در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل و موضوعات مرتبط با طراحي صفحات اينترنتي به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1791

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 30 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 6 فروردین 1385 15:49

آرشيو سپاس: 260 مرتبه در 163 پست

نکاتي پيرامون طراحي وب سايت

توسط Saeid12345 » سه شنبه 30 خرداد 1385 18:50

آيا شما بيننده هاي سايت خود را فراري مي دهيد؟

آيا تا بحال فكر كرده ايد چرا سايت زيبايي كه طراحي كرده ايد به اندازه اي كه فكر ميكرديد بازديد كننده ندارد ؟ خوب شايد طراحي سايت شما مشكل داره … چيه ؟ بهتون برخورد ؟ زياد ناراحت نباشيد . چون ايرادات سايت شما رو الان بررسي ميكنيم . اين ايرادات باعث رنجيده خاطر شدن بازديد كننده هاي نازنينتون ميشه و درنهايت اونا كم كم اسم سايت شما رو فراموش ميكنند .(شما هم كه حساس ! )

1- PAGE CANNOT BE FOUND : بدترين چيز وجود لينك هاي شكسته در سايت است . هيچ چيز آدمو اينقدر عصباني نميكنه كه لينكي رو كليك كنه و با پيام PAGE CANNOT BE FOUND روبرو شه .
2-  PAGE UNDER CONSTRUCTION : بهتره تا وقتي صفحه در حال ساخته لينك بهش ندين . چون باعث ميشه كه وقت بيننده شما در سايت تلف بشه  !
3-  MULTIPLE POP UPS : استفاده از پنجره هاي تبليغاتي بازشو بايد در زمان مناسب خودش باشه ، نه اينكه تا بيننده وارد سايت ميشه چند تا پنجره با هم باز شن و نذارن صفحه مورد نظرش رو ببينه . بيننده هاي سايتتون هيچ وقت شما رو بخاطر وقتي كه از اونا براي بستن اين پنجره ها تلف كردين نمي بخشند .
4- زمينه سياه : استفاده از زمينه سياه علاوه بر اينكه باعث ميشه متون داخل صفحه بسختي خونده بشن ، باعث ميشن سايت شما در حافظه نهان بيننده سايتي غير قانونمند و يا مزاحم بنظر بياد ( نكته روان شناسي ! )
5- متن ناخوانا : استفاده از متن هاي نامفهوم و پاراگراف هاي طولاني ذهن را خسته ميكند . هميشه از فونت هاي خوانا و با اندازه مناسب استفاده كنيد تا چشم در خواندن خسته نشود . استفاده از حالت هاي بولد و زير خط دار در جاي مناسب باعث خواناتر شدن متن شما ميشود .
6- عكس هاي بسيار بزرگ : استفاده از تصوير در طراحي سايت اهميت ويژه اي دارد . اما گاهي اين عكس ها بعلت حجم زياد مانع لود شدن سريع صفحه سايت شما ميشود و بيننده را ترغيب به بستن پنجره سايت شما ميكند ! هنگام استفاده از عكس حتما آن را با برنامه هايي مانند photoshop براي استفاده در وب بهينه كنيد تا از كمترين حجم ممكن بهره بگيريد .
7- فلش هاي ورودي سايت بدون دكمه skip : اگر دوست داريد در ورودي سايتتان يك فلش زيبا بگذاريد اشكالي ندارد . اما يادتان باشد كه حتما دكمه SKIP INTRO را در آن فلش تعبيه كنيد تا بيننده هايي كه ميخواهند مستقيم به اطلاعات سايتتان دسترسي بيابند پشت در هاي بسته فلش معطل نشوند .
8- عرض صفحه سايت بزرگتر از عرض مرورگر : اين مورد خيلي اهميت دارد . چون همه عادت دارند براي ديدن ادامه مطالب سايت بسمت پايين حركت كنند . نه چپ و راست . حالا اگه ميخواهيد بيننده خود را زجركش كنيد عرض سايتتون رو تنظيم نكنيد .
9- عكس هايي كه لود نميشوند  : فرض كنيد وارد يك صفحه وب ميشويد تا مطلبي را بخوانيد . عكس مطلب مورد نظر لود نميشود ، چرا ؟ به هر دليلي . همين كافيست تا اعتبار سايت شما زير سوال برود .

ما در هنگام صحبت با ديگران علاوه بر حرف زدن كارهاي ديگري نيز مانند خنديدن ، اشاره كردن ، نگاه كردن ، عصباني شدن و غيره انجام ميدهيم . تمام اين كار ها در ارتباط برقرار كردن ما با مخاطب تاثير دارد و گاهي بسياري از حرف ها را با چيزي غير از زبان بيان ميكنيم .  يك صفحه وب نيز بايد بتواند علاوه بر انتقال مطالب ، احساس طراح وب آن صفحه را نيز بيان كند . اين كار را رنگ ها در طراحي وب انجام ميدهند . حس خشم ، محبت ، شادي و حتي اعتماد از طريق رنگ ها به بيننده منتقل ميشود .

اهميت رنگ در طراحي وب

رنگ ها و معاني آنها :
رنگ سبز و سفيد با هم تركيب مناسبي بوجود مي آورند . اما در ژاپن يك گل ميخك صد پر سفيد نشان مرگ است و در چين كلاه سبز به معناي خيانت يك زن به شوهرش معني ميدهد . كلاه سبز با ميخك سفيد نشان زيبايي براي لوگوي يك شركت نميتواند باشد . گرچه سبز رنگ آرامش بخش است ( بهمين دليل در بيمارستان ها استفاده ميشود ) و در ضمن رنگ سبز راحت تر از بقيه رنگ ها در چشم انسان آناليز ميشود . تركيب هاي گوناگون رنگ سبز معاني گوناگوني ميدهد . تركيب سبز و زرد كمترين طرفدار را بين بينندگان دارد .

قرمز براي افزايش فشار خون و سرعت ضربان قلب استفاده ميشود . افرادي كه در محيط قرمز كار ميكنند معمولا سريعتر كار ميكنند ، اما اشتباهاتشان در كار بيش از ديگران است . اين رنگ اميال دروني مثل اشتها ، بي قراري و تنش عصبي را افزايش ميدهد . ايجاد يك سايت با دو رنگ آبي كمرنگ و قرمز كمرنگ ايده بسيار ضعيفي است .رنگ قرمز ملايم طولاني ترين طول موج را داراست و آبي ملايم كوتاه ترين را . هنگام نگاه كردن انسان به اين دو رنگ ، لنز چشم براي تنظيم زوم تغيير اندازه ميدهد . اما چون فركانس هاي رنگي اين دو رنگ با هم خيلي تفاوت دارد باعث خستگي چشم و ايجاد سردرد براي بيننده ميشود .

سايت هايي كه از از سايه هاي گوناگون آبي يا رنگ آبي و سفيد استفاده ميكنند بيشتر از بقيه ، مردم پسند بنظر مي آيند . چرا ؟ آبي آرامش ، استواري ، اميد داشتن و دانايي و بخشندگي را عرضه ميدارد . مردم ذاتا به سايت هاي آبي رنگ سريعتر اعتماد ميكنند . متن هاي آبي رنگ بيشتر در ذهن مردم به ياد ميماند . تركيب آبي و سفيد و بنفش نجابت و اصالت را در ذهن انسان ميسازد .

خدا را شكر كه سايت هاي زرد رنگ زياد نيستند . با وجود اينكه رنگ زرد نشان از جمع شدگي و تمركز است ، اما بسيار سخت و مشكل در چشم آناليز ميشود . رنگ اطاق را زرد كنيد: نتيجه اين ميشود كه بچه ها گريه بيشتري ميكنند و بزرگتر ها سريعتر عصباني ميشوند. رنگ زرد يك رنگ حسي و چشم فريب است و استفاده آن در ميزان كم بسيار جذاب و خوش ديد خواهد بود .

بذار كمي درباره نارنجي حرف بزنيم ،نارنجي باعث ميشه كه اجناس گرون قيمت در نظر افراد مناسب و خوب جلوه كند . نارنجي روشن تر سخت تر در چشم ديده ميشود . و به عنوان متن ها و بك گراند صفحه پيشنهاد نميشود . مقدار كمي نارنجي كمرنگ ميتونه كمك كنه كه يه سايت شاد و دلچسب بسازيد .

عمل و عكس العمل :
رنگ روي حس ما و ادراك ما و عكس العمل ما تاثير ميگذارد . يك بيننده با آگاهي از سايتتان وارد سايت شما شده است ، حال شما بايد او را همچنان سر شوق نگه داريد .شما 8 الي 10 ثانيه وقت داريد تا او را از لحاظ بصري جذب كنيد . با استفاده از رنگ شما ميتوانيد حس خوش آمد گويي و راحتي و اعتماد را به بيننده منتقل كنيد . اگر شما گرافيك هاي يك سايت را تغيير دهيد در اصل زبان گفتگوي تصويري آن را عوض كرده ايد و بدين سان است كه عكس العمل متفاوتي از بازديدكننده سايت سر ميزند.

قرار دادن يك محصول كه با آب سر و كار دارد (مثل لباس شنا و ... ) در زمينه بنفش و نارنجي قدرت فروش آن را كاهش ميدهد . رنگ هاي بنفش و نارنجي بطور سريع با آب و طبيعت ارتباط ندارند و يك ادراك غلط به بيننده منتقل ميكنند . قرار دادن همان محصول در رنگ آبي يا سبز باعث افزايش جذابيت آن محصول ميشود .

سايت هايي كه اصطلاحا سايت هاي رنگين كماني هستند و از همه جور رنگ در هم استفاده كرده اند كمترين زمان بازديد توسط بيننده ها را دارند و بيننده خيلي سريع ازين سايت ها خارج ميشود . زيرا چشم براي ديدن رنگ هاي گوناگون زوم هاي گوناگوني ميكند و زود خسته ميشود . (سايت هايي كه رنگ سفيد در آنها غالب است و مقدار خيلي كمي از ديگر رنگ ها در آن در بخش هاي گوناگون ديده ميشود جزو اين دسته نميشوند ) . هر چه تعدد رنگ ها كم شود مدت زمان ماندن بازديد كننده در صفحه زياد ميشود . يك نكته در استفاده از رنگ هاي گوناگون اينه كه حداكثر از 5 رنگ استفاده كنيد و آنها را همگي از رنگ هاي گرم يا سرد استفاده كنيد و زمينه را سفيد بگذاريد . اين كار چشم ها را خسته نميكند و سايت هاي كودكان كه ميخواهند با استفاده از رنگ هاي گوناگون محيط شادي  را ايجاد كنند اگر ازاين روش استفاده كنند فروش بهتري دارند .

رنگ هاي گرم و سرد :
رنگ هاي گرم تشكيل شده اند از : زرد ، نارنجي ، قهوه اي ، زرد-سبز و نارنجي- قرمز . يعني رنگ هايي كه با پاييز در تعامل هستند . بطور كلي رنگ هاي گرم گرايش به هيجان و تكاپو دارند . بسياري از مردم مقدار كم از اين رنگ ها را مي پسندند . بنفش و سبز رنگ هاي واسط هستند كه نه گرم و نه سردند و وابسته به ميزان رنگ قرمز يا زردي هستند كه در رابطه با رنگ آبي در آنها بكار رفته است . اگر رنگ آبي آن كم تر باشد بيشتر شبيه رنگ هاي گرم بنظر ميرسد .
رنگ هاي سرد عبارتند از : آبي ، سبز ، صورتي ها ، بنفش ها ، آبي-سبز ها ، سرخابي ها و آبي-قرمز ها . رنگ هايي كه بيشتر با بهار و تابستان در تعامل هستند . رنگ هاي سرد آرامش بخش هستند و محبوبيت بيشتري نزد مردم دارند . طراحي يك سايت با رنگ هاي گرم و سرد باعث گيج شدن بيننده ميشود و باعث ميشود سايت شلوغ و بي نظم و غير قابل اعتماد جلوه كند . طراحان سايت معمولا متوجه نميشوند كه تركيب رنگ هايشان گرم و سرد است . استفاده از چرخه رنگ ها مفيد است . دايره رنگ رنگ هاي اصلي ( آبي و قرمز و زرد) و رنگ هاي ثانويه ( نارنجي و سبز و بنفش) را نشان ميدهد . تركيب دو رنگ اصلي يك رنگ ثانويه ميسازد . تمامي رنگ ها از تركيب سياه و سفيد با رنگ هاي اصلي بوجود آمده اند .

اميدواريم با تركيب درست رنگ ها ، وب سايت هايي جذاب تر طراحي كنيد .

انتخاب بهترین رنگ برای طراحی وب سایت

آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید ؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید :
1-      اثر روان شناسی رنگ
2-      قابلیت خواندن متون صفحات سایت
3-      رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون
لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:
1-      رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در 90 ثانیه اول دیدن میگذارند .
2-      اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
3-      رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند .
4-      اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است !
5-      هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .
در فرهنگ آمریکای شمالی رنگ های زیر به احساسات یا مشخصه های زیر مربوطند:
•     سفید : اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید  رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .
•     سیاه : اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .
•     قرمز : توانایی ، س__ک____س ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .
•     آبی : امنیت ، اعتماد ، مسئولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ  عوام پسند است  . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .
•     سبز : تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .
•     قهوه ای : تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده  بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .
•     خاکستری : صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .
•     صورتی : ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .
•     بنفش : وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.
•     نارنجی : سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی .
•     زرد : نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .
•     طلایی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است .
•     نقره ای : سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید  . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید . بعد رنگ خود را انتخاب کنید !

منبع : http://www.macromediax.com

New Member



no avatar
پست ها

2

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 18 تیر 1390 12:15

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: نکاتي پيرامون طراحي وب سايت

توسط parvanehpaidar » پنج شنبه 30 تیر 1390 18:21

استفاده از رنگ های مناسب در کنار هم نه تنها در طراحی وب بسیار اهمیت دارد در طراحی های گرافیکی رایانه ای دیگر نیز با اهمیت است.
باید توجه داشته باشید که اگر برای سازمان یا موسسه خاصی طراحی سایت انجام میدهید باید رنگ سازمانی موسسه مورد نظر را (اگر رنگ خاصی را به عنوان رنگ سازمانی برای خود انتخاب کرده است) در نظر بگیرید. مثلا اگر رنگ سازمانی شرکت مورد نظر آبی است، شما به هر دلیلی نمی توانید رنگ غالب بر رنگ های دیگر آن سایت را غیر آبی انتخاب نمایید.
البته در معدود موارد می توانید  بنا به مقتضیات مشتریتان و دلایل مستحکم رنگ وب سایت شرکت مربوطه را متفاوت از رنگ سازمانی آن انتخاب کنید. مثال آن شرکت مک دونالد است که رنگ تمامی فست فود فروشی های آن قرمز و نارنجی و زرد است اما رنگ وب سایت خود را قهوه ای که نماد جلب اطمینان مشتری است، انتخاب نموده است.


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 6 مهمان