در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با دستاوردها و اخبار نيروي هوايي ايران به بحث بپردازيد
Moderator

Moderator



no avatar
پست ها

2647

تشکر کرده: 716 مرتبه
تشکر شده: 86 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 9 خرداد 1386 19:41

آرشيو سپاس: 15736 مرتبه در 1685 پست

نو ترين هواپيماي RF-4E فانتوم شناسايي

توسط Shahbaz » شنبه 6 مهر 1387 22:19

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

[align=center]تصاویر تزئینی[/align]


اولین هواپیما های   فانتومF-4  در شهریورسال 47 وارد ایران شدند . اولین نمونه ها از نوع F-4D بودند
در سالهای بعد ایران قراردادی برای دریافت تعداد بیشتری از این هواپیماها از مدلE  را امضا کرد
که در میان انها تعداد 16 فروند مدل شناسایی  فانتوم  RF-4E نیز قرار داشت  که به تدریج بین سالهای 51 تا 55 به نیروی هوایی تحویل شدند هرچند که تعداد دقیق تحویل شده به ایران مشخص نیست این هواپیماهای به تجهیزات جنگ الکترونیک و شناسایی پیشرفته مجهز بودند

این هواپیماها پس از انقلاب و با وقوع جنگ تحمیلی در شناسایی مواضع و اهداف عراق قبل و بعد ازعملیات نقش مهمی داشتند
و ساعات  پروازی زیادی را پشت سر گذاشته اند.
اما امار دقیقی از میزان آسیب وارده و تعداد سقوط کرده  ازاین مدل از هواپیمای فانتوم منتشر نشده  است

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


یک فروند هواپیمای شناسایی RF-4E  در سال 1356 به دلیل آتش سوزی موتوردچار سوختگی بخصوص در ناحیه ریشه بال می شود. در آن سالها به دلیل عدم توانایی در تعمییرخسارت وارده به هواپیما ، درهمان سال برنامه ریزیهای لازم جهت ارسال بال هواپیما به اسرائیل انجام می شود. ولی به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 این امر متوقف می شود.

در سالهای بعد نیز به دلیل قطع روابط  با آمریکا و تحریم ها و وبعدها هم به دلیل بروز جنگ و نیاز و  توجه به سایر هواپیماها هیچ فعالیتی در جهت تعمیر آن انجام نشد و باز سازی ان به تاخیر افتاد.

تا اینکه پس از پایان جنگ تلاش گسترده ای در جهت تعمیر و بازسازی هواپیماهای آسیب دیده  صورت گرفت.


بازسازی هواپیمای شناسایی فانتوم نیز با تلاش  مستمر کارشناسان و متخصصان  صنایع هوایی ایران (صها) و همکاری نیروی هوایی در زمینه واگذاری قطعات و پیگیری مداوم مسئولان ، شروع  شد.

ساعات پروازی  این هواپیما تا هنگام حادثه در سال 1356 به میزان 252 ساعت بوده است .
به همین دلیل نو ترین هواپیما در نوع خود در ایران و شاید در جهان باشد


متخصصان  صها در مجموع 65000 ساعت کار مداوم  بر روی این هواپیما انجام دادند .که طی ان 3560  عیب یابی  و 135 آرایش فنی انجام و صورت گرفته است
تعداد قطعات مصرف شده  در تعمیرات عادی 4947 قطعه و در تعمیرات  مربوط به منطقه سانحه دیده 1027 قطعه مصرف شده است .
همچنین برای تعمییر این هواپیما 167 دستور کار ساخت قطعه جدید و 35 فقره رفع عیب مهندسی از سوی متخصصان صها  صادر گردیده است .

تا اینکه تعمیر و بازسازی این هواپیما  در خرداد ماه  74 به پایان می رسد. و آزمایشهای زمینی و پروازی ان با موفقیت انجام می شود.
و طی مراسمی با حضور مقامات وزارت دفاع و فرماندهان عالی رتبه نهاجا به جمع  خانواده  نیروی هوایی جمهموری اسلامی ایران  پیوست.

  و در پایان مراسم در میان بدرقه مدعوین هواپیما بوسیله خلبانان نهاجا به سمت پایگاه مربوطه به پرواز در امد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 





  صنایع هوایی

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Shahbaz تشکر کرده اند:
Fariborz, alirezak2, moh-597, Reza6662, sokuteasemuni, aim 54, arashtabaie, mahdimk, ARSAM 88, Mahdi1944, shola

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1130

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 31 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 30 آذر 1386 20:55

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 2229 مرتبه در 379 پست

توسط N@VID » يکشنبه 7 مهر 1387 00:04

مقاله ي خوبي بود واقعا ممنون
البته حادثه اي که شما ذکر کرديد تنها حادثه ي پيش از انقلاب براي RF-4E هاي ما نبود طبق نوشته هاي صنايع هوايي در ابان 1352 يک فروند از RF-4E هاي ما به وسيله يک MIG 21 بر فراز خاک شوروي مورد هدف قرار داده ميشه و سقوط ميکنه. همچنين در ماجرا شورش ظفار در سال 1356 هم يک فروند ديگر از اين جنگنده از بين رفت البته گزارشاتي هم هست که حاکي از سقوط چند فروند از اين جنگنده هاي شناسايي بر فراز خاک شورويه
البته صنايع هوايي گفته تعداد 6-8 فروند از RF-4E يا RF-4C هاي امريکا در ازاي فانتوم هايي که در خاک شوروي نابود شده اند به ايران فرستاده شدند

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب N@VID تشکر کرده اند:
Mahdi1944, Fariborz, moh-597, sokuteasemuni, alirezak2, Shahbaz

New Member



no avatar
پست ها

5

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 31 شهریور 1387 13:53

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

توسط persepolis52616 » يکشنبه 7 مهر 1387 10:08

گرامي باد ياد و خاطره مرحوم سرلشگر خلبان فريدون ذوالفقاري تكخال خلبانهاي RF4 :smile:  :smile:  :smile:  :smile:

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

247

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 1 اردیبهشت 1387 16:19

آرشيو سپاس: 94 مرتبه در 40 پست

توسط soheil_riazi » يکشنبه 7 مهر 1387 22:37

سلام. من يه سوال دارم. آراف4 تك سرنشينه يا دو سرنشين؟
زنده باد ايران. درود بر همه ي دانشمندان ايراني
دوستان علافه مند به ریاضیات در تکمیل سایت زیر کمک کنند
www.matheducation.ir

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

-



no avatar
پست ها

319

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 1 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 1 تیر 1385 11:17

آرشيو سپاس: 27 مرتبه در 22 پست

توسط JSF » يکشنبه 7 مهر 1387 22:53

سلام. من يه سوال دارم. آراف4 تك سرنشينه يا دو سرنشين؟

اين هواپيما دو کابينه يعني دوسرنشينه هست.
خلبان جلو و  ريو عقب

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

879

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 4 دی 1386 13:32

محل سکونت

سلماس

آرشيو سپاس: 1613 مرتبه در 264 پست

توسط Hadi1001 » دوشنبه 8 مهر 1387 13:20

soheil_riazi, فکر کنم شما يه عکس از اف 4 ديديد که تک سر نشينه است اينو ميگيد بله منم اينو ديدم JSF,
ميشه در مورد اين عکس توضيح بديد
دعا مي كنم خدا از تو بگيرد هر آنچه كه خدا را از تو مي گيرد.

Rookie Poster

Rookie Poster



no avatar
پست ها

38

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 2 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 19 بهمن 1386 15:17

آرشيو سپاس: 22 مرتبه در 11 پست

توسط armin19801 » پنج شنبه 18 مهر 1387 11:40

persepolis52616 نوشته است:گرامي باد ياد و خاطره مرحوم سرلشگر خلبان فريدون ذوالفقاري تكخال خلبانهاي RF4 :smile:  :smile:  :smile:  :smile:

داغ دلم تازه شد
اگه کسی بدنه سرهنگ خلبان فریدون ذوالفقاری کی بود چی بود
به حق یکی از آس های نیروی هوایی بود.
یادش بخیر

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

Junior Poster

Junior Poster



no avatar
پست ها

167

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 4 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 9 اردیبهشت 1387 11:59

آرشيو سپاس: 18 مرتبه در 15 پست

توسط persepolis52-6-16 » يکشنبه 21 مهر 1387 14:00

armin19801 نوشته است:
persepolis52616 نوشته است:گرامي باد ياد و خاطره مرحوم سرلشگر خلبان فريدون ذوالفقاري تكخال خلبانهاي RF4 :smile:  :smile:  :smile:  :smile:

داغ دلم تازه شد
اگه کسی بدنه سرهنگ خلبان فریدون ذوالفقاری کی بود چی بود
به حق یکی از آس های نیروی هوایی بود.
یادش بخیر

به قول تيمسار صالح اردستاني....ذوالفقاري جنتلمن واقعي بود ...با كلاس و با شخصيت...يكبار از روي باند فرودگاه تا انتهاي باند در ارتفاع بسيار پايين ميره سپس ناگهان خال آسمان...بقول ايشان ذوالفقاري عباس دوران RF4 ها بود

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

Major

Major



نماد کاربر
پست ها

406

تشکر کرده: 3 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 6 شهریور 1387 08:26

محل سکونت

ا يران - تهران - منطقه 11

آرشيو سپاس: 789 مرتبه در 167 پست

توسط ali nuri » چهارشنبه 1 آبان 1387 09:20

باسلام.

دوستان RF-4 قابليت مسلح شدنو داره؟؟؟؟  :grin:

الان از اون استفاده مي كنن ؟ چون هواپيمايه شناسايي هست الان در زمان صلح كاربردي داره؟؟؟؟

الان با وجود ماهواره هاي جاسوسي و آواكس هاي پيشرفته فعلي، اين هواپيماها در شناسايي منطقه درگيري  با نيروهاي مهاجم فرضي، امكان تحرك بدون لو رفتن و  شناسايي دارند( منظورم الان ديگه نميشه روشون زياد سرمايه گذاري كرد)؟؟ :-(

يا اصولاً خلبانان رهگير قادر به شناسايي هواپيما ناشناس( منظور نوع كاربرد از فواصل دور و در ديد رادر هواپيماي خود)  كه به طور مثال : رهگيره جنگندس بمبره؟ دوست دشمنه از چه نوعيه؟؟؟

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

247

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 1 اردیبهشت 1387 16:19

آرشيو سپاس: 94 مرتبه در 40 پست

توسط soheil_riazi » چهارشنبه 1 آبان 1387 14:22

دوستان چرا زندگي نامه ي خلبان ذولفقاري رو نميزارن تا ما هم بيشتر با ايشون آشنا شيم؟
زنده باد ايران. درود بر همه ي دانشمندان ايراني
دوستان علافه مند به ریاضیات در تکمیل سایت زیر کمک کنند
www.matheducation.ir

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

Super Moderator

Super Moderator



نماد کاربر
پست ها

949

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 29 اسفند 1384 14:31

آرشيو سپاس: 1621 مرتبه در 402 پست

توسط Reza 313 » چهارشنبه 1 آبان 1387 15:42

soheil_riazi
براي آشنايي با اين شهيد بزرگوار به لينكهاي زير مراجعه بفرماييد ... :D

http://www.centralclubs.com/viewtopic.php?p=3268#3268

http://www.sajed.ir/pe/content/view/6521/318/
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Reza 313 تشکر کرده اند:
Mahdi1944, Shahbaz, arashtabaie, Fariborz

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1130

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 31 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 30 آذر 1386 20:55

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 2229 مرتبه در 379 پست

Re: نو ترين هواپيماي RF-4E فانتوم شناسايي

توسط N@VID » دوشنبه 9 دی 1387 22:51

دوستان RF-4 قابليت مسلح شدنو داره؟؟؟؟

طبق شنیده های من از یکی از دوستانRF-4E هایی که به ایران تحویل داده شد هیچ کدام قادر به شلیک موشک هوا به هوا نبودند. ولی به گفته ی اون دوست عزیزم ایران توانایی شلیک موشک هوا به هوای AIM-9 سادوایندر را به این هواپیماها افزوده است.
چند نمونه از تصاویر گرفته شده توسط RF-4E های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
تصویری از پایگاه هوایی التقدم در 12 اکتبر 1980. دو MIG-23MS که در تصویر مشاهده شده اند فرصت پنهان شدن نیافته اند و به خوبی مشخص هستند(خلبان: Bahram Ikani).

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
تصویری از یک پایگاه لجستیکی عراق. سایه پر سنگین و پر ابهت فانتوم در گوشه سمت راست تصویر مشخص است.در این پرواز بر اثر شلیک پدافند عراق بال چپ فانتوم اسیب دید و مخزن سوخت موجود در ان سوراخ شد و دچار نشتی سوخت شد. خلبان این هواپیما(Bahram Ikani) و کمک او(WSO) در هواپیما باقی ماندند و موفق شدند به سلامتی به ایران بازگردند

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
تصویری از بخش نظامی فرودگاه بین المللی صدام در ابتدای جنگ. هواگردهای قابل مشاهده در عکس از چپ به راست: 1 بالگرد Mi-8 Hip، یک جنگنده ی Mig-21 Fishbed و دو جنگنده ی Su-7 Fitter.(متاسفانه کیفیت عکس بر اثر انتشار و اسکن مجدد پایین امده است و به خوبی قابل مشاهده نیست)

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
از اواخر سال 1982 تا پاییز 1983 پرواز RF-4E ها شدت گرفت تا عکس های انان برای عملیات هایی که در بهار 1983 صورت میگرفت استفاده شود. در تصویر بالا عکسی از یک سایت SA-2 را مشاهده میکنید که سه موشک به سمت RF-4E شلیک کرده است. هیچ کدام از موشک ها به فانتوم اصابت نکرد

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
تصویری از نفوذ یک RF-4E به عمق خاک عراق. در این تصویر سیستم موشکی زمین به هوای SA-3 به خوبی مشخص است. تمام موشک های پدافندی در عکس در حال گردش به سمت فانتوم هستند(سایه ی فانوتم در عکس مشخص است) و این نشان دهنده ی این است که پدافند عراق باز هم غافلگیر شده است

منبع عکس ها: Iranian F-4 Phantom II Units In Combat

khashayar1 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب N@VID تشکر کرده اند:
arashtabaie, Mahdi1944, mahdimk, Fariborz, Reza6662, kayvan6079, moh-597, personhr1986, Reza 313, Shahryar, Shahbaz, shola

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان