پست
توسط nairen » شنبه 5 بهمن 1387, 12:14 am
در مورد جنگنده های ایران
F.4 E/D--RF.4E PHANTOM
تا سال 2006 گمان میرود همچنان ایران در حدود 76 فروند فانتوم عملیاتی دارد که بیشتر این آمار را مدل ای و 5 فروند RF.4E تشکیل میدهد اما وضعیت عملیاتی آنها چندان مطلوب نیست بیش از نیمی از این ناوگان بدلیل فرسودگی نبود قطعات توانایی های هوایی کمی دارند بیشتر برای عملیاتهای زمینی استفاده میشوند (البته یگانهایی که در پایگاه های جنوب هستند از آمادگی بیشتری برخوردارند)
(ایران در فاصله ی سالهای 1968 تا 1971 اقدام به خرید 32 فروند فانتم مدل F.4D و 177 فروند مدل F.4E و 16 فروند RF.4E و 5 فروند RF-4C نمود)
از سرنوشت مدل RF-4C اطلاعی در دست نیست
پایگاه: TFB.3(همدان),,TFB.6(بوشهر) ,,TFB.9(بندر عباس) ,,TFB.10(چهاربهار)
F.5A/B/E/F---RF.5A TIGER/Freedom Fighter
بیشتر مدل های A/B پیش از انقلاب یا فروخته شدند یا بعنوان کمک نظامی به کشورهای دوست ارسال گردیدند با این وجود همچنان 30 تا 33 فروند باقی مانده که بعید بنظر می رسد در خدمت باشند بیشتر برای منظور های آموزشی و یا پژوهشی مورد استفاده قرار میگیرند
اما مدل های E/F نزدیک به 60 تا 65 فروند همچنان در خدمت هستند با این وجود شرایط بهتری نسبت به فانتوم ها دارند گفته می شود روی برخی انواع F بهینه سازی هایی انجام شده از سرنوشت مدل های شناسایی چندان اطلاعی دردست نیست
(ایران در فاصله ی سالهای 1965 تا 1975 اقدام به خرید بترتیب 104 فروند F.5A و 24 فروند F.5B و 16 فروند RF.5A و 141 فروند F.5E و 28 فروند F.5F نمود )
پایگاه: TFB.1 (تهران),, TFB.2 (تبریز),, TFB.4(دزفول),, TFB.7(شیراز),,TFB.14(مشهد
F-14A Tomcat
تامکت های ایرانی با وجود نبود قطعات همچنان به حیات خود ادامه میدهند با وجودی که با تلاش متخصصان ایرانی در این زمینه بسیاری از قطعات آن در ایران طراحی و تولید شده باز هم تعداد زیادی از این هواپیما زمینگیر هستند چیزی در حدود 20 تا 30 فروند همچنان عملیاتی هستند که بیشتر آنها نیازمند قطعات یدکی هم هستند که این مشکلاتی را در انجام وظایف آنها بوجود آورده اندوخته ی محدود سلاح های با ارزش همچون موشک های فونیکس یا مدل های E-4 اسپارو به این محدودیت دامن میزند ایران همچنین اقدام به بهسازی های محدودی در زمینه ی حمل بمب در این جنگنده زد و توانایی های زمینی نیز به شماری از آنها افزوده شد و توانایی هایی نیز در تعمیر قسمتهایی از رادار AWG-9 بدست آورده
در ضمن شمار زیادی از تامکت ها برنگ آبی در آمده اند(رنگ آبی رنگ استاندارد یگانهای وپژه دفاع هواییست) بطور مثال تامکتی که در تصویر مشاهده میکنید با سریال 6022-3 قبلا برنگ قهوه ای بود ولی اکنون رنگ آبی را بر خود دارد
(ایران در دهه ی 70 اقدام به خرید 80 فروند تامکت کرد قرارداد بعدی 70 فروندی در آستانه ی انقلاب لغو شد)
پایگاه:TFB.1(تهران),, TFB.6(بوشهر) ,,TFB.7(شیراز),, TFB.8(اصفهان)
تذکر البته نقل و انتقالاتی در حال انجام است که برخی از این پایگاه ها تامکت را از دست خواهند داد
Mig.29 A/UB--Fulcrum A/B
همچنان سطون فقرات دفاع هوایی کوتاه برد و واکنش سریع ایران را فالکروم ها تشکیل میدهند ایران همچنان بواسطه ی پشتیبانی نچندان مطلوب روسها 48 فروند فالکروم فعال دارد البته با وجودی که کارایی این جنگنده عالیست ولی نگهداری چندان ساده ای ندارد و بسیار پر درد سر است
ایران بعد از خرید این جنگنده تنها به بهسازی و ایجاد سیستم سوختگیری هوایی در آنها پرداخت البته پیشنهاد هایی در زمینه ی بهینه سازی تا استاندارد SMT و خرید مدل های C در جریان بوده که از سرنوشت آنها چندان اطلاعی در دست نیست اما گمان میرود امکان نصب آدر روی آنها فراهم گردیده باشد
(ایران در سالهای 90 و 91 اقدام به خرید 40 فروند Mig.29 A و 8 فروند Mig.29 UB نمود)
پایگاه: TFB.1 (تهران),, TFB.2 (تبریز)
Su-24MK Fencer
بمب افکن های ضربتی فنسر نیز سطون فقرات یگانهای بمب افکن دور برد نیروی هوایی را تشکیل میدهند و همچنان 30 فروند در خدمت است البته در اینجا هم پشتیبانی ضعیف روسها ایراداتی را در ضمینه نگهداری آنها ایجاد کرده که منجر به زمینگیر شدن برخی از این هواپیماها گردیده در زمینه ی بهسازی گفته میشود بهسازی هایی در زمینه ی نمایشگر ها و امکانات دید در شب روی آنها انجام شده اطلاعات بیشتر در مورد آنها در دست نیست
(ایران در سالهای 90 تا 91 اقدام به خرید 36 فروند فنسر نمود)
پایگاه: TFB.1 (تهران),, TFB.7(شیراز)
Su-25K/UB Frogfoot
جنگنده بمب افکن های پشتیبانی نزدیک فراگ فوت را باید یکی از اجزای نسبتا جدید نیروی هوایی سپاه دانست گفته میشود ایران دارای 10 تا 30 فروند Su-25 عملیاتیست که آمار 10 فروند به واقعیت نزدیک تر است در زمینه بهسازی اطلاعات چندانی در دست نیست اما این واحد ها در ایران برای اولین بار است که شکل میگیرد چراکه لزوم استفاده از هواپیماهای پشتیبانی زمینی در نیرو های نظامی رو به افزایش است
البته ایمنی این هواپیما ها چندان بالا نیست بشکلی که چندی پیش بدلیل افت فشار داخل کابین یک فروند در روسیه سقوط کرد که بدنبال آن , پرواز آن برای مدتی به حالت تعلیق درآمد .
F-7M//FT-7
جنگنده بمب افکن های F-7 همچنان عملیاتی هستند البته البته در شرایطی نا مطلوب چرا که ابدا جنگنده ی ایمنی نشان نداده همچنان 33 فروند F-7 و 5 فروند FT-7 در خدمت است اما چندان مورد توجه نیستند البته مدتیست با کمال تعجب این جنگنده ها از رنگ آمیزی آبی یگانهای دفاع هوایی ایران استفاده میکند
خبرهای چندانی در مورد این جنگنده وجود ندارد
(ایران در سالهای 90 و 91 اقدام به خرید 36 فروند F-7 و 5 فروند FT-7 نمود)
پایگاه: TFB.5(امیدیه),,TFB.13(زاهدان)
Mirage F.1EQ
جنگنده های Mirage F.1 با وضعیتی نامعلوم در خدمت هستند گفته می شود همچنان 20 فروند عملیاتیست ولی باید با محدودیت هایی در زمینه ی قطعات و بخصوص تسلیحات مواجه باشند
این جنگنده ها در شرایطی که ایران پشتیبانی میراژ را ندارد نگهداری میشوند و این خود یکی از بزرگترین مشکلات آن است
(اطلاعات منتشره در مورد این جنگنده ها بسیار محدود و فقط توسط مجلات و رسانه های خارجی بوده و وجود آنها هیچگاه توسط ایران تایید نگردیده)
پایگاه: TFB.14(مشهد)
SU.27/SU.30MK
این جنگنده ها جوان ترین جنگنده هاییست که بخدمت نیروی هوایی در آمده البته تحویل آنها در جریان بوده که بدنبال بروز بحران هسته ای با مشکلاتی مواجه شده(البته از این تعداد تعدادی SU.27 متعلق به سپاه می باشد) جنگنده های SU.30 تحویلی به ایران از انواع استاندارد تولیدی برای نیروی هوایی روسیه است و تفاوت اصلی مدل MK (استاندار) با مدل MKI سفارشی هند در آن است که در مدل MKI از سامانه های تغییر دهنده ی بردار رانش و پیشبال و همچنین ایونیک اسرائیلی و فرانسوی استفاده میکند (البته مدل MK از مدلهای MKK سفارشی چین هم ساده تر هستند)
با این وجود هنوز هیچ اسکادران عملیاتی از این جنگنده در ایران تشکیل نشده و رسما وارد خدمت نگردیده در حال حاضر نگهاری از آنها با مراقبت شدید حتی بیشتر از تامکت در حال انجام است
با ورود این جنگنده ها به یگانهای دفاع هوایی و ضربتی نیروی هوایی ایران توانایی این یگانها بکمک این جنگنده ی بی نظیر دستخوش رشد زیادی میگردد
البته این جنگنده ها در حال حاضر با رنگ آمیزی آبی استاندارد یگانهای دفاع هوایی نگهداری میشود به تصویر دقت کنید(شماره سریال 6073-3 یکی از اولین دریافت هاست)
(ایران در سال 2001 اقدام به خرید 24 فروند از این جنگنده نمود البته در سیر تحویل قرار دارد)
--------------------------------------------------------------------------------------------
این اطلاعات موسخ نیست ولی اطلاعاتی که در مورد جنگنده ها به ما میده با توجه به شرایط عاقلانه و قابل قبول هست.