئين بدن را كاهش مي يابد .

به همين لحاظ براي جبران كمبود پروتئين در بيماران مبتلا به بيماريهاي عفوني از پروتئينهائي چون آب جوجه ،‌سوپ گوشت ، شير و امثال آنها كه زود جذب مي شوند ، تجويز مي گردد . اختلال در دستگاه گوارش نيز موجب كمبود پروتئين در بدن مي شود . چه هنگامي كه دستگاه گوارش قادر به هضم و جذب غذا نباشد يا ضعف داشته باشد ، پروتئين لازم به بدن نمي رسد و كمبود ايجاد مي نمايد . و بالاخره زمان رشد سريع يعني از دوران كودكي و زمان بلوغ كه وزن اضافه مي شود چنانچه به مقدار لازم پروتئين به بدن نرسد ،‌كمبود پروتئين به خوبي مشاهده خواهد شد .
________________________________________________________________________________________
تغذيه :

اهميت پروتئينها :

پروتئينها كه براي زندگي بشر لازمند و به اشكال گوناگون با غذاهاي حيواني و گياهي وارد بدن مي شوند و سوي ديكر گفته مي شود  كه حدود پنج ميليون پروتئين مختلف وجود دارد و تا كنون فقط ساختمان پنجاه نوع آن شناخته شده است ، در رشد و نمو ، ساختن سلولها و ترميم نسوج ، فعال كردن غده هاي داخلي در ترشح ( هورمونها ) ، تنظيم فشار خون ، ايجاد گرماي بدن ، ساختن گلوبولهاي قرمز خون ، جايگزيني مواد نشاسته اي و چربي و تامين مواد از ته بدن نقش مستقيم دارد .از سوي ديگر چون هر روز مقداري از مواد از ته صرف رشد ونمو و ترميم نسوج در بدن مي گردد و مقداري نيز از راه ادرار و عرق از بدن دفع مي شود ، براي جبران اين كمبود ، بدن به پروتئين نياز دارد .

محاسبه علمي دقيق نشان داده است كه اين كمبود در شرايط معين و خاص نوسان دارد ، اما بطور كلي هر گرم پروتئين حيواني 28/4 و هر گرم پروتئين نباتي 87/3 كالري در بدن تولي مي كنند كه بطور متوسط 05/4 كالري مي گردد . بنابراين مي توان نياز بدن را در هر سن و شرايطي محاسبه كرد . بطور مثال شخص بالغ حداقل 1 گرم براي هر كيلو وزن ، كودكان 3 تا 4 گرم براي هر كيلو وزن و زنان باردار 5/1 گرم براي هر كيلو وزن در شبانه روز به پروتئين احتياج دارند . گرچه يك جوان سالم پروتئين بيشتري مصرف مينمايد اما بطور متوسط يك فرد عادي نياز به حداقل 60 گرم پروتئين در شبانه روز دارد كه از اين مقدار بايد 20 تا 25 گرم از پروتئين حيواني استفاده شود .

___________________________________________________________________________________________
پروتئين نباتي :   <P>معمولاٌ اكثر نباتات به نسبت داراي پروتئين هستند ، ولي چون اين نوع پروتئين ها نميتوانند تمام اسيد هاي آمينه لازم بدن را بسازند ، پروتئين هاي ناقص ناميده مي شوند . اما مي توانند به علت تنوع ، كمبود پروتئين بدن را تامين نمايند ، لازم به يادآوري است كه پروتئين هاي نباتي دير هضم تر از پروتئين هاي حيواني مي باشد . مهمترين منبع پروتئين هاي نباتي ، حبوبات بخصوص لوبياي ( سوژا ) و لوبياي قرمز ، غلات ، سبزيجات ، ميوه جات ، دانه هاي روغني ( پسته زميني ، زيتون ، گردو و فندق ) مي باشد .
بطور كلي مقدار پروتئين در سبزيجات خشك 24 درصد ، در نان 8 درصد ، در سيب زميني 2 درصد ، برنج 7 درصد و در حبوبات 23 تا 25 درصد است .

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان